Fan grafische kaart draait (soms) niet

Pagina: 1
Acties:

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:17
Sinds een tijdje ondervind ik problemen met de fan van de grafische kaart van mijn Mac Pro.

Af en toe valt alles uit. Na wat experimenteren heb ik ondervonden dat dit aan de fan van de grafische kaart ligt. Bij het opstarten van de Mac draait de fan namelijk niet altijd, waardoor de kaart te warm wordt en de computer uitvalt.

Als ik naar de fan kijk dan schokt die soms een beetje maar blijft stilstaan. Als ik die fan dan een beetje 'aanzwengel', dan begint hij na enkele pogingen toch te draaien, en blijft de fan ook draaien.

Zelf heb ik geen ervaring met het repareren van kaarten, en weet niet of het überhaupt wel mogelijk is om de fan daarvan te vervangen of te smeren (door mensen die er geen ervaring mee hebben).
Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Mac Pro (begin 2009)
2 x 2,26 GHz Quad-Core Intel Xeon
ATI Radeon HD 5870 1024 MB

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:43

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Soms kun je hem met wat harder er bovenop te drukken, terug klikken, waardoor hij vaker weer goed draait?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Als de PC uit staat en je geeft de fan een slinger, gaat dat dan ook zwaar? Dan kan het lager namelijk wel eens stuk zijn.

• DenBeke
SAiN ONeZ schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:48:
Soms kun je hem met wat harder er bovenop te drukken, terug klikken, waardoor hij vaker weer goed draait?
Van zodra de Mac uitstaat zal ik het eens proberen
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 20:34:
Als de PC uit staat en je geeft de fan een slinger, gaat dat dan ook zwaar? Dan kan het lager namelijk wel eens stuk zijn.
Ja, dan draait hij niet, maar klikt hij precies terug vast. (Als een poortje in een pretpark of de metro)
(Zal het ook nog eens proberen om het hier duidelijk te kunnen formuleren, maar "zwaar slingeren" doet de fan wel denk ik.)

• DenBeke
Harder bovenop drukken heb ik geprobeerd, maar heb niets voelen vastklikken. (Denk dat alles nogal goed vastzit)

Als ik de fan een slinger geef, dan draait hij amper verder dan die ene slinger. "vastklikken", zoals ik het hierboven formuleerde is dan niet echt het juiste begrip, maar zwaar draaien kan ik er wel in vinden.

Welke fixes zijn er mogelijk?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:24

OgWok

U.N.C.L.E.

DenBeke schreef op maandag 10 november 2014 @ 08:34:
Harder bovenop drukken heb ik geprobeerd, maar heb niets voelen vastklikken. (Denk dat alles nogal goed vastzit)

Als ik de fan een slinger geef, dan draait hij amper verder dan die ene slinger. "vastklikken", zoals ik het hierboven formuleerde is dan niet echt het juiste begrip, maar zwaar draaien kan ik er wel in vinden.

Welke fixes zijn er mogelijk?
Smeren. Meeste computer fans hebben op de achterkant een rond stickertje zitten. Als je die eraf "pelt" zie je een holletje met daarin een lager (vaak brons) en het asje van de fan. Druppeltje olie erin. Draaien (met de hand) en dan nog het asje smeren onder de fan. Heel klein oliespuitje met bv een injectienaald is wel handig.
Overbodige olie wegvegen en het vlakje ontvetten waar het stickertje op zat. Stickertje terugplakken of een stukje tape. Je kan natuurlijk ook proberen een andere fan te kopen. Precies dezelfde zal wel eens lastig kunnen worden. Of bij Apple bestellen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-01 19:02

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Fans hebben ze misschien wel bij ifixit.com.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Kijk of je fan op maximale snelheid start, en niet door software van je videokaart op lage snelheid wordt gehouden.

Indien fan gesmeerd moet worden, zet er liever een nieuwe op, dan weet je zeker dat de fan nog jaren meer gaat.

Verwijderd

Dit klinkt mij in de oren als een te laag startvoltage, eerlijk gezegd.

• DenBeke
Bedankt voor de input, bij een normale opstart (als de fan dus wél draait) draaien de fans eerst snel, en gaan ze nadien trager draaien.

Heb op ifixit en owc al eens gekeken, maar vind daar geen fans terug.
Is het eigenlijk moeilijk om die fan zelf te vervangen? Want heb zulke ingrepen nog nooit zelf gedaan.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien een foto van de binnenkant? Maakt een hoop duidelijk en dan kunnen we je beter helpen.

