Compileerkanon/DAW/gaming-pc

Pagina: 1
Acties:

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 10:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een ZZP'er die actief is als consultant/manager én als developer. Mijn dagelijkse activiteiten bestaan in hoofdzaak (en afwisselend) uit het bijwonen van meetings, actief zijn als technicus in datacenters, en werken als developer. Voor wat de meetings & de verblijven in datacenters betreft heb ik vooral nood aan een laptop die lang meegaat op de batterij (gedit & terminal); maar als developer heb ik ook behoefte aan de nodige firepower om een vlotte compile/debug/release-cycle te kunnen handhaven.

Aangezien ik momenteel geen desktop meer bezit en mijn huidige laptop (bijna letterlijk) uit elkaar valt, en aangezien Broadwell/Skylake mooie perspectieven bieden op het vlak van batterijduur & performance, wil ik wachten met de aanschaf van een nieuwe high-end laptop waarmee ik weer enkele jaren verder kan, tot aan de release van BW/SL. Maar omdat mijn huidige laptop écht niet meer voldoet wil ik dus graag een krachtige desktop aanschaffen voor wat het development betreft, en een low-power uithouder zoals vb. de Asus X205TA om een dag lang te kunnen dienen tijdens meetings en waarmee ik een console kan runnen in Cygwin/PuTTY gedurende een hele dag wanneer ik in een datacenter zit.

De nieuwe desktop PC moet van vele markten thuis zijn, want hij moet gaan dienen als compileerkanon, gaming PC, DAW én rendering machine.

Verklaring: voor mij is het vooral belangrijk dat de pc snel kan compileren, en daarvoor heb ik vooral CPU & RAM nodig. Het zou echter fijn zijn als diezelfde PC ook gebruikt kan worden om m'n +/- 130GB aan digitale piano-samples te huisvesten, want ik speel graag piano op m'n Kawai VPC-1. En ik amuseer me ook graag eens in FL Studio. Allemaal zaken die vooral een nadruk leggen op de CPU en op de snelheid van de storage.

Mijn vrouw & kinderen spelen echter ook graag spelletjes, en al wat je daarvoor extra nodig hebt is een goede grafische kaart, dus die kan er wel bij.

Ik wil graag een 4K scherm kopen om meer "screen real-estate" te hebben bij het ontwikkelen.

Tenslotte houd ik me ook wel eens bezig (als hobbyist) met Premiere/AE voor videobewerking. Daarvoor zou ik dan weer beter een Quadro-kaart gebruiken, maar aangezien dit helemaal niet mijn hoofdactiviteit is, en omdat de x16 PCIe op Z97 moet verdeeld worden, zou ik gaan voor een GTX970-SLI setup in 8x/8x voor vrouw & kinderen, en erop rekenen dat die setup ook nog het 1 en ander kan betekenen voor Premiere/AE/HandBrake.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zeggen dat de kostprijs er niet toe doet is arrogant, dus dat doe ik dan maar liever niet... Ik ga ervan uit dat een systeem wat beantwoordt aan de noden die ik beschreef rond de 3000 Euro zal gaan kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Z97
  • i7 4790K
  • 16GB RAM >= 1600 Mhz
  • nVIDIA GTX970 x2 (SLI) (voor gaming op 4K-resolutie)
  • 512GB SSD (OS & programma's)
  • >= 2TB 7.2K RPM HDD (code/video/foto)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk.

Ga je overklokken?
Ja, ik ga overclocken!
Hierbij stel ik me de vraag of het zin heeft om aan waterkoeling te denken?
Heb nog nooit een water-cooled-build gebouwd, en ondanks dat het er erg cool uit ziet lijkt het slechts een marginaal voordeel op te leveren bij het overclocken (artikels die ik lees spreken over een winst van 5~10% bij CPU-overclocking en 3~5% bij GPU-overclocking).
Kost een hoop geld voor marginale winst dus op het eerste gezicht; is het de moeite?
Indien ja, dan graag input van mensen die ervaring hebben op het vlak van WC om me tips te geven omtrent de aanschaf van WC-componenten van EK/XSPC.

Alvast bedankt voor jullie input!

