Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor inrichting netwerkje nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Heb de forum search gebruikt maar kon niet echt vinden wat ik wil weten dus vandaar het volgende:

Ben bezig om een nieuwbouwwoning te kopen en heb de mogelijkheid om wat kabels te laten installeren tijdens de bouw.

Ik zal glasvezel nemen wat ik nu ook heb voor internet/TV en heb geen behoefte aan vaste telefonie. Het zal dus volledig UTP worden, geen CAI.

Wat ik in mijn hoofd heb als einddoel is dat ik op de bovenverdieping in de hoofdslaapkamer 1 x UTP heb voor de TV, in een extra "slaap"kamer 1 x UTP voor desktop internet en op de begane grond 2 x UTP richting de TV area, 1 voor het TV signaal en 1 voor internet voor console/mediaspeler/tv. Verder ook nog "ergens" optie om een NAS er aan te hangen waar dan data op gezet kan worden vanaf de desktop en die gelezen kan worden door mediaspeler danwel console danwel de TV zelf (ligt een beetje aan ondersteuning). Als laatste ook nog Wifi voor de draadloze apparaten, met eventueel een tweede router boven indien 1 niet sterk genoeg signaal levert.

De bekabeling die geleverd wordt door installateur is CAT 6 dus dat zou ruim voldoende moeten zijn, eigenlijk overkill.

Glasvezel zal binnenkomen in de meterkast, maar dat is natuurlijk helemaal bij de ingang dus niet ideaal voor Wifi plaatsing. Het idee wat ik nu dus heb is om de router geplaatst te krijgen in de trapkast, die centraler zal liggen.

Wat ik nu eigenlijk wil vragen na deze lange intro :+ is het volgende:
- Ontstaat er signaal verlies als een signaal door meerdere Cat 6 kabels en poorten moet? De kabels worden namelijk aan de uiteinden opgeleverd als UTP poorten, zeg maar aan elk uiteinde vrouwtje vrouwtje. Dus stel de modem staat in de meterkast, dan moet er een kort kabeltje van modem naar de aansluiting in de muur, daar gaat het dus door de tweede kabel en komt (bijvoorbeeld) boven bij de aansluiting in de muur waar dan de derde (korte) kabel vanuit de aansluiting de computer in kan. Is dat een probleem, die meerdere kabels met aansluitingen, of is dat verwaarloosbaar?

- Specifieker dezelfde vraag over de aansluiting van het glasvezel "entry point" (weet de exacte naam niet maar ik bedoel de Genexis waar het glas binnenkomt) naar de router. Als ik de router niet in de meterkast zet maar in de trapkast, is het OK dat ik de Genexis dus eerst de muur in patch en dan vervolgens vanuit de muur de hoofdrouter in (dus ook weer via drie kabels eigenlijk) en niet direct met 1 korte kabel?

Als laatste de vraag om commentaar/tips te geven over hoe ik het nu gepland heb of dingen die ik over het hoofd zie. Ik heb dus weinig ervaring met netwerken.

Idee:
- vanuit meterkast Genexis doorverbinden richting trapkast en daar de router in (fritzbox 7390 waarschijnlijk) (lokatie B in platje onderaan).
- de enkele TV aansluiting op de router naar een 2 port switch zodat er 1 x verbinding richting TV beneden en 1 x naar TV boven gemaakt kan worden.
- zijn er nog drie router aansluitingen over, allen voor internet. 1 x kort kabeltje naar NAS pal naast de router in de trapkast, 1 x naar boven, ofwel rechtstreeks desktop in, ofwel tweede router in die extra Wifi signaal geeft boven en met korte kabel daarna desktop in (sub vraag: is het beter om rechtstreeks de desktop in te gaan ipv via een tweede router, ook met oog op simpel ports forwarden? of eerst ee switch alvorens desktop en tweede wifi router) en laaste kabel richting TV met nog een switch er tussen zodat ik zowel console als mediaspeler aansluit.

Het alternatief is dus om de router direct in de meterkast te zetten en vanuit daar kabels te trekken waarbij de trapkast overgeslagen wordt. Dus router ofwel op lokatie A, ofwel lokatie B in plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://bmetz2.home.xs4all.nl/images/netwerk.jpg

Bedankt voor alle tips en comments :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Ik zou vooral veel extra loze leidingen (maat 3/4") laten leggen zodat je later nog wat kunt uitbreiden. En als je handig bent kun je nu ook alleen de leidingen laten leggen, en zelf de kabels trekken. Kan wellicht nogal wat geld schelen (zeker als je de kabels goedkoop uit Duitsland ofzo haalt).

En de dingen die je verder noemt, modem op de muur aansluiten en naar je meterkast terug patchen is geen probleem, dat is juist een nette manier.

