Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Hoi all,

Ik ben al sinds 2011 in het bezit van een Samsung PS50C7700 en hoewel deze prachtig beeld geeft, heb ik veel moeite met de image retention, die blijkbaar eigen is aan dit specifieke model. Zoveel moeite dat ik eigenlijk overweeg om van plasma af te stappen omwille van deze lastige IR feature waar mijn set nu eenmaal, ongeacht de instellingen veel last van heeft.

Ik had graag geweten of er nog mensen zijn die van Plasma naar LCD overgestapt zijn en wat diens ervaringen eigenlijk zijn? Zelf dacht ik aan één van de twee volgende producten als eventuele vervangen van de huidige set, daar deze goede reviews krijgen en ik geen 4K-tv nodig heb:

Sony Bravia KDL-50W828B
Sony Bravia KDL-50W805B

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Sommige Plasma's zijn meer gevoelig voor IR dan andere. Dus het kan zijn dat iemand met hetzelfe model minder last van IR (en burn-in) heeft. Met veelvuldig een logo in beeld krijg je altijd wel problemen op den duur. Maar ja, OLED heeft ook IR en Burn-in problemen, in hoeverre is nog onduidelijk.

Ik ben van LCd naar Plasma gegaan. Ik heb meer als vijf jaar TV gekeken op CCFL LCd's en LED LCd's. Hoe donkerder de kamer wordt hoe slechter de LCd uit gaat zien en hoe beter de Plasma uit gaat zien. Bij altijd veel licht maakt het eigenlijk niet uit wat je koopt.

De LED LCd problemen worden duidelijker naarmate het donkerder wordt. oa:
- off-axis degredatie kleuren en zwartwaarden.

- ook als je recht voor het beeld zit zijn er al off-axis problemen aan de linker en rechterkant van het beeld. Dit kun je al zien op een LED laptop in het donker met een donkere scene als je voor het scherm van links naar rechts en van boven maar beneden beweegt.

- uniformiteits problemen.

- beweging is beter op Plasma. LCd beweging is matig. Dit wordt iets beter met kunstgrepen zoals het toevoegen van nep frames zodat beweging vloeiender oogt (Motion Interpolation). Hiervoor heb je minimaal een 100HZ LCd nodig.
Met beweging wordt bewegingsscherpte bedoeld. Als er iets in beeld snel beweegt dan is dat nog redelijk goed te zien op een Plasma. Bij LCd wordt dit al snel blurrig. Dit is erger als je slechtere qualiteit materiaal afspeeld op de TV en als je te dichtbij zit.
Op een 1080p TV geeft 1080p materiaal het beste resultaat. Op een UHD TV geeft 4K het beste resultaat. Naarmate het materaal slechter is gaat het ook slechter uitzien op zulkeen TV.

- kleuren op Plasma ogen natuurlijker.

- Plasma heeft meer diepte.

- LCd beeld oogt harder.

Dit zijn generalisaties maar geldt voor vrijwel alle redeelijke Plasma's en LCd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Niet echt antwoord op zijn vraag :-) Ik denk dat de OP-er ook wel de voor en nadelen van plasma kent (ken ik nog wel een paar nadelen :-) )

Als ik zelf bij de MM sta te kijken bij TV's (voor het geval als mijn plasma het begeeft...ook een samsung maar gelukkig totaal geen last van burn-in en retentie is verwaarloosbaar...nog wel!!) dan wordt ik altijd naar de SONY hoek 'getrokken' .

De 800 en 900 series geven mij iedere keer een 'plasma-esque' gevoel qua contrast, zwartwaardes etc.
Ook de testen van de 800 en 900 series zijn wel goed.
Enige nadeel blijkt de kijkhoek te zijn. Die is beperkter dan de concurrentie (plasma heeft daar geen last van), Dus als iemand in je kamer schuin voor de tv zit dan is dat minder. Je zou dat bij een MM of BCC moeten bekijken of dat echt een issue is. Heeft natuurlijk ook met afstand te maken.

LG komt langzaam maar zeker van het budget imago af maar de testen zijn nog niet overtuigend (zelfs OLED tv's van LG krijgen wat negatieve aantekeningen)..... maar ik zou ze niet direct afschrijven

Ikzelf zou nooit voor Samsung gaan (kleuren zijn mij te 'zuurstok/gifgroen'') en als ik forums lees veel meer last van clouding, scherm uniformiteits issues,
Philips zou ik niet in mijn huis willen hebben...

my 2 cents,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 00:44
In mijn beperkte ervaring en redelijke voorkeur voor plasma moet ik me aansluiten bij LaFleche. Ik heb een tijdje terug een vergelijkbaar dilemma gehad (Plasma moeten vervangen voor LCD) en ben uiteindelijk voor de Sony KDLW828B gegaan.

De zwartwaardes zijn zowaar een vooruitgang tov mijn oude Panasonic Viera TX-P42G10, maar de hardheid van het beeld en de kijkhoek zijn merkbare nadelen. De kleuren verder zijn echter fantastisch en wat dat betreft is een goedkopere plasma zeker geen gemis. Aangezien bij vervanging plasma geen realistische optie meer is en ik voorheen in mijn zoektocht ook constant bij Sony uitkwam lijkt me dat de juiste kant om te gaan kijken.
Ga wel even met je instellingen spelen als je zo'n TV koopt, want waar dit bij plasma vooral toevoegde in kwaliteit was het bij mijn Sony noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Als je er nog een kunt vinden is een W905 wel aan te raden. Dat is volgens mij nog altijd het beste 1080p model dat Sony gemaakt heeft.
Verder ben ik net als LaFleche geen fan van Samsung, dan zou ik veel eerder voor LG gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door SToRM666 op 09-11-2014 19:34 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Nu online
Bedankt voor jullie antwoorden! Het is zo dat ik inderdaad de voor en nadelen van een plasma ken, heb er nog altijd eentje staan, maar de IR hangt me de keel uit, ik wil een tv kunnen aanzetten en geen zorgen meer hoeven te maken of er iets eens permanent gaat blijven.. vijf seconde xbmc open zetten en het laat al sporen achter die je gerust nog een uurtje kan zien op donkere scenes, wat naar mijn gevoel heel de boel verpest, zeker de subtitle sporen. de C7700 reeks van Samsung is gewoon een IR problemen kind, ik verwachte dat het minder ging worden na paar jaartjes zoals wel gezegd wordt, maar niet dus.