[ Voor 8% gewijzigd door sventunus op 10-11-2014 23:20 . Reden: per ongeluk te vroeg op enter gedrukt vooraleer bericht af was ]

• Elzenaartje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-02-2018
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,95€ 309,95
1MSI Z97 GAMING 5€ 125,50€ 125,50
2Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 679,80
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Samsung 28D590D Zilver€ 492,49€ 492,49
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 122,95€ 122,95
1Crucial MX100 512GB€ 179,95€ 179,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.065,59

Zoiets?

Misschien 32GB? maar geen idee of je dat nodig denkt te hebben?
En je geeft aan een I7 4790k, maar ik zal ook is kijken naar Socket 2011, misschien is dat ook wel interessant voor jou

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Socket 2011 is wel interessant, maar echt niet nodig, dat heb je nodig als je drie gpu's gaat gebruiken want ze hebben meer pcie lanes, maar een gpu werkt prima op 8 pcie lanes, zelfs even goed als een op 16x pcie lanes. En de processor zal ervoor zorgen dat je misschzien twee a drie frames meer krijgt maar dat is te verwaarlozen.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Qua monitor: als je een beetje serieus ontwikkelt kan je eigenlijk niet zonder meerdere schermen. Ik ben vele jaren geleden geswitched, en het werkt echt fantastisch. Zit nu op 2x27". Een scherm voor je code, eentje gesplitst voor lijstjes, documentaties, zoekdingen. Ik moet er niet aan denken ooit nog op een single screen te werken. Alt+Tab...

Als geluid belangrijk is zou ik het overclocken beperken: meer warmte = meer koeling = meer geluid. SLI lijkt me ook niet optimaal, los van matige ondersteuning in veel games krijg je ook veel meer geluidsproductie. En als je afstapt van 4K is het ook niet nodig ;)

Voor compilen is het van het grootste belang dat je dat op SSD doet. Ik zou dan ook altijd tweemaal SSD installeren: eentje voor OS + programma's, eentje voor je code. Ook handig als je nog met virtual machines gaat rommelen, die draaien ook veel fijner vanaf SSD. En videobewerking doe je ook beter vanaf een SSD.

Met jouw enorme budget zou je trouwens nog kunnen overwegen om voor socket 2011-v3 te gaan. Veel meer cores, 4xSLI mogelijk, DDR4, etc. Alleen wordt het dan wel dik betalen :P

Verwijderd

WC word enorm duur, en aangezien je een Fractal R4 heeft, die luchtkoeling een geweldig stuk beter maakt, heb je het denk ik niet nodig. Later upgraden kan altijd, en die 30,- voor een goeie luchtkoeler is dan ook niet zo belangrijk meer!
Tenslotte houd ik me ook wel eens bezig (als hobbyist) met Premiere/AE voor videobewerking. Daarvoor zou ik dan weer beter een Quadro-kaart gebruiken, maar aangezien dit helemaal niet mijn hoofdactiviteit is
Idd, een quadro zou enorm zonde zijn. Met een i5 en een 760 kun je al meer dan voldoende premiere/AE gebruiken als hobbyist/semi-pro. Hooguit moet je af en toe wat langer wachten ;).

Een systeem met 2x970 en een goeie i7 (6core?) gaat er als een powerhouse doorheen en nooit niet dat je denkt "had ik maar een quadro, wat duurt dit lang"

slecht voorstel...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 15:03 ]

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-03 00:10
Volgens mij zijn Toshibas ook populair hier. De WD Black is een lawaaiding volgens velen, en duur!

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:16

BaRF

bijna kerst

Doe je wel in elk geval een dual boot? Want je bedrijfs pc delen met vrouw en kinderen klinkt me eng in de oren :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je toch gaat overclocken en je hebt dit budget, dan kun je wel voor een 5820K gaan toch? Je doet dingen die wel 2 cores extra kunnen gebruiken, plus met een OC doet hij ook niet onder qua coresnelheid voor de 4790K.

Maar waarom 2 970's? 4K gamen? Dat heeft volgens mij nauwelijks meerwaarde, en grote kans dat jij niet zo pro met Premiere en AE werkt dat je 2 gpu's wilt of gebruikt. 2 lijkt me zonde eigenlijk.

