[rMBP] Reparatie; vervangende onderdelen retour naar Apple?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Dag, ik heb mijn MB Pro Retina ter reparatie liggen omdat mijn scherm en gehele case vervangen moeten worden. Al met al een fors bedrag van rond de 1500 euro, op een laptop die 2400 heeft gekost.
Prijs van de onderdelen zijn de normale bedragen die Apple rekent, dus dat is gewoon een duur grapje.

Nu kreeg ik te horen dat ik de onderdelen die vervangen worden niet mee terug naar huis mag nemen.

Als antwoord kreeg ik: "Dit is niet mogelijk, de defecte onderdelen gaan retour Apple."

Wat mij vaag lijkt, want ik bestel nieuwe onderdelen. Dan lijkt het mij dat ik de oude terug mag krijgen.

Maar toen zei meneer: "U betaalt inderdaad, echter de omruil prijs. Kopen van de onderdelen is ontzettend duur en niet interessant."

Dat is toch vaag? Hoezo zou het houden van onderdelen extra geld moeten kosten? Die gehele MacBook is van mij, niet van Apple, want ik heb hem gekocht van hen. Het lijkt mij toch ook dat bij vervanging van HDD je deze terug krijgt? Waarom dan niet met de cases?

Reparatie wordt gedaan bij een Apple Authorised Service Provider.

Wie heeft ervaring over hoe het eraan toegaat bij Apple en hun nieuwe onderdelen ter reparatie? Het lijkt mij een hele vreemde gang van zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door repsaj op 10-11-2014 20:53 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:53
In principe ben jij eigenaar van de onderdelen.
Jij hebt tenslotte het apparaat gekocht.

Met de redenatie die ze geven zou je MB dus nog veel duurder zijn en gaan ze ervan uit dat je hem dus ruilt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ja, net alsof ik dus de onderdelen heb geleend van Apple. Ik heb zojuist even gevraagd wat de kosten zouden zijn als ik de onderdelen die kapot zijn wil behouden. Ben benieuwd..

[ Voor 51% gewijzigd door repsaj op 10-11-2014 20:54 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, dat is niet zo het werkt.

Je koopt een computer, en dan laat je hem repareren. Je kan dan kiezen tussen kopen voor de volle pond, of kopen met retour van je oude onderdelen en dan korting krijgen. Dat is wat ze proberen te vertellen.

Waarschijnlijk heb je dan ook een service agreement of repair agreement moeten tekenen voor dat de reparatie begon. Daar in staat dan ook dat je je oude onderdelen aan Apple teruggeeft.

Met de reparatie koop je dan ook niet zomaar wat onderdelen, maar je 'koopt' een reparatie, die toevallig onderdelen 'verbruikt'.

De onderdelen die teruggestuurd worden, worden trouwens gerecycled of hersteld, getest en gebruikt voor refurbished apparaten. Dat is ook waarom die überhaupt bestaan, het is niet alsof refurbished uit het niks ontstaan is ;) Dus nee, het is niet vaag.

Als je een ander merk computer hebt en die inlevert ter reparatie krijg je daar ook je oude onderdelen niet mee. En een hoge prijs voor een reparatie verandert daar niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ik had geïnformeerd wat de onderdelen los kostten, en dat kwam op hetzelfde bedrag uit. Alleen was ik de Apple-garantie kwijt als ik ze zelf erop ging monteren, bij een Authorized Apple Service Provider is dat niet het geval.

Maar ik krijg geen korting op de onderdelen, of kost je laptop meer als je alle onderdelen los koopt? Lijkt mij niet.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

repsaj schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:32:
Ik had geïnformeerd wat de onderdelen los kostten, en dat kwam op hetzelfde bedrag uit. Alleen was ik de Apple-garantie kwijt als ik ze zelf erop ging monteren, bij een Authorized Apple Service Provider is dat niet het geval.

Maar ik krijg geen korting op de onderdelen, of kost je laptop meer als je alle onderdelen los koopt? Lijkt mij niet.
Los kosten ze sowieso meer... Koop maar eens een auto in onderdelen ;). Als geheel is het in serie in elkaar gezet en naar losse onderdelen is beduidend minder vraag.

Enerzijds begrijp ik de frustratie van jouw kant omwille het probleem, anderzijds ook die van de APR... Kijk eens goed naar de kleine letters, als je al iets heb moeten tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ja, net de algemene voorwaarden gelezen en daar staat dat onderdelen teruggaan naar de leverancier, mits anders af is gesproken.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Trouwens wel een fijne en schappelijke prijs, die €1500. :-(
Dat is toch niet meer normaal!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:52

3DDude

I void warranty's

Ik ben ook bij een apple gecertificeerd clubje in utrecht geweest,
was er nou niet echt over te spreken.

(diagnose stellen dat de oorzaak 'het moederbord is' en dat die vervangen moet worden - Dat is een gevolg van iets - ik moest voor de verzekering op papier hebben wat de 'oorzaak is'. Dat het moederbord kapot was wist ik al... dag 85 euro ;w )

En daarom had ik besloten dat ik door dat stel koekenbakkers niet mijn mac laat fixen :P

Dit soort dure grappen zijn de reden dat ik best wel klaar ben met Apple, als het werkt is alles prima.
Maar heb je iets op gebied van hardware kan je bijna beter een nieuwe halen en je portemonee trekken.
Zonde van het geld.

