Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Pakt popcorn en zet alu-hoedje op.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Niks onderbuikkreten, ik constateer alleen feiten.gambieter schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:17:
En hoe denk je dat dergelijke onderbuikkreten en rants een zinvolle discussie gaan geven? Kreten als maffiabende maken je topic al kansloos.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Ik zou je bijna een keer uitnodigen voor een stagedagje bij mij op m'n ambtenarenkantoor, kun je eens de wereld vanuit een andere blik bekijken. En een welgemeend advies, probeer je verhaal niet zo generaliserend neer te zetten. Als je dat doet, verhoogd dat de kans op een inhoudelijke discussie. Ik, als ambtenaar zijnde, ga hier op deze manier mijn handen niet verder aan brandenepic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:45:
[...]
Niks onderbuikkreten, ik constateer alleen feiten.
Verwijderd
Dat is inderdaad wat mij toch wel opvalt - er is geen enkele incentive om het efficiënter en prettiger te maken. Als zelfstandige ben je maar een minimale partij vergeleken met de overheid en het gevecht aangaan verlies je dan ook gegarandeerd en op catastrofale wijze. Ik heb wel eens zitten mijmeren of het niet beter zou zijn als er een systeem komt waarbij je je aan administratie bestede uren - of een realistisch gestandardiseerd aantal uren per handeling - af kunt trekken van de verschuldigde belasting. Niet alleen krijg je zo een incentive om de uren en de complexiteit van de procedure vanuit overheidswege te reduceren, maar word je - kort door de bocht - niet ook nog eens gestraft omdat je ze geld moet geven.epic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:12:
Ondertussen wordt het vrije ondernemen in Nederland steeds zwaarder, je bent onderhand de helft van je tijd kwijt aan de overheidIk stem altijd liberaal/rechts, maar er is gewoon niks wat verbeterd ookal hebben we al 8 jaar een vvd kabinet. Wordt er bij instantie A wat opgelost, dan komt instantie B weer met nieuwe onzinnige dingen. Uiteindelijk schieten we er per saldo niks mee op. Ambtenaren zitten er niet voor de ondernemer, maar alleen voor zichzelf. Ze verzinnen baantjes en houden elkaar een hand boven het hoofd. Ze houden elkaar op deze manier aan het werk, zonder iets nuttigs toe te voegen. In een bedrijf is dat gewoon ondenkbaar, in de overheid gebeurd het op grote schaal.
Je moet inderdaad willen voorkomen dat je een klimaat creëert waarin de ondernemer het gros van zijn tijd aan bijzaken die weinig met de onderneming te maken hebben kwijt is, niet in de laatste plaats omdat hij geen kant op kan. Je kunt emigreren, maar van verhuis je van monopolist naar monopolist.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat het uiteindelijk bedrag niet veel omlaag kan, want dan ontstaat er over de breedte gewoon een gat in de begroting, maar als je het aantal nodige uren flink kunt terugbrengen scheelt dat de ondernemer per saldo bakken geld. Dan zou je zelfs de belastingen kunnen verhogen, terwijl de ondernemer nog beter af is ook.
Ik zou zo'n aanbod graag aannemen - zeker aangezien ik nu nog tijd hebSmartDoDo schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:57:
Ik zou je bijna een keer uitnodigen voor een stagedagje bij mij op m'n ambtenarenkantoor, kun je eens de wereld vanuit een andere blik bekijken.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 20:05 ]
De recherche is geen onderdeel van de politie volgens jou? Daarnaast, het leger inzetten tegen de eigen bevolking? Dat belooft wat.epic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:12:
De politie is ook een maffiabende. Ze geven pon van volkswagen contracten en rijden daarom met volkswagens rond. Niet omdat dat de beste auto's zijn, wel omdat de inkopers omgekocht waren. Met wapens hetzelfde. Dit soort dingen kunnen gewoon niet. Tevens: wat hebben we aan de politie? Laten we bij rellen de ME inschakelen of het leger, en recherche om criminelen op te pakken.
