Boot laptop verkeerde HD

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 13:35
Ik heb een HP laptop en daar zit een 1Gb HD in met daarop oa de originele HP windows 7 home opstartpartitie. Nu heb ik een tijd geleden een SSD bijgeplaatst en daar een andere windows 7 pro installatie op gezet.
Daarvoor moest ik een HDDcaddy gebruiken en de DVD-drive verwijderen.

Dat werkte prima: de HP startte op van de SSD. De "grap" was: zonder dat ik dualboot had kon ik toch de oude win7 Home opstarten door bij het booten de opstartopties te kiezen en de tweede schijf (1gb HD) te kiezen.
Sterker nog: toen mijn eerste SSD de geest liet startte direct zonder hapering de oude HD op en kon ik prima doorwerken.

Prima dus.

Daarna heb ik een nieuwe SSD geplaatst en wederom win 7 pro op dezelfde manier geinstalleerd. Nu weer enige tijd later heb ik vorige week win 8 geinstalleerd en dat werkte op dezelfde manier: win 8 startte default op maar via het bootmenu kon ik daarnaast de oude win 7 home starten.

Nu had ik vandaag Win 8 vernaggeld (virusfile opgestart, stom stom) en in plaats van een hoop moeite doen dat virus op te schonen heb ik direct windows 8 opnieuw geinstalleerd. Dat ging niet helemaal lekker want ik kreeg de laptop niet opgestart vanaf de windows 8 DVD. Het lukte me dus niet om de partitie weg te gooien zo 1, 2 3. Om de een of andere reden bleef hij de SSD booten.

Uiteindelijk kwam ik via windows 8 zelf in de herstelopties en koos "fabrieksinstellingen". Daarna was win 8 weer fixed na een half uurtje.

Echter, op de een of andere manier zijn de twee HDs omgewisseld in de bios en start de laptop nu telkens vanaf de tweede HD (1gb met win 7 home).
Of Windows 8 setup heeft iets gewijzigd aan de windows 7 partitie?

In de bios zelf kan ik geen keuze maken tussen die twee HDs, ik kan alleen aangeven dat hij boot vanaf USB, interne HD, DVD en nog wat opties.
Dat onderscheid tussen de twee HDs die er in zitten krijg ik alleen als ik het bootmenu inga. Daar staat de twee HDs nu ook andersom (dwz ze hebben exact dezelfde naam, maar voor win8 moet ik nu de tweede schijf kiezen)

Ook als ik nu via een win8 USB herstelstation opstart kom ik daar wel in, maar deze vemeld ook "Doorgaan naar windows 7" en ook bij "opstartherstel" staat "Doelbesturingssysteem: windows 7"

Nu heb ik zojuist de hele win8 SSD leeggegooid vanuit win 7, daarna de 1GB schijf verwijderd en weer vervangen door een DVD-drive en win8 op de lege SSD geinstalleerd. Tijdens dat proces zit de 1GB schijf er dus niet in.
Gaat prima, echter ook daarna wil de laptop default de 1Gb HD booten.

Wat kan ik doen?

(NB. ik kan wel de SSD booten, alleen moet ik dan telkens het bootmenu vd bios gebruiken. Ook geeft de bios onder "HDD information" nog steeds de SSD aan als HD 1)

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 10-11-2014 19:56 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar opslag.

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09-2025

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Is nu het probleem dat alles in orde is behalve dan dat je handmatig je boot partitie moet selecteren? zo ja - De SSD boven aan de lijst zetten in je boot order.

En met 1GB bedoel je daar 1TB mee? of is dat een USB stick?

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 13:35
Sorry, 1Tb inderdaad. Dat is de HD waar de laptop origineel mee geleverd is.

Ik kan in de bios zelf niet de harddisk kiezen in het bootorder menu, alleen "internal HD" (o.i.d.), naast ÇD-rom, USB en andere bootmogelijkheden.. De bios ziet op dat punt zeg maar niet dat er 2 HDs zijn, ook al is dat op andere plekken in de bios wel het geval.

Als ik het bootmenu opstart zie ik wel 2 HDs maar met een identieke naam. Ik kan de volgorde van het bootmenu zelf niet aanpassen voor zover ik weet.

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09-2025

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Okay, dat verklaarde het al :)

hier een handleiding hoe je de bootorder kan aanpassen, en mocht dit niet mogelijk zijn hoor ik het wel. Dit doe je in de bios zelf, niet zozeer in je bootmenu. https://www.windowscorner...oot_sequense_wijzigen.php