Zoiezo ga ik deze weeks eens kijken hoe ze het doen in real life, hoewel dit demo content zal zijn van de fabrikant, geeft het nog altijd een beter beeld dan een stilstaande foto of youtube schacky cam video..

Afgaande op mijn budget en maximale afmetingen zal het waarschijn wel een sony worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
LaFleche schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:58:
Niet echt antwoord op zijn vraag :-) Ik denk dat de OP-er ook wel de voor en nadelen van plasma kent (ken ik nog wel een paar nadelen :-) )

Als ik zelf bij de MM sta te kijken bij TV's (voor het geval als mijn plasma het begeeft...ook een samsung maar gelukkig totaal geen last van burn-in en retentie is verwaarloosbaar...nog wel!!) dan wordt ik altijd naar de SONY hoek 'getrokken' .

De 800 en 900 series geven mij iedere keer een 'plasma-esque' gevoel qua contrast, zwartwaardes etc.
Ook de testen van de 800 en 900 series zijn wel goed.
Enige nadeel blijkt de kijkhoek te zijn. Die is beperkter dan de concurrentie (plasma heeft daar geen last van), Dus als iemand in je kamer schuin voor de tv zit dan is dat minder. Je zou dat bij een MM of BCC moeten bekijken of dat echt een issue is. Heeft natuurlijk ook met afstand te maken.

LG komt langzaam maar zeker van het budget imago af maar de testen zijn nog niet overtuigend (zelfs OLED tv's van LG krijgen wat negatieve aantekeningen)..... maar ik zou ze niet direct afschrijven

Ikzelf zou nooit voor Samsung gaan (kleuren zijn mij te 'zuurstok/gifgroen'') en als ik forums lees veel meer last van clouding, scherm uniformiteits issues,
Philips zou ik niet in mijn huis willen hebben...

my 2 cents,,,,
oke. het antwoord op zijn vraag. Er zijn zat Plasma bezitters die er met geen haar op hun hoofd aan denken om op LCd over te stappen en er zijn Plasma bezitters, die niet beeldkwaliteit gevoelig zijn, en met evenveel gemak een LCd kopen, en geen probleem met de overgang hebben.

Er is maar een LCd die plasma-esk is en dat is de Sharp Elite Pro. Om plasma-esk te zijn moet je toch op z'n minst vergelijkbare zwartwaardes hebben..En wat je in de winkel ziet zegt heel weinig over de beeldkwaliteit, en dus ook de zwartwaarden.

Sorry, maar vergeleken bij top-Plasma's is, geprocalibreerd in een donkere ruimte, is LCd nog net geen rommel. In Shootouts wint Plasma altijd. De OLEDs nemen langzamerhand die positie over. Er is echt maar een LED die ooit eens een keer gewonnen heeft. En nadat er een aantal problemen aan het licht kwamen is z'n ranking naar beneden bijgesteld.

Wat Plasma nadelen betreft, de enige die ik ken zijn IR en BI.
Er zijn mensen die vaak over phosphor trails beginnen maar dat is voor de meeste mensen geen probleem..op kijk afstand. Ook beginnen mensen vaak over Plasma performance bij daglicht. De 2013 Plasma's hebben voldoende filter in huis om dit Plasma probleem op te heffen. En dan nog het electiciteits probleem. Zolang het geen gas probleem is vind ik het prima aangezien gas veel duurder is dan elektriciteit. verder zou ik geen probleem weten. Misschien dat jij er nog een paar kent..

Dat een Sony Edge Lit betere zwartwaarden zou hebben dan een GT60 is flauwekul en kan ook niet met feiten onderbouwd worden. Alleen de Sharp Elite Pro heeft vergelijkbare zwartwaardes als de beste Plasma's.

Hier nog een link naar een engelse Shootout, bevestigd alleen maar wat ik zeg :+
http://www.cnet.com/uk/ne...lectronics-shootout-2014/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 00:44
[b][message=43210146,noline]

Dat een Sony Edge Lit betere zwartwaarden zou hebben dan een GT60 is flauwekul en kan ook niet met feiten onderbouwd worden. Alleen de Sharp Elite Pro heeft vergelijkbare zwartwaardes als de beste Plasma's.
Dat klopt, ik kopieerde het verkeerde typenummer en had zelf een G10, vandaar ook dat ik het later over goedkopere plasmas had, wat de GT60 absoluut niet was. De zwartwaardes van de G10 zijn wel degelijk minder dan die van de Sony.

Verder denk ik dat de OP zelf goed genoeg snapt wat hij wil van een TV met zijn budget, en meestal is nu een plasma kopen geen realistische optie meer, of je moet 1500-2000 euro uit willen geven / genoegen nemen met het 42'' budgetmodel. Dan heeft ingaan op wat andere plasma-eigenaren willen weinig nut.

