Removable HD, bestaat dat?

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 20:10

sus

is druk :+

Topicstarter
Bestaan er HD's, die gemonteerd zijn in een HD rack, en die je gewoon kan verwisselen terwijl de PC aanstaat?

Of is dit onmogelijk.

Verwijderd

ja kan als je win2k hebt draaien dan moet je gewoon die schijf uitschakelen en een andere erin en dan opnieuw laten detecteren in je device manager

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

* Janoz gokt...

$>unmount hdb
schijf wisselen
$>mount hdb

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sus

sus

Topicstarter
Ik werk idd met win2k

Dan kan ik dus gewoon twee extra HD's in een rack plaatsen, en die gewoon swappen door ze uit te schakelen in apparaatbeheer?

Daar heb ik geen speciale schijf voor nodig?

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

In server-omgevingen zie je dit heel erg veel.
Gewoon een aantal dezelfde schijven in RAID met Hot-Swap / Hot-Plug support.
Of het voor desktops ook kan weet ik zo niet. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Volgens mij kunnen IDE harddisk geen hot swappable toestanden aan, maar ik weet dat niet helemaal zeker!

• sus

sus

Topicstarter
iemand die dat wel zeker weet?

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Ik weet dat de promise RAID en Ultra 66/100 kaarten hotswap ondersteunen... (in combinatie met een promise HD rack)... geen idee hoe het met een ander rack dan wel een andere IDE-kaart/southbridge zit.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op een gewoon mobo met een HD-rack kan het wel, je zal niks beschadigen, maar je zal toch moeten rebooten omdat het BIOS de schijf eerst zal moeten detecteren...

Virussen? Scan ze hier!

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 11:08 schreef paultje23 het volgende:
ja kan als je win2k hebt draaien dan moet je gewoon die schijf uitschakelen en een andere erin en dan opnieuw laten detecteren in je device manager
Ik ken die sleetjes om een HD in te leggen maar volgens mij kun je die alleen wisselen als je PC uitstaat... ik dacht dat alleen SCSI HD's hotswappable waren. Volgens mij kun je je IDE schijf behoorlijk naar de eeuwige datavelden helpen als je hem eruit trekt. Zelfs als je hem hebt laten downspinnen en afgemeld enzo...

Maar als het jou gelukt is met een standaard IDE schijf dan wil ik dat wel eens horen :)

Verwijderd

Heb hier een oude 10gig schijf in een remrack zitten!

Je moet zorgen dat de molexconnector op je remrack niet met andere hardware is verbonden, behalve met fans, dat mag wel!
Als je nu in je devicemanager de schijf uninstalled, dan kun je de schijf er gewoon uittrekken! Tenminste hier wel! Als je geen gezeik wil met gecachte files , dan moet je bij device manager -> Properties van schijf ff writecache uitschakelen!

Als je ervoor zorgd dat de schijf op cs gejumperd (cableselect) staat, detect win2k 'm gewoon en voegt als het kan zelfs meteen een driveletter toe!

Als je dit verhaal omdraaid: Schijf erin, naar devicemanager, ff "detect hardware changes", schijf word toegevoegd, eventueel met admintools een drivelettertje toevoegen. En gaan! :)

• jle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-07 06:25

jle

Je hebt tegenwoordig ook racks die IDE naar USB omzetten.

Op die manier wordt je IDE-HD wel hot-swap.

Ik wil zelf ook zo'n rack, maar ik wil nog even wachten totdat USB2.0 standaard is omdat de doorvoer snelheid veel hoger is dan USB 1.0.