Laten we het gewoon proberen.Ik geef toe dat mijn politiestandpunt misschien ver gaat, maar laten we het gewoon proberen. Nederland blijft ten slotte een netjes en vredig land, ik verwacht echt niet dat het uit de hand loopt. Dat er af en toe iemand verkeerd geparkeerd staat zonder verkeersboete te krijgen zal mij echt een worst wezen namelijk.
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 20:51 ]
Het was geen serieus aanbod maar zou ik het wel serieus menen, dan zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan moet halenVerwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:59:
[...]
Ik zou zo'n aanbod graag aannemen - zeker aangezien ik nu nog tijd heb
En dan ga ik vast m'n vingers toch branden door inhoudelijk een reactie te geven...
Regeldruk is nooit fijn, maar zit je ergernis nu bij de hoeveelheid regels of de behandeling door ambtenaren? Dat zijn namelijk 2 heel verschillende zaken.epic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:12:
Regeldruk bij ondernemers is een hot issue en ik irriteer me mateloos aan de ambtenaren waarmee je zoal te maken hebt.
Ik durf er wat om te verwedden dat niet alle ambtenaren zo zijnDe manier van denken van ambtenaren is zo vermoeiend, ze denken alleen maar in regeltjes en niet in oplossingen. Dat moet er dan voor de ondernemers zijn, niemand heeft hier wat aan zo.
In een bedrijf gebeuren ook zaken die niet kloppen, net als in de ambtenarij. Verder vind ik een reactie op deze generalisatie niet zinnig.Ambtenaren zitten er niet voor de ondernemer, maar alleen voor zichzelf. Ze verzinnen baantjes en houden elkaar een hand boven het hoofd. Ze houden elkaar op deze manier aan het werk, zonder iets nuttigs toe te voegen. In een bedrijf is dat gewoon ondenkbaar, in de overheid gebeurd het op grote schaal.
Verwijderd
Is dat niet een beetje het klassieke "Ik werk alleen maar voor de NS, ik kan er ook niets aan doen"-verweer? Natuurlijk heeft iedere werknemer zeer beperkte beweegruimte, maar als iedereen zich dat aanroept blijven misstanden bestaan en verandert er nooit iets. Nee, het is niet eerlijk van leer te trekken tegen die ene specifieke werknemer, maar meneer NS bestaat niet, dus for all intents and purposes is die ene meneer of mevrouw de NS.SmartDoDo schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:00:
Los daarvan, een ambtenaar is soms ook een goochelaar die binnen de veelheid aan regels iets bruikbaars voor de burger voor elkaar moet zien te krijgen. En soms laten regels dat dan niet toe. Daar kan een ambtenaar niets aan doen.
Overigens wil ik absoluut niet zeggen dat je je niet dient te gedragen - dat te allen tijde. Onvrede moet ook gewoon op een beschaafde manier uitgedrukt en opgelost worden.
Jammer, ik zou het oprecht zeer interessant vinden en het zou waarschijnlijk ook bijzonder nuttig zijn - voor beide partijen.SmartDoDo schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:00:
Het was geen serieus aanbod maar zou ik het wel serieus menen, dan zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan moet halenKwestie van teveel werk, te weinig ambtenaren
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 21:19 ]
Ach, het topic is een variatie op het klassieke : Ik heb jarenlang enkel de lusten van maatschappij meegemaakt, nu ik ook de lasten inzichtelijk krijg wil ik het niet meer.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:07:
[...]
Is dat niet een beetje het klassieke "Ik werk alleen maar voor de NS, ik kan er ook niets aan doen"-verweer?
Dus wmb past het wel mooi bij elkaar.
