Hitachi PATA hdd of Samsung SATA hdd

Pagina: 1
Acties:

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-01 00:51

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb twee harde schijven liggen en ik twijfel welke ik in mijn PC zal plaatsen.
1. Samsung Spinpoint F1 SATA 300 160 GB hd160jj
Internal Data Rate 105 MBps

2. Hitachi Deskstar PATA 133 250 GB HDP725025GLAT80
Internal Data Rate 124.3 MBps

Zo is de Hitachi 6 jaar oud (2008) en nauwelijks gedraaid. 24 dagen
De Samsung komt uit 2006 en heeft al 866 dagen gedraaid.

Ik hoorde dat Hitachi het langst meegaan .

Mijn vraag is welke zal ik gebruiken?
Het wordt niet als C-schijf gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door MedionAkoya op 12-11-2014 17:34 ]

Trein?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geen van beiden?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 16:54

markvt

Peppi Cola

De s-ata schijf zou sneller moeten zijn.

Maar qua betrouwbaarheid is het wellicht een idee om een modernere nieuwe schijf te halen...

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waar wil je hem voor gebruiken? Die Samsung is waarschijnlijk sneller, maar die Hitachi is groter.

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
markvt schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:23:

Maar qua betrouwbaarheid is het wellicht een idee om een modernere nieuwe schijf te halen...
Zonde, dan zit ik met 2 harde schijven. Kan ik net zo goed een SSD van 128 GB halen en Windows 8 herinstalleren.
Ik heb al een Seagate van 1 TB SATA 600 op aangesloten.
Mijzelf schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:36:
Waar wil je hem voor gebruiken? Die Samsung is waarschijnlijk sneller, maar die Hitachi is groter.
Gewoon voor extra opslag,(foto's, backup USB-sticks, hoewel mijn moederbord geen PATA ondersteunt. ;(
Als de keuze een Hitachi word, haal ik een IDE to SATA module.
Molex-stekker zit er wel aan de voeding. Anders sluit ik een SATA to Molex-stekker op. 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door MedionAkoya op 10-11-2014 13:46 ]

Trein?

Verwijderd

Kan ik net zo goed een SSD van 128 GB halen en Windows 8 herinstalleren. :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Jouw probleem is dat je telkens te kleine harde schijven koopt, die je dan blijkbaar niet gebruikt, en als je ze dan wel wil gebruiken zijn ze te klein (en te oud om betrouwbaar te zijn).

Als je die oude zooi nu eens gewoon in de prullenbak gooit en dan meteen goed doet (dus een SSD, en dan niet eentje van 128GB maar gelijk 256 of 512GB)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het puur voor backups is, zou je twee externe USB casings kunnen kopen, een pata en een sata, en die schijven erin kunnen stoppen. Kost je 15~20 euro per stuk.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 11:08

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Met wat hierboven gezegd wordt: Bedenk even de waarde van de data. De harde schijven zijn echt niets waard. Koop een nieuwe schijf voor backups en voor een paar tientjes heb je er 1 die een stuk groter is. Het is het niet waard om tijd te besteden aan deze oude schijven.
Anders kun je eventueel USB behuizingen kopen als je het toch wilt doen.

Verwijderd

Hann1BaL schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:17:
Met wat hierboven gezegd wordt: Bedenk even de waarde van de data. De harde schijven zijn echt niets waard. Koop een nieuwe schijf voor backups en voor een paar tientjes heb je er 1 die een stuk groter is. Het is het niet waard om tijd te besteden aan deze oude schijven.
Anders kun je eventueel USB behuizingen kopen als je het toch wilt doen.
Om even aan te geven: Ik heb voor één van mijn offsite backups een aantal externe HDs, deze gaan een paar jaar mee. Ze draaien nauwelijks, iedere zes maanden de oudste van de vier even om een nieuwe backup te maken met daarna een verificatie.

Begin deze maand wilde ik op de oudste een nieuwe backup zetten. Stroom en USB erin en ... klik klik klik kliiiiiiik ......

Dood als een pier, en die disk heeft dus maar een paar uur gedraait en maar een paar spin up cycles gehad in zijn leven. (Ok toegegeven het was wel een !Seagate! ... van ca 4 jaar oud) Dus, regelmatig een backup maken en dat bij voorkeur niet op een te oude disk)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2014 15:46 ]

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:46:
[...]

Om even aan te geven: Ik heb voor één van mijn offsite backups een aantal externe HDs, deze gaan een paar jaar mee. Ze draaien nauwelijks, iedere zes maanden de oudste van de vier even om een nieuwe backup te maken met daarna een verificatie.

Begin deze maand wilde ik op de oudste een nieuwe backup zetten. Stroom en USB erin en ... klik klik klik kliiiiiiik ......

Dood als een pier, en die disk heeft dus maar een paar uur gedraait en maar een paar spin up cycles gehad in zijn leven. (Ok toegegeven het was wel een !Seagate! ... van ca 4 jaar oud) Dus, regelmatig een backup maken en dat bij voorkeur niet op een te oude disk)
Treurig verhaal, :'(
Topic kan dan dicht. :X

1 Gloednieuwe SSD
2 Gloednieuwe externe harde schijf
3 Gloednieuwe HDD

Trein?

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Mijzelf schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:36:
markvt schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:23:

Hitachi is sneller volgens verschillende sites :o ;)
Hitachi 124.3 MBps vs Samsung 105 MBps

Trein?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Check van beide sowieso eerst de SMART status om te zien of 1 van de 2 misschien problemen heeft.
Pagina: 1