Toon posts:

Nieuwe PC hapert

Pagina: 1
Acties:
  • 7.876 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Sinds maandag heb ik mijn nieuwe PC en was van dag 1 enorm tevreden met de prestaties! Maar op dag
2 begon de miserie.. M'n pc heeft plots last van haperingen. Heel het systeem stottert voor een seconde, soms meer soms minder, waarbij het beeld hangt en de audio een 'BRRRR' geluid maakt (voorbeeldje: YouTube: Computer stuttering while watching videos). Alles blijft even hangen, ook m'n muis en toetsenbord. Als ik een game speel, ervaar ik ook helemaal geen fps drops of lag in het algemeen. Het zijn echt 'freezes'.

Wat opvalt is dat het probleem zich op één specifiek moment ALTIJD voordoet, dat is wanneer ik mijn Nvidia-configuratiescherm open en verspring tussen de verschillende instellingen.

Mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,54€ 164,54
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 72,50€ 72,50
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 20,30€ 20,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 128GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,96

Ik ben al een aantal dagen bezig met het zoeken naar de oorzaak en heb volgende zaken al uitgeprobeerd, zonder enige veranderingen:
- Verse re-install van Windows 7, zowel op SSD als op HDD
- Alle windows updates doorgevoerd en alle (geupdatete) drivers geïnstalleerd (cpu, gpu, ...)
- Alle hardware opnieuw geïnstalleerd (driedubbele checks)(Geen abnormale geluiden in m'n case, fans draaien goed)
- BIOS update
- GPU: Furmark stress test doorstaan, niet overclockt, monitor toonde goede prestaties/temperatuur, alles lijkt perfect te werken
- CPU: stress test doorstaan, geslaagde test met Intel Diagnostic Tool
- Er is geen software die op de achtergrond draait die hoge pieken haalt in cpu usage
- Broncontrole toont geen abnormale gegevens wanneer de haperingen zich voordoen

Vandaag heb ik mijn grafische kaart uit m'n case gehaald en m'n systeem laten draaien met de onboard graphics. De kwaliteit was natuurlijk een heel pak minder, maar ik ervaarde GEEN haperingen meer. Al wil ik niet meteen concluderen dat m'n GPU de oorzaak is, want alle prestatietesten spreken dit tegen. Ook heb ik geen last van bluescreens of crashes..

EDIT: Ik heb m'n GPU getest in een vriend zijn PC en hier waren er geen 'freezes' te bespeuren.

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit probleem in het verleden ookal hebben tegengekomen of dat iemand me mogelijks een oplossing kan bieden. Zijn er nog stappen die ik kan ondernemen om de oorzaak te vinden?

Ik kijk alvast uit naar wat reacties.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
denk toch wel dat het aan je videokaart ligt, denk het vram ( slechte block ertussen ofzo). je zou misschien ook een keer een iets oudere versie van de videodriver kunnen installeren, kijken of dat helpt. het zou misschien ook nog je gewone ram kunnen zijn, zelfde idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M'n RAM heb ik ook getest en alles bleek inorde te zijn. Ook heb ik al een aantal keer gedowngrade in drivers, maar ook zonder succes. Kan ik VRAM op één of andere manier testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 15:03

Mijnenveger

Veegt mijnen

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:44:
M'n RAM heb ik ook getest en alles bleek inorde te zijn. Ook heb ik al een aantal keer gedowngrade in drivers, maar ook zonder succes. Kan ik VRAM op één of andere manier testen?
Probeer deze tool eens: http://www.majorgeeks.com...o_memory_stress_test.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net getest, krijg volgende resultaten:

Changing video mode to 640x480x16...OK
[10/11/2014 12:49:20] Test started for "Primair beeldschermstuurprogramma (NVIDIA GeForce GTX 970)"...
Trying 16bpp RGB:565 mode...OK
Trying 16bpp RGB:555 mode...OK
Trying 16bpp BGR:565 mode...NOT SUPPORTED (Code: 80004001)
Trying 32bpp RGB:888 mode...OK
Trying 32bpp BGR:888 mode...NOT SUPPORTED (Code: 80004001)
[10/11/2014 13:00:20] Pass completed (0 errors found).

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen? Kan ik uitsluiten dat mijn voeding of mijn moederbord (communicatie met gpu) aan de oorzaak ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heeft het iets te maken met DPC spikes:

http://www.sysnative.com/...-windows-vista-7-8-a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit geprobeerd. Blijkbaar is het USBPORT.sys die mogelijks voor problemen zorgt. Ik vond Tweakbit Driver updater terug op het net en die vertelt mij dat veel van m'n drivers, 17 in het totaal, outdated zijn (een heel aantal van 2006). Als ik via Apparaatbeheer bepaalde drivers wil updaten, zegt hij dat ze allemaal up-to-date zijn. Ook Windows Update geeft geen nieuwe updates meer. Op de website van mijn moederbord staan er drivers voor chipset, usb, enz. Maar die zijn ook al outdated?

