Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:15
De volgende situatie doet zich voor:

ik heb een oude hp laptop met als werkgeheugen o.a. een 2GB DDR3 Kingston op 667mHz.
deze draait dus op 1,5V en is een sodimm.

nou heb ik een nieuwe laptop gekocht dit is een Lenovo laptop met het volgende geheugen:
8GB DDR3L (SODIMM) op 1,35V draaiende op 1600mHz.

nou wil ik die oude geheugen uit mijn hp in mijn lenovo doen als extra geheugen (o.a. voor mijn virtual machines) dit zou volgens mij moeten werken omdat de maximaal geheugen van lenovo 16GB is en het geheugensnelheid lager ligt.

dus het enige wat ik zie dat fout kan gaan is het voltage want die is dus lager in mijn nieuwe laptop.
dat is dus ook mijn vraag: wat is jullie ervaring hierin? en kan ik zo goedkoop/gratis mijn geheugen toch nog meer boosten of zou dit schade kunnen aanbrengen aan mijn systeem.

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denk jij dat er gaat gebeuren als je een antieke sodimm in een modern systeem prikt waar de snelheid 2,5x hoger is dan waar de sodimm voor bedoeld is én het voltage lager. Heb je hier al over nagedacht? Ik zou dat sterk aanraden namelijk. Voor je dingen echt sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Mij lijkt dat in het beste geval je laptop instabiel gaat zijn. Dat HP geheugen gaat niet (goed) werken door de te lage spanning waardoor er wel eens foute data zou kunnen voorkomen (als de PC bijvoorbeeld 0.9V zend wat een logische 1 is bij 1.35V geheugen maar een logische 0 bij 1.5V geheugen. 0.9 is een fictief getal, ik weet niet welke de werkelijke waarde is waarbij één systeem de data als 0 ziet en de andere als 1).

Verder ga je je systeem ook vertragen als je de 1.35V RAM een lagere clock geeft of de 1.5V RAM nog onbetrouwbaarder te maken door die buiten de specificaties te draaien. Overclocken en undervolten van de 1.5V RAM is voor beide problemen misschien een oplossing maar in hoeverre dat gaat lukken.

Ik zou het in elk geval niet doen. Wat kost 8GB RAM trouwes nog als je echt 16GB wilt?

[ Voor 38% gewijzigd door Vnze op 10-11-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 10:48:
...Ik zou dat sterk aanraden namelijk. Voor je dingen echt sloopt.
Ik zou het juist niet aanraden :)

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
DDR3 op 667mhz? Volgens mij heb je of DDR2 of je hebt verkeerde specs.

Anyhow, zoals al is gezegd: Niet aan beginnen, Voltage klopt niet en het gaat waarschijnlijk niet eens werken en als het werkt dan is het niet optimaal want volgens mij klokt je andere geheugen ook omlaag dan.

En daarnaast: Wat is 2GB nou eenmaal tegenover je 8GB. Meer is altijd mooier natuurlijk qua memory maar het is maar een heel summiere uitbreiding die je in de praktijk niet gauw nodig zal hebben. Het is krap een enkele VM extra en zoals ik al schreef haal je de snelheid van je 8GB reepje sowieso omlaag.

[ Voor 35% gewijzigd door michel2506 op 10-11-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

michel2506 schreef op maandag 10 november 2014 @ 10:59:
DDR3 op 667mhz? Volgens mij heb je of DDR2 of je hebt verkeerde specs.
Hoezo? Het is een heel normale snelheid voor DDR3 SO-DIMMen hoor. Je hebt ook wel sneller, DDR3 op 800MHz komt ook wel voor, maar genoeg spul op 667MHz.

@TS. Meerdere voltages mixen kan een probleem geven, echter zal je DDR3L spul vast ook wel gewoon op 1.5V werken (de standaard DDR3spec).
Maar om er nu 2GB bij te prikken is denk ik niet heel zinnig, pak dan gelijk 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

Ik zit net te lezen dat Intel Haswell niet voorbij het bios komt met standaard DDR3 geheugen:
http://www.imadeonline.co...tforms-will-not-post.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
TERW_DAN schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:06:
[...]
echter zal je DDR3L spul vast ook wel gewoon op 1.5V werken (de standaard DDR3spec).
Ik denk alleen niet dat de laptop 1.5V gaat geven. Die laptop is gemaakt en gespect op 1.35V DDR3L ram. Zou prima kunnen dat hij ook niet hoger gaat. moet je hopen dat de DDR3 plank goed op 1.35V wilt werken. en dan is de vraag ook nog op welke snelheid. Haalt hij de 1333 spec dan nog?