[ Voor 22% gewijzigd door 3DDude op 11-11-2014 00:02 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ook bij HP moet je de onderdelen terug geven, mits het desbetreffende onderdeel voor hun van waarde is.
Een oude defecte voeding hoeven ze bijvoorbeeld niet terug.

Dus Apple is hier geen uitzondering bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd verhaal, ik heb vorig jaar een MacBook met een beschadigd scherm laten repareren bij een Authorized Apple Service Provider. Deze legde mij uit dat een nieuw scherm mij tussen de 700 en 800 euro zou gaan kosten. Echter had Apple vorig jaar besloten om prijs en milieu technische redenen over te gaan tot het gebruik van refurbished onderdelen. Als ik afstand deed van de beschadigde delen dan zou mij deze reparatie tussen de 400 en 500 euro incl. arbeidsloon en BTW kosten. De keuze was natuurlijk makkelijk.
Ik vermoed dat deze Service provider gewoon je de volle mep laat betalen en het verschil in zijn zak steekt. Tenzij Apple is teruggekomen van de werkwijze.

Nog ter aanvulling, "mijn" serviceprovider meldde tevens dat de gewijzigde reparatie procedure ook te maken had met de komst van de officiële Apple Stores in Nederland die deze reparatie procedure al langer toepast.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ik ben n.a.v. Sneeuwhaas' bericht gaan vragen of ik Refurbished onderdelen kreeg. Krijg ik als antwoord: "We hebben daar geen inzicht in, dus kan ik je helaas ook geen antwoord op geven."

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:07:
Vreemd verhaal, ik heb vorig jaar een MacBook met een beschadigd scherm laten repareren bij een Authorized Apple Service Provider. Deze legde mij uit dat een nieuw scherm mij tussen de 700 en 800 euro zou gaan kosten. Echter had Apple vorig jaar besloten om prijs en milieu technische redenen over te gaan tot het gebruik van refurbished onderdelen. Als ik afstand deed van de beschadigde delen dan zou mij deze reparatie tussen de 400 en 500 euro incl. arbeidsloon en BTW kosten. De keuze was natuurlijk makkelijk.
Ik vermoed dat deze Service provider gewoon je de volle mep laat betalen en het verschil in zijn zak steekt. Tenzij Apple is teruggekomen van de werkwijze.

Nog ter aanvulling, "mijn" serviceprovider meldde tevens dat de gewijzigde reparatie procedure ook te maken had met de komst van de officiële Apple Stores in Nederland die deze reparatie procedure al langer toepast.
De prijzen voor het 'omruilen' van onderdelen wordt al langer gebruikt, echter was daar veel onduidelijkheid over naar service providers toe om daar effectief gebruik van te kunnen maken.
Om deze reden hanteerde de meeste service providers dan ook voorraadprijzen tov omruilprijzen omdat het gewoon niet duidelijk was wanneer er wel een omruilprijs gerekend kon worden bij sprake van schade.

Over het refurbish verhaal, je kan er vanuit gaan dat elk onderdeel dat vervangen wordt bij een reparatie een refurb is, ook al betaal je daar de hogere prijs voor omdat je je onderdeel terug wenst te hebben.
Enkel als de voorraad op is of als het apparaat zo nieuw is dat er geen refurb materiaal is dan krijg je een nieuw onderdeel.
Het verschil hier tussen is echter niet te zien, de kwaliteit standaarden liggen zo hoog bij de refurbs van Apple dat ze bijna niet van nieuw te onderscheiden zijn, en bij de cosmetische onderdelen is het écht niet van nieuw te onderscheiden.

My 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 18:21
Wat is er nu precies defect ?.

Want een complete scherm unit koop je voor 300pond op internet.

http://www.ebay.co.uk/itm...anels&hash=item4d1f37b199

Even +-.

[ Voor 42% gewijzigd door Mektheb op 11-11-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
repsaj schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:00:
Ik ben n.a.v. Sneeuwhaas' bericht gaan vragen of ik Refurbished onderdelen kreeg. Krijg ik als antwoord: "We hebben daar geen inzicht in, dus kan ik je helaas ook geen antwoord op geven."
Euh.. dat is wel een alarmbel. Natuurlijk weten ze dat wel, maar kennelijk willen ze het je niet vertellen. Is er geen andere zaak in de buurt die je kan helpen?

Oude onderdeel retour -> Refurb onderdeel in jouw laptop is acceptabel als de prijs duidelijk onder de prijs voor reparatie nieuwe onderdelen ligt (zoals in het verhaal van Sneeuwhaas). In de autowereld wordt dat ook veel gedaan met o.a. ECU's (waarbij de kosten voor een gerefurbishde ECU tegen inlevering van de jouwe overigens ook schandalig te noemen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ik heb nu nog bij twee andere partijen de prijzen opgevraagd, en de partij waar ik de boel nu heb liggen ter reparatie is toch wel de duurste. Zij snoepen er dus een aardig bedrag bij op. Het is dat zij de enige zijn die in de buurt van mijn woonplaats zijn, dat ik daar naartoe heb gebracht.