Hoe kan ik deze drivers up to date brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Door naar de website van de fabrikant van je hardware te gaan en de nieuwste drivers te downloaden..
Drivers die ik dan zie staan zijn allemaal uit 2014, met een enkele 2013 ertussen.

[ Voor 29% gewijzigd door RGAT op 10-11-2014 16:06 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je moederbord of pc tegen EMC ?
Ik had ook dit soort probleem bij mijn nieuwe build.
na maanden zoeken had ik het probleem gevonden.
Als mijn gsm's wifi aanstond en in de buurt van mijn pc kwam freezde mijn systeem.
het kan ook door de gpu of drivers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:45:
Kan je moederbord of pc tegen EMC ?
Ik had ook dit soort probleem bij mijn nieuwe build.
na maanden zoeken had ik het probleem gevonden.
Als mijn gsm's wifi aanstond en in de buurt van mijn pc kwam freezde mijn systeem.
het kan ook door de gpu of drivers zijn.
Wat is EMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigm4tic
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-07 19:21

Sigm4tic

High Five!

Google het zou ik zeggen en dan kom je hierop uit: Wikipedia: Elektromagnetische compatibiliteit

Searching for the path of the least resistance using an ohmmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al m'n drivers up-to-date gebracht via de website van m'n moederbord (Gigabyte). Er is geen verandering. Wat raar blijft is dat er geen haperingen gebeuren met enkel de onboard graphics. Vanaf dat ik m'n GPU gebruik, komt het probleem terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osirius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-02 13:01

Osirius

Life is a one time offer

k heb sinds enige tijd ook dezelfde klachten, alleen enkel in BF4 online. Het geluid gaat bij mij wel door.

Het is net of inderdaad alles heel even stil staat. Dit is echt bijzonder irritant, vooral tijdens het gamen en je net iemand wil killen ;)

Ik heb BF 4 opnieuw geïnstalleerd, verschillende Nvidia drivers gebruikt. En dit weekend windows er opnieuw opgezet.
Zelfs zonder overclock en met BF4 op lage settings blijft dit probleem zich voordoen.

Helaas boden de bovenstaande pogingen geen uitkomst.

Kan ik hier uit concluderen dat mijn videokaarten niet meer helemaal lekker zijn?

Details matter, it's worth waiting to get it right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee?

Kan het mijn GPU zijn, ookal is er geen sprake van oververhitting of andere mankementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyyy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 13:59
Heb je geen andere GPU om te proberen?

[ Voor 23% gewijzigd door Dannyyy op 11-11-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus mijn GPU in een vriend's pc gestopt, laten draaien en werkte naar behoren (wel een wat oudere pc), dus helemaal zonder freezes/haperingen/stutters. Dus het lijkt me niet aan m'n GPU te liggen..

Twee zaken die ik moeilijk (om mss helemaal niet) kan testen, zijn m'n moederbord en voeding. Of kan het nog iets anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACC
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 14:22

ACC

Osirius schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:54:
k heb sinds enige tijd ook dezelfde klachten, alleen enkel in BF4 online. Het geluid gaat bij mij wel door.

Het is net of inderdaad alles heel even stil staat. Dit is echt bijzonder irritant, vooral tijdens het gamen en je net iemand wil killen ;)

Ik heb BF 4 opnieuw geïnstalleerd, verschillende Nvidia drivers gebruikt. En dit weekend windows er opnieuw opgezet.
Zelfs zonder overclock en met BF4 op lage settings blijft dit probleem zich voordoen.

Helaas boden de bovenstaande pogingen geen uitkomst.

Kan ik hier uit concluderen dat mijn videokaarten niet meer helemaal lekker zijn?
Ik heb exact hetzelfde als wat jij hebt. Dus ook met BF4 online.
Het enige wat ik heb veranderd is mijn gpu: van gtx 770 naar gtx 970.
Met de gtx 770 werkte het altijd goed, nooit problemen mee gehad.
Met de MSI GTX 970 die ik nu heb, ondervind ik deze problemen.

Welk merk gpu heb jij?

EDIT:

Oorzaak gevonden: Origin in-game uitschakelen!!!
Tot zover geen klachten meer. Morgen uitgebreid testen.

@TS
Heb je geforce experience? Of andere overlay applicaties? Alles uitzetten. Wellicht ligt het probleem daar.

Het lijkt erop dat het probleem wordt veroorzaakt door overlay applicaties.

[ Voor 13% gewijzigd door ACC op 12-11-2014 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

ACC schreef op woensdag 12 november 2014 @ 01:24:
[...]

Ik heb exact hetzelfde als wat jij hebt. Dus ook met BF4 online.
Het enige wat ik heb veranderd is mijn gpu: van gtx 770 naar gtx 970.
Met de gtx 770 werkte het altijd goed, nooit problemen mee gehad.
Met de MSI GTX 970 die ik nu heb, ondervind ik deze problemen.

