Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Ik heb een pc staan met daarop windows server 2012, ik wil daar een terminal server van gaan maken want wij hebben 1 programma die eigenlijk "verplicht" via een server moet lopen.
Nou heb ik 7 gebruikers en ik wil dat ze gewoon een icoontje op het bureaublad krijgen en dat dan het programma opgestart gaat worden. Ze mogen dus niet verder de server kunnen benaderen.
Moet ik nou eerst usercalls aanschaffen en vervolgens ook rds calls en kan ik dan inderdaad gewoon een icoon maken zodat het werkt? Usercalls heb ik reeds liggen dus dan zou ik alleen nog rds calls moeten hebben.
Wie kan mij hier advies over geven,

Alvast bedankt.

Gr Dirk

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Ten eerste: je hebt een PC staan die als server dient? Zou je daar dan ook niet een echte server voor neerzetten?

Ten tweede: welke rol heeft die server nu in het netwerk? Je wil namelijk niet zomaar je gebruikers laten werken op een domain controller, of een exchange server. Je zal daar eigenlijk altijd een dedicated terminal server voor willen hebben.

Licentietechnisch is dit verhaal heel makkelijk: voor ieder server een server licentie, voor iedere user die gebruik maakt van resources die je server aanbiedt een user CAL en voor iedere user, of ieder device, wat op de terminal server inlogt een RDS user/device CAL.

Ik zou het volgende adviseren: Koop een echte server, met voldoende geheugen. Installeer hier een hypervisor op (zoals bijvoorbeeld: Hyper-V Server 2012 R2, VMWare vsphere, of Citrix Xenserver). Koop 1 Windows Server standard licentie en nodige CAL's voor zo ver je deze nog niet voor Windows Server 2012 hebt. Installeer 2 virtuele machines, waarvan je er een de taken van de huidige server over laat nemen en de ander richt je in als terminal server. Je mag namelijk met 1 Windows Server standard licentie twee VM's draaien, mits de fysieke host alleen maar dienst doet als hypervisor...

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 08:56
Ik heb hetzelfde probleem gehad en kan het goed vinden met Linke Loe.

Koop een dedicated server (HP, Dell. etc), installer Windows 2012R2 als hypervisor (via de licentie) mag je hem 2 keer virtueel installeren op de server.

Ik heb hetzelfde scenario draaien op een HP ML310 Gen8 (1220v3 + 12GB RAM).
- Windows 2012R2 file server / DC (I know....)
Win2012R2 Hyper-V - 2x Windows 7 Pro (in te loggen via remote)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook nog wel een HP ML350 staan dat is het probleem niet maar de pc zelf is een redelijk nieuwe en daar er maar echt 1 programma op komt te draaien zag ik het probleem niet zo.
Deze server is los staand en dient voor de rest nergens voor, ik heb een separate server voor de rest.
Ik ben verplicht voor autoflex dat deze op een server komt te staan omdat deze op fox pro draait en die wil i.v.m. snelheid op een server staan. Op deze kast komt dus nooit meer een ander programma te staan als deze en het is niet eens een zwaar programma vandaar.
Oja ik heb al een Licentie 2012r2 standaard en ik heb ook nog 10 x een usercal liggen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

da_PSI schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 08:51:
Win2012R2 Hyper-V - 2x Windows 7 Pro (in te loggen via remote)
Je weet dat je daar Windows VDA rights voor nodig hebt?

[url=file:///C:/Users/danield/Downloads/Licensing_Windows_Desktop_OS_for_Virtual_Machines.pdf]Dit[/] document gaat over 8.1, maar mijn leverancier garandeerde me dat de regeling voor Windows 7 hetzelfde is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 09:20:
Ik ben verplicht voor autoflex dat deze op een server komt te staan omdat deze op fox pro draait en die wil i.v.m. snelheid op een server staan. Op deze kast komt dus nooit meer een ander programma te staan als deze en het is niet eens een zwaar programma vandaar.
Dit begrijp ik niet helemaal. Een programma moet "voor de snelheid" op een server staan, maar je installeert het alsnog op een PC, weliswaar met een server OS, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat een server OS op een PC beter performt dan een client OS op diezelfde PC. In mijn ogen is het nog steeds de beste optie om voor een echte server te gaan, aangezien daar toch andere hardware in zit, dan in een PC.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 09:20:
Oja ik heb al een Licentie 2012r2 standaard en ik heb ook nog 10 x een usercal liggen.
Hoeveel licenties voor Windows Server heb je in totaal en voor welke versies? Als je twee verschillende computers voorziet van Windows Server 2012, heb je ook twee licenties nodig. Je mag 2 keer Windows Server 2012 installeren op één licentie, maar alleen als die twee servers op dezelfde fysieke doos draaien. Houd verder ook de versie van je user CAL's in de gaten. Als deze voor Windows Server 2008 of eerder zijn, mogen je gebruikers geen gebruik maken van resources die door en Windows 2012 server worden aangeboden. Je zal dan je user CAL's moeten upgraden, of dezelfde versie van Windows Server, waar je de CAL's voor hebt, moeten installeren op al je servers.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Linke Loe schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:21:
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal. Een programma moet "voor de snelheid" op een server staan, maar je installeert het alsnog op een PC, weliswaar met een server OS, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat een server OS op een PC beter performt dan een client OS op diezelfde PC.
Sommige database pakketten (met name Access) performen simpelweg erg beroerd via het netwerk.De oplossing is dan om deze via een Terminal Server aan te bieden, waarbij de database op een voor de Terminal Server lokale disk staat. Ik kan me voorstellen dat Foxpro eenzelfde best practise heeft.

Om even terug te komen op de topicstart:
  • Ja, je hebt usercalls nodig voor Windows 2012
  • Ja, je hebt RDS calls nodig voor Windows 2012
  • Via "Remoteapp" is het mogelijk om de applicatie te starten vanaf een werkplek. Een gebruiker krijgt dan enkel de applicatie te zien, en niet het complete bureaublad van de RDS server. Wel is het van belang dat er alsnog het eea aan security gergeld wordt op de RDS server.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Oke

Ik ga server 2012r2 op de hp server monteren ( ook deze is los van de rest) dat schijnt beter te functioneren, en ja de helaas de helpdesk van Autoflex eist van mij dat het via een (terminal)server loopt omdat ik steeds last heb dat het programma "hangt"
Dit schijnt aan fox pro te liggen waarop het geschreven is.
Iedereen hartstikke bedankt en ik ga eerst op de hp server de software zetten zoals jullie adviseren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Foxpro is een text based DBMS dat bij voorkeur zoveel mogelijk RAM pakt. Dus wat dat betreft is het wel logisch om het separaat te laten draaien.
Dat Autoflex ziet er uit als een of ander pakket voor de autobranche. Dat zijn meestal niet de meest sophisticated systemen ;)
Wat ik mezelf af zou vragen: ik zie dat ze het ook online aanbieden. Wat kost "server"onderhoud (hardware, updates, beheer, etc) me, wat kosten die licenties en hoe verhoudt zich dat tegen een online versie van Autoflex?
Kan nog zomaar eens zijn dat dat in het voordeel van de online versie uitvalt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1