[ Voor 23% gewijzigd door iuuk op 09-11-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Mijn ervaring met plasma model vt30
-retentie (zelfs even UPC decoder de epg opstarten en zoeken gaf al retentie van een minuut)
-inbranden na paar maanden (schaduwen van de ondertiteling en logo)
-paarse blob in panel
-linebleed (echt smerig gewoon)
-ventilatoren die irriteerden
-plasmabrom

Toegeven : de Samsung e6500 die ik nu al 2 1/2 jaar heb heeft alle bovenstaande punten niet
Maar de discussie is zinloos: je kan nergens een goede 50 inch plasma meer kopen (gezien de twee types die de op-er kiest ook 50 inch types zijn)
Hij moet dus op zoek naar een lcd en dan heb ik mijn voorkeur voor Sony (en dat is ook maar een mening)

OLED is mijn inziens nog te onvolwassen en heeft 100% zeker ook last van ir en ib (ik heb het zelf gezien op een scherm bij de MM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
heb ikzelf eigenlijk ook een vraag: zitten er in die Sony's (800 en 900 series) nu ook ventilatoren????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-09 16:05
Ik heb, toen het nog kon, de overstap gemaakt van een lcd-tv naar plasma-tv. Namelijk van de Sony HX850 naar de Panasonic GT60. De reden waarom ik ben overgestapt was omdat ik niet kon leven met de mate van edge bleeding/flashlighting en clouding die de Sony vertoonde. Ik heb destijds nog overwogen om voor een Philips 9000-serie direct lit lcd met local dimming te gaan, maar deze had zoveel dirty screen effect dat dit ook geen optie bleek. Tot nu toe bevalt de GT60 uitstekend. Weinig last van ir maar ik game ook niet en kijk veelal alleen films en series. Het enige wat mij bij deze televisie negatief is opgevallen is een verticale streep rechts in beeld, die alleen héél licht zichtbaar is op een volledig donkergrijs scherm in een totaal verduisterde omgeving. Maar what has been seen....

Wellicht is een tweedehands plasma een optie? Ik zou in ieder geval niet terug willen naar een lcd-tv. Zeker niet als deze edge lit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
In een hoop LCd's zitten ventilatoren. Waarschijnlijk zelfs in alle. In ieder geval in een van mijn LCd's. De Sony X3500 (2007 CCFL LCd). In de USA heet ie XBR4/5 (dat zijn twee modellen). in de XBR4 is het geluid van de ventilator erg storend. Over de X3500 waren ook klachten maar die zijn met een update verholpen.

De 2013 Panasonic Plasma's hebben ook last van ''fan'' geluid. Hier is een thread waarin uitgelegd wordt hoe je van dat geluid afkomt.
http://www.avsforum.com/f...e-production-numbers.html

Natuurlijk kun je geen Plasma's meer kopen. Plasma is dood. Ik ga je niet vertellen hoe en waar maar voor weinig geld (minder dan 1,000 euro) kun je een joekel van een (Plasma) TV kopen met betere beeldkwaliteit dan welke LCd dan ook. Je moet alleen weten welk merk en welke modellen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Maar hebben de huidige 2014 KDL-50W8xx en 900 series ook fans (zou voor mij een dealbreaker zijn)?

Ik hoor zelfs de ventilator in mijn Sony BluRay speler en heb de UPC Horizon box mede om deze reden al na een paar dagen terug gestuurd en mijn oude Cisco box weer laten activeren (waar OOK een fan in zit maar die hoor ik niet,,,,het kan dus wel!!!).
Mijn Popcorn Hour mediaspeler is fan loos en de 50 inch Samsung plasma ook... de reden voor ventilatoren is gewoonweg slecht design en zou zeker bij LCD (is toch zo energiezuinig??) toch onnodig moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
@8mile13: als jij ergens een samsung 50 f8500 te koop weet... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:52
LaFleche schreef op maandag 10 november 2014 @ 22:01:
Maar hebben de huidige 2014 KDL-50W8xx en 900 series ook fans (zou voor mij een dealbreaker zijn)?

Ik hoor zelfs de ventilator in mijn Sony BluRay speler en heb de UPC Horizon box mede om deze reden al na een paar dagen terug gestuurd en mijn oude Cisco box weer laten activeren (waar OOK een fan in zit maar die hoor ik niet,,,,het kan dus wel!!!).
Mijn Popcorn Hour mediaspeler is fan loos en de 50 inch Samsung plasma ook... de reden voor ventilatoren is gewoonweg slecht design en zou zeker bij LCD (is toch zo energiezuinig??) toch onnodig moeten zijn?
Zitten geen fans in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
In mijn LED tv ook geen fans te vinden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Oled > Plasma > Full LED > Edge Led > LCD.

In veel LED tv's zitten geen fan's, maar ik zou wel kijken naar een echte LED en niet edge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Ik ben van een dure kuro naar een erg goedkope (tijdelijke) philips lcd gegaan. Savonds was de plasma een stuk beter. Overdag juist weer de LCD logischerwijs. Plasma brom vs Clouding. De pioneer begon wel erg achter te lopen in andere technieken. Zo had deze geen ARC poort, werkte HMDI CEC neit naar behoren e.d. Dit werkt allemaal wel goed op deze spotgoedkope lcd.

Allemaal hebben ze zo hun voors en tegens.

Ik neig zelf ook naar de w800 serie van sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
De Pioneer Kuro moet je dan ook puur als beeldscherm gebruiken. Mijns inziens nog steeds by far de beste tv die er ooit gemaakt is. Ik heb zelf de laatste versie de 500AA en ben van plan hem nog jaren te gebruiken in mijn home cinema totdat er een 70" 4k Oled tv betaalbaar is.

