Ik heb recent een Windows tablet gekocht puur voor de gein om wat mee te klungelen. Zo'n "El Cheapo" geval van AliBaba. Na een paar dagen kwam ik erachter dat de bijgeleverde adapter 9V levert in plaats van de 5V die het tablet eigenlijk wil. Na hierover geinformeerd te hebben bij de leverancier stuurt hij de juiste adapter, en intussen gebruik ik een 5V adapter van een ander tablet.
Waar ik zelf van sta te kijken is dat ondanks het te hoge voltage het tablet het nog gewoon lijkt te doen. Hij heeft tot gisteren zelfs 2 dagen vol continue aan de adapter gehangen, en werd niet echt heet, hooguit handwarm.
Nu heb ik totaal geen verstand van elektronica dus vraag me af in hoeverre er toch (verborgen) schade kan zijn opgetreden? Was het geluk dat de accu dit vol gehouden heeft en heeft alles "achter" de accu geen last gehad van dit te hoge voltage? Of is het zo dat er "achter" de accu ook nog iets kapot kan zijn gegaan?
(Blijft de accu zelf wel gewoon 5V afgeven ondanks opgeladen te zijn met 9V)
Waar ik zelf van sta te kijken is dat ondanks het te hoge voltage het tablet het nog gewoon lijkt te doen. Hij heeft tot gisteren zelfs 2 dagen vol continue aan de adapter gehangen, en werd niet echt heet, hooguit handwarm.
Nu heb ik totaal geen verstand van elektronica dus vraag me af in hoeverre er toch (verborgen) schade kan zijn opgetreden? Was het geluk dat de accu dit vol gehouden heeft en heeft alles "achter" de accu geen last gehad van dit te hoge voltage? Of is het zo dat er "achter" de accu ook nog iets kapot kan zijn gegaan?
(Blijft de accu zelf wel gewoon 5V afgeven ondanks opgeladen te zijn met 9V)
Don't rely on their truth alone