Een Quadro zou je trouwens niks aan hebben, voor hetzelfde geld heb je vaak nog minder cuda power dan een gtx.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 11-11-2014 14:30 ]

specs

• sventunus
@joepP: Ik heb nog 2 24" monitors staan die ik vroeger naast elkaar gebruikte, maar ben er wat vanaf gestapt omdat het veel plaats vraagt en omdat het voor mij nauwelijks meerwaarde heeft. Ik schrijf vooral bibliotheken en programmeer ook veel voor ARM, dus heb niet veel visuele output. Alt-Tab stoort me ook niet erg, kwestie van gewoonte denk ik. En als een tweede scherm toch nuttig kan zijn is dat reeds aanwezig, want er hangt een 32" televisie aan de muur van m'n bureau. Wil dus graag 1 "groot" scherm, en dan lijkt 4K me wel fijn. Een Asus PB827Q is er al voor ongeveer 500 Euro, dat lijkt me wel wat.

Wat je zegt m.b.t. dat overklokken & geluid, makes sense. Misschien beter om niet te overklokken en gewoon een zo snel mogelijke CPU te nemen, dan kom ik vanzelf uit bij socket 2011-3 en een i7-5960X.

@ColonelPhantom: Bedankt voor de tip! Ik zoek eens even op het forum welke Toshiba's in de smaak vallen.

@BaRF: Maak je geen zorgen, alles netjes gescheiden. En constante backups naar NAS & cloud.
Data is altijd safe. Als die pc eens kapot zou gaan of geïnfecteerd zou geraken met een virus ofzo, maakt allemaal niet zoveel uit. Image terug erop, data sync en we zijn weer vertrokken.

@maratropa & merryb: Ik ben idd helemaal niet zo'n pro met Premiere en AE. Zoals ik al zei: af en toe een beetje, voornamelijk als hobby. 2x970 idd dus enkel voor 4K gamen. Of beter 1x980 dan? Heb zelf 0,0 ervaring met games, weet dus niets af van matige ondersteuning voor SLI en kan ook helemaal niet inschatten hoeveel kracht een modern spel vraagt van de GPU. Vrouw was vroeger wel een hardcore gamer en heeft er opnieuw zin in. De kinderen zijn nog vrij jong, dus denk niet dat het soort spelletjes dat zij gaan spelen erg veel van de kaart zullen vragen.

Een tweede SSD klinkt inderdaad ook nog wel nuttig.
Welke koeler is stil en koelt genoeg voor zo'n snelle CPU?
En wat voor voeding zou ik nodig hebben voor zo'n systeem?

Bedankt voor al jullie hulp! :)

• maratropa
  • Niet online
Wacht; nu overweeg je ineens een 5960x en dan zonder overclocken? Dat is zo'n beetje de slechte keuze die je kunt maken in het scenario wat jij schetst. Die cpu is leuk en goed geprijst als je echt vaak apps draait die continu wat kunnen met 8 cores/16 threads, maar komt zonder OC ook te kort in coresnelheid voor allround desktop situaties die vaak lang niet zo goed ge-thread zijn. De turbo van een 4790K ligt 0,9 ghz hoger! En je zegt dat je DDR4 te duur vind, maar dat moet er wel bij. Of schreef je het fout op?
Sowieso heeft een 5960X een TDP dat hoger ligt dan een 4790K met overclock.. :)

Trekt dat compileren 8 cores vol?

Iig, niet overclocken: 4790K. Wel overclocken: 5820K. Dat laatste kan prima stil met een goeie koeler, noctua ofzo. Je hoeft niet extreem te gaan.

En dat je een 4K scherm hebt, wat vast heel fijn is voor de desktop ruimte, betekent niet dat je ook hoeft te gamen op die resolutie. Wat voegt die extra resolutie nou echt toe, behalve dat het geld en fps kost?

Gewoon dus een enkele 970/980 lijkt me idd.

specs

• joepP
  • Niet online
sventunus schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:06:
@joepP: Ik heb nog 2 24" monitors staan die ik vroeger naast elkaar gebruikte, maar ben er wat vanaf gestapt omdat het veel plaats vraagt en omdat het voor mij nauwelijks meerwaarde heeft. Ik schrijf vooral bibliotheken en programmeer ook veel voor ARM, dus heb niet veel visuele output. Alt-Tab stoort me ook niet erg, kwestie van gewoonte denk ik. En als een tweede scherm toch nuttig kan zijn is dat reeds aanwezig, want er hangt een 32" televisie aan de muur van m'n bureau. Wil dus graag 1 "groot" scherm, en dan lijkt 4K me wel fijn. Een Asus PB827Q is er al voor ongeveer 500 Euro, dat lijkt me wel wat.