Ik heb tevens de prijzen ontvangen van wat het kost wanneer ik de onderdelen wil behouden. Dan kost het scherm opeens 120 euro meer, en de topcase 225 euro meer. Dan zit je op een bedrag van 1750 euro (reparatiekosten niet meegerekend), op een laptop twv 2400 euro.

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Maar voor mij nog de vraag wat is er precies defect ?.

Want een scherm unit is 400 euro.
En een topcase is nog geen 150 euro met keyboard.

Of zijn er echt componenten als je logicboard kapot ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ongeveer de volgende bedragen:

LCD Display compleet: €750. (glas kapot, lcd ook, omhelzing beschadigd)
Topcase + accu: €460 (verbogen)
Bottomcase: €160 (verbogen)

En dan de reparatie nog.

[ Voor 19% gewijzigd door repsaj op 11-11-2014 16:54 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Wat een bedragen.

Macbook Pro Retina 15" A1398 (Mid 2012, Early 2013) Top case & US Keyboard US $138.00

For MacBook Pro 15" A1398 Retina Display Full LCD Screen Assembly 2012 ONLY $309.00

NEW Apple Macbook Pro A1398 Retina 15" Bottom Case Base Lower Chassis 604-3590-A $47.21

En dan de reparatie nog.

Even de een 15" versie genomen omdat ik je type nummer niet weet...is bij elkaar 500dollar / 400 euro.
Zou dus nog meer lonen om de parts alleen al zelf te kopen en het dan bij een dealer te laten maken voor 300.

Dat scheelt je alsnog 800 euro

[ Voor 57% gewijzigd door Mektheb op 11-11-2014 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Ik ben met Apple aan de lijn. Zij gaan het uitzoeken, want zijn inziens zijn de bedragen ook te hoog en te verschillend van elkaar.

Edit: morgen belt Apple terug. Klantenservice in Ierland is nu gesloten.

En @Mektheb, het is een late 2013, eBay is inderdaad wel goedkoper.

[ Voor 99% gewijzigd door repsaj op 11-11-2014 17:28 . Reden: Privacy enzo ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
repsaj schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:00:
Ik ben met Apple aan de lijn. Zij gaan het uitzoeken, want zijn inziens zijn de bedragen ook te hoog en te verschillend van elkaar.
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
repsaj schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 17:00:

Edit: morgen belt Apple terug. Klantenservice in Ierland is nu gesloten.

En @Mektheb, het is een late 2013, eBay is inderdaad wel goedkoper.
Dan zou ik toch overwegen om alles kwa parts zelf te kopen.

En dan het door een goed bedrijf te laten monteren, dat gaat je gewoon 800 besparen.

Daar kan je een ACD voor halen !.

Tussen Late / Mid / Early zit vaak geen verschil zolang het maar hetzelfde type nummer is als een A1389 bijvoorbeeld.

Ben erg benieuwd hoe dit afloopt en wat je gaat doen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er wat dat betreft ook spijt van dat ik mijn mac heb laten repareren in plaats van zelf de delen te bestellen, maar bij zelf doen vergoedde de verzekering uiteraard niks. Goed voor de verzekeringspremies. Afijn. Voor de dingen die jij noemt heb ik ong. 900 euro moeten betalen, maar ik heb een 13" retina. Kan me echter niet voorstellen dat je 600 meer moet betalen voor die 2 inch extra.

Hebben mijn accu meteen vervangen, wat niet hoefde, maar had ik pas door na de reparatie, en heb om de een of andere reden toch het idee dat deze minder goed is kwalitatief. Ook ik heb geen delen terug gehad en dat wilde ik eigenlijk wel, want het scherm was nog intact. Was puur val en stoot schade. Ze hebben toch het hele scherm vervangen want alleen de cover van het scherm doen ze niet.

• repsaj
Accu zit gesoldeerd aan de case zeiden ze mij, daarom was die vervangen.

Stef, Apple bellen; krijg je misschien centen terug. ;-)

Apple belt mij vandaag weer terug.

x

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ben benieuwd, interessant verhaal. Ik heb (gelukkig) nog nooit voor de reparaties betaald, omdat mijn MacBook binnen de garantie zat. Maar ben toch wel zenuwachtig als er iets misgaat.

An  a day keeps the doctor away.

Verwijderd

Als het garantie is is er ook niks om je zorgen om te maken, en garantie is minstens 2 jaar volgens Europees recht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
Tip van Apple zelf: vraagt bij meerdere Authorised Apple Service Providers prijzen op alvorens je overgaat tot reparatie. Alle AASP mogen hun eigen prijzen bepalen. En ik ben toevallig gewoon genaaid met dure prijzen van Cardservices in Zwolle.
Informeer tevens van te voren of je nieuwe of refurbished onderdelen krijgt, dit bepaalt ook mede de prijs.

x

Pagina: 1