Verwijderd
Het is jammer dat de insteek wat ongenuanceerd is en dat iedereen zoveel moeite heeft verder te kijken, maar een open discussie is op dit vlak zeker mogelijk, nuttig en wellicht nodig. Er zijn een hoop zaken best goed geregeld in Nederland, maar het is tegelijk ook verre van perfect.Gomez12 schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:31:
Ach, het topic is een variatie op het klassieke : Ik heb jarenlang enkel de lusten van maatschappij meegemaakt, nu ik ook de lasten inzichtelijk krijg wil ik het niet meer.
Dus wmb past het wel mooi bij elkaar.
Overigens denk ik dat iemand die al een tijdje onderneemt doorgaans moeilijk beticht kan worden van het slechts plukken van de lusten, dat komt statistisch niet helemaal uit.
Het probleem is dat een open discussie over dit soort dingen heel snel heel erg ingewikkeld wordt.Waardoor zo goed als iedereen afhaakt.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:35:
[...]
Het is jammer dat de insteek wat ongenuanceerd is en dat iedereen zoveel moeite heeft verder te kijken, maar een open discussie is op dit vlak zeker mogelijk, nuttig en wellicht nodig. Er zijn een hoop zaken best goed geregeld in Nederland, maar het is tegelijk ook verre van perfect.
Dit soort discussies kan je niet voeren vanuit enkel een piepklein oogpuntje zoals ondernemers, je krijgt er vanzelf van alles en nogwat bij omdat de overheid niet iets aparts doet voor ondernemers, maar alles algemeen is.
Verwijderd
Het lijkt me zinniger om het in ieder geval eens met goede moed en goede wil te proberen. Om gelijk al te beginnen met het gebruikelijke geleuter over de vorm schiet hoe dan ook niet opGomez12 schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:53:
Het probleem is dat een open discussie over dit soort dingen heel snel heel erg ingewikkeld wordt.Waardoor zo goed als iedereen afhaakt.
Dit soort discussies kan je niet voeren vanuit enkel een piepklein oogpuntje zoals ondernemers, je krijgt er vanzelf van alles en nogwat bij omdat de overheid niet iets aparts doet voor ondernemers, maar alles algemeen is.
Verwijderd
Met minder regels heb je op zich ook minder mensen om te verwerken en te controleren nodig - het is op zichzelf dus geen ondenkbare oplossing.jeroen3 schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:56:
Opvallend dat je het hebt over regeldruk en de trage ambtenarij van overheidsinstanties, maar als "oplossing" dan noemt dat het nog trager moet door ambtenaren te ontslaan. En oja, die werklozen moet het ook maar zelf uitzoeken.
De regeldruk, kosten van personeel en enorme macht van vakbonden zijn hier mede oorzaak van. Het is opvallend dat een werknemer inmiddels allerlei rechten heeft om zaken af te dwingen, voornamelijk door staken, terwijl een werkgever geen poot meer kan uitsteken. Zie KLM/AF, dat er zaken moeten veranderen om in de toekomst concurrerend te blijven / worden is duidelijk, maar dat gaat met de huidige instelling en korte-termijn inzicht van vakbonden en overheid lastig worden.
Ook kan iedere werknemer rekenen op ruime uitkeringen en pensioenen, maar als je als ondernemer tientallen jaren voor tientallen mensen werk hebt voorzien en je gaat failliet, dan kun je lekker de schuldsanering in en mag je daarna hopen nog bijstand te krijgen. Het zijn twee tegenpolen en ik ga niet oordelen welke het beste is, maar meer gelijkheid hierin zou fijn zijn.
Verder kan het enorme altijd-de-braafste-van-de-klas willen zijn van Nederland mij mateloos irriteren. Om op het Westland in te haken, steeds meer kassen krijgen enorm grote problemen en gaan failliet doordat allerlei middelen tegen ziektes en beestjes verboden worden, waarbij Nederland het énige land ter wereld is waar dat gedaan wordt, omdat wij zo nodig het biologische voortouw moeten nemen. Ondertussen slopen we een van de weinige winstgevende duurzame exportsectoren.