Wat je zegt m.b.t. dat overklokken & geluid, makes sense. Misschien beter om niet te overklokken en gewoon een zo snel mogelijke CPU te nemen, dan kom ik vanzelf uit bij socket 2011-3 en een i7-5960X.
Weet je zeker dat je die resolutie op een 28" scherm wilt? In Windows gaat alles heel erg klein worden, en als je oprekt dan zien heel veel programma's er absoluut niet meer uit. Ik zou dat scherm absoluut in de praktijk testen voor je een miskoop doet. Apple doet het met die retina schermen een stuk slimmer: pixels precies verdubbelen, zodat je netjes kan zoomen. Ik zou zelf wachten op depricewatch: Dell Ultrasharp 27 Ultra HD 5K Monitor Zwart, is helaas nog niet leverbaar.

Qua processor: ik zou dan wel de 5930K kopen, die 5960X is echt belachelijk geprijsd. Maar het is de vraag of je veel aan die cores hebt, overclocken (al is het maar een beetje) is wel handig als je ook singlecore performance wilt.

CPU koeler kan je de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition nemen. Voeding hangt van je processor en GPU af, maar met Seasonic kan je bijna niet fout, zie ongeveer alle andere topics hier voor inspiratie ;)

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Die PCGH troep moet je afblijven. Ze vragen extra geld voor een naampje, verder bijna niks. Haal (als je echt goeie koeling wil) een Phanteks PH-TC14PE Zwart, nu zo ongeveer de beste luchtkoeler op de markt.

Je wil hier trouwens iets doen wat eigenlijk nog niet kan zonder jezelf bankroet te maken: gamen op 4K (misschien zelfs 5K). Hiervoor heb je minstens 3, misschien zelfs 4 GTX970's voor nodig voor hoge instellingen... 8)7

Hier een leuk mobo: pricewatch: Asus X99-DELUXE
Ook goed voor overklokken.

¯\_(ツ)_/¯

• sventunus
@maratropa: Dat van die DDR4 had ik idd verkeerd, heb het ook meteen weggehaald.
En neen, dat compileren zal zeker niet altijd 8 cores vol trekken.
Dus blijven we bij een 4790K, een 5820K of een 5930K. Even wat benchmarks van gaan bekijken.

4K gamen leek me gewoon leuk voor m'n vrouw, maar dat gaat dus duidelijk heel wat geld kosten. Da's ook weer niet nodig. Dan zal ze genoegen moeten nemen met een enkele 970/980 :).

@joepP: Goed punt van dat scherm. Ik kijk nog eens even wat rond en zie of ik er ergens 1 in een winkel kan aantreffen om me een beter beeld te vormen van wat ik mag verwachten.

@MasterPrutser: Bedankt voor de tip m.b.t. de koeler!

Ik ga maar eens wat zaken opzoeken op 't internet, bedankt voor al jullie hulp!

• maratropa
  • Niet online
4K gamen is echt een truuk van de hardware producenten om mensen weer te laten upgraden imho.. :) Maar voor op de desktop juich ik het toe hoor, mits het scalen hopelijk zo mooi wordt als op OSX.
Nogmaals, je kunt prima een 4K scherm nemen en dan op een kwart van de resolutie (of ertussen) gamen.

Als je gaat OC'en zie ik het verschil tussen de 5820k en 5930k niet zo. Meer pci lanes maar dat gaat voor jou niet zo belangrijk zijn, pci-e 3.0 lanes zijn heel snel en de 5820K heeft er zat.

