Extra Access Point bij standaard Router van Telenet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 603716

Topicstarter
Ik zit bij Telenet en heb nogal slecht WiFi bereik op sommige plaatsen in huis dat ook regelmatig wegvalt, daarom wil ik een extra Access Point.
Kan er iemand een voorstel doen van een budgetvriendelijker alternatief dan hetgeen wat Telenet me probeert te verkopen? Ik heb nl. geen idee welke merken goed of slecht zijn enz.
Hun toestel is 90 euro, maar je kan hem met kortingscodes voor 50 euro krijgen, maar aangezien het toch maar voor sporadisch gebruik is op bv. een tablet of smartphone is het niet nodig om een extreem snelle verbinding te hebben.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat apparaat is dubbel en dwars de EUR 50 waard. Het is een Netgear WNDR4300 die normaliter in de winkel zo'n EUR 70 kost - en dan gelijk ingesteld als AP die ook door Telenet beheerd kan worden. Je koopt dus niet alleen een goede AP maar ook de mogelijkheid om hulp te krijgen.

Nu, ik woon in NL en kan dus geen Telenet AP kopen. Vandaag was ik in de Mediamarkt op zoek naar een AP en wat ik vond was bedroevend. Exact drie apparaten die "Access Point" heetten en ook out-of-the-box zo werkten:

- Linksys WAP-300
- Sitecom WLX-2000
- Sitecom WLX-2002

Alledrie hopeloos verouderd qua specs (100Mb Ethernet, 2.4GHz only (de twee Sitecoms) of non-concurrent dualband (de Linksys)), en dan hebben we het niet eens over performance.

In Pricewatch zie je dat MediaMarkt niet eens het probleem is (al zou ik het om genoeg andere redenen afraden). De eerste AP met specs die in 2014 acceptabel zijn (Gb Ethernet, concurrent dualband WiFi) kost EUR 88, en dan nog heb je een featureset dat beperkter is dan die Telenet AP. Met andere woorden, dat ding is EUR 90 waard, en EUR 50 is een koopje :o

Nu kun je zelf een router kopen en dat als AP inzetten (zie guide bovenaan dit subforum), maar dan nog, onder de EUR 50 is weinig fatsoenlijks te krijgen. Misschien dat je een TP-Link WDR3600 ergens kunt vinden voor minder, maar het zal niet veel goedkoper zijn (zeker niet als je verzendkosten erbij telt).

De reden dat ik zo op dualband hamer is omdat je WiFi-problemen twee oorzaken kunnen hebben. Een ervan is demping door bouwmaterialen. Om dat aan te pakken is een AP sowieso noodzakelijk. Tweede reden is interferentie. Of dat bij jou speelt is niet te zeggen op afstand, maar enige duurzame oplossing daarvoor is uit de overvolle 2.4GHz-band weggaan en overstappen op 5GHz. Als je nu een apparaat koopt zonder 5GHz-support kan het zijn dat het je probleem niet (volledig) oplost of dat het voor nu goed gaat maar zodra een buur iets wijzigt je alsnog problemen hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb gekeken naar de router instellingen en heb 2.4 GHz én 5 GHz eens aangezet om te kijken of dit het probleem is. Hoe forceer ik in Android 4.4.4 om te verbinden met 5 GHz en niet 2.4?

Als blijkt dat de 2.4 GHz band niet het probleem is zou het dan toch te rechtvaardigen zijn om een goedkoper apparaat te kopen? Eigenlijk dient dit nieuwe Acces Point voor slechts 1 apparaat in bepaalde 1 kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef de 2.5GHz en de 5GHz verschillende SSID's. Verbind met de 5GHz SSID. Dan weet je het zeker.

Het is trouwens mogelijk dat oude/low-end devices gewoonweg geen 5GHz ondersteunen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat mijn GSM inderdaad geen 5GHz ondersteunt (Moto G).

Ik apprecieer dat je me probeert te overtuigen om geen rommel te kopen maar ik betwijfel of het wel nodig is om 50 ipv 30 euro uit te geven. Uiteindelijk koop ik deze AP puur om op mijn kamer een stabiel WiFi signaal te hebben op mijn GSM omdat het me irriteert dat het constant wegvalt. Op Bol.com zie ik een aantal apparaten staan rond de 30 euro die me geschikt lijken hiervoor

Als u ervan overtuigd bent dat ik toch nog steeds beter af ben met het iets duurdere alternatief van Telenet dan volg ik uw advies op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het echt enkel om de telefoon gaat en die telefoon is 2.4GHz-only, dan is inderdaad af te vragen of de meerprijs het waard is. Ik roep in andere topics ook steeds dat meer kopen dan nu nodig is je reinste geldverspilling is.

In dat geval zou ik voorstellen om het juist om te keren: je telefoon heeft een crappy non-MiMo 2.4GHz-only WiFiverbinding. Dus dan ook niet meer dan dat nemen, "150Mbps" is genoeg (IRL ga je trouwens max 50Mbps ermee halen zelfs met een goede client, en dat is een telefoon sowieso niet). In de categorie "AP" gaat dat je nog geen EUR 20 kosten, maar je kunt evengoed een router nemen, gewoon de goedkoopste WiFi-n router, en dan dat ding als AP inzetten (DHCP uit, met LAN-poort verbinden aan je Telenet modem/router). Hoeft nog geen EUR 10 te kosten:
pricewatch: Conceptronic 150N Wireless Router & Access Point

Voor die prijs krijg je inderdaad troep, maar meer heb je met die telefoon toch niet nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1