Maarja, wat is er aan te doen? En waar is het beter dan in Nederland? De verzorgingsstaat is in sommige / veel opzichten fijn, maar om dat te bekostigen moet er veel worden opgeofferd. Aan bijvoorbeeld het leven in de Verenigde Staten zitten weer andere nadelen.
In ieder geval vestigen steeds meer ondernemingen zich ergens anders en wordt er in Nederland weinig meer geïnnoveerd. De kosten en het ondernemingsklimaat zijn hier zó extreem nadelig aan het worden dat de goede tijden van Nederland op dat gebied over zijn. Als ik zelf fulltime tijd zou maken voor mijn onderneming en er echt voor zou gaan, dan zou het eerste wat ik zou doen emigreren zijn.
Verwijderd
Hier kan ik me inderdaad wel in vinden. Dat de werknemer en consument meer beschermd zijn is geen slecht idee, maar momenteel ben je als consument en werknemer tot en met beschermd, maar aan de andere kant van de lijn wordt verwacht dat je overal expert in bent, alle risico's kunt afdekken (inclusief die veroorzaakt worden door regelgeving die eerder helemaal niet bestond) en meer van zulks. Het contrast is in mijn ogen wel erg groot. Als je dan kiest voor die lijn, moet je ook zorgen dat ondernemers inderdaad alle risico's nemen, maar dan aan de andere kant ook geen strobreed in de weg gelegd wordt (of in ieder geval zo min mogelijk). Je er wel mee bemoeien maar vervolgens de handen er vanaf trekken als het misgaat is een beetje van twee walletjes eten.Evianon schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:17:
Ook kan iedere werknemer rekenen op ruime uitkeringen en pensioenen, maar als je als ondernemer tientallen jaren voor tientallen mensen werk hebt voorzien en je gaat failliet, dan kun je lekker de schuldsanering in en mag je daarna hopen nog bijstand te krijgen. Het zijn twee tegenpolen en ik ga niet oordelen welke het beste is, maar meer gelijkheid hierin zou fijn zijn.
Bij mij schiet dan de vraag waarheen te binnen. Want over emigreren mijmeren doen er duidelijk meer, maar als ik dan ga kijken welke onzekerheden dat oplevert, niet in de laatste plaats vanwege een gebrek aan lokale kennis, komt het toch vaak minder mooi uit dan in eerste instantie gedacht.Als ik zelf fulltime tijd zou maken voor mijn onderneming en er echt voor zou gaan, dan zou het eerste wat ik zou doen emigreren zijn.
Ik heb nu 2 keer in een ambtenaren instantie gewerkt, 1 keer bij een gemeente en nu bij een zorg instelling maar ik kan je vertellen dat er genoeg mensen zijn die het beste met hun "klant" voor hebben.
Vaak kan men ook niet anders.
Die rant over de politie slaat helemaal kant nog wal, je zou echt voor de lol eens een week met hun mee moeten lopen om inzicht te krijgen in wat men daar eigenlijk allemaal doet en hoeveel die mensen wel niet over hun heen krijgen.
Te triest voor woorden dat dit voor zo ontzettend veel mensen geld die alleen maar lopen te zeiken op de politie.
Verwijderd
Kunnen we dan ook ophouden alleen maar te zeiken op de TS en inhoudelijk verder gaan?kaasaanfiets schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:32:
Te triest voor woorden dat dit voor zo ontzettend veel mensen geld die alleen maar lopen te zeiken op de politie.
