Beeld minder scherp op monitor dan TV

Pagina: 1
Acties:

• frikandel1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05-2022
Hi all,

Het volgende valt mij op. Mijn monitor (Samsung SMS27A350H) geeft bepaalde elementen van games wat minder scherp weer dan mijn TV (een van de eerste full HD Sony's, type nr even niet bij de hand). Het zijn kleine nuances, maar het gaat hierbij bijvoorbeeld om in-game menus tijdens het spelen van FIFA15 en bepaalde icoontjes, tekst en dergelijke bij Far Cry 3. Het uit zich ook in achtergronden in bijvoorbeeld Skyrim, waar deze wat 'versimpeld' lijken. (er zijn vast geschiktere termen voor maar schieten me even niet te binnen). Als ik mijn PC met een HDMI kabel inplug op mijn TV , heb ik hier geen last van en lijkt het allemaal net wat scherper. Dus ik dacht;

- het komt vast omdat ik bij mijn monitor een stuk dichterbij zit, maar dat bleek toch niet de oorzaak te zijn
- wellicht zijn het settings en moet ik wat kloten met gamma en dergelijke. Helpt iets bij de monitor, maar niet helemaal (je hebt presets, "Magic Angles" of iets dergelijks die het iets beter maken)
- vervolgens dacht ik dat ik geen full HD monitor had, maar dat bleek toch wel zo te zijn gezien resolutie.

Dus uiteindelijk ben ik geen steek verder. Het is geen ontzettende ramp maar wel nét ergerlijk. Jullie enig idee wat dit veroorzaakt? Voor beiden gebruik ik overigens een HDMI kabel. Ben benieuwd!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Driver updaten van je grafische kaart?

Desnoods je refresh rate aanpassen, video instellingen wat lager of hoger?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Staat de scherpte van je tv niet gewoon hoog, als je tv scherpte toevoegt
Dan kan snap ik het dat het op je tv scherper lijkt.

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024
Het zou zomaar kunnen dat ofwel je TV ofwel monitor een feature heeft die dit teweeg brengt. Vaak hebben ze features die bepaalde filtering toepassen om meer scherpte weer te geven, zwartpartijen mooier zwart te maken, etc. Eigenlijk kan je de vergelijking pas echt maken als je al dit soort features uit zet op beide toestellen.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je zou nog eens kunnen kijken of je "ringing artifacs" ziet op je tv:
Zie eerste plaatje hier:
Wikipedia: Ringing artifacts

Als lijntjes er zo uitzien dan heb je de sharpness van de tv hoger gezet dan normaal.

Misschien even wat foto's posten zodat we kunnen vergelijken.

• frikandel1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05-2022
ah! thanks slogra. heb echter geen last van ringing artifacts...lastig om in beeld te vangen wat ik bedoel, omdat ik geen screencaps van mijn tv beeld kan maken. Het zijn maar een aantal elementen die onscherp worden. Far Cry Blood Dragon net gespeeld bijvoorbeeld, en de prompts die zeggen "druk op whatever" zijn onscherp. Op TV: scherp. Rest van de graphics zijn zo goed als gelijk.
Pagina: 1