Ik zou ook zorgen dat je de netwerkaansluitingen dubbel laat uitvoeren, dus dat je in elke ruimte minstens twee aansluitingen hebt. Je wilt bijv. een PC neerzetten, en koopt volgende week een netwerkprinter. Als je dan maar één netwerkaansluiting hebt dan moet je al weer gaan klooien met een extra switch.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 09:48 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:23
Signaalverlies hoef je je geen zorgen over te maken. Dat is er altijd maar is totaal verwaarloosbaar, mits netjes aangesloten. Sterker nog, het afwerken naar een patchpunt in de muur en van daaruit een patchkabel naar je apparatuur trekken is veruit de beste oplossing. Een kabel rechtstreeks uit de muur wil je niet, want je bent meteen gebonden aan een maximale lengte, nog afgezien van het feit dat zoiets vaak minder mooi weg te werken is.

Dit geldt voor al jouw apparatuur, dus ook tussen modem en router. Gewoon een kwestie van goed aan (laten) sluiten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

+1 voor de extra loze leidingen.

Jij wilt misschien geen coax, maar het zit er dik in dat je dat huis ooit gaat verkopen. En misschien wil de koper juist wel coax. Natuurlijk is het nu koffiedik kijken om te zeggen wat 'normale' binnenhuisinfra gaat zijn over X-jaar, dus het is vrij zinloos om kabels te leggen die je niet nodig hebt, maar dus wel erg zinnig om te zorgen dat iemand anders dat wel makkelijk kan doen mocht hij iets anders willen dan wat jij gelegd hebt.

Het gaat nu om tientjeswerk als je het bij de bouw alvast laat doen (tov prijs van enkele loze leiding per kamer), het kan zomaar bij de koop een veelvoud schelen (of een dealbreaker zijn als de mogelijkheid er niet is).

Oslik blyat! Oslik!

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 03:45
Goed om te horen dat het concept werkt. En inderdaad dat van het niet gebonden zijn aan een lengte van een (lelijk) uit de muur komende kabel leek me ook al handig. Dan ga ik denk ik voor optie B waarbij ik de trapkast als centraal punt ga gebruiken.

Loze leidingen op zich een goed punt. Aankoopbegeleider had het er ook al over dat het misschien handig is om bijv. een loze leiding naar zolder te leggen, ook al heb ik daar zelf vooralsnog geen plannen in die ruimte qua netwerk.

Enige vraag die ik dan zou stellen aan jullie:

- zouden jullie die extra loze leidingen dan ook vanuit de trapkast laten vertrekken of toch de meterkast?
- en in het eerste geval, dan misschien 1 extra loze leiding van de meterkast naar de trapkast?

Suggesties?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Loze leidingen allemaal vanuit één punt. Welk punt maakt op zich niet uit, als alles maar bij elkaar komt. En inderdaad leg overal minimaal twee leidingen heen, maar 3/4. Je hebt er misschien niet direct een doel bij maar dat komt echt nog wel.

Oh en let erop dat ze zo min mogelijk flexibele buis gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 11-11-2014 11:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
CyBeR schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:28:
[..]
Oh en let erop dat ze zo min mogelijk flexibele buis gebruiken.
Dat is ook een hele goede. Dan kun je nog zoveel loze leidingen hebben liggen, maar als het een flexbuis is dan is het echt DRA-MA om er later iets doorheen te trekken.

Onlangs nog meegemaakt toen ik de kabel naar m'n thermostaat wou vervangen. Daar hebben ze ook (stukken) flex gebruikt. Wat een hel was dat :( . Kabel tot twee keer toe losgebroken van de trekveer. Toch wel wat anstige momentjes gehad of het spul niet vast zou blijven zitten halverwege met alle gevolgen van dien...

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2014 11:47 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
Ik zou je router en alle leidingen door je huis gewoon vanuit de meterkast doen (evt mooi patchpaneeltje maken). Als die niet centraal is, is het niet handig voor je Wifi AP, die kan je het best op een centraal punt ophangen. Een AP hoeft echt niet perse in je router te zitten, je kunt gewoon een apart AP kopen, die op de beste plek ophangen, en dan met een UTP aan je router hangen.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 13:02

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

3 jaar geleden met dezelfde situatie te maken gehad, hadden alleen niet de mogelijkheid om extra loze leidingen aan te laten brengen (elke kamer heeft 1 loze leiding).

Wij hebben router/NAS/switch/etc. in de meterkast geplaatst (aan de voorzijde van de woning) en van daaruit UTP kabels getrokken naar de verschillende kamers (2 per buis) en een dubbele UTP outlet geplaatst in elke kamer.