Voor de sociale zekerheden die je als ondernemer geniet in Nederland kun je vrijwel overal ter wereld terecht. Je kunt je overal verzekeren en in het grootste deel van de wereld is er toegang tot goede zorg, als je daar geld voor hebt. De hoeveelheid geld die je daarvoor nodig hebt is dan vaak ook nog zo veel lager dat het in veel gevallen niet eens een probleem is om het zelf te betalen.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:28:
Bij mij schiet dan de vraag waarheen te binnen. Want over emigreren mijmeren doen er duidelijk meer, maar als ik dan ga kijken welke onzekerheden dat oplevert, niet in de laatste plaats vanwege een gebrek aan lokale kennis, komt het toch vaak minder mooi uit dan in eerste instantie gedacht.
Ik reis vrij veel, en moet zeggen dat ik tijdens zo'n bezoek aan andere continenten af en toe ook wel eens heb gemijmerd. Nederland is in mijn optiek zo ver doorgeslagen in wat er allemaal door de overheid geregeld moet worden dat het een onhoudbaar systeem is geworden. We worden steeds minder concurrerend omdat het hier duurder en duurder wordt om iets te ondernemen. Dat zou nog de moeite waard kunnen zijn als Nederland op andere gebieden uit zou blinken. Dat zou bijvoorbeeld een hoge beschikbaarheid van zeer getalenteerde en goed opgeleide mensen kunnen zijn. Helaas is dat in Nederland ook echt niet aan de orde, dankzij het beleid op het gebied van onderwijs in de afgelopen 30 jaar.
Waarom zou je zo buitensporig veel aan een maatschappij meebetalen die vervolgens niet thuis geeft als je zelf in de problemen komt. Zou je dan echt niet beter af zijn met een goed draaiend bedrijf in een land waar je zelf voor veel minder geld die zekerheden in kunt kopen? Ik heb er al vaak over getwijfeld. Ieder land heeft zeker zijn voor- en nadelen en je zult goed moeten uitzoeken welk risico je eigenlijk neemt. Daarom echter bij voorbaat aannemen dat je hier beter af bent zul je mij echter niet horen doen.
Het daadwerkelijk doen is gewoon lastig als je hier al zo stevig verankerd zit. Ik heb hier een aantal ondernemingen, vastgoed, een relatie, familie, zakelijk netwerk, etc. Tenzij er ooit iets ingrijpends gebeurt zal het dus wel bij mijmeren blijven.
Verwijderd
Dat is bij mij toch ook wel de angst - ondanks dat locatie niet extreem belangrijk is, zitten daar wel grenzen aan. Ergens in Midden- of Zuid-Europa is waarschijnlijk wel het meest praktisch. Maar om nu te vertrekken naar een vreemd land met toch altijd nog onbekende gebruiken en wetten, zonder zakelijk of sociaal netwerk en zonder kennis van toeleveranciers en de lokale markt is wel heel veel onzekerheden toevoegen aan een al onzekere toekomst. Op het moment dat je die onzekere toekomst minder onzeker hebt gemaakt is het dan doorgaans weer te laat om ingrijpende veranderingen te maken. In Nederland is in mijn sector het nodige goeds gaande, maar simpele operationele kosten zijn daarentegen weer bijna niet te doen.Stoffel schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:46:
Het daadwerkelijk doen is gewoon lastig als je hier al zo stevig verankerd zit. Ik heb hier een aantal ondernemingen, vastgoed, een relatie, familie, zakelijk netwerk, etc. Tenzij er ooit iets ingrijpends gebeurt zal het dus wel bij mijmeren blijven.
Ik ben nog aan het opstarten en kan daarom nog alle kanten op, maar als ik ga kijken naar de praktiche aspecten weet ik niet of vertrekken echt een gunstige of realistische optie is. Ik vind het toch best wel lastig.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 23:34 ]
Lekkere manier om je economie helemaal kapot te maken zodat ondernemers geen enkele kans meer hebben zonder consumenten.epic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:12:
1. Belastingen omlaag. Hoe zit het dan met de begroting? Simpel: uitkeringen verminderen. Er is werk zat in Nederland, kijk bijvoorbeeld in de kassen in het westland en in de techniek. Mensen moeten geprikkeld worden om wat te doen, in plaats van wat er nu gebeurd. Wat er nu gebeurd is dat als iemand wat wil ondernemen of wil werken, dat het bijna niks opleverd behalve frustraties.