• DenBeke
OgWok schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:41:
Misschien een foto van de binnenkant? Maakt een hoop duidelijk en dan kunnen we je beter helpen.
Ik vermoed dat je de binnenkant van de kaart bedoelt?
Dan zal ik ze eens uit de Mac moeten halen en open schroeven.

Of bedoelde je gewoon de binnenkant van de Mac?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad: een foto van de kaart waar de fan op zit met het probleem.

• DenBeke
Hier een aantal foto's van de grafische kaart: https://drive.denbeke.be/...1b9f414b3d9ed562269afcb3e

Ik wil de kaart wel open schroeven, maar weet niet goed waar ik moet beginnen... (Ik wil ze achteraf nog wel terug ineen krijgen :) )

EDIT: ik heb de achterkant er ook al afgeschroefd (zie twee laatste foto's), maar zie nu niet echt in hoe ik de printplaat eraf krijg om aan de fan te geraken...

EDIT2: blijkbaar moet ik al met termal pasta liggen knoeien om verder geraken, en daar ben ik al helemaal 'bang' van...

[ Voor 35% gewijzigd door DenBeke op 10-11-2014 15:05 ]

• DenBeke
Bij het re-assembleren van de kaart in de Mac, zat ik er dicht bij toen ik 'm opstartte.
Gevolg, ik kon duidelijk zien dat de kaart vaststak. Heb het dan maar even gefilmd en mee in de map gestoken (zie link hierboven). (Bij mij speelt het wel niet af in de browser, dus je zal de file zelf moeten downloaden)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Zwarte plastic kap moet eraf. Waarschijnlijk geklikt. NIET het koellichaam losschroeven. Fan zit waarschijnlijk met 3 a 4 schroeven op het koellichaam.
Fan loopt inderdaad heel "stroef", en aan het stof te zien heeft tie al heel wat uurtjes gedraaid. Zal lastig worden om zo'n fan nieuw te bestellen........ dus fixen is het devies.

[ Voor 37% gewijzigd door OgWok op 10-11-2014 18:22 ]

• DenBeke
OgWok schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:34:
Zwarte plastic kap moet eraf. Waarschijnlijk geklikt.
Hmm, het leek mij allemaal nogal goed vast te zitten, zal het nog eens moeten bestuderen.
NIET het koellichaam losschroeven.
Dat had ik bijna gedaan :)

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Nu ja, als je het koellichaam losschroeft is het ook weer geen ramp. Oude koelpasta goed verwijderen met een tissue en een beetje wasbenzine. En daarna koellichaam weer erop met een heel dun laagje koelpasta. Netjes vastschroeven en klaar. Maar dun is echt heel dun.
Moet je wel een lokale computer-shoppe hebben die een tubetje heeft liggen. Met gezond verstand, goed kijken en goeie schroevendraaiers kom je een heel eind.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je fan is gewoon kapot. Koop een nieuwe, schroef hem er op, en je bent klaar. Fans zijn makkelijk te vinden, noteer het typenummer van je fan even en plug dat in Google of Ebay en dan krijg je zat hits. Kost misschien een tientje, en dan zit je weer jaren goed.

• DenBeke
Bedankt voor de input. Fan aankopen zal het probleem zeker niet zijn.
Maar de fan zelf plaatsen...

En zou een beetje smeerolie kunnen helpen? En hoe moet ik deze dan aanbrengen?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Meestal zijn dit soort fans na lang gebruik drooggelopen. Kap moet eraf om bij de fan te komen.
Andere optie bij de lokale computerboer (of hele handige buurman) vragen of of ze de fan voor je willen smeren.

• DenBeke
Heb net nog wat opgezocht, en lees her en der dat je van onderuit alles moet ontmantelen om de kap eraf te doen. Lijkt met dat ik dus met koelpasta zal moeten werken om de fan te vervangen.

Oliën, gaat dat van bovenaf, zonder alles te moeten ontmantelen?

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Nee, dat gaat zeker niet lukken. Je moet bij de lagertjes komen en die zitten in de fan. Wat ik al meldde: het losmaken van het koellichaam is goed te doen. Ook de montage met nieuwe koelpasta.

Tijdens demontage foto's maken hoe het in elkaar zit.

Andere optie: nieuwe grafische kaart die OSX compatible is. Dat is wel een stuk duurder. De HD 5870 zal nieuw niet makkelijk meer te krijgen zijn vermoed ik.

Edit: HD 5870 is nog nieuw te koop, maar niet voordelig........

Fan via Amazon nog te koop: klik

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/910iU-UMw5L._SX522_.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door OgWok op 11-11-2014 14:47 ]

Pagina: 1