Niet te leip duur 2011-3 systeem: Ram is niet speciaal, maar quad channel ddr4 17000 is al snel zat. tenzij blijkt dat sneller ram met compileren echt helpt ofzo? Op een bord met een m2 slot kun je een hele snelle xp941 zetten, leuk als werkruimte voor media enzo. (Booten kun je er geloof ik niet altijd van dacht ik.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 357,95€ 357,95
1ASRock X99 Extreme4€ 196,95€ 196,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Noctua NH-D14€ 67,90€ 67,90
4Crucial CT8G4DFD8213€ 92,95€ 371,80
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 78,-€ 78,-
1Crucial MX100 512GB€ 179,95€ 179,95
1Samsung XP941 256GB€ 269,-€ 269,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.016,40

specs

• joepP
  • Niet online
MasterPrutser schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:59:
Die PCGH troep moet je afblijven. Ze vragen extra geld voor een naampje, verder bijna niks. Haal (als je echt goeie koeling wil) een Phanteks PH-TC14PE Zwart, nu zo ongeveer de beste luchtkoeler op de markt.
Ehm, de Mugen PCGH is laatst nog als beste getest op hardware.info. Dat is dus geen troep. Jouw suggestie kost €65 wat ik nogal veel vind...

Heb je reviews waar ze beiden vergeleken worden?

Verwijderd

joepP schreef op woensdag 12 november 2014 @ 09:35:
[...]

Ehm, de Mugen PCGH is laatst nog als beste getest op hardware.info. Dat is dus geen troep. Jouw suggestie kost €65 wat ik nogal veel vind...

Heb je reviews waar ze beiden vergeleken worden?
Haha @!*#^%!@# je blijft ook gewoon die overpriced onzin aanraden. Wauw, een review (en terecht een goeie) gelezen en dat ding moet dus persee beter zijn dan iets van 30,-?

haha. Nee. TS, gewoon een de waarheid, of een zeis halen.

• joepP
  • Niet online
Ehm, tegen wie heb je het? Ik kom met de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition die €40 kost, op http://nl.hardware.info/r...de-beste-keuze!-conclusie als een van de beste getest wordt, en dan noem je dat overpriced?

Of heb je het tegen MasterPrutser met zijn slecht-leverbare-€70-kostende unit?

Verwijderd

joepP schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:08:

Je hebt het tegen MasterPrutser met zijn slecht-leverbare-€70-kostende unit?
ja.

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 18:29

Mijnenveger

Veegt mijnen

Weer ontopic

Waarom niet gewoon een single GTX 980? Je kan natuurlijk een SLI GTX 970 nemen maar 4k is echt mooi op een groot scherm zoals een TV. Ik zou gewoon voor 1440p gaan op 27 inch. Scheelt je frame rate plus de meeste games hebben geen 4k textures. Kun je wat games opnoemen die jullie erop willen spelen?

• sventunus
Ok, na wat opzoekwerk kom ik op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 359,-€ 359,-
1ASRock X99 Extreme4€ 192,43€ 192,43
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 355,90€ 355,90
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 67,29€ 67,29
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 207,75€ 207,75
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 84,90€ 84,90
1Crucial MX100 256GB€ 94,90€ 94,90
1Crucial MX100 512GB€ 183,-€ 183,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.675,15

Die Samsung XP941 is wel waanzinnig snel (en booten vormt ook geen probleem met dat mobo), maar hij schijnt erg warm te worden, en garantie is niet mogelijk. Lijkt me dus geen best buy op dit moment.

De beste GTX970 schijnt die van MSI te zijn, en met een beetje OC'en krijg je uit zo'n GTX970 dezelfde performance als uit een stock GTX980, dus is die GTX980 het prijsverschil niet waard.

Dit geheugen van Crucial lijkt tenslotte ook een topper gezien de mate waarin je de timings & klok ervan kan tweaken.

De Seasonic PCGH Edition heeft stillere fans en langere kabels dan de "non-PCGH Edition" blijkbaar, dus die verdient de voorkeur.

Dus nu enkel nog beslissen of die M.2 SSD een goed idee is of niet, en dan kan ik gaan shoppen :)

@MijnenVeger: Ze is/was altijd een grote fan van Diablo weet ik, en ook wel van WoW-toestanden enzo. Ze zal ongetwijfeld wel leuke dingen vinden in het nieuwe aanbod van spelletjes die haar interesseren.

Verwijderd

Het prijsverschil van je video kaart is het niet waard, maar een x99 platform wel?

• sventunus
X99 = meer future proof en heeft meer PCIe 3.0 lanes, dus lijkt me de moeite.
En als een overklokte GTX970 dezelfde performance biedt dan een GTX980, en dat blijkt te volstaan voor de meest recente titels, waarom dan een GTX980 kopen?

