Fresh install na upgrade CPU en Moederbord, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:42
Gisterenmiddag heb ik mijn PC voorzien van een upgrade; zowel de processor als het moederbord zijn vervangen.
[list]
• CPU: van een Intel Core i5-4460 naar een Intel Core i5-4690K;
• MB: van een Gigabyte G1.Sniper B5 naar een Gigabyte GA-Z97-D3H.

Het installeren van de nieuwe componenten ging prima. Toen alles eenmaal op zijn plaats zat koos ik er niet voor om meteen te booten vanaf een USB om Windows 8.1 Professional opnieuw te installeren, maar leek het mij interessant om eens voor de verandering de PC door te laten starten naar Windows; ik had immers de 'oude' Windows-installatie nog niet verwijderd.

Ik had allerlei errors voorzien, omdat er natuurlijk intern het e.e.a. veranderd is, maar er was geen één error te constateren. Windows deed netjes zijn werk en ook alle programma's startte prima op. Het enige wat ik moest doen was Windows opnieuw valideren. :)

Na het bovenstaande koos ik er meteen voor om de nieuwe chipset drivers te installeren, want dat leek mij wel zo verstandig. ;) Ook dat ging prima en ik heb tevens het BIOS voorzien van de meest recente versie (in mijn geval F7). De BIOS-update stelde mij in staat om de CPU wat sneller te laten draaien. Hij draait nu stabiel op 4,4Ghz en daar laat ik hem voorlopig op staan. 8)

Maar goed, mijn vraag nu aan jullie: is het toch verstandig en nodig om een fresh install uit te voeren? Er gaat best wel wat werk in zitten en zoals ik het nu zie lijkt het niet nodig te zijn. Ook de benchmarks (PassMark, 3DMark, FurMark) werken prima.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het werkt meestal wel, zeker als je niet van architectuur switcht gaat het vaak prima (anders krijg je vaak wel driverconflicten). Als het prima werkt dan zou ik het gewoon zo laten.
Al heeft mijn persoonlijke voorkeur wel een verse installatie.

• Yonix
TERW_DAN schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:17:
Het werkt meestal wel, zeker als je niet van architectuur switcht gaat het vaak prima (anders krijg je vaak wel driverconflicten). Als het prima werkt dan zou ik het gewoon zo laten.
Dank je voor je reactie. Normaal gaat mijn persoonlijke voorkeur ook uit naar een verse installatie, maar nu het op deze manier prima lijkt te werken wil ik mij de tijd besparen. :)

Ik houd het, in ieder geval, in de gaten en bij het eerste vermoeden van een onstabiel systeem zal ik een verse installatie uitvoeren. Tot die tijd laat ik het zoals het nu is.

• Yonix
TERW_DAN schreef op zondag 09 november 2014 @ 15:17:
Trouwens, ik heb nog één vraag: Kan het kwaad dat in de Systeemeigenschappen van Windows 8.1 er een andere waarde (de standaardwaarde) wordt weergegeven bij de kloksnelheid van de processor dan in CPU-Z?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2FxZQq3vDHU0mVdhTMpzQ8vb/medium.jpg

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Windows geeft alleen de oorspronkelijke snelheid weer, zonder overclock. Geen probleem dus.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Het ligt er maar aan wat je zelf wilt. Zoveel tijd kost herinstalleren ook niet naar mijn mening. Download een programma zoals ninite en het is zo gebeurd.

Ik heb het ook wel eens uitgesteld en dan uiteindelijk na 1 week of 2 weken alsnog gedaan, en ik dacht het verschil wel te merken. En in die 2 weken heb ik er mn hoofd over gebroken - die format was het meer dan waard al was het maar om de vraag weg te nemen ' wat als ik format'

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Normaal gesproken gebruik je hier Sysprep voor.
Dat zit gewoon in Windows en is ideaal voor dit soort veranderingen.
Pagina: 1