Ik heb vorig jaar een Samsung F8000 gekocht, die toen de hoogste ratings kreeg en ik vind het simpelweg geen vergelijk met de pioneer op het gebied van beeldkwaliteit.

Zelfs de pioneer kuro 5070 hd ready van mijn ouders geeft stukken beter beeld dan de Samsung.

Overigens niet alleen mij mening.vorig jaar wist de laatste pioneer nog een grote test te winnen op zo'n testsite. Hij won trouwens ook van de Panasonic ZT60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:57
Ik heb nog niemand het woord 'stroomverbruik' horen noemen :? Je energierekening (en dus portemonnee) gaat blij met je zijn als je van plasma naar LCD/LED gaat.

Van het verschil in energiekosten kun je de nieuwe TV waarschijnlijk mee betalen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
de plasma killer van Panasonic (de 900) gebruikt meer stroom dan mijn plasma :-)

en echt.... de laatste generaties plasma gebruiken op jaarbasis wellicht 50 euro meer aan stroom dan een vergelijkbare lcd..... woeptie-doe!!!! een keer uit eten met z'n 2-en en je bent al meer kwijt :-)

en al mijn andere apparatuur is zuiniger geworden...heft elkaar lekker op. Mijn stroomrekening is ondanks 2 plasma's de afgelopen jaren niet gestegen of zelf iets naar beneden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demon326
  • Nu online
Welja, mijn plasma is zoiezo geen topmodel (meer) en 100% in het donker kijken doe ik eigenlijk nooit, daar ik het licht kan dimmen en de lichtbron eigenlijk wat achter de tv hangt(De spot hangt in de hoek bij de mini poster -> http://i.imgur.com/yirmWSC.jpg ). Die sony zou het dichste bij mijn plasma komen, maar toch blijf ik twijfels hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Same here: al jaren plasma (Panasonic P42G20), maar het verbruik valt reuze mee. Donkere scenes ruim onder de 100W, alleen bij heel fel witte scenes (eigenlijk alleen de film Ice Age) springt het verbruik omhoog voorbij de 250W. Ik zal zeker niet beweren dat plasma in alles beter is: ik heb mijn televisie nu bij een raam op het noorden staan, waardoor er weinig lichtinval is. Dat gaat dus prima, maar we hebben verbouwingsplannen waarna hij aan de westzijde komt te staan bij een schuifpui. Ik weet nu al dat dat ook het einde van onze plasma in de woonkamer gaat zijn, want je ziet gewoon niks met veel direct opvallend licht :)

Aan de andere kant: met fatsoenlijke gordijnen kun je prima verduisteren, dus meestal is er wel een mouw aan te passen. Oled is de opvolger die de voordelen van beiden combineert, dus ik hoop dat dat snel betaalbaar(der) gaat worden :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
demon326 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:47:[/b]
Welja, mijn plasma is zoiezo geen topmodel (meer) en 100% in het donker kijken doe ik eigenlijk nooit, daar ik het licht kan dimmen en de lichtbron eigenlijk wat achter de tv hangt(De spot hangt in de hoek bij de mini poster -> http://i.imgur.com/yirmWSC.jpg ). Die sony zou het dichste bij mijn plasma komen, maar toch blijf ik twijfels hebben!
[/quote]
Als je de TV ergens koopt waar je hem terug kunt brengen binnen een paar weken, en je geld dan eventueel terug krijgt dan heb je wat tijd om de TV thuis in jouw kijksfeer uit te proberen. Dat neemt al een hoop onzekerheid weg.

Het is sowieso belangrijk dat je het even met je eigen ogen ziet en kijkt of je die LCd nadelen storend vindt.

Ik zou trouwens van te voren even checken wat de instellingen op de TV doen en hoe je ze moet gebruiken. Dan kun je meteen een redelijk plaatje neerzetten als je hem thuis hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
overigens (ik weet dat het moeilijk is om over andermans budget te praten) maar de 50 inch 805 kost 'slechts' 819 euro bij wehkamp.

Ik denk dat je gezien de testen en uiteraard je eigen oordeel hier toch geen buil aan kan vallen??
de tip van 8mile13 is natuurlijk ook top.

gewoon proberen en indien niet goed: terug!! (is bij wehkamp super eenvoudig en geen vragen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
ik zit sinds paar dagen met praktish hetzelfde vraagstuk bezig: m'n huidige Samsung PS51D550 plasma verkopen en voor een LED (Sony 805 serie) gaan. Ik ben erg tevreden over plasma maar de reflecties (langs 2 kanten grote ramen) zijn dermate erg dat overdag kijken ('s ochtends als de kinderen in 't weekend beetje tv willen kijken om 'wakker te worden' of vroege avond.. nu in deze periode minder last van) bijna altijd wil zeggen dat de gordijnen dicht moeten. Het stroomverbruik (ook al is dat relatief bij plasma) neem ik er graag bij maar als bv de Sony 805 effectief qua beeld (kleuren, contrast etc...) dicht bij plasma aanleunt dan ga ik misschien wel voor een wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
om op m'n eigen post van vorige week terug te komen: gisteren m'n plasma verkocht... deed effe raar aan om die naar buiten te dragen en in de kofferbak van de nieuwe eigenaar te leggen... want was erg tevreden over dat beeld en ben ergens nog altijd een plasma-aanhanger maar tja... toch de sprong naar LED nemen nu (voornaamste redenen: nu nog mooie prijs gehad voor m'n plasma tv en enorm veel last van reflectie door grote ramen).
Gisterenavond dan meteen een Sony KDL50W705BB besteld die ik hopelijk vanavond nog kan ophalen.