En ook al haalt hij die spec dan nog steeds, haal je alsnog de snelheid van je eigen ram naar beneden (1600-->1333), nu is dat niet rampzalig, maar wel zonde aangezien je er maar 2 GB mee wint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:24
Mijn Lenovo E531 vind het niet zo fijn als ik normaal DDR3 geheugen i.p.v. DDR3L gebruik. Accu is dan ineens 1.5 uur sneller leeg en wordt zeer warm aan de kant waar het RAM zit.

Heb nu 2 DDR3L gekocht via Lenovo en werkt top!

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
volgens mij begrepen jullie mijn info niet helemaal.
het geheugen uit mijn hp laptop draait op 1,5 volt (zie afbeelding hieronder met speccy) en
uit mijn nieuwe laptop op 1,35 volt.

dus dit is volgens jullie niet de moeite waard en resulteert alleen in
onstabiele laptop met weinig beter resultaat?

http://goo.gl/fsLOvM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

timberleek schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:25:
Ik denk alleen niet dat de laptop 1.5V gaat geven. Die laptop is gemaakt en gespect op 1.35V DDR3L ram. Zou prima kunnen dat hij ook niet hoger gaat. moet je hopen dat de DDR3 plank goed op 1.35V wilt werken. en dan is de vraag ook nog op welke snelheid. Haalt hij de 1333 spec dan nog?
Dat is inderdaad een goed punt. De controller moet 't kunnen leveren.
ponyrijden schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:34:

2GB erbij is de moeite niet waard, en je kunt inderdaad tegen incompatibiliteit aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Ja dat klopt
Das zelfde je koop een taart van 20cm je verdeelt het voor 4 man dan zou jij hem 2 van 7cm geven en 2 van 3cm geven en wil je zegen dat je eerlijk heb verdeeld
Zo werk het niet je moet elke geheugen slot vullen met de zelfde serie nummer als je dat heb werk je geheugen compleet 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TerrorDanny94 schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:50:
Ja dat klopt
Das zelfde je koop een taart van 20cm je verdeelt het voor 4 man dan zou jij hem 2 van 7cm geven en 2 van 3cm geven en wil je zegen dat je eerlijk heb verdeeld
Zo werk het niet je moet elke geheugen slot vullen met de zelfde serie nummer als je dat heb werk je geheugen compleet 100%
Nou, dat hoeft ook weer niet hoor. Je kunt prima werken met meerdere types geheugen naast elkaar.
Het is niet altijd even efficient, maar het is niet alsof het niet kan. Moderne geheugencontrollers kunnen dan nog steeds dualchannel draaien.

Maar beter is wel gelijke modules te gebruiken. Zelfde serienummer e.d is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:19
TerrorDanny94 schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:50:
Ja dat klopt
Bullshit, verschillende merken geheugen werkt prima.

Voltages mixen daarentegen werkt niet, dit kan schade geven aan laptop/geheugen als je het wel probeert. Doe het dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolenID
oke ik had al zo'n vermoeden dat dat het antwoord ging worden.

maar zeker bedankt voor de antwoorden dan is het nu weer duidelijk dat vanwege problemen met voltage je dit dus niet kan combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
ponyrijden schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:34:
volgens mij begrepen jullie mijn info niet helemaal.
het geheugen uit mijn hp laptop draait op 1,5 volt (zie afbeelding hieronder met speccy) en
uit mijn nieuwe laptop op 1,35 volt.

De vraag is of het uberhaupt gaat werken. Het kan zomaar zijn dat je laptop niet hoger kan leveren dan 1.35V (of niet wilt icm met de DDR3L latjes) en het is niet gezegd dat dat 2GB latje lekker wilt gaan lopen op 1.35V (misschien accepteert de laptop het wel helemaal niet).

En stel dat het wel werkt, moet je je nog maar afvragen of je er wat mee opschiet. Je geheugen zal trager gaan werken (ipv de 1600MT/s van je oude ram gaat alles op 1333MT/s werken). Omdat je maar 1 latje toevoegt zal je geheugen niet meer in dual channel mode werken (er vanuit gaande dat dat nu wel zo is), dat is ook zonde. En uiteindelijk win je er maar 2GB mee.

Dan kun je beter even verder zoeken en een correct geheugensetje op de kop tikken. Dan heb je niet die nadelen en afhankelijk van wat je koopt een veel grotere toename in geheugen.

edit:
damn net te laat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
General_Snuss
Ik heb nix gezecht dat verschillende merken en types niet werken ik zeg alleen als je 100% performance uit je geheugen wil dat je dat zo moet doen verschillende snelheiden en types en merken werkt minder efficiënt.. Maar is niet ommogelijk lees eerst goed voor je iets bullshit vind.. Ik gebruik zelf ook 2 verschillende modules maar werk niet zo goed als 2 indentieken dus vind als je nieuwe koop beter de zelfde moet kopen
Pagina: 1