Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Student ICT -Beginnen met netwerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen!

Ikzelf ben een student informatica (industriële ingenieur informatica). Hier heb ik vooral vakken betreffend programmeren, en bitter weinig omtrent netwerken.

Na het krijgen van twee vakken die meer netwerkgerelateerd zijn heb ik besloten om mijzelf wat op te werken voor ik uiteindelijk afstudeer.

Graag had ik deze takken aangepakt:
  1. [b]
  2. Cisco netwerken
  3. Windows Server (Vb. nas ontwikkeling etc)
  4. [/b]
1. Cisco netwerken. Heel wat info staat online omtrent netwerken, aangezien een groot deel van de ICDN1 van Cisco al gegeven is in mijn richting had ik graag deze zomervakantie deze opleiding genomen.
Hier heb je echter veel keuze in welke pakketten je opneemt om dit te leren.
Na wat lezen merkte ik dat het heel belangrijk is dat je het labo pakket neemt. Heeft iemand hier mee ervaring? Wat je er precies voor nodig hebt etc.?
Welke stappen/boeken/pakketten raden jullie aan voor het behalen van deze certificaten?
Alvast bedankt voor de info!

2. Windows server. Graag had ik wat 'gespeeld' met Windows server. Waar begin je best? Koop ik het best een boek met wat instructies of hou ik het tot het internet?

PS: ik ben nieuw tot het forum, mijn excuses als dit in de verkeerde rubriek gepost is.

Veel dank voor de info! _/-\o_

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:46
Voor windows server is er online heel veel te vinden. Je kan een trail downloaden en op een eigen pc installeren. of je kan in de labs kijken: http://technet.microsoft.com/en-us/virtuallabs/bb467605.aspx

Cloud ☁️

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor Cisco kijk ff in dit topic:
[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies

Als je slim bent combineer je netwerken met programmeren. Met het hele cloud gebeuren is er veel vraag naar network engineers die ook kunnen programmeren. ( Veel mensen zijn handig in netwerken, of in programmeren, maar niet in beiden.)

Voor dingen als Cisco UCS (blade servers) en Cisco ACI (Een soort van SDN) zijn uitgebreide API's beschikbaar waartegen je kan programmeren. Hiermee kan je het uitrollen van services en applicaties in hoge mate automatiseren tot een cloud service.

Zie ook deze post:
Bl@ckbird in "[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies"

Voor apparatuur om labs te doen, zie:
Bl@ckbird in "[Cisco] Certificaten, ervaringen & discussies"

[ Voor 9% gewijzigd door Bl@ckbird op 10-11-2014 12:56 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Beste

Voor Windows Server 2008 en 2008 R2 gebruik ik deze boeken:

Boek 1

Boek 2

Zeer goed uitgelegd en gaat uit van absoluut geen voorkennis van Windows Server en netwerken in het algemeen. Achteraan het boek is een bijlage te vinden met de basisprincipes van netwerken. Het boek bouwt een virtueel bedrijfsnetwerk op met virtuele hosts en virtuele gebruikers. De theorie-gedeeltes zijn zeer kort en er wordt vooral op de praktijk gefocust. Hierdoor gaat het studeren ook niet snel vervelen.

Er zullen heel wat voorstanders zijn van alles zelf opzoeken, maar persoonlijk leer ik veel liever uit boeken. Op het internet is er vaak geen samenhang tussen verschillende handleidingen en wordt het vaak te technisch aangepakt. Het internet is een zeer nuttige tool voor gebruikers die reeds ervaring hebben en een oplossing zoeken voor een zeer specifiek scenario, maar om de fundamenten te leren ben je meestal veel beter met boeken uit.

