Upgrade set of totaal nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:04
Ik zoek een?
CPU, mobo en GFX. (en wellicht meer, zie onder)

Wat is je budget?
Circa 500euro, afhankelijk van aantal onderdelen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het systeem staat in de woonkamer en moet dus stil zijn. Ik ga zelf geen graka koeler vervangen, dus deze moet al stil zijn en als het nodig is een nieuwe koeler voor de CPU.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is een upgrade van mijn huidige systeem, wat een beetje ouderwets begint te worden. Voornamelijk gebruik is Diablo 3, maar in de toekomst ook wellicht GTA V en Overwatch. Voor Diablo is Single-task vrij belangrijk.

Het huidige systeem dat ik nu draai:
-AMD X4 955 (stock)
-Asrock 88GMH/USB3
-Be Quiet! Pure Power 530W
-Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
-XFX HD5870
-Crucial M4 128GB
-Samsung Spinpoint F3 (no bad sectors)

Op een 27" 1080p.

Waar de twijfel?
Om het systeem up to date te houden Wil ik in ieder geval de CPU, mobo en GFX vervangen. Bijkomende vraag is, wat moet ik echt vervangen? Gezien de PSU niet bijster betrouwbaar is lijkt mij, is het misschien handig deze ook te vervangen. Daarnaast wellicht het geheugen naar iets snellers. Beiden natuurlijk niet het geld, maar toch ruim 100euro meer samen.

Verder ga ik er vanuit de de M4 SSD nog goed meekomt? De HDD is al een aantal jaartjes(5?) oud, maar heeft nog nooit voor problemen gezorgd en heeft geen bad sectors. Deze gewoon beide dus houden?

Welke onderdelen denk ik zelf?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 162,95€ 162,95
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,85

Denk dat de CPU redelijk voor zich spreekt.
Verder is alles gekozen uit BBG en populariteit.

Keuze uit mobo en GFX kan ik niet onderbouwen, maar wellicht zijn er betere alternatieven?

Mochten jullie advies/antwoord hebben over welke onderdelen ik het best kan vervangen en evt alternatieven hebben, dan hoor ik dat graag!

Signature

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Ik heb eventjes snel gegoogled en volgens mij valt het met de kwaliteit van je voeding wel mee. (Als het de L7 variant is) en zal je deze niet persee hoeven te vervangen. Ook geheugensnelheid is maar van geringe invloed op de snelheid van je systeem: reviews: De grote Tweakers-geheugentest

Als je dan het geld van je voeding en je ram in je gpu steekt heb je daarvoor een budget van ongeveer 270 euro. Dit is helaas iets te weinig om bijvoorbeeld een 970 te halen. (een uitstekende gpu qua stroomverbruik, en mogelijk dus een stille kaart). Als je geduld hebt zou je kunnen wachten tot de 960. Anders is een 280/280x met custom koeler een interessante upgrade (de Club3D koelers zijn best goed)

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-02 22:42
De 7950 is een erg goede kaart voor die prijs! Wil je het geheel in prijs drukken, zou je voor een AMD athlon 860k gaan. Een goedkope CPU, welke ook in de BBG is aangeraden. Deze doet wel onder de i5 4460, maar icm de 7950 zal de bottleneck beperkt zijn. Wel ga je dit merken in games die geoptimaliseerd zijn voor intel en vooral single core/dual core geoptimaliseerd is (zoals skyrim).
Spellen met mantle zullen het best werken met de goedkopere AMD.

De Seasonic is een prima en vooral stille voeding (heb hem zelf ook:D). Je huidige voeding is zeker niet slecht, echter wanneer deze te veel lawaai maakt is het het overwegen toch waard,

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

van een upgrade is nauwelijks sprake meer als je van een 955 komt, ik zou voor een i5 gaan, de voeding behouden; wel je geheugen uitbreiden naar 8gb, en een 7950/7970/280X 2ehands scoren. spellen met Mantle gaan trouwens niet beter draaien op een AMD CPU dan op een Intel CPU; het is puur de optimalisatie van de GPU-'driver', dit heeft niets met het CPU-gedeelte te maken.
sidenote
uiteraard de 7850K ed uitgezonderd, omdat ook daar het GPU-gedeelte van wordt geoptimaliseerd, dit is hier uiteraard niet aan de orde.

[ Voor 17% gewijzigd door NLBUURMAN op 10-11-2014 15:11 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-02 22:42
NLBUURMAN schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:11:
van een upgrade is nauwelijks sprake meer als je van een 955 komt, ik zou voor een i5 gaan, de voeding behouden; wel je geheugen uitbreiden naar 8gb, en een 7950/7970/280X 2ehands scoren.
Was even vergeten dat hij van een 955 komt. Echter zal je het effect wel merken multi threaded is de 860k 42% sneller. Single threaded zo'n 39% (als ik passmark mag geloven).
De 4460 is inderdaad beter, maar verschil is niet gigantisch: 68% sneller tov de 955 multi threaded en 75% single threaded.
spellen met Mantle gaan trouwens niet beter draaien op een AMD CPU dan op een Intel CPU; het is puur de optimalisatie van de GPU-'driver', dit heeft niets met het CPU-gedeelte te maken.
sidenote
uiteraard de 7850K ed uitgezonderd, omdat ook daar het GPU-gedeelte van wordt geoptimaliseerd, dit is hier uiteraard niet aan de orde.
Mantle zorgt ervoor dat de CPU minder belast wordt, doordat er GPU directer en beter benut wordt. Dit houdt in dat je hierdoor een minder krachtig CPU nodig hebt. Vandaar dat het dan niet erg is om een iets langzamere maar AMD te kiezen ipv een duurdere maar snellere intel

[ Voor 5% gewijzigd door Bliksem B op 10-11-2014 16:30 ]

• mouzetc
Thanks voor de reacties! Het ziet er inderdaad naar uit dat die voeding niet eens zo slecht is. Ik was in de veronderstelling dat BeQuiet bij voorbaat al slecht was!

-Ik wil eigenlijk wel een CPU met sterke single/dual core prestaties (Diablo 3, licht brakke coding), dus ik denk dat die AMD afvalt..

-Huidige geheugen is trouwens 8GB, een setje van 2 van de bovenstaande, aantal niet aangepast.

Dus; het beste is om die 4460 te halen, koeler kom ik verder wel uit met wat reviews. Moederbord maakt niet veel uit? GFX ben ik idd van plan 2e hands te kopen. PSU en mem behouden? Budget is 500, maar ga niet 'meer' uitgeven als nodig is!

Signature

• mouzetc
En ondertussen zit ik achter een mooie 'nieuwe' pc!

-i5 4460 met CM 412S koeler (nieuw)
-MSI Z87 G45 Gaming (2e hands)
-Sapphire R280X 3GB Vapor-X (2e hands)

En omdat het allemaal niet in mn oude kast pastte een Corsair SPEC-01 (zeker een fijna budget kast).

Geheugen werk prima en voeding moet geen problemen geven. Alleen wat problemen met rebooten, maar dat wa na een BIOS-update verholpen. Nu eens wat spelletjes testen! :D

Signature

Pagina: 1