Monitor fotobewerking + toekomstige upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 18:33
Beste Tweakers,

Ik ben een leek wat betreft monitoren, en hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen duwen. Ik ben aan het nadenken om een keer mijn monitor te upgraden. Op het moment gebruik ik een goedkope Packard Bell full-HD LED 24" monitor. Ik bewerkt hobbymatig foto's in Lightroom, en wil daarom gewoon een goede (IPS) monitor. Dat heeft echter geen haast, het scherm wat ik nu gebruik functioneert prima.

Zelf heb ik altijd een lekker gevoel bij Dell, maar dat is nergens op gestoeld. Daarom kwam ik uit bij de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart, maar ik vind niet goed terug of dit ook een goed scherm is voor fotobewerking.
Verder was hieronder ook een topic over de BenQ GW2765HT, maar dat geeft ook niet volledig uitsluitsel. Ik hoop dat jullie meer hierover kunnen vertellen.

De tweede monitor is dus overigens een 27". Als het ivm budget niet anders kan is het geen probleem (sterker nog, groter=beter), maar ik heb maar beperkt ruimte. Als ik groter neem dan 24" moet ik waarschijnlijk gaan beunen in mijn computerkast. Liever 24" dus.

Budget zet ik maar even vast op 300, minder is altijd beter.

Volgorde van prioriteiten:
- Geschikt voor fotobewerking
- Fijne resolutie
- 24"
- Gaming (wordt regelmatig op gegamed, maar daar stel ik geen hoge eisen aan)

Verder had ik mijzelf echter beloofd om bij de volgende generatie processoren de boel te gaan upgraden. Ik heb nu een 2500K op een UD3H-B3 (populaire combinatie toendertijd) met 8GB geheugen. Ik ben echter benieuwd wat de tweaker-met-de-pet in mijn situatie zou doen. Zijnde:
- Niet upgraden, 2500K is nog snel zat
- Volgend jaar upgraden (met behoud van DDR3 geheugen)
- Volgend jaar upgraden (met nieuw DDR4 geheugen)
- Nu upgraden (ivm ddr3 geheugen)
- Anders, namelijk...

Ik vind het wel verdomd lastig om alle benodigde informatie te geven, dus mijn excuus als ik iets gemist heb. Vraag maar raak. Als iets mist, ik kan alle informatie die jullie hebben gebruiken.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De Ultrasharp series zijn populaire monitoren voor foto/videobewerking. Waar deze vroeger nog erg duur waren zijn er nu ook zoals dus de U2412M goedkopere modellen op de markt gekomen die het prima doen.

Heel kort is de overstap van een TN monitor naar een IPS monitor altijd wel een vooruitgang. Nou ik even in de Pricewatch kijk zie ik dat je beter voor een U2414H kan gaan, deze is goedkoper maar heeft een grotere gamut wat belangrijk is voor foto bewerking.

www.maartendeboer.net

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik ga lekker breken met wat iedereen altijd zegt, en een AMVA aanraden, want:
Nauwelijks kleurverschil met IPS, allebei zijn (gecalibreerd) prima voor hobbymatig prutsen in LR
Nauwelijks ghosting, dus ook prima voor gamen, net als IPS
Veelal non-glossy/semi-glossy, wel zo prettig volgens velen.
Weinig backlightbleeding, IPS heeft regelmatig last van clouding/IPS glow, storend in donkere vlakken.
Goedkoper dan IPS (maar duurder dan TN)
En als groot voordeel tegenover IPS: veel beter contrast.

Kortom: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart zou ik zelf nemen.

Zelf bewerk ik foto's op een pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart en ben daar zeer tevreden over. Ingesteld op sRGB en werkt echt prima.

People as things, that’s where it starts.