[ Voor 11% gewijzigd door renio op 17-11-2014 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Laat mij (ons?) eens weten wat je ervaringen worden.

Ik heb nog niet het dilemma maar ben graag voorbereid (plasma kan ineens stuk gaan!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
De Sony LED gisterenavond snel opgehaald en opgesteld (ophangen zal voor later zijn want m'n muurbeugel past niet :/). Qua beeld tov m'n plasma van weleer (want daarover gaat dit topic wel beetje eigenlijk) ben ik wel tevreden. Het is anders qua beleving maar qua kwaliteit in kleuren-contrast, zwartwaarden en dergelijke moet het in mijn ogen niet erg onderdoen tov plasma. Het is moeilijk om uit te leggen maar personages of een auto die expliciet in beeld komt, komen meer 'naar voren' tov de achtergrond (alsof er meer diepte is). Ik denk dat dit kenmerkend is aan LCD/LED (viel me nog al op in winkels herinner ik me nu). Ofwel zit het tussen mijn oren (omdat ik eigenlijk momenteel continu op details zit te letten ipv gewoon van de film/serie te genieten waar ik naar zit te kijken)... het beeld komt ietwat gejaagder (hyper, minder rustig dan plasma maar niet met flikkeringen of dergelijke) over zou ik bijna zeggen.
Anyway, een kwestie van gewenning en/of perceptie veronderstel ik. De enorme smalle bezels van deze Sony KDL50W705B vind ik knap om zien en 't feit dat het geen spiegel is zoals m'n plasma vind ik ook een zeer goeie verbetering. Opstarttijd van deze tv is enorm snel (ik had in reviews gelezen over 20 seconden maar bij mij staat ie op HDMI kanaal met beeld komende van m'n telenet digicorder klaar in 5 seconden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:46
dat het meer naar voren komt etc komt door alle "beeldverbeteraars" die kan je uitzetten waardoor je een wat ruwer beeld krijgt zoals de filmmaker bedoeld.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
renio schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:31:
Het is anders qua beleving maar qua kwaliteit in kleuren-contrast, zwartwaarden en dergelijke moet het in mijn ogen niet erg onderdoen tov plasma. Het is moeilijk om uit te leggen maar personages of een auto die expliciet in beeld komt, komen meer 'naar voren' tov de achtergrond (alsof er meer diepte is). Ik denk dat dit kenmerkend is aan LCD/LED (viel me nog al op in winkels herinner ik me nu). Ofwel zit het tussen mijn oren (omdat ik eigenlijk momenteel continu op details zit te letten ipv gewoon van de film/serie te genieten waar ik naar zit te kijken)... het beeld komt ietwat gejaagder (hyper, minder rustig dan plasma maar niet met flikkeringen of dergelijke) over zou ik bijna zeggen.
Ik kon zelf ook weinig verschil zien tussen een plasma en mijn W905 moet ik zeggen. Het beeld van een plasma oogt inderdaad wel iets rustiger.
Kleine tip: als je wat realistischere kleuren wil dan wordt vaak de scherminstelling 'cinema' aangeraden. Het beeld is dan wat donkerder en het wit wat geliger, maar eenmaal je daar aan gewend bent is het veel beter. Het lijkt dan qua beeld nog meer op plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
SToRM666 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 12:25:
[...]

Ik kon zelf ook weinig verschil zien tussen een plasma en mijn W905 moet ik zeggen.
Welke plasma-tv was dit dan? Een moderne plasma-tv moet toch echt gehakt maken van de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
harde_cynist schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:13:
[...]

Welke plasma-tv was dit dan? Een moderne plasma-tv moet toch echt gehakt maken van de Sony.
-los van het feit dat ik zelf nog steeds plasma eigenaar en fan ben-. onderschat ik de kwaliteit van sommige LCD/LED tv's niet!
Ik heb al eerder in dit topic mijn voorkeur voor Sony uitgesproken en nu lees ik in het Panasonic plasma topic dat ook de vt60 last krijgt van kleuren'blobs' en of je maar even in het systeemmenu de VSUS (wat dat ook moge zijn) wilt ophogen ????
Dat gehakt van een moderne plasma is blijkbaar toch niet altijd beter dan dat van LCD/LED ? (nog los van al het andere gezeik dat plasma 'biedt' zoals retentie/burnin, linebleed, buzzing, flikkerend beeld, ventilatoren, spiegelend beeld, altijd een lichtgecontroleerde kamer nodig)...

Plasma is mooi hoor....begrijp me niet verkeerd maar achteraf had ik na mijn debacle met 2 VT30's gewoon een hele mooie LCD moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
LaFleche schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:40:
[...]
Dat gehakt van een moderne plasma is blijkbaar toch niet altijd beter dan dat van LCD/LED ?
Aan lcd en plasma techniek kleven beide nadelen maar een plasma-tv zie ik dit niet snel doen.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/qo7x4o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2q3stxv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/35naekl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Dat ziet er wel heel erg slecht uit. Ik heb af en toe ook wat lichtere plekken, maar veel minder dan hierboven.
LaFleche schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:40:
Dat gehakt van een moderne plasma is blijkbaar toch niet altijd beter dan dat van LCD/LED ? (nog los van al het andere gezeik dat plasma 'biedt' zoals retentie/burnin, linebleed, buzzing, flikkerend beeld, ventilatoren, spiegelend beeld, altijd een lichtgecontroleerde kamer nodig)...

