Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05-2022
Hi all,

Dit probleem heb ik eigenlijk al 2 jaar, sinds dat ik mijn huidige pc heb. Of nou ja probleem, het is meer een irritatie. Mijn GPU wordt maximaal zo rond de 80 / 85 graden (in de zomer vwb laatsgenoemde), dat is volgens mij niet zo heel gek. Maar als ik bepaalde games speel, beginnen de fans te loeien als een gek, terwijl de games makkelijk gespeeld kunnen worden op very high / ultra met pak 'm beet 60 FPS.
Dan heb ik het over:

- FIFA 15 bij cutscenes
- Far Cry 3 als ik een tijdje bezig ben
- Bioshock Infinite, idem
- Skyrim zo nu en dan als ik flink wat mods aan het draaien ben

Wat zou dit kunnen veroorzaken, waar zit hem de kneep? Mijn setup is als volgt:

Intel Core i5 3450 (Socket 1155, Boxed)
MSI H77MA-G43 (Socket 1155)
XFX ATI Radeon HD7950 3GB DDR5 Black (PCI-e)
Seagate 2TB Barracuda ST2000DM001 (SATA-600, 7200RPM, 3.5")
Fractal Design Define Mini Zwart
Corsair 8GB PC3-12800 Vengeance Low Profile DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
LG GH24NS90 SATA DVD-RW Brander Zwart
XFX PRO550W Core Series voeding
Samsung 128GB Solid State 830 Series (SATA-600, 2.5")

Hier heb ik later, op aanraden van leverancier, een aantal Noctua fans (Noctua NF-P12 PWM ) laten installeren omdat deze stiller zouden zijn, dat klopt ook inderdaad wel. Daarnaast ook deze Scythe Mugen 3 Rev. B CPU Cooling PCGH Edition (Alle Sockets) laten installeren. Toch maakt het geheel me nog steeds wat teveel herrie.

Iemand een idee / aanknopingspunt? (of is er meer data nodig / moet ik het hiermee doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 23:29
Ik denk dat je koelpasta van videokaart / processor aangekoekt is.. haal de oude eraf en plaats nieuwe koelpasta :)

Dan moet je is kijken wat voor temperaturen je gaat krijgen.. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb een aantal vragen / suggesties voor je:

- Wie heeft de CPU bijv geinstalleerd op het moederbord? Hoeveel koelpasta is er gebruikt?

- Weet je ongeveer waar het geluid vandaan komt? Zijn het de casefans, CPU fan, voeding of toch de GPU?

- Staat V-sync toevallig uit in je games? Het kan veel schelen door dit aan te zetten, zodat je systeem niet onnodig veel FPS hoeft te generen.

- Je hebt een Fractal Design mini, waardoor airflow van zeer groot belang is. Je case is relatief klein waardoor er ook minder ruimte is om warme lucht kwijt te kunnen. Hoeveel van die Noctua fans zitten er momenteel in je kast? Het is doorgaans belangrijk aan de voorzijde van de kast intake fans te hebben (fans die koude lucht aanzuigen) en aan de achterzijde en/of bovenkant van de case outtake fans (fans die warm lucht de kast uitblazen).

Dit zijn de eerste zaken die me te binnen schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Dank beiden voor de snelle reactie! Koelpasta; kan ik daar zelf mee gaan kloten zonder al te veel te slopen? Zeer onhandig in dit soort dingen namelijk...
voor wat betreft de vragen:

- Dit heeft de leverancier gedaan (SiComputers), precies hoeveel koelpasta weet ik niet maar ga het eens checken bij hen (wel 2 jaar geleden, weet niet of ze dat ergens documenteren...kleine kans denk ik)
- ik denk de GPU maar zeker weten doe ik het niet...reden waarom ik dat denk is omdat sinds het plaatsen van die Noctua's het toch net iets stiller is geworden allemaal.
- v-sync aan: doorgaans wel, maar will double check!
- op het moment 4 van die noctua's er in. Heb aan de voorkant een fan inderdaad, achterzijde ook outtake.