Welk merk gpu heb jij?

EDIT:

@TS
Heb je geforce experience? Of andere overlay applicaties? Alles uitzetten. Wellicht ligt het probleem daar.

Het lijkt erop dat het probleem wordt veroorzaakt door overlay applicaties.
Ik heb 2 x een asus 780 oc. Ga vanavond gelijk even kijken of dat idd de oplossing is!!

Bedankt voor je advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osirius

Osirius

Life is a one time offer

ACC schreef op woensdag 12 november 2014 @ 01:24:
[...]

EDIT:

[quote]ACC schreef op woensdag 12 november 2014 @ 01:24:
[...]

Hoahhhh Dit is inderdaad de oplossing!

Bedankt kerel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 03:02:
Beste Tweakers

Sinds maandag heb ik mijn nieuwe PC en was van dag 1 enorm tevreden met de prestaties! Maar op dag
2 begon de miserie.. M'n pc heeft plots last van haperingen. Heel het systeem stottert voor een seconde, soms meer soms minder, waarbij het beeld hangt en de audio een 'BRRRR' geluid maakt (voorbeeldje: YouTube: Computer stuttering while watching videos). Alles blijft even hangen, ook m'n muis en toetsenbord. Als ik een game speel, ervaar ik ook helemaal geen fps drops of lag in het algemeen. Het zijn echt 'freezes'.

Wat opvalt is dat het probleem zich op één specifiek moment ALTIJD voordoet, dat is wanneer ik mijn Nvidia-configuratiescherm open en verspring tussen de verschillende instellingen.

Mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,54€ 164,54
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 72,50€ 72,50
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 20,30€ 20,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 128GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 919,96

Ik ben al een aantal dagen bezig met het zoeken naar de oorzaak en heb volgende zaken al uitgeprobeerd, zonder enige veranderingen:
- Verse re-install van Windows 7, zowel op SSD als op HDD
- Alle windows updates doorgevoerd en alle (geupdatete) drivers geïnstalleerd (cpu, gpu, ...)
- Alle hardware opnieuw geïnstalleerd (driedubbele checks)(Geen abnormale geluiden in m'n case, fans draaien goed)
- BIOS update
- GPU: Furmark stress test doorstaan, niet overclockt, monitor toonde goede prestaties/temperatuur, alles lijkt perfect te werken
- CPU: stress test doorstaan, geslaagde test met Intel Diagnostic Tool
- Er is geen software die op de achtergrond draait die hoge pieken haalt in cpu usage
- Broncontrole toont geen abnormale gegevens wanneer de haperingen zich voordoen

Vandaag heb ik mijn grafische kaart uit m'n case gehaald en m'n systeem laten draaien met de onboard graphics. De kwaliteit was natuurlijk een heel pak minder, maar ik ervaarde GEEN haperingen meer. Al wil ik niet meteen concluderen dat m'n GPU de oorzaak is, want alle prestatietesten spreken dit tegen. Ook heb ik geen last van bluescreens of crashes..

EDIT: Ik heb m'n GPU getest in een vriend zijn PC en hier waren er geen 'freezes' te bespeuren.

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit probleem in het verleden ookal hebben tegengekomen of dat iemand me mogelijks een oplossing kan bieden. Zijn er nog stappen die ik kan ondernemen om de oorzaak te vinden?

Ik kijk alvast uit naar wat reacties.
Alvast bedankt!
Is er iemand die me hiermee kan verder helpen?
Ik zit hier nog steeds mee en hoop echt tot een oplossing te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iemand
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-04-2022
Dag ik heb ook dit probleem met mijn pc. Ik heb 8gb ram en een ryzen5 5600u.

Mijn ram en mijn moederbord zijn al vervangen en dat heeft niets geholpen.

Ik heb deze pc van school gekocht en krijg daar gratis herstellingen voor zulke problemen en er was nog iemand op mijn school met dat probleem.
Ik zie ook dat als ik een spel speel op lage hraphics mijn ram op 97% zit en mijn vram ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:17
8 jaar oud topic bumpen... bijzonder.

Waar de topicstarter wel of geen last van had weet ik niet.

Waar jij last van hebt weet ik met zo weinig informatie ook nog niet 100% zeker maar je hebt maar 8GB ram én die zit voor 97% vol tijdens het gamen.
Te weinig ram.
Ik heb 16GB en als ik vergeet citrix op de achtergrond af te sluiten (heeft m'n vrouw soms nodig voor thuiswerken) en ik zet bijvoorbeeld discord aan terwijl ik game dan kom ik af en toe ook over de 95% gebruik en blijft ie iedere keer even hangen. Meer geheugen erin steken of meer op de achtergrond afsluiten, maar 8GB is wel echt heel erg weinig voor moderne games, dus waarschijnlijk zelfs met niks op de achtergrond heb je te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Dicht. @Iemand maak even een eigen, volledig, topic aan zoals de topicstarter hier ook gedaan heeft.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.