Plasma is mooi hoor....begrijp me niet verkeerd maar achteraf had ik na mijn debacle met 2 VT30's gewoon een hele mooie LCD moeten kopen.
Ik vond het het risico niet waard om voor plasma te gaan. En al helemaal niet omdat ik ook graag games speel.
harde_cynist schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:13:
Een VT60. Er was buiten de kleuren wel wat verschil, maar het verschil was niet zodanig groot om de nadelen van plasma erbij te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door SToRM666 op 18-11-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
De bovenste TV is een Samsung F8500 Plasma, die heeft mindere zwartwaarden dan de VT60 of ZT60. De TVs in de middelste rij zijn allemaal peperdure UHD TVs. De TV rechts is het top model 2014 van Sony, de X950B. Dit geeft al aan dat er nogal wat verschil zal zijn als je een professioneel gekalibreerde VT60 naast een W905 in het donker naast elkaar zet..

Afbeeldingslocatie: http://i772.photobucket.com/albums/yy9/8mile13/shootout_zpse87c2aea.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Tja, maar toen ik ze vergeleken heb heb ik niet continu naar zwarte schermen zitten kijken :P
En daarbij kijk ik zelden tot nooit volledig in het donker.

[ Voor 24% gewijzigd door SToRM666 op 18-11-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
harde_cynist schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:01:
[...]

Aan lcd en plasma techniek kleven beide nadelen maar een plasma-tv zie ik dit niet snel doen.
[afbeelding]
Mooie plaatjes van de Sony W805A met IPS paneel ja ... ;)
8mile13 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:57:
De bovenste TV is een Samsung F8500 Plasma, die heeft mindere zwartwaarden dan de VT60 of ZT60. De TVs in de middelste rij zijn allemaal peperdure UHD TVs. De TV rechts is het top model 2014 van Sony, de X950B. Dit geeft al aan dat er nogal wat verschil zal zijn als je een professioneel gekalibreerde VT60 naast een W905 in het donker naast elkaar zet..

[afbeelding]
A pick from the VE Shootout 2014. The one on the left is probably the Samsung F8500 Plasma. The ones on the right are LCd's The one on the upper right is probably the X950b Sony FALD.
?

Ah:
Just a correction, the top one is the Samsung F8500 plasma, all the LCD 4k's are below it.
Van links naar rechts:
Sony 79X900B, Samsung 78HU9000, Samsung 85HU8550 en Sony 85X950B
Eronder OLED: Samsung KN55S9C, LG 55EC9300

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2gybreu.jpg
http://youtu.be/-FKLY-ztAic

En de conclusie: "After these results were announced—and lots of comments about the outcome were received—Robert calculated the average of all six scores for each set as he did last year and found that the Samsung PN64F8500 came out on top using that metric. So for the the first time in the history of the shootout, he declared a tie between the LG OLED and Samsung plasma. Clearly, emissive displays trounce LCDs, even those with FALD illumination and UHD resolution."

http://www.avsforum.com/f...nel-shootout-results.html

VT en ZT60 scoorden gelijkwaardig aan de F8500 overall met idd betere score op zwart en contrast dan de Samsung

[ Voor 84% gewijzigd door apis29 op 18-11-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
apis29 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:26:
[...]
Mooie plaatjes van de Sony W805A met IPS paneel ja ... ;)
Hier dan een Sony W905 waar de ts het over heeft. Geen idee wat daar voor paneel in zit overigens.
Afbeeldingslocatie: http://bilder.hifi-forum.de/max/292661/clouding-kdl55w905-1_335116.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bilder.hifi-forum.de/medium/292661/clouding-kdl55w905-2_335117.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Geen idee waar jullie die slechte voorbeelden vandaan halen, maar bij mijn W905 ziet het er ongeveer zo uit (iets grijzer en meer licht in het echt, maar wel zo egaal):

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/vanalles/DSC_1195_zps94fa91e8.jpg
Er zijn situaties dat het minder goed is, met grotere logo's bijvoorbeeld, maar over het algemeen zijn de zwartwaarden wel goed.
harde_cynist schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:06:
Hier dan een Sony W905 waar de ts het over heeft. Geen idee wat daar voor paneel in zit overigens.
In een W905 zit geen IPS maar een VA panel. Die hebben betere zwartwaarden, maar wel een minder goede kijkhoek.

[ Voor 62% gewijzigd door SToRM666 op 19-11-2014 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
SToRM666 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 00:43:
In een W905 zit geen IPS maar een VA panel. Die hebben betere zwartwaarden, maar wel een minder goede kijkhoek.
Plasma heeft nog betere zwartwaarden en een vrijwel perfecte kijkhoek. Ieder zijn ding. Ik wil niet anders i.i.g. :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
quote: apis29
Van links naar rechts:
Sony 79X900B, Samsung 78HU9000, Samsung 85HU8550 en Sony 85X950B
Eronder OLED: Samsung KN55S9C, LG 55EC9300

[afbeelding]
http://youtu.be/-FKLY-ztAic

En de conclusie: [i]"After these results were announced—and lots of comments about the outcome were received—Robert calculated the average of all six scores for each set as he did last year and found that the Samsung PN64F8500 came out on top using that metric. So for the the first time in the history of the shootout, he declared a tie between the LG OLED and Samsung plasma. Clearly, emissive displays trounce.
http://www.avsforum.com/f...nel-shootout-results.html
Dat is wat ik zei.
quote: apis29
VT en ZT60 scoorden gelijkwaardig aan de F8500 overall met idd betere score op zwart en contrast dan de Samsung
Dat is wat ik zei.. Dit is trouwens niet uit de 2014 Shootout maar de 2013 Shootout dus de VT60 en VT60 scoorden niet gelijkwaardig aan de F8500 omdat ze geeneens meededen..
quote: apis
8mile13 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:57:

[afbeelding]

A pick from the VE Shootout 2014. The one on the left is probably the Samsung F8500 Plasma. The ones on the right are LCd's The one on the upper right is probably the X950b Sony FALD.