Zoals de mensen in het onderwijs dat je nu geniet? Waar je anders tonnen voor zou moeten betalen?2. Ambtenaren ontslaan. In mijn ogen kan echt de helft eruit. Kamer van koophandel kan worden afgeschaft, RVO mag wel blijven bestaan maar dan zegmaar 1/3e van wat er nu rondloopt met 1/3e van het budget.
Helaas zijn ze nodig omdat er zo veel idioten rondlopen... lekkere manier ook om hardwerkende mensen met laag loon en vaak een klotebaan weg te zetten.De politie is ook een maffiabende.
Bij alles denk ik, 1994, echt waar, twintig en dan al zo dom...
Maarja, lekker zeiken, en ook lekker hier blijven omdat het toch wel verdomd goed is
[ Voor 3% gewijzigd door Zoijar op 09-11-2014 23:33 ]
Verwijderd
Daar heb ik het dus over. Ik overweeg prima ergens anders heen te gaan, maar van die sprong in het onbekende hangt wel ontzettend veel af. Ik weet niet of het hier beter is, wel bekender.Zoijar schreef op zondag 09 november 2014 @ 23:32:
Maarja, lekker zeiken, en ook lekker hier blijven omdat het toch wel verdomd goed is
Maar als ik dan lees dat je je druk maakt over een factuurtje van 90,- en een kvk aanvraag welke je eenmalig moet doen dan denk ik.. Wil jij wel ondernemer zijn?
Want als dit al voor frustratie zorgt.. Boy o boy...
Verwijderd
Misschien is quoten handig - dan weten we over wie het gaat
[ Voor 220% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2014 00:04 ]
Precies. Dan moet je bv eens in Zuid Amerika proberen iets op te zetten en honderden euros moeten schuiven zodat je niet 8 maanden hoeft te wachten op elk formuliertjeLasteraar schreef op zondag 09 november 2014 @ 23:55:
Ben dan zelf óók ondernemer.
Maar als ik dan lees dat je je druk maakt over een factuurtje van 90,- en een kvk aanvraag welke je eenmalig moet doen dan denk ik.. Wil jij wel ondernemer zijn?
Dat je je als ondernemer verplicht in moet schrijven bij twee instanties en dat kost tijd en geld ?epic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:45:
Niks onderbuikkreten, ik constateer alleen feiten.
Dat zijn de enige feiten waarmee je dit topic opent, want de rest is inderdaad totaal niet onderbouwd.
Te grote overheid, verspilling van belastinggeld, politiek en ambtenaren zijn tegen de ondernemers, vriendjes politiek, te hoge belastingen zijn allemaal mooie punten om te bespreken maar je noemt geen enkel voorbeeld en geeft geen enkel bewijs.
Ik ben er niet zeker van of naast jezelf iemand de TS niet voor trol aanneemt.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:38:
Kunnen we dan ook ophouden alleen maar te zeiken op de TS en inhoudelijk verder gaan?Zo schiet het voor geen meter op. Dan kan dit topic beter op slot gegooid worden, zo heeft niemand er wat aan.
Inderdaad. Nederland is een van de rijkste landen ter wereld. Dat de bevolking over het algemeen ook aardig wat te besteden heeft, is direct of indirect ook goed voor ondernemers.Zoijar schreef op zondag 09 november 2014 @ 23:32:
[...]
Lekkere manier om je economie helemaal kapot te maken zodat ondernemers geen enkele kans meer hebben zonder consumenten.
[...]
Leuk dat in een ander land weinig tot niets in de weg staat, maar als je je diensten of producten aan niemand kwijt kunt, of alleen voor veel lagere tarieven, word je ook niet rijker. En als je dienstverlening op afstand gaat leveren zit je zo weer tot over je oren in de administratieve rompslomp waarvoor je nou juist gevlucht was.
