Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel: cellen uit verschillende documenten koppelen

Pagina: 1
Acties:

• aRegularUser
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-05-2023
Beste lezers!

Ik heb me deze namiddag een beetje bezig gehouden met het programma Excel en ik heb twee vraagjes over het koppelen van cellen uit verschillende documenten. Hieronder het voorbeeld:

Bestand 1: 01112014 (op cel B2 staat: 11/1/2014 en op cel B3 staat: 12)
Bestand 2: November2014 (op cel B2 staat: 11/1/2014 en op cel B3 staat 11/2/2014)

Vraag 1: Als ik een cel in bestand 2 gelijk wil stellen met een cel B3 in bestand 1 typ ik:

=[01112014]Blad1!B3

De cel wordt correct weergegeven (hij geeft dus getal 12), maar als ik het cijfer 12 dan in Bestand 1 verander naar het cijfer 13 dan past de cel in bestand 2 zich niet aan. Hoe komt dit?

Vraag 2: Als ik volgende formule wil ingeven in bestand 2:

ALS([01112014]Blad1!$B$2=B2,[01112014]Blad1!$B$3,"niet gelijk")

Excel zegt dan dat de formule ONWAAR is, terwijl beiden cellen gelijk zijn (beiden 11/1/2014). Ik heb een vermoeden dat hij in deze formule niet eens de waarde van bestand 1 herkent.Kan ik deze formule wel laten kloppen?

Kan iemand me aub hiermee helpen? Ik heb het nodig voor mijn werk.

Alvast dank!

Gijs

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Excel is geen besturingssysteem, dus ik verplaats je topic van Windows Clients naar Client Software Algemeen :)

Het zou wel moeten worden bijgewerkt. Live als beide bestanden open staan, anders bij openen van November2014.xlsx. Behalve als je het updaten hebt uitgeschakeld, natuurlijk. (File - Options - Advanced - ...Update links...)
Update je beiden op dezelfde PC?

Ook de ALS/IF zou het moeten doen. Waar je natuurlijk wel goed moet letten op datatypes etc. De tekst '11/1/2014' is niet gelijk aan het getal 11012014 of aan de datum 11 jan 2014 (of 1 nov 20014 als je mmddjjjj gebruikt, wat ik zou afraden. Liefst de maand uitschrijven om enige verwarring te voorkomen).

Let in beide gevallen op de relatieve of absolute (directory)paden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• aRegularUser
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-05-2023
Het gaat beiden van dezelfde pc. Ik heb het programma Excel van m'n pc verwijderd en er terug opnieuw opgezet (aangezien het ging om een gratis versie van school). Nadat ik de nieuwe Excel erop heb gezet (versie 2013) ging het vanzelf. Formules kloppen dus (mits correcte datatypes, zoals F_J_K suggereerde, maar die waren correct bij me).

Bedankt voor het reageren