?

Ah:

Just a correction, the top one is the Samsung F8500 plasma, all the LCD 4k's are below it.
Wat wil je daar eigenlijk mee zeggen? De informatie die ik in deze post hier op het Forum geeft is correct. Wat ik ergens ooit eens op een ander Forum heb gezegd hierover heeft er verder helemaal niks mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
SToRM666 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 00:43:
Geen idee waar jullie die slechte voorbeelden vandaan halen, maar bij mijn W905 ziet het er ongeveer zo uit (iets grijzer en meer licht in het echt, maar wel zo egaal):

[afbeelding]
Er zijn situaties dat het minder goed is, met grotere logo's bijvoorbeeld, maar over het algemeen zijn de zwartwaarden wel goed.
[...]
Volgens mij is dit niet de full black beeld wat bedoelt wordt. Dit is een scherm wat de TV tevoorschijn tovert als je naar HDMI 1 schakelt. Op het moment dat je een Oppo aanzet, aangesloten op HDMI 1 krijg je een ander beeld.

Het is ook nog eens zo dat je een TV heel donker kunt instellen zodat de zwartwaarden heel goed uitzien. Maar dan is de TV niet goed ingesteld. Je kunt de zwartwaarden enigszins beoordelen nadat brightness en contrast correct zijn ingesteld.

Hier is de XBR HX950, dat is de Sony met de beste zwartwaarden. Dit zijn foto's van een en dezelfde TV.

Afbeeldingslocatie: http://i772.photobucket.com/albums/yy9/8mile13/hx9501IMG_2291_zpscc833abb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i772.photobucket.com/albums/yy9/8mile13/hx9502_IMG_2292_zps0976e85f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i772.photobucket.com/albums/yy9/8mile13/hx9503_IMG_2293_zps0fb6b0d3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Dat blauwe effect op het scherm lijkt me meer aan de camera te liggen dan aan de tv. Ik had dit ook op de eerste foto's die ik maakte, terwijl ik dit in het echt totaal niet zag.
8mile13 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:23:
Volgens mij is dit niet de full black beeld wat bedoelt wordt. Dit is een scherm wat de TV tevoorschijn tovert als je naar HDMI 1 schakelt. Op het moment dat je een Oppo aanzet, aangesloten op HDMI 1 krijg je een ander beeld.
Ik heb een foto gemaakt van hetzelfde beeld als de foto boven mijn post, om het verschil aan te tonen ;)
Full black is nog beter, want dan gooit ie gewoon alle verlichting uit.
Het is ook nog eens zo dat je een TV heel donker kunt instellen zodat de zwartwaarden heel goed uitzien. Maar dan is de TV niet goed ingesteld. Je kunt de zwartwaarden enigszins beoordelen nadat brightness en contrast correct zijn ingesteld.
Mijn tv staat prima afgesteld. Sommige (of de meeste?) mensen zullen misschien niets calibreren aan de tv als ze deze nieuw uit de doos halen, maar daar vallen toch wel grote verschillen te halen. Standaard staan LED tv's veel te fel afgesteld, wat het beeld zeker niet ten goede komt.
Ik heb ook zowat alle extra's uitgeschakeld die zogenaamd het beeld zouden moeten verbeteren, maar dat dus niet doen.

[ Voor 82% gewijzigd door SToRM666 op 19-11-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
SToRM666 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:33:
Dat blauwe effect op het scherm lijkt me meer aan de camera te liggen dan aan de tv. Ik had dit ook op de eerste foto's die ik maakte, terwijl ik dit in het echt totaal niet zag.

[...]

Ik heb een foto gemaakt van hetzelfde beeld als de foto boven mijn post, om het verschil aan te tonen ;)

[...]

Mijn tv staat prima afgesteld. Sommige (of de meeste?) mensen zullen misschien niets calibreren aan de tv als ze deze nieuw uit de doos halen, maar daar vallen toch wel grote verschillen te halen. Standaard staan LED tv's veel te fel afgesteld, wat het beeld zeker niet ten goede komt.
Ik heb ook zowat alle extra's uitgeschakeld die zogenaamd het beeld zouden moeten verbeteren, maar dat dus niet doen.
oke. Heb je een kalibratie disc gebruikt dan? En zo ja, dan is het nog amateuristisch afstellen. Er zijn industriestandaards. Mensen die voor hun werk TVs afstellen met dure apparatuur passen die standaards toe op consumenten TVs. Daar heb je vooral iets aan als je blu-ray's, een clean source, in het donker kijkt. Game ontwikkelaars die houden zich minder aan industriestandaards dus pro kalibratie zal daar minder helpen.

De off axis performance is een afknapper wat mij betreft. Verder lijkt het mij een prima LCd, zeker voor gamen. Hij heeft ook nog eens quantum dots (W905=W900) maar dat weet je waarschijnlijk wel. Die zitten alleen in een paar Sony 2013 modellen.
http://www.cnet.com/news/...d-they-help-your-next-tv/

Uit het C|NET W900A review (amerikaanse versie W905). De ST60 dat is de goedkope versie van de VT60. De TV wordt beoordeeld in het donker omdat je dan alles ziet. Zoiets als light leakage, wat normaal is bij LCd's, zie je waarschijnlijk niet in een ruim verlichte kamer.
''Despite local dimming, however, it isn't quite as good as last year's HX850 in the most important area: black levels. The W900's black areas were slightly lighter in some scenes, and the edges were prone to light leakage. Though gamma levels were more consistent from light to dark than the cheaper W802, it was a little more hesitant to show up shadow detail. Unsurprisingly, the fantastic Panasonic ST60 plasma was better in all areas, and at half the price of the Sony, too. Sure you can pay a lot extra for a picture that's almost as good as a plasma, but why should you?''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:52
SToRM666 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:33:

[...]