Dooddoener, maar het is gewoon pure luxe dat er in Nederland geen ergere dingen zijn om over te klagen. Ik (ondernemer) vind het hier in ieder geval prima.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
Als ik even vrij mag interpreteren ging dat over de politie en de recent in het nieuw geweeste omkoopaantijgingen. Tot zover mag je het als feiten beschouwen - daar lijkt wel iets misgegaan te zijn. Ik weet niet of dat erg relevant voor ondernemers is - tenzij je toevallig een concurrerende importeur bent.Hippocampus schreef op maandag 10 november 2014 @ 00:58:
Te grote overheid, verspilling van belastinggeld, politiek en ambtenaren zijn tegen de ondernemers, vriendjes politiek, te hoge belastingen zijn allemaal mooie punten om te bespreken maar je noemt geen enkel voorbeeld en geeft geen enkel bewijs.
Ik ben er niet zeker van of naast jezelf iemand de TS niet voor trol aanneemt.
Als je denkt dat het een trol is moet je hem niet voeren
Heb je personeel in dienst? Misschien dat dat nog wat verschil maakt, aangezien consumentenrecht en ontslagrecht allebei wat in het voordeel van de respectievelijke partijen is.Canaria schreef op maandag 10 november 2014 @ 01:43:
Dooddoener, maar het is gewoon pure luxe dat er in Nederland geen ergere dingen zijn om over te klagen. Ik (ondernemer) vind het hier in ieder geval prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2014 02:02 ]
Nee (ik doe zakelijke dienstverlening) en daar heb je wel een punt. Vooral wat betreft consumentenrecht vind ik dat de verhoudingen enigszins scheef liggen. Als je net begint met ondernemen moet je je echt bewust worden van de rechten die je als zakelijke partij mist bij bijvoorbeeld internetaankopen.Verwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 01:55:
[...]
Heb je personeel in dienst? Misschien dat dat nog wat verschil maakt, aangezien consumentenrecht en ontslagrecht allebei wat in het voordeel van de respectievelijke partijen is.
Aangezien steeds meer mensen beginnen met ondernemen (niet alleen als uitingsvorm van verborgen werkloosheid) en de stimulans daartoe vanuit de overheid in de vorm van allerlei fiscale voordelen* te succesvol is gebleken, vind ik het lastig om aan te nemen dat het ondernemersklimaat in Nederland echt zo slecht is. Ergens moet het dus haast wel de moeite waard zijn.
*Er zijn dus ambtenaren die zich bezighouden met de uitvoering van de wetten en regels omtrent die fiscale voordelen voor ondernemers.
Verwijderd
Afhankelijk van het soort handel zijn ook de consumenten zelf niet te verwaarlozen. De garantie die je, als je direct met consumenten te maken hebt, moet bieden en regelingen die je moet treffen op basis van de WKoA en andere wetten zijn een relevant risico. Dan heb ik het nog niet over dat je klanten correct moet inlichten omdat hun rechten ander enorm uitgebreid worden - al valt dat door een keer een jurist te raadplegen op zich wel af te dekken.Canaria schreef op maandag 10 november 2014 @ 02:30:
Nee (ik doe zakelijke dienstverlening) en daar heb je wel een punt. Vooral wat betreft consumentenrecht vind ik dat de verhoudingen enigszins scheef liggen. Als je net begint met ondernemen moet je je echt bewust worden van de rechten die je als zakelijke partij mist bij bijvoorbeeld internetaankopen.
Met wat handigheid en ervaring valt het allemaal wel mee, maar de nadruk ligt toch duidelijk bij de consument.