Verwijderd

sventunus schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:11:
X99 = meer future proof en heeft meer PCIe 3.0 lanes, dus lijkt me de moeite.
En als een overklokte GTX970 dezelfde performance biedt dan een GTX980, en dat blijkt te volstaan voor de meest recente titels, waarom dan een GTX980 kopen?
Ga je nou 4K of niet?
980 kan ook weer geOC'd worden he, en is ook meer future proof.

• sventunus
sventunus schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:28:
4K gamen leek me gewoon leuk voor m'n vrouw, maar dat gaat dus duidelijk heel wat geld kosten. Da's ook weer niet nodig. Dan zal ze genoegen moeten nemen met een enkele 970/980 :).
maratropa schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:52:
4K gamen is echt een truuk van de hardware producenten om mensen weer te laten upgraden imho.. :) Maar voor op de desktop juich ik het toe hoor, mits het scalen hopelijk zo mooi wordt als op OSX.
Nogmaals, je kunt prima een 4K scherm nemen en dan op een kwart van de resolutie (of ertussen) gamen.
Neen dus.
Ik ga waarschijnlijk 4K voor de desktop (maar even in real life gaan bekijken eerst), maar 4K gamen zal er dus niet in zitten.

En ja, een GTX980 kan je ook gaan OC'en, maar als een opgevoerde GTX970 ruim volstaat voor alle moderne games, dan vind ik dat dus niet nodig.

Verwijderd

sventunus schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:19:
[...]

[...]

Neen dus.
Ik ga waarschijnlijk 4K voor de desktop (maar even in real life gaan bekijken eerst), maar 4K gamen zal er dus niet in zitten.

En ja, een GTX980 kan je ook gaan OC'en, maar als een opgevoerde GTX970 ruim volstaat voor alle moderne games, dan vind ik dat dus niet nodig.
Zolang je niet op 4K gaat gamen is een 970 genoeg. Prima zo dan!

• sventunus
Ok, dus de finale lijst komt er zo uit te zien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 359,-€ 359,-
1ASRock X99 Extreme4€ 192,43€ 192,43
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 355,90€ 355,90
1Toshiba DT01ACA200, 2TB€ 67,29€ 67,29
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,-€ 95,-
1Asus PB287Q Zwart€ 495,-€ 495,-
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 39,49€ 39,49
1Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Red€ 183,80€ 183,80
1Corsair Gaming M65 RGB Zwart€ 74,95€ 74,95
1Roccat Taito 3mm Mid-Size€ 13,58€ 13,58
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 207,75€ 207,75
1Corsair Vengeance 1500 V2€ 87,50€ 87,50
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 68,02€ 68,02
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 84,90€ 84,90
1Crucial MX100 256GB€ 95,-€ 95,-
1Crucial MX100 512GB€ 183,-€ 183,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.602,61

Heb vandaag wat rond gereden om 4K-monitors te gaan bekijken, but to no avail. België is helaas nog steeds een derdewereldland vergeleken met Nederland als het aankomt op IT-materiaal (en nog enkele andere zaken...) Maar die Asus monitor bestel ik dan toch maar. Online reviews zijn erg lovend, voor gaming lijkt het helemaal ok, en voor mijn desktop (onder X in Linux) schijnt het ook goed te werken als je XRandR een beetje voor de gek houdt, dus dat moet goed komen.

@ de Tweaker die suggereerde om voor de 5K-monitor van Dell te gaan: ziet er een erg leuk scherm uit, maar kost wel meer dan deze hele nieuwe rig tesamen, én ik heb er ook nog eens een tweede "zware" GPU voor nodig. Al bij al toch een meerkost van een dikke 3000 Euro.
Dus bedankt voor de attentie & de suggestie, maar rijk word je niet door het geld langs ramen en deuren buiten te gooien, ook niet als het kan ;)

Die M.2 SSD gaan we toch maar niet doen. Die dingen lijken nog niet op punt te staan, want enkel de Samsung is beschikbaar als x4 (maar is enkel OEM) en ook de Plextors worden belachelijk warm. Dus Crucial MX100 to the rescue, en ondanks dat die chips niet de M.2-snelheid van de Samsung of Plextor halen kan je ze toch écht niet traag noemen.