[...]

Tis een Full Led, dan kan ie veeeeel beter dimmen dan de TV's die dat niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
[b]

En dan te bedenken dan een plasma uit 2008 in 2013 nog testen won van de ZT60. En dan ook nog eens zonder inbranding, retentie, groene waas of andere gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
en wat we met al deze cijfers en testen kunnen? NIETS.

Je kan nu geen fatsoenlijke 50 inch plasma meer kopen (want we schijnen te vergeten dat de op-er zijn zinnen had gezet op een 50 inch lcd)...punt...jammer maar helaas. Wellicht nog 2e hands (!)

Waar we het dan beter over kunnen hebben is wat voor LCD (of OLED) je voor vergelijkbare prijs zou kunnen kopen en dan zijn persoonlijke ervaringen wat mij betreft een stuk interessanter dan testen.

Zo heb ik nav. een test een VT30 gekocht...'subliem' toestel...en toen kwamen de forum berichten...en mijn eigen ervaringen...bagger bak... vervanger gekregen.... net zo bagger.... uiteindelijk afgekeurd door Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
LaFleche schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:07:
en wat we met al deze cijfers en testen kunnen? NIETS.
Dat is niet waar. Het vergelijken van een LCd met een Plasma helpt om de prestaties van LCd's in perspectief te plaatsen. Dan snappen mensen de waarde van wat ze kopen, snappen ze dat LCd's te duur zijn gezien de matige prestaties en wachten ze tot de prijs daalt van het model waar ze interesse in hebben. Als je alleen naar LCd's kijkt dan lijken het super TVs. Vergelijk je ze met OLEDs en Plasma dan valt dat vies tegen..
quote: LaFleche
Zo heb ik nav. een test een VT30 gekocht...'subliem' toestel...en toen kwamen de forum berichten...en mijn eigen ervaringen...bagger bak... vervanger gekregen.... net zo bagger.... uiteindelijk afgekeurd door Panasonic.
Die zou ik niet kopen. Ook niet tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harde_cynist
8mile13 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:29:
[...]
''Despite local dimming, however, it isn't quite as good as last year's HX850 in the most important area: black levels.
Grappig om te lezen. Ik ben juist van de Sony HX850 naar een Panasonic plasma gegaan omdat ik de zwartwaarden slecht vond en door de uniformiteitsproblemen die vooral zichtbaar werden bij donkere scènes. Uit elke hoek lekte licht als de ondertiteling of iets anders lichts verscheen. Het was een geflikker doordat de led-verlichting iedere keer aan en uitsprong. Sindsdien ben ik voorgoed genezen van de edge lit lcd-tv drama. Bij mijn plasma tv nu is zwart gewoon zwart en geen geflikker van flash lighting en clouding meer.

Als mijn tv nu kapot gaat koop wel een tweedehands Plasma. Die led-lcd-rotzooi wil ik echt niet meer.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:47
Malt007 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:58:
En dan te bedenken dan een plasma uit 2008 in 2013 nog testen won van de ZT60. En dan ook nog eens zonder inbranding, retentie, groene waas of andere gebreken.
Als je daarmee doelt op de Kuro's is elke opmerking gewoon nonsens en pertinent onwaar.

Kuro's hebben retentie, branden in, zeer vaak last van rode tint bij weergave van zwart, etc.

Desondanks was ik er, toen, ook heel blij mee :) Met de huidige 65VT60 echter ook (nog meer dus).

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Brad Pitt schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:36:
[...]

Als je daarmee doelt op de Kuro's is elke opmerking gewoon nonsens en pertinent onwaar.

Kuro's hebben retentie, branden in, zeer vaak last van rode tint bij weergave van zwart, etc.

Desondanks was ik er, toen, ook heel blij mee :) Met de huidige 65VT60 echter ook (nog meer dus).
Ik heb er 3 gehad, de 5070, 5080 en nu al 6 jaar de 500A. De 5080 hangt bij mijn ouders (8 jaar oud dus) en geen op geen van deze 3 ooit last gehad van al het bovenstaande. Allemaal zeer intensief gebruikt inclusief urenlang gamen (lees: hud op dezelfde plaats voor uren) en nooit ergens last van gehad. Zelfs nog nooit retentie gezien.

Alleen afgelopen jaar last gehad van paarse graining maar dat bleek aan de displaykabel te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Ik heb twee kuro's en die hebben allebei logo burn in. Als ik in het pikke donker panel uniformiteit bekijkt dan zie ik donkerdere plekken waar burn in is en dat is precies daar waar logo's zitten. Op content zijn die plekken goed te zien bij donkere scenes. Dus ook op Pioneer Plasma's moet je uitkijken met statisch materiaal..

Het is inderdaad zo dat kuro's last hebben van red tint maar dat geld voor een beperkt aantal.
http://www.avsforum.com/f...nt-problem-thread-90.html

De Panasonic ZT60 wordt gezien als de Plasma king maar er wordt erkent dat de poineers in staat zijn tot betere zwartwaarden. In het donker is de kuro feitelijk nog Plasma king..
Pagina: 1