Daar heb jij weer een punt. Het lijkt me desondanks wel wenselijk dat in het oog wordt gehouden dat ondernemers veel risico's voor eigen rekening nemen en moeten nemen en dat daar aan de andere kant ook een navenante beloning tegenover staat. Of dat nu wel of niet het geval is laat ik dan even in het midden.Aangezien steeds meer mensen beginnen met ondernemen (niet alleen als uitingsvorm van verborgen werkloosheid) en de stimulans daartoe vanuit de overheid in de vorm van allerlei fiscale voordelen* te succesvol is gebleken, vind ik het lastig om aan te nemen dat het ondernemersklimaat in Nederland echt zo slecht is. Ergens moet het dus haast wel de moeite waard zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2014 02:56 ]
Yes, dat bedoelde ik ookVerwijderd schreef op maandag 10 november 2014 @ 02:46:
[...]
Afhankelijk van het soort handel zijn ook de consumenten zelf niet te verwaarlozen. De garantie die je, als je direct met consumenten te maken hebt, moet bieden en regelingen die je moet treffen op basis van de WKoA en andere wetten zijn een relevant risico. Dan heb ik het nog niet over dat je klanten correct moet inlichten omdat hun rechten ander enorm uitgebreid worden - al valt dat door een keer een jurist te raadplegen op zich wel af te dekken.
Met wat handigheid en ervaring valt het allemaal wel mee, maar de nadruk ligt toch duidelijk bij de consument.
Je merkt pas hoe goed consumenten beschermd zijn als je geen consument meer bent, of in ieder geval niet meer altijd. En dat betekent dus aan de andere kant dat de eisen die worden gesteld aan ondernemers die rechtstreeks aan consumenten leveren hoog zijn. Het lijkt zo simpel: even spullen inkopen, een webwinkeltje neerzetten en gaan. Totdat je klanten spullen binnen de zichttermijn terugsturen die niet opnieuw kunnen worden verkocht, of een defect artikel na een jaar door de leverancier niet meer gerepareerd wordt en je zelf voor vervanging opdraait.
Maar ook hier loopt het wel los en valt er blijkbaar nog genoeg marge te pakken voor ondernemers.
Ik zou dit ook wel interessant vinden.SmartDoDo schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:57:
[...]
Ik zou je bijna een keer uitnodigen voor een stagedagje bij mij op m'n ambtenarenkantoor, kun je eens de wereld vanuit een andere blik bekijken. En een welgemeend advies, probeer je verhaal niet zo generaliserend neer te zetten. Als je dat doet, verhoogd dat de kans op een inhoudelijke discussie. Ik, als ambtenaar zijnde, ga hier op deze manier mijn handen niet verder aan branden
Ik heb verder nog niet de hele thread gelezen, ben zelf ook ondernemer, en om TS alvast maar een antwoord te geven - ik heb zeker wel wat aan de KVK gehad.
Op het moment van inschrijving was het mede een bevestiging van keuzes die ik gemaakt heb, ik heb bij hen ook informatie ingewonnen over bedrijfsovernames, over rechtsvormen en waar ik zeker vaak gebruik van heb gemaakt is het opvragen van bedrijfsinformatie - wie zijn de bestuurders, wat zijn de balansen, met wie ga ik nu zaken doen?
Wat betreft de KVK, ik geloof dat de jaarlijkse contributie daarvan zelfs verdwenen is.
Verwijderd
Dus inderdaad ook hier de bevestiging van de gemaakte keuzes, plus goede aanknopingspunten om de gaten die er nog in het verhaal zaten in te vullen.
Die wordt op een andere manier gehevenBonsaiboom schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:37:
Wat betreft de KVK, ik geloof dat de jaarlijkse contributie daarvan zelfs verdwenen is.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2014 13:09 ]
Ik geloof dat je de verhouding niet helemaal doorhebtepic_gram schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:12:
Belastingen omlaag. Hoe zit het dan met de begroting? Simpel: uitkeringen verminderen.
[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 10-11-2014 13:44 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
[ Voor 92% gewijzigd door Krisp op 11-11-2014 09:16 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)