Gaming PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-02 21:13
Ik zit in dubio. De onderdelen van mijn huidige PC zijn in de loop der jaren 1 voor 1 wel een keer vervangen. Nu is wederom de videokaart aan de beurt en ik twijfel of ik ook meteen de CPU en het moederbord meeneem. Wat is wijsheid?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn huidige game PC upgraden om de nieuwste games, het liefst op max, te kunnen draaien. Ook wil ik mijn Full HD TV er via HDMI aan hangen om op die manier op de bank te kunnen gamen mocht ik daar zin in hebben.
Daarnaast doe ik ook redelijk wat video bewerking dus snellere render tijden zijn altijd mooi meegenomen :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien het niet om een compleet systeem gaat moet een budget van 700 tot 1000 euro toch wel ruim voldoende zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  1. Voeding: Enermax 620W van zo'n 5 jaar oud.
  2. 3 x 8GB Crucial DDR3 1600 MHz / PC3-12800 - CL11 - 1.5 V
  3. Soundblaster Geluidskaart
  4. 2 x HDD, 1 SSD en de kast + overige randapparatuur (muis, tobo, scherm, etc)
Op de nominatielijst om vervangen te worden:
  1. GeForce GTX 560 Ti
  2. Asus Sabertooth X58 Moederbord
  3. Intel core i7 920 CPU
  4. Scythe Mugen 2 CPU Koeler
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In de eerste instantie keek ik alleen naar een nieuwe video kaart. Hierbij kwam ik uit op de GeForce GTX 970 (exact merk laat ik me graag in adviseren, in het verleden heb ik altijd Asus gehad). De 980 is ook leuk natuurlijk, maar rond de €350,- vind ik toch meer dan voldoende voor een videokaart.

De PSU van 620W is, in optimale conditie, voldoende om het systeem te draaien maar is na enkele jaren zwaar gebruik misschien niet meer zo optimaal. Hier laat ik me ook graag in adviseren.

Het moederbord lijkt de laatste tijd kuren te hebben en stond al wat langer op mijn lijst om te vervangen. In het verleden altijd blind gekozen voor Asus borden, maar ik sta absoluut open voor andere merken. Wat hierbij belangrijk is in ieder geval dat het de 3 geheugen modules kan ondersteunen.

Ander moederbord betekent automatisch een andere CPU en hierbij was ik geneigd naar een nieuwe i7, maar ik begrijp dat de huidige i5 eigenlijk de opvolger is van de 'oude' i7? Ik weet dan ook niet echt wat wijsheid is wat betreft de CPU.

Als laatste wil ik, mocht ik de CPU gaan vervangen, ook eens spelen met een starter setje watercooling. Zoiets als de Coolermaster Seidon 120v. Geen super deluxe system, maar wel een relatief compacte vervanger voor zo'n enorme (en zware) heatsink in je kast. Het liefst zou ik dat ook meteen doortrekken naar de videokaart.

Edit: Sinds vandaag ook zitten kijken naar een M.2 SSD module om Windows etc. van te draaien. Om maximale performance uit zo'n kaartje te krijgen moet je eigenlijk wel een bord hebben met 4 PCIe lanes voor het M.2 slot. Alleen het Asrock bord komt hierbij in aanmerking in combinatie met een SSD module van Samsung.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU van Intel en de videokaart van Nvidia. Simpel. Voor de rest geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb een erg ruime kast (gekocht met oog op uitbreiding) dus aan ruimte geen gebrek. Wel moet het nieuwe systeem gewoon stil zijn. Onder load mag hij uiteraard wat meer herrie gaan maken, maar hoe stiller hoe beter. Ik werk er veel op en zit er vaak hele dagen naast.

