Te hoog Voltage gebruikt op Tablet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-09 16:16
Ik heb recent een Windows tablet gekocht puur voor de gein om wat mee te klungelen. Zo'n "El Cheapo" geval van AliBaba. Na een paar dagen kwam ik erachter dat de bijgeleverde adapter 9V levert in plaats van de 5V die het tablet eigenlijk wil. Na hierover geinformeerd te hebben bij de leverancier stuurt hij de juiste adapter, en intussen gebruik ik een 5V adapter van een ander tablet.

Waar ik zelf van sta te kijken is dat ondanks het te hoge voltage het tablet het nog gewoon lijkt te doen. Hij heeft tot gisteren zelfs 2 dagen vol continue aan de adapter gehangen, en werd niet echt heet, hooguit handwarm.

Nu heb ik totaal geen verstand van elektronica dus vraag me af in hoeverre er toch (verborgen) schade kan zijn opgetreden? Was het geluk dat de accu dit vol gehouden heeft en heeft alles "achter" de accu geen last gehad van dit te hoge voltage? Of is het zo dat er "achter" de accu ook nog iets kapot kan zijn gegaan?
(Blijft de accu zelf wel gewoon 5V afgeven ondanks opgeladen te zijn met 9V)

Don't rely on their truth alone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
In principe is het zo (heel erg simpel uitgelegd hoor!) Dat jouw apparaat stroom "trekt" uit de oplader. Stroom wordt niet via "push" geleverd. Daardoor zou een hoger Voltage niet per-se een probleem moeten zijn.
Zo is het een keer aan mij uitgelegd, dit vond ik heel erg duidelijk. Hoewel ik niet weet of het op elke situatie van toepassing is.

*disclaimer, ik kan geen onderbouwing vinden van wat ik hier boven schrijf, ik hoop dat jij wat kan vinden daar over :) Of een tweaker die veel meer weet van elektronica kan het uitleggen.

Lees duidelijke uitleg van D-Three O-)

[ Voor 5% gewijzigd door scenix_ op 10-11-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 20:13
Die uitleg klopt niet echt scenix_ :)

Er zit uiteraard een laadcircuit voor die batterij, het is niet zo dat je rechtstreeks die 5V of 9V op jouw batterij plaatst. Dat laadcircuit regelt de stroom en spanning die naar jouw batterij gaat en heeft wel een tolerantie wat betreft de ingangsspanning. 9V is weliswaar bijna een verdubbeling maar in dit geval werkt het dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

scenix_ schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:47:
In principe is het zo (heel erg simpel uitgelegd hoor!) Dat jouw apparaat stroom "trekt" uit de oplader. Stroom wordt niet via "push" geleverd. Daardoor zou een hoger Voltage niet per-se een probleem moeten zijn.
Zo is het een keer aan mij uitgelegd, dit vond ik heel erg duidelijk. Hoewel ik niet weet of het op elke situatie van toepassing is.

*disclaimer, ik kan geen onderbouwing vinden van wat ik hier boven schrijf, ik hoop dat jij wat kan vinden daar over :) Of een tweaker die veel meer weet van elektronica kan het uitleggen.
Bij het zelfde voltage zou het waar zijn. Met met jou redernering heb je nergens meer adapters voor nodig en kun je ze allemaal aan de 220 hangen

Hoe weet je dat de adapter echt 9 volt levert ? de meeste (goedkopere leveren soms wat meer spanning onbelast) ik ga er even vanuit dat de stabilisatie in de tablet zit. Laad je hem met (micro) usb ? dan werwacht ik wel een vaste 5 volt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
Nee, dit Chinese ding wil niet opladen via USB (al staat er leuk OTG bij :) ) Dus opladen gewoon via een adapter met pinnetje. Dat de adapter 9V levert ga ik maar even vanuit, er staat nl op "9V / 2A max"
Naar mijn idee laadt die ook een stuk sneller op dan de "5V / 2.5A" adapter welke ik nu (tijdelijk) gebruik. Maar durf de 9V niet meer te gebruiken, bang dat geluk niet eeuwig duurt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Het is niet omdat er OTG bij staat dat je daarom kan laden via usb :)
Veel china tabs laden inderdaad met een aparte lader.

9V op de usb zou ik niet proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Er zal een voltageregelaar zitten in je tablet, welke veilig een over voltage terug kan regelen. Voor andere apparaten kan die 9v wel lastig zijn. Houdt iig de temperatuur goed in de gaten. Erg veel mis kan er niet gaan.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessRam
Okee bedankt allen. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tis dat je al melde dat de bij geleverde adapter 9V bij 2A kan leveren, en je nu een 5V 2.5A gebruikt..
hoewel met China crap kan het natuurlijk nog wel eens overdreven zijn met 2A..

heb hier voor een DIY project een 12V 1A adapter... tot ik hem keurig met 1A belast.. dan mag ik blij zijn als er nog maar 2.5 volt uit komt..
pas met een load van slechts 200mA blijft de spanning tegen de 12V aan...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
TS, misschien offtopic maar wat voor een tablet is het? Ik vind het wel leuk klinken toen je het had over een goedkope Windows tablet, maar ik vind het zelf ook leuk om met die dingen te rommelen.

Je mag het hier vermelden of mij een PM sturen over de tablet.

SF95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
OTG = On The Go en dat betekent dat je er bijv. een USB stick aan kan hangen. Heeft niets te maken met laden via USB.
Pagina: 1