Van harte bedankt voor de input van al de Tweakers hier!!
Ik heb al sinds jaren geen nieuw systeem meer gebouwd, en jullie advies heeft me enorm geholpen!

Als kers op de taart heb ik dan nog eens 194.28 Euro netto uitgespaard én een BTW-voorschot van 502.24 Euro vermeden door te bestellen bij de Noorderburen, wat me uiteindelijk toch zo'n 200 Euro netto besparing zal opleveren. En daar kan ik m'n gezin weer 2 weken van voeden.
Yes, this has been a great day :D

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Noooooo, TN }) :'( :'(

Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? Nou, we zijn gek op foto's :9 Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P

Veel plezier ermee en succes met bouwen!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• maratropa
  • Niet online
Die Samsung XP941 is wel waanzinnig snel (en booten vormt ook geen probleem met dat mobo), maar hij schijnt erg warm te worden, en garantie is niet mogelijk. Lijkt me dus geen best buy op dit moment.
Thanks voor die link, dat wist ik niet van die hitte. Dat is idd wel erg heet, dan zit je dus aan een pci-e kaartje vast met heatsink. Nog maar even wachten dan :)

specs

• sventunus
Doel je op het feit dat die Asus een TN-paneel heeft, of begrijp ik je niet helemaal goed?
MK1998NL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 07:12:Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? Nou, we zijn gek op foto's :9 Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P
Daarnet een mailtje gehad dat m'n order vanavond waarschijnlijk nog verzonden wordt :D
Met een beetje geluk zijn de onderdelen morgen al hier, en kan ik dit weekend gaan bouwen. Anders wordt het volgende week.
Ik zal een post plaatsen in dat topic, speciaal voor jou ;)
MK1998NL schreef op donderdag 13 november 2014 @ 07:12:Veel plezier ermee en succes met bouwen!
Hartelijk bedankt! :)

• MK_
  • Niet online

MK_

sventunus schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:38:
[...]
Doel je op het feit dat die Asus een TN-paneel heeft, of begrijp ik je niet helemaal goed?
Correct :) TN staat namelijk niet bekend om zijn goede kijkhoeken. Of kleuren correctheid. Of contrast.
[...]
Daarnet een mailtje gehad dat m'n order vanavond waarschijnlijk nog verzonden wordt :D
Met een beetje geluk zijn de onderdelen morgen al hier, en kan ik dit weekend gaan bouwen. Anders wordt het volgende week.
Ik zal een post plaatsen in dat topic, speciaal voor jou ;)
Jeej, ik zie het wel tegemoet komen :)
[...]
Hartelijk bedankt! :)
Graag gedaan :D

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• sventunus
Ach, die TN...
Ik kijk er frontaal op en heb enkel shells, IDE's of RDP/VNC open staan.
En de Vrouw des Huizes kan weer spelletjes gaan spelen, op een 4K en met 1ms response, dus iedereen gelukkig, toch? ;)

AH-IPS & AdobeRGB laten we voor de grafische mensen onder ons, en daar hoor ik alvast niet bij ;)

• MK_
  • Niet online

MK_

Natuurlijk, iedereen zijn eigen keuze. Maar dat is gewoon mijn mening :)

• sventunus
Laatste reactie hier, want ik wil het forum niet gaan spammen.
Enkel dus om even te zeggen dat ik vandaag eindelijk nog eens op een normaal uur thuis ben, en dat die post in het "Show je build"-topic er dus ook eindelijk aan komt. En dan probeer ik dit weekend meteen ook even wat reviews te schrijven voor de componenten die ik heb aangekocht en waarvoor nog geen reviews bestaan op de Tweakers Pricewatch.

Heb de nieuwe build ondertussen trouwens exact 2 weken in gebruik, en ben er enorm tevreden van! De snelheid is echt fe-no-me-naal! En dat is dan nog zonder enig tweaken whatsoever... Heb voorlopig enkel Arch geïnstalleerd & m'n basis geconfigureerd die ik nodig heb om te werken, maar heb nog geen tijd gehad om eender wat op punt te stellen.

Kortom: héérlijke build! Dus nogmaals voor de laatste keer dank voor jullie advies, want het is een toppertje geworden! :D
Pagina: 1