Ga je overklokken?
In de eerste instantie staat het niet op de planning, maar zeker gezien de watercooling hou ik de optie wel open als het kan. In het verleden een paar keer geprobeerd mijn huidige i7 over te klokken, maar nooit stabiel kunnen krijgen. Ben vrij onervaren met overklokken :+

Dus om op te sommen, voorgestelde set nieuwe onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,54€ 164,54
1ASRock Z97 Extreme6€ 158,95€ 158,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Cooler Master Seidon 120V€ 39,49€ 39,49
1Samsung XP941 256GB€ 269,-€ 269,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 971,88

Ik hoor graag wat jullie er van denken en waar eventueel verbeter punten zitten d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door TigerXtrm op 12-11-2014 19:28 . Reden: M.2 SSD verhaal toegevoegd ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je kunt de CPU best vergelijken bij diverse sites:
Old CPU vs New CPU

Geheugen en voeding zijn in mijn ogen nog prima.
Doet mij denken (die voeding) aan die reclame met deze stroom is niet meer vers. :P

Betreft merk MB: ASUS danwel Gigabyte. Maar dat is puur eigen mening. ;)

• TigerXtrm
HollowGamer schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 01:06:
Doet mij denken (die voeding) aan die reclame met deze stroom is niet meer vers. :P
Dat was eigenlijk naar aanleiding van iets wat ik had gelezen op de PSU calculator van Outervision:

Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a power supply will slowly lose some of its initial wattage capacity.

Volgens mij ook niet echt iets om me nu zorgen over te maken, maar ik dacht ik zet het er toch even bij :)

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
TigerXtrm schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 02:03:
[...]

Dat was eigenlijk naar aanleiding van iets wat ik had gelezen op de PSU calculator van Outervision:

Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a power supply will slowly lose some of its initial wattage capacity.

Volgens mij ook niet echt iets om me nu zorgen over te maken, maar ik dacht ik zet het er toch even bij :)
Je hebt natuurlijk wel gewoon gelijk. Onderdelen gaan achteruit, zeker bij een voeding wil je een goed werkend hebben. Denk alleen maar aan de caps die slecht worden.

Maar ik heb ook voedingen gezien die nog geen jaar oud waren die al problemen hadden en/of die levenslang meegaan. :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen complete set, dus move naar CAA.

• TigerXtrm
br00ky schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:35:
Geen complete set, dus move naar CAA.
Sorry :$

Heb de OP wat aangepast naar aanleiding van bevindingen die ik vandaag gedaan heb. Ik heb me wat ingelezen over de 'nieuwe' form factor M.2 en de SSD modules die daar in passen. Lijkt me een geweldige oplossing om rete snel het OS van te draaien.

Voor nu staat er een Samsung SSD in van 256GB. Mocht ik de 128GB versie nog ergens kunnen vinden dan doe ik die in de plaats, maar deze lijkt nergens meer verkrijgbaar :'(

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Om over te klokken heb je wel een pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed nodig. Je huidige is niet unlocked, dus dat zal niet gaan.

Echter, waarom vervang je je 920? Die is eigenlijk nog prima, zeker als je die een schop geeft, dat kan prima op het bord wat je nu hebt. Voor een sterkere gamepc heb je nu eigenlijk alleen een krachtiger GPU nodig...

Daarnaast, M.2 is leuk, maar beh wat duur. Voor dat geld heb je een 256 en 512 GB MX100. Uiteraard ben ik blij dat je dit als early adopter doet, voor alle mensen na jou wordt het dan immers een stuk goedkoper, maar ik zou het nu wel weten.

• TigerXtrm
br00ky schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:41:
Echter, waarom vervang je je 920? Die is eigenlijk nog prima, zeker als je die een schop geeft, dat kan prima op het bord wat je nu hebt. Voor een sterkere gamepc heb je nu eigenlijk alleen een krachtiger GPU nodig...
De CPU zelf is inderdaad nog prima, alleen het moederbord heeft al een tijdje kuren en wil ik al een tijdje vervangen. Nieuw (moderner) moederbord = nieuwe CPU, want die oude socket (1366) wordt voor zover ik kan vinden niet meer gemaakt of verkocht.
br00ky schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:41:
Daarnaast, M.2 is leuk, maar beh wat duur. Voor dat geld heb je een 256 en 512 GB MX100. Uiteraard ben ik blij dat je dit als early adopter doet, voor alle mensen na jou wordt het dan immers een stuk goedkoper, maar ik zou het nu wel weten.
Nieuwe techniek is leuk om mee te klooien d:)b Wat duurder, maar de theoretische snelheidswinst voor het OS en de opstarttijd in combinatie met UEFI is iets wat ik toch wel eens wil meemaken :*) . Financieel gezien kan ik het niet echt verantwoorden zoals je zelf ook al aangeeft, maar dat hoeft gelukkig ook niet :+
Pagina: 1