Voor Cisco raad ik aan: labo's maken, labo's maken en labo's maken. Dit is een onderwerp dat iets moeilijker uit boeken te leren is. Natuurlijk moet je de fundamenten van netwerken wel absoluut doornemen, dit is misschien een iets saaier gedeelte. Voor het maken van labo's raad ik Cisco Packet Tracer aan en voor meer geavanceerde labo's GNS3. Als je echt in Cisco wilt verder gaan raad ik aan om echte apparatuur aan te kopen (tweedehands natuurlijk, voor €300 heb je alle benodigde apparatuur voor CCNP).

Verwijderd

Topicstarter
Daan5000 schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:20:
Beste

Boek 1

Boek 2

Zeer goed uitgelegd en gaat uit van absoluut geen voorkennis van Windows Server en netwerken in het algemeen. Achteraan het boek is een bijlage te vinden met de basisprincipes van netwerken. Het boek bouwt een virtueel bedrijfsnetwerk op met virtuele hosts en virtuele gebruikers. De theorie-gedeeltes zijn zeer kort en er wordt vooral op de praktijk gefocust. Hierdoor gaat het studeren ook niet snel vervelen.

Er zullen heel wat voorstanders zijn van alles zelf opzoeken, maar persoonlijk leer ik veel liever uit boeken. Op het internet is er vaak geen samenhang tussen verschillende handleidingen en wordt het vaak te technisch aangepakt. Het internet is een zeer nuttige tool voor gebruikers die reeds ervaring hebben en een oplossing zoeken voor een zeer specifiek scenario, maar om de fundamenten te leren ben je meestal veel beter met boeken uit.

Voor Cisco raad ik aan: labo's maken, labo's maken en labo's maken. Dit is een onderwerp dat iets moeilijker uit boeken te leren is. Natuurlijk moet je de fundamenten van netwerken wel absoluut doornemen, dit is misschien een iets saaier gedeelte. Voor het maken van labo's raad ik Cisco Packet Tracer aan en voor meer geavanceerde labo's GNS3. Als je echt in Cisco wilt verder gaan raad ik aan om echte apparatuur aan te kopen (tweedehands natuurlijk, voor €300 heb je alle benodigde apparatuur voor CCNP).
Is de software die aanwezig is bij de boeken van cisco enig goed? Zo kan je voor CCNA een boek van 120 euro kopen met software daarin. Is deze enig goed?

Verwijderd

Daan5000 schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:20:
Beste

Boek 1

Boek 2

Ik raad sowieso af om Server 2008 te gaan leren. 2012 is al een ruime tijd beschikbaar.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Een paar vragen ter verduidelijking en verdieping:

Ben je vooral op zoek naar praktische vaardigheden of theoretische kennis?
Wil je je kansen op de arbeidsmarkt verbeteren of heb je een concreet doel (bv een eigen bedrijf oprichten)?
Gaat het je specifiek om deze merken (Cisco & Windows) of om kennis van netwerktechnologie in het algemeen?
Wil je vooral informatie over de onderliggende netwerktechnologieen of de applicaties en protocollen die er gebruik van maken?

[ Voor 73% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-11-2014 22:27 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 november 2014 @ 21:08:
Een paar vragen ter verduidelijking en verdieping:

Ben je vooral op zoek naar praktische vaardigheden of theoretische kennis?
Wil je je kansen op de arbeidsmarkt verbeteren of heb je een concreet doel (bv een eigen bedrijf oprichten)?
Gaat het je specifiek om deze merken (Cisco & Windows) of om kennis van netwerktechnologie in het algemeen?
Wil je vooral informatie over de onderliggende netwerktechnologieen of de applicaties en protocollen die er gebruik van maken?
Ik ben op zoek naar zowel praktische vaardigheid als theoretische vaardigheid (zoals een cisco certificaat ook vertegenwoordigd)

Concreet wil ik zorgen dat als ik afstudeer daadwerkelijk ervaring heb met switches/routers alsook het hosten van lokale netwerken met behulp van windows server om backups, remote desktop, threading te realiseren.

Een algemene kennis omtrent netwerk technologieën heb ik al. Zeker als het gaat om netwerk technologieën op gebied van programmeren ben ik al ingelicht.
Pagina: 1