Wat ik met name gek vind is dat ik qua specs de games makkelijk aan kan ,ik bedoel; begint een PS4 ook zo te blazen bij pak 'm beet FIFA 15? Want die is qua specs toch weer even net wat minder dan mijn setup als ik het goed heb (niet dat ik daar een discussie over aan wil wakkeren)...

[ Voor 9% gewijzigd door frikandel1 op 09-11-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:11

Thomg

Aww yiss

Bij fifa 15 loop je dan waarschijnlijk ontzettend veel fps te produceren.
Heb ik ook bij wat low-spec spellen, dat moet je dan zga altijd cappen op een fps rond je refreshrate tenzij je weet wat je doet / je probeert te benchen / je een game speelt die op de source engine gebouwd is.

Om dit te bevestigen moet je op de een of andere manier je fps weergeven, dit kan je doen door te loggen / via een console command / via een programma die een OSD functie daarvoor heeft ( AB ).

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 09-11-2014 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Zou kunnen! Dus m.a.w., refresh rate van 60 HZ is fps = 60 locken?
Hoewel ie het ook op random momenten tijdens Skyrim doet...is qua minimum specs misschien wat zwaarde r maar met de setup die ik heb zou dat niet uit moeten maken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604128

frikandel1 schreef op maandag 10 november 2014 @ 08:03:
Zou kunnen! Dus m.a.w., refresh rate van 60 HZ is fps = 60 locken?
Hoewel ie het ook op random momenten tijdens Skyrim doet...is qua minimum specs misschien wat zwaarde r maar met de setup die ik heb zou dat niet uit moeten maken, toch?
Wacht even tot iemand me corrigeert, maar volgens mij kun je m beter iets hoger locken. Als je m precies op 60 lockt krijg je rare framedrops.

Maar again, plak me er niet aan vast, kan het goed fouthebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Alright! Dank. AMD Catalyst gebruiken om de games te auto-optimizen nog een optie die de moeite waard is? Eerlijk gezegd nooit de moeite gedaan dit te onderzoeken. MAakt dit een wereld van verschil of is dit slechts marginaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Hmmm, misschien helpt dit nog. Ik denk dat het iets anders is dan de grafische kaart. Als ik namelijk met bepaalde games (Far Cry Blood Dragon bijvoorbeeld) de preset naar "Laag" zit, gaan die fans nog steeds loeien. Logisch gezien de specificaties van mijn PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je de fps niet capped gaat je fps gewoon omhoog en blijft het verbruik hetzelfde.

Cap deze is met iets als afterburner ( en controller dit ook ).

Als je dit niet wilt kan je ook soms via console doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

reviews: Snelle HD 7800- en 7900-kaarten

Review van tweajers waar in de eerste alinea al wirdt aangegeven dat de koeler van die 7950 niet erg stil is.
Als je pc alleen lawaai maakt tijdens gamen lijit het mij duidelijk dat het de videokaart is.

Je FPS cappen is hetzelfde als 80KM per uur op de Duitse snelweg gaan rijden, terwijl je een snelle sportwagen hebt.
Ja, je verbruikt minder energie, ja de boel zal minder heet worden en minder koeling nodig hebben, maar is dat waarvoor je de boel gekocht hebt?

Hiernaast zal bij een spel dat grafisch zwaar is de videokaart alsnog hard moeten werken en dan haalt die FPS cap niks uit.

Ofwel; zorg voor een andere GPU koeler of een andere videokaart.

Zelf teste? Je kan via CCC of bijv. Afterburner zelf de fansnelheid aanpassen. Zet m eens op 100% en kijk of dat de herrie is die je omschrijft.

