Advies nodig voor nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:
  • 548 views

• Kevinz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-12-2021
Hallo,

ik wil graag zwaardere games draaien, en heb niet zo heel erg veel verstand van hardware :P

Dit is hoe mijn systeem er nu uitziet:

Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
AMD FX-6300
Vishera 32nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
ASRock 970 Pro3 R2.0 (CPUSocket)
Graphics
2047MB NVIDIA GeForce GTX 770 (MSI)
Storage
111GB Samsung SSD 840 EVO 120G SATA Disk Device (SSD)
931GB Seagate ST1000DM 003-1CH162 SATA Disk Device (SATA)

Ik denk zelf dat mijn videokaart nog wel jaren meegaat, deze heb ik paar weken geleden gekocht.

Ik zelf denk de processor te gaan upgraden, maar heb geen idee wat een goeie processor is van deze tijd.
Mijn budget ligt rond de 200.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!

Met vriendelijke groet,

Kevin.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste Kevin,
hoewel deze topicopening meer dan één regel bevat, komt het eigenlijk op 1 regel neer: "ik heb dit en dit systeem en wil mijn cpu gaan upgraden, welke moet ik nemen?".

Als je het zo leest begrijp je dat daar weinig mee gedaan kan worden. Waarom wil je precies upgraden, met andere woorden, wat schort er nu niet aan je systeem? Wat versta je onder "zwaardere games draaien"?

Er ontbreekt nog heel veel informatie. Daarnaast kan je, als een upgrade echt zin heeft, weinig kanten op. Zonder aftermarket koeler gaat een upgrade van je cpu naar een 8320 niet lekker werken. Ook met aftermarket koeler is er een gerede kans dat dit gaat throttelen op je huidige bord. Ook is het maar de vraag hoeveel winst je daarmee gaat halen.

De FX6300 is trouwens nog steeds een prima cpu "van deze tijd" zoals je het zelf noemt, het ligt er alleen aan welke games je speelt.

• Kevinz
Nou, ik wil graag spelen zoals Far Cry 4 en GTA5 spelen op de computer als ze uitkomen en ik weet nu al dat mijn computer dat niet aan kan sinds ik nu op dit moment alleen Counter-Strike: Global Offensive heb en ook best vaak fps drops en lag spikes heb en ik denk door een nieuwe processor te kopen al die problemen opgelost kunnen worden. En ik was natuurlijk ook van plan een koeler erbij te kopen.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:09
Als je je Mobo niet wilt upgraden, is dit eigenlijk de enige mogelijkheid...
pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition

Voor zover ik weet, is dit de ondergeclockte 8350, en kan jehem zo een boost geven naar 8350 gehalte.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
ik zou niet weten waarom deze combi niet nog een paar jaar mee kan. de 6300 is niet de snelste cpu maar zeker niet slecht. welke resolutie draai je?
Misschien zou ik eerder kijken naar de combi 6300 - asrock.
Ga maar eens googlen op die combi, wordt je niet heel vrolijk, helemaal niet als je overklokt.
Tot een maand geleden had ik een 8350 draaien op een extreme 4 970 en dat gaf veel problemen (throttling)
Nu geupgrade naar een 970 msi gaming en problemen zijn volledig weg.
Baatlefield 4 alles high en fps zit rond de 60. met een 7970.
Probeer eens het zijdeksel van je pc eraf te laten en een fan rechtstreeks op je vrm blok te laaten blazen en kijk dan eens of je nog steeds last hebt van framedrops.

[ Voor 22% gewijzigd door Elmo_b op 10-11-2014 10:25 ]

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-02 21:02
een FX-6300 heb ik zelf ook gehad, geeft alleen een bottleneck in games als Battlefield. Wat je eerst kan doen is je CPU gebruik monitoren tijdens het gamen, als deze dan op 100% komt, kun je is nadenken over een CPU upgrade, anders zou ik zeggen is het weggegooit geld. ik denk dat je FPS drops eerder door Powersaving settings komt.

Verwijderd

Kevinz schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:57:
Nou, ik wil graag spelen zoals Far Cry 4 en GTA5 spelen op de computer als ze uitkomen en ik weet nu al dat mijn computer dat niet aan kan sinds ik nu op dit moment alleen Counter-Strike: Global Offensive heb en ook best vaak fps drops en lag spikes heb en ik denk door een nieuwe processor te kopen al die problemen opgelost kunnen worden. En ik was natuurlijk ook van plan een koeler erbij te kopen.
Als je lagspikes in CS:GO krijgt doe je echt iets fout, dat speelt hoor met gemak 150fps+ maxed out te spelen op bijna elke recente cpu. Weet je zeker dat vrm's niet gewoon throttlen? 970 Pro3 is volgensmij niet echt het beste moederbord wat betreft vrm's en power phases.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

970 Pro3 is volgensmij niet echt het beste moederbord wat betreft vrm's en power phases.
Inderdaad, opzich zou een FX6300 (95W TDP) nog moeten kunnen werken, maar ongekoelde VRM's is niet handig icm een zware CPU.

Upgraden van de CPU kun je eigenlijk wel helemaal vergeten met een Pro 3, ongekoelde VRM's + zware CPU = vragen om problemen. De Extreme 3 en Extreme 4 hebben tenminste nog heatsinks op de VRM's, maar zelfs daar moet je eigenlijk niet hoger dan een FX 6000 serie op planten.

• Kevinz
Dus ik kan beter een nieuw moederbord kopen?

Verwijderd

Kevinz schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:08:
Dus ik kan beter een nieuw moederbord kopen?
Mits het inderdaad zo is dat je moederbord hier de lag spikes veroorzaakt, ja.
Wat zijn je cpu/gpu temps in game?

• Kevinz
Hoe kan ik deze topic delete? Ik ga waarschijnlijk gewoon iets anders doen dus ik hoef deze post niet meer maar zie geen delete or remove knop

• Kevinz
Oh en br00ky over die andere post, ik had em gepost daar en merkte dat er een ander forum voor was sorry daarvoor dat je forum een beetje onduidelijk is een niet eens een post kan removen, altijd handig op een forum

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Als users topics zouden kunnen verwijderen, zou het forum een lege huls worden. De informatie is voor iedereen, dus vandaar dat we het laten staan en users niet de mogelijkheid geven het te verwijderen.

En qua onduidelijkheid, je had dit subforum al gevonden, dus daar lag het niet aan. Daarnaast staat er boven dat subforum ook een duidelijk sticky waar je moet zijn.

Aangezien je niet verder wil, zal ik dit topic op slot zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 11-11-2014 17:01 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.