Anders kijk hier eens: Tom's Hardware 8-)

[edit/forgot mode]
Hier gaat het trouwens om 2.5 inch HD's, maar ze zijn er ook voor gewone 3.5 en 5.25 inch HD's.
[/edit/forgot mode]

Good goan

Verwijderd

RAID 5 :):):):)

Verwijderd

ik had onder win98 wel een IDE hot swap progje, kon ik m'n zip (zit ook in rack) en een HD wisselen enzo. Het progje was van een of andere fabrikant van die rackjes. Werkt helaas niet onder Win2k dus ik heb het niet meer

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Op woensdag 13 juni 2001 11:09 schreef Janoz het volgende:
* Janoz gokt...

$>unmount hdb
schijf wisselen
$>mount hdb
(Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar ben er zelf ook mee bezig, en dan is het zonde om een nieuw topic aan te maken, als er verder kan worden gegaan in dit topic)

Over het statement van de persoon die ik quote, Dat gaat dus helemaal fout. Het probleem is dat het systeem de drive geometry ook opnieuw moet detecteren. Ik ben zelf bezig, met het uitzoeken in hoeverre het mogelijk is IDE te hot-swappen onder Linux. Ik ben er al wel achter dat het kan. Maar nog niet precies hoe. Als iemand nog meer informatie hier over tegenkomt, zou ik dat graag in dit topic zien.

Ik heb al ontdekt dat je met hdparm IDE Devices kunt attachen en detachen. Maar als dat als je dat doet, moet de drive ook power downen, anders kun je hem alsnog niet wisselen, het is niet zo handig om er een draaiende schijf uit te trekken. :) Er zijn utility's voor heb ik gelezen, die werken in combinatie met een kernel patch.

Het gaat mij niet zo zeer om het nut van het hot-swappen, maar het is gewoon een enorm leuk project om me eens mee bezig te houden.

Alvast bedankt,
Dualdude

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 16:05 schreef Dualdude het volgende:

[..]

(Sorry dat ik dit topic weer omhoog haal, maar ben er zelf ook mee bezig, en dan is het zonde om een nieuw topic aan te maken, als er verder kan worden gegaan in dit topic)

Over het statement van de persoon die ik quote, Dat gaat dus helemaal fout. Het probleem is dat het systeem de drive geometry ook opnieuw moet detecteren. Ik ben zelf bezig, met het uitzoeken in hoeverre het mogelijk is IDE te hot-swappen onder Linux. Ik ben er al wel achter dat het kan. Maar nog niet precies hoe. Als iemand nog meer informatie hier over tegenkomt, zou ik dat graag in dit topic zien.

Ik heb al ontdekt dat je met hdparm IDE Devices kunt attachen en detachen. Maar als dat als je dat doet, moet de drive ook power downen, anders kun je hem alsnog niet wisselen, het is niet zo handig om er een draaiende schijf uit te trekken. :) Er zijn utility's voor heb ik gelezen, die werken in combinatie met een kernel patch.

Het gaat mij niet zo zeer om het nut van het hot-swappen, maar het is gewoon een enorm leuk project om me eens mee bezig te houden.

Alvast bedankt,
Dualdude
bij mij gaat dit wel goed, ik draai SuSe Linux 7.2

Mijn prim is Quantum 20gig
Mijn remv is Maxtor 40gig

Verwijderd

Ken je een HD bracket?? :?
Als je deze hebt en je zit onder Win2000 kan je hem gewoon door middel van het sleuteltje mounten en unmounten (in Win gewoon aan en uit doen) Dit werkt bij mijn vriend goed. :P

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Op vrijdag 29 juni 2001 16:08 schreef jbalk het volgende:

[..]

bij mij gaat dit wel goed, ik draai SuSe Linux 7.2

Mijn prim is Quantum 20gig
Mijn remv is Maxtor 40gig
Heb je er toevallig documentatie over? Of een link naar documentatie? Anders mischien een kleine uitleg hoe het in grote lijn moet. Dan moet het lukken :) Ik draai zelf overigens Slackeware 7.1 Dus ik weet niet of die packages standaard in SuSe aanwezig zijn, bij Slackware IIG niet :)

thnx in advance :)
Pagina: 1