Edit:
Je zou natuurlijk ook je fanprofiel kunnen aanpassen. Blijkbaar wordt die XFX kaart door zn te snel draaiende fans ook een stuk minder warm dan de concurrentie. Zou je mss wat geld kunnen besparen

[ Voor 9% gewijzigd door Rye op 16-11-2014 10:10 ]

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

Ik zou inderdaad met MSI Afterburner even een custom fanprofile maken. Doe dit zo dat de fans niet al te luid zijn, maar dat de temperatuur niet al te hoog word. Ik heb op mijn r9 270 een custom profiel, zo dat ie altijd 30% draait. De kaart word dan niet warmer dan 61 graden en hij is superstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 12:54
Rye schreef op zondag 16 november 2014 @ 10:06:
reviews: Snelle HD 7800- en 7900-kaarten
Je FPS cappen is hetzelfde als 80KM per uur op de Duitse snelweg gaan rijden, terwijl je een snelle sportwagen hebt.
Ja, je verbruikt minder energie, ja de boel zal minder heet worden en minder koeling nodig hebben, maar is dat waarvoor je de boel gekocht hebt?
Dus jij koopt een GPU om 300fps te halen? Dat is dus totaal onzin, je koopt een snelle GPU om de nieuwste games vloeiend te kunnen spelen. Of dit nou met 60 of 300FPS is maakt voor de doorsnee gamer niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10

D4NG3R

kiwi

:)

Anoniem: 604128 schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:21:
[...]

Wacht even tot iemand me corrigeert, maar volgens mij kun je m beter iets hoger locken. Als je m precies op 60 lockt krijg je rare framedrops.
Frequentie x2 + 1 houd ik zelf aan indien mogelijk (e.g. 121). Enkel bij screentearing wil je vsync aan zetten.
spNk schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:09:
[...]

Dus jij koopt een GPU om 300fps te halen? Dat is dus totaal onzin, je koopt een snelle GPU om de nieuwste games vloeiend te kunnen spelen. Of dit nou met 60 of 300FPS is maakt voor de doorsnee gamer niet uit.
Een doorsnee gamer wil dan ook geen GPU voor 300FPS halen. :>

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
D4NG3R schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:14:
Een doorsnee gamer wil dan ook geen GPU voor 300FPS halen. :>
Wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

D4NG3R schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:14:
[...]
Frequentie x2 + 1 houd ik zelf aan indien mogelijk (e.g. 121). Enkel bij screentearing wil je vsync aan zetten.
Merk zelf dat tearing zga weg is bij 90 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Thanks all. Jullie hebben het vast al door maar heb geen ervaring met zaken als MSI afterburner. Kan ik daar zaken mee verpesten?
En; daarbij, heb nog wat extra onderzoek gedaan. Is dit het zogenaamde "coil whine" fenomeen? Die 7950 schijnt daar min of meer bekend om te staan. Heb iig wel gelezen dat dit weinig tot geen kwaad kan voor de kaart zelf / andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:44
Heb je die kast al eens open gehad om te kijken of het niet een groot stofnest is?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

frikandel1 schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:38:
Thanks all. Jullie hebben het vast al door maar heb geen ervaring met zaken als MSI afterburner. Kan ik daar zaken mee verpesten?
En; daarbij, heb nog wat extra onderzoek gedaan. Is dit het zogenaamde "coil whine" fenomeen? Die 7950 schijnt daar min of meer bekend om te staan. Heb iig wel gelezen dat dit weinig tot geen kwaad kan voor de kaart zelf / andere onderdelen.
Wat Coil whine betreft, hoor je meestal hoge frequentie geluiden (gepiep bv)
Wat dat hiermee te maken heeft snap ik even niet.

En Haarbal ;) lol ivm je nick, maar zou zo maar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10

D4NG3R

kiwi

:)

Je geeft aan dat een gemiddelde gamer niks merkt tussen 60 en 300FPS. Maar en gemiddelde gamer koopt ook geen GPU specifiek voor 300FPS.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
D4NG3R schreef op zondag 16 november 2014 @ 22:55:
[...]