WiFi bereik is beneden meer dan voldoende (tussenwanden zijn volledig van gips) en heb op de eerste verdieping aan de achterzijde een extra access point geplaatst (let op: geen repeater) die zorgt voor voldoende bereik op de eerste verdieping en op zolder.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 11:12

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

[BoSS] schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:58:
3 jaar geleden met dezelfde situatie te maken gehad, hadden alleen niet de mogelijkheid om extra loze leidingen aan te laten brengen (elke kamer heeft 1 loze leiding).

Wij hebben router/NAS/switch/etc. in de meterkast geplaatst (aan de voorzijde van de woning) en van daaruit UTP kabels getrokken naar de verschillende kamers (2 per buis) en een dubbele UTP outlet geplaatst in elke kamer.

WiFi bereik is beneden meer dan voldoende (tussenwanden zijn volledig van gips) en heb op de eerste verdieping aan de achterzijde een extra access point geplaatst (let op: geen repeater) die zorgt voor voldoende bereik op de eerste verdieping en op zolder.
Ik zit in dezelfde situatie en heb in elke ruimte 1 loze leiding aan laten brengen door de aannemer mocht deze standaard al niet opgenomen zijn, zo ook op de zolder. Alle loze leidingen komen naar de meterkast en heb van de week al een 24p router besteld.

Ik had verwacht dat ik twee kabels per buis (Cat?) zou kunnen trekken echter ik heb een keer met CAT5/CAT6 kabels gewerkt die waren zo stug als dikke ****. Wat voor UTP kabels hebben jullie toegepast?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Wij hebben een tijdje terug voor dezelfde keuze gestaan (ons huis wordt nu gebouwd). Wij laten naar iedere leefruimte (woonkamer, slaapkamers) tenminste één loze leiding aanleggen (in de woonkamer aan beide lange zijdes een, zodat we aan beide de multimedia-opstelling kunnen plaatsen). Uit budgettaire overwegingen laten we verder één leiding trekken per kamer. In de praktijk verwacht ik daar wel mee weg te komen.

Daarnaast, en dat is wellicht leuk/interessant om mee te nemen, laten wij op beide overlopen (1e en 2e verdieping) op circa 20cm onder het plafond een loze leiding uitkomen. In de meterkast komt een switch met PoE en dan kan ik op deze twee punten een PoE-powered access point ophangen. Dan heb je (in theorie :P) op iedere verdieping goed bereik en een nette oplossing,

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:27
Heel herkenbaar, volgende tips/aanvullend suggesties kan ik meegeven:
- dikke loze leidingen, met trekdraad (voldoende diameter voor 2 kabels)
- laat vastleggen dat de leidingen flauwe bochten hebben
- op de plaatsen waarvan je nu al weet welke kabels door de leiding moeten lopen: trek deze er gedurende bouw alvast in ( dus voor de muurafwerking), dan weet je zeker dat het in orde is
- denk aan loze leiding voor een los accespoint op bovenverdiepingen (als er kanaalplaten als verdiepingsvloer worden gebruikt, kun je deze tijdens bouw (voor beton storten) nog makkelijkj aanbrengen zodat je bv een plafond inbouwdoos kunt gebruiken)
- suggestie: loze leiding voor NAS naar zolder (inbrekers zullen daar niet zo snel een NAS verwachten/zoeken)
- suggestie: op vermoedelijke plek van de tv stroom en signaal leiding laten voorbereiden (zodat de tv straks tegen de mauur kan worden bevestigt zonder kabel bende), denk ook aan speakers (surround of evt in wall)
- suggestie: later interessant om PoE IP beveiligings cams te installeren?? Dan ook hogere loze leidingen
- suggestie: verlichtingsplan laten maken voor wandverlichting, dan ook handig om deze in de meterkast te laten uitkomen zodat je de schakeldraad naar de trapkast kunt brengen (om later naar inzicht eiguen voorkeur verlichtingspunten te dombineren met één schakelaar)
- while you're at it: voorbereiding hoge stroompunten voor electrische gordijnen en/of beamer??

Succes! fred

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 13:02

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

WeaZuL schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 12:03:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie en heb in elke ruimte 1 loze leiding aan laten brengen door de aannemer mocht deze standaard al niet opgenomen zijn, zo ook op de zolder. Alle loze leidingen komen naar de meterkast en heb van de week al een 24p router besteld.

Ik had verwacht dat ik twee kabels per buis (Cat?) zou kunnen trekken echter ik heb een keer met CAT5/CAT6 kabels gewerkt die waren zo stug als dikke ****. Wat voor UTP kabels hebben jullie toegepast?
2 flexibele UTP CAT5E kabels gingen hier prima door één buis, nadeel is wel dat de aders veel breekbaarder zijn en je dus voorzichtiger moet zijn bij patchen / afwerken. De aders van een flexibele kabel breken helaas heel snel als ze ergens "tussen" zitten.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Pagina: 1