Monitor als hub tussen mijn apparaten?

Pagina: 1
Acties:

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-01 13:51
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik niet zo 1 2 3 het antwoord op kon vinden.

Op dit moment heb ik 2 systemen; een 13 inch retina macbook pro, en een zelfgebouwde desktop.
Mijn macbook gebruik ik voornamelijk voor school en werk, en de desktop om op te gamen.

Nou wil ik graag een 27 inch 1440p scherm waar ik beide systemen op aan kan sluiten. De dell U2312hm lijkt me een goede keuze. Dan kan ik lekker gamen in 1440p, en daarna switchen naar m'n macbook om bijvoorbeeld nog wat voor school te kunnen doen.

Ik zou echter graag voor beide systemen dezelfde muis en toetsenbord willen gebruiken. Zonder gedoe. Ik wil niet de hele tijd de kabels in en uit moeten pluggen. Gewoon op de monitor van input switchen lijkt me ideaal.
Nou heeft de u2713hm een ingebouwde USB hub. Gaat dat werken voor m'n wensen? En zo ja, hoe? Van beide systemen 1 USB male - male kabel in de monitor, en dan gewoon m'n muis en toetsenbord in de monitor inpluggen?

Graag jullie tips en adviezen!

Groet,
Maarten

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-01 12:47
je zou eens kunnen kijken naar KVM switches. Dit zorgt ervoor dat je je invoer apparatuur op meerdere apparaten (niet simultaan) kunt gebruiken

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
Helaas, zo'n scherm is wel een V-switch, de K en de M in KVM ontbreken. USB-A naar USB-A is een heel slecht idee en absoluut niet toegestaan, en zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt heeft de monitor maar één USB-B aansluiting.

Het beste koop je een echte KVM-switch :) pricewatch: Aten CS692 bijvoorbeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Paul op 10-11-2014 17:31 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Je kunt eventueel Synergy proberen. Zorg dan wel dat je Game PC de Server is en je Macbook de client (om eventuele latency tijdens het gamen te voorkomen).

• blupmans
OK bedankt! Dus als ik die switch vóór de monitor plaats (in de keten) en dan alles aansluit op de switch, dan kan ik via die switch wisselen tussen m'n PC en macbook? En zodra ik wissel werkt alles met het huidige systeem. Ik ga me er even in verdiepen!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 21:03

Gmount

Ecorunner lid

Eens met paul, maar je kunt natuurlijk ook steeds de (USB-B) kabel ompluggen van desktop naar laptop. is nog steeds een kabel maar al minder dan 2.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• blupmans
@gmount: Dat klinkt op zich ook niet eens zo gek. Dan zou ik alleen maar een USB switch nodig hebben. Ik ga zo even een schema tekenen. Dan is het voor mezelf ook net even wat duidelijker

Edit: zorgt het aansluiten van m'n muis en toetsenbord op de monitor niet voor input lag?

[ Voor 20% gewijzigd door blupmans op 10-11-2014 17:44 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
Een USB-hub zorgt (mits de uplink niet vol zit, lees: er hangt een USB harde schijf aan die vol staat te pompen) niet voor noemenswaardige lag :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• blupmans
Ik ben even aan het testen geweest. Heb in mijn "bak met vele snoeren" een usb naar usb B kabel gevonden. Deze aangesloten op mijn huidige u2312hm. Vervolgens al mijn usb apparaten (inclusief mijn headset) aangesloten op de monitor.
Het werkt echt perfect. Zowel op m'n pc als op m'n macbook. Heerlijk dat ik niet steeds m'n muis en toetsenbord én headset hoef om te wisselen als ik m'n macbook wil gebruiken :)
Nu alleen nog iets vinden voor de video input. Ik moet nu namelijk nog wel steeds de dvi kabel wisselen tussen m'n pc en macbook.
Ik kan toch m'n pc via dvi verbonden laten en voor de laptop een displayport kabel gebruiken? Die kan ik dan eventueel koppelen via een displayport --> mini displayport kabel.

• blupmans
Ok, ik heb even zitten denken. Zou het volgende werken?:

De USB A kabel uit mijn monitor (die ik wil wisselen tussen m'n mac en pc) gaat in deze switch: (poortje I/O) http://www.allekabels.nl/...-schakelaar-2-poorts.html

Dan heb ik 2 USB B poorten op de switch. Vervolgens koop ik 2 USB kabels, van USB A naar B, en die gaan dan vanuit de switch naar beide systemen. Vervolgens kan ik met 1 druk op de knop wisselen tussen m'n pc en mac qua input. (en dan op m'n monitor nog even de source veranderen uiteraard, aangezien de een op dvi zit en de ander naar displayport gaat).

Dit moet lukken toch?
Dan ga ik namelijk zo het zooitje bestellen :)

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 21:03

Gmount

Ecorunner lid

Ik heb geen ervaring met dat soort apparaten, maar het lijkt me goed. Laat je nog weten of het werkt? Ik kan zoiets zelf misschien ook wel gebruiken bij een nieuwe monitor :)

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja, dat gaat wel werken.

Extra tip voor DVI+Dispayport op je monitor: via DDC kan je je monitor het commando geven om van input te switchen.

Ik weet niet wat voor software je daar voor Windows voor moet gebruiken, maar voor Linux en Mac OS X heb je ddccontrol en ddc, daarmee kan je commando's via het DDC kanaal versturen. Ook te gebruiken voor brightness, contras etc. Je kan er alles mee besturen. Als je dan wil switchen stuur je vanaf je live systeem simpelweg het DDC commando om naar de andere video input te switchen en druk je zelf nog even op de USB switch. Lijkt me een aardige toevoeging.

• blupmans
Dat klinkt ideaal, zal eens uitzoeken hoe dat werkt.

En @gmount: Ik laat het gelijk weten als ik het heb! Zal denk ik volgende week ergens zijn. Dan post ik m'n bevindingen hier. ;)

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 19:19
Een geheel ander alternatief is om een scherm te halen met Thunderbolt en HDMI video ingangen en een aantal usb poorten. Je MBP sluit je dan via Thunderbolt aan en je PC via HDMI. Randapparatuur kan dan aangeloten worden op de usb poorten van het scherm.

Je MBP zal dan video en data versturen via Thunderbolt en voor de PC moet dan nog een USB link worden gelegd naar het beeldscherm. LG heeft monitoren met de benodigde interfaces in zijn collectie.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• blupmans
Dat klinkt op zich ook wel interessant. Zou je een paar voorbeelden kunnen geven?
Het liefst had ik een apple thunderbolt display gehad. Zeer praktisch voor m'n macbook, maar onbruikbaar met m'n pc. Dat gaat dus niet door.

Daarnaast wil ik eigenlijk ook m'n ps4 aan kunnen sluiten :)

Dit is hoe ik het voor ogen had:

pc - DVI
macbook - Displayport --> Mini displayport adapter
ps4 - HDMI

Werken de macbook en pc met die aansluitingen trouwens zonder problemen op 1440p?

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 19:19
Sorry voor het late antwoord. Een praktijk voorbeeld is bijvoorbeeld de LG UM95. Deze heeft 2 thunderbolt aansluitingen om te daisy chainen, HDMI en displayport. Toevallig heb ik die zelf ook en heb daar de rMBP 15" late 2013 op aangesloten. Werkt erg goed op die resolutie en ziet er gelikt uit. Het beeld is qua kwaliteit en scherpte vergelijkbaar met het Apple Thunderbolt display (1 op 1 vergeleken, er staat hier ook een 27" iMac).

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Pagina: 1