Je geeft aan dat een gemiddelde gamer niks merkt tussen 60 en 300FPS. Maar en gemiddelde gamer koopt ook geen GPU specifiek voor 300FPS.
Wederom snap ik niet wat je bedoelt.
Mijn punt is gewoon dat FPS limiteren geen kwaad kan, er zijn zelfs genoeg games die het zelf al doen, het bespaart energie en een hoop lawaai, terwijl er eigenlijk geen nadelen aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

spNk schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:13:
[...]

Wederom snap ik niet wat je bedoelt.
Mijn punt is gewoon dat FPS limiteren geen kwaad kan, er zijn zelfs genoeg games die het zelf al doen, het bespaart energie en een hoop lawaai, terwijl er eigenlijk geen nadelen aanzitten.
Precies hetgeen wat ik probeer te zeggen.
Als ik iemand hoor zeggen "Ik krijg 250 fps in insertspelhier" denk ik niet als eerste "wow, wat veel fps!", maar eerder damn, wat een verspilling van je energie.

Ikzelf gok het erop dat TS de settings niet volledig maxed en veel overbodige fps loopt te produceren waardoor de gpu onnodig veel warmte en geluid loopt te producere, dit hoor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Is het niet zo dat je boven de ......fps...... het verschil toch niet meer merkt ?
Dus waar gaat dit nog over.

Zorg eerst dat je cooling en airflow in orde is.
Check de coolpasta en als je dat toch checked,..meteen nieuwe erop doen.
En dan weer testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Voordat je koelpasta gaat controleren en onderdelen gaat demonteren zou ik eerst eens achterhalen waar het geluid vandaan komt. Draai eens HWMonitor op de achtergrond als je gaat gamen. Dan kun je precies zien hoe warm alles wordt en hoe hard de fans draaien. Als ik wat reviews van de XFX 7950 er op na lees dan wordt deze al snel 70+ graden. 80 graden in een kleine kast vind ik dan ook niet zo heel vreemd.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MarElo schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:32:
Is het niet zo dat je boven de ......fps...... het verschil toch niet meer merkt ?
Dus waar gaat dit nog over.
Meer fps dan je refresh rate ja, met wat uitzonderingen.
Mick1990 schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:45:
Voordat je koelpasta gaat controleren en onderdelen gaat demonteren zou ik eerst eens achterhalen waar het geluid vandaan komt. Draai eens HWMonitor op de achtergrond als je gaat gamen. Dan kun je precies zien hoe warm alles wordt en hoe hard de fans draaien. Als ik wat reviews van de XFX 7950 er op na lees dan wordt deze al snel 70+ graden. 80 graden in een kleine kast vind ik dan ook niet zo heel vreemd.
Dit is altijd stap één bij troubleshooten van herrie en hitte. Dus TS, mouwtjes opstropen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Mick en Thomg: HW Monitor heb ik al gebruikt inderdaad. Kaart wordt max ongeveer 84 graden, in de zomer dan wel te verstaan. Verder ontkom ik er niet aan om die kast open te gaan maken als ik jullie reacties zo lees, dus; dat ga ik maar doen!

Haarbal: gechecked inderdaad, nauwelijks stof te bekennen dus dat zal het niet zijn denk ik.

Thanks all! Ik ga er verder wel uitkomen denk ik. Kwestie van checks doen dus , koelpasta mogelijk vervangen / aanvullen en accepteren dat het nou eenmaal een kaart is die redelijk snel warm wordt en dus herrie produceert.

PS Thomg: nog even aanvullend, dat denk ik ondertussen ook. Ben een leek maar na research zal het dat toch zijn (onnodig veel FPS) omdat het vooral ook in menu's gebeurd (FarCry 3 is een voorbeeld, maar ook FIFA 15). Wat ik begrijp wil dat zeggen dat er idd onnodig veel FPS worden gegenereerd. Wat ik al heb gedaan is overal VSync aan en FPS gecapped op 60. (dat is ook de refresh rate van mijn monitor , 60 hz)

[ Voor 26% gewijzigd door frikandel1 op 19-11-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
En heb je ondertussen ook al eens een ander, minder agressief fanprofiel ingesteld? Of gemonitord op hoeveel procent je fans draaien tijdens het gamen? Dat kun je allemaal met MSI Afterburner. Als je fans 100% blazen boven de 80 graden, kan ik geloven dat er veel lawaai gemaakt wordt. De fans van mijn GTX 760 moeten nooit boven de 60% draaien. De HD7950 wordt wel warmer, dus is normaal dat de fans wat harder moeten draaien, maar als het richting de 100% gaat is dat veel te veel, tenzij het echt nodig is. Je kunt Furmark bv gebruiken om te testen wat de vereiste fan snelheid is om je GPU onder vollast koel te houden. Furmark of gelijkaardige benchmarks zijn extreme gevallen, bij games wordt je GPU doorgaans niet zo constant zwaar belast, dus een fan snelheid die voldoende is voor Furmark is zéker voldoende voor games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
i5 3450 77W TDP
HD7950 200W TDP

En nog wat ander spul zoals schijven, moederbord etc. Je zit dus makkelijk aan de 300W als je aan het gamen bent.

XFX Pro 550W bij 100W belasting: 26.7 dB(a)
XFX Pro 550W bij 300W belasting: 47.0 dB(a)

http://www.bit-tech.net/h.../550w-650w-psu-roundup/17

Dat betekent dus dat de fan van je voeding bij 300W zo'n 20 dB(a) meer geluid produceert dan bij 100W. Dat is best wel veel, bijna zo'n 7x meer geluid. Het verschil tussen een stille woonkamer en mensen die dichtbij praten is ook zo'n 20dB(a). Ik denk dus dat je het bij je voeding moet zoeken.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
MacPoedel: een fanprofiel instellen is volledig nieuw voor me, maar dat wil ik zeker wel gaan doen. Is er ergens een how-to te vinden hoe je dit voor elkaar krijgt met MSI Afterburner, of wijst het zichzelf redelijk? Wat ik wil voorkomen, als semi-leek, is om hardware te beschadigen namelijk.

Mick1990: dank voor de additionele info. Welke voeding zou je , gezien de rest van mijn setup, aanbevelen? Snap dat dat misschien een wat algemene vraag is...

Overigens net nog even een testje gedaan met HWmonitor.

Pes 2015 max GPU temp: 61 graden
Far Cry Blood Dragon: 84 graden

Deze laatste zit dan tegen "Ultra" settings aan.
Nog binnen de grenzen van het toelaatbare, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Blijkt zichzelf toch redelijk te wijzen allemaal, met wat trial-and-error kom je er wel. Ik heb de fan nu als ik games speel waarbij de fan op een bepaald ogenblik begint loeien fixed op 50% max gezet, werkt prima. Heb nog geen temperaturen boven de 84 graden gezet, als voorheen. Wel vreemd dat de fans "default" dan zo onnodig hard beginnen te draaien, maar afijn.
Dank allen voor de input.

EDIT: Nog een allerlaatste vraag. De takke herrie die de fans produceren , lijkt inherent te zijn aan de XFX uitvoering, die ik heb. Naar het schijnt heeft XFX een BIOS voor de kaart uitgebracht die het probleem moet verhelpen / verminderen. Een zoektocht brengt mij hier: http://www.techpowerup.co...rface=&memType=&memSize=.
Kan ik hier zonder (al te veel) risico te lopen de betreffende BIOS downloaden? (ben ook hier verder niet mee bekend, geen idee wat voor mogelijke consequenties dit kan hebben).

PS. onlangs toen ik aan het testen was, bereikte de GPU een temperatuur van 97 graden. Niet langer dan 1 minuut, schat ik. Kans dat ik permanente schade heb toegebracht, of moet de kaart in kwestie (of GPU's in het algemeen) dit incidenteel best kunnen hebben?

[ Voor 51% gewijzigd door frikandel1 op 22-11-2014 17:30 ]

Pagina: 1