Photoshop PC

Pagina: 1
Acties:

• Sportsshooter
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09-2025
Momenteel heb ik een PC van 7 jaar oud (een Core 2 Duo E6750 met 4GB geheugen). Vooral in Photoshop merk ik dat de PC behoorlijk traag is (met het bewerken van mijn 5D MKIII RAW files).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Photoshop CS6 is de grootste reden voor een nieuwe PC. Verder wat video editing (2-3 keer per jaar een film bewerken in Pinnacle Studio), Office en casual gebruik. Ik speel geen grafisch zware spellen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet meer dan €800,-. Assembleren doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Antec Sonata III (kast + 500W voeding).
2x SATA 2TB schijf (voor data opslag)
Dell 2209WA monitor (wil ik later vervangen)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag weer een systeem waar ik weer minimaal 5 jaar mee vooruit kan (voor mijn doeleinden).
Zelf zat ik te denken aan de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 309,95€ 309,95
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 69,90€ 69,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung 840 EVO 500GB€ 204,95€ 204,95
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,75

- Snelle CPU (is andere koeling dan de standaard koeling benodigd wanneer je niet gaat overclocken?)
- Moederbord keuze vind ik zeer lastig. Ik weet niet goed waar ik op moet letten. Ik hoef geen gaming mogelijkheden op het moederbord te hebben. Wellicht is een DVI aansluiting wel handig (zit hier niet op).
- 8 GB geheugen lijkt me voor nu voldoende
- SSD lijkt me zeer zinvol. Grootste gemis op mijn huidige configuratie
- USB 3 cardreader. Die mis ik ook in mijn huidige config.

Vergeet ik nog iets? Hulp bij moederbord en geheugen keuze is zeer welkom!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Thanks voor alle hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door Sportsshooter op 14-11-2014 21:07 . Reden: Aanpassingen mbt videobewerking ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 21:09
edit> ik denk dat een i5 voor jou doeleinden net zo snel is als een i7 pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
- Snelle CPU (is andere koeling dan de standaard koeling benodigd wanneer je niet gaat overclocken?)
Wel als je graag een stil syteem wilt
- Moederbord keuze vind ik zeer lastig. Ik weet niet goed waar ik op moet letten. Ik hoef geen gaming mogelijkheden op het moederbord te hebben. Wellicht is een DVI aansluiting wel handig (zit hier niet op).
JA, dvi is wel erg handig. dit moederbord heeft dvi en ook nog een M2 slot (misschien ooit handig) pricewatch: MSI H97M-G43
- 8 GB geheugen lijkt me voor nu voldoende
- SSD lijkt me zeer zinvol. Grootste gemis op mijn huidige configuratie
- USB 3 cardreader. Die mis ik ook in mijn huidige config.
deze ssd is iets goedkoper en ook erg goed pricewatch: Crucial MX100 512GB

Overigens is je voeding ook al vrij oud, misschien moet je die ook binnenkort vervangen

[ Voor 9% gewijzigd door Rrob op 09-11-2014 14:33 ]

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08-2025
Waarom heb je geen videokaart in je systeem? Ten eerste komen die nog wel met DVI of DP(kan adapter naar DVI) en tweede, en meer belangrijk werkt ten gunste van Photoshop, vooral als je videorenderen. Nieuwste versies van Photoshop gebruiken ook hardware acceleratie op de GPU. Wellicht kan je dan ook op CPU besparen door voor een i5 te gaan. En misschien voor een non-K versie als je niet gaat overklokken. Waarom zou jij een i7 over een i5 kiezen?

Mocht je kiezen voor een onboard GPU dan is meer dan 8 GB aan RAM aan te raden. Adobe raad 8 GB RAM aan voor Photoshop en 1 GB VRAM voor de GPU. Een onboard GPU gebruikt RAM voor videogeheugen waardoor je CPU minder RAM kan gebruiken

[ Voor 20% gewijzigd door Roobje op 09-11-2014 14:57 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De 4790k is de beste keuze, niet door ht maar door z'n hoge clock. Vooral als je niet gaat overclocken en het budget hebt dan is het op dit moment de enige goede keuze, ook qua levensduur. Het geld meer dan waard imho.

En grote kans dat hij echt geen losse gpu nodig heeft. Ps werkt prima met de igpu van de cpu. Losse gpu kan altijd nog.

specs

• Roobje
300 euro is veel voor een CPU, waarom dat uitgeven als een i5 bijna dezelfde prestaties levert? En GPU voor PS is niet echt nodig, maar er wordt ook aangegeven dat er zo nu en dan video wordt bewerkt, en daarbij kan het echt helpen.
En dan kunnen we nog vragen waarom geen AMD? Die hebben voor nog minder geld meer cores, en dat is waar PS veel beter mee werkt dan hoge kloksnelheden. (Ga je gamen dan is het weer andersom)

Hier helft van het geld zelfde kloksnelheid en dubbel aantal cores:
pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-03 12:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik heb gehoord als je via je GPU renderd met sony vegas dat het veel sneller gaat.
Deze video kaart is genoeg voor niet zo'n zware games (denk ik :P )
pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING

Review QNAP TS-230 NAS

• maratropa
  • Niet online
RAW's zijn flink genoeg om voor wachtmomentjes te zorgen als je die edit, en dat is echt niet altijd zo goed ge-thread. Zo veel mogelijk mhz dus. Blijkt ook uit bijv. de tweakers photoshop benchmark onderaan:

reviews: Het X99-platform met Haswell E

Als je serieus bent, gewoon 4790K dus. Gaat ook het langste mee.

De AMD scoort daar ook niet zo goed bijv.

En hij heeft het over "wat" videobewerken. Als je een beetje knipt en plakt dan heb je echt niet meteen perse een gpu nodig, vooral niet met een beetje rappe cpu. Daarbij, sommige apps doen weer weinig tot niets met de gpu. Zo lang er niks specifieks genoemd wordt kun je weinig zeggen..

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 09-11-2014 17:55 ]

specs

• Roobje
Meeste wachtmomentjes met RAW heeft meer met de hdd/ssd te maken en geheugen dan met puur rekenkracht. Natuurlijk, de i7 is een goede cpu, maar gewoon een overkill, want met dure CPU's komen dure moederborden. En die AMD CPU heeft dezelfde kloksnelheid. En hij zegt dat hij Photoshop gebruikt, die maakt goed gebruik van de GPU zelfs bij iets eenvoudigs als healing tools. Ik snap gewoon het nut niet van de duurdere CPU, de verbetering die je krijgt is lager dan de extra investering. Geef het geld dan uit aan betere/meer/snellere ssd's of misschien toch direct je nieuwe scherm.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Roobje schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:08:
En die AMD CPU heeft dezelfde kloksnelheid.
Je bent er van op de hoogte dat een Intel GHz veel meer rekenkracht heeft dan een AMD GHz? Kloksnelheden vergelijken tussen AMD en Intel is vrijwel nietszeggend.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Roobje
.ScorpionSquad schreef op zondag 09 november 2014 @ 21:34:
[...]

Je bent er van op de hoogte dat een Intel GHz veel meer rekenkracht heeft dan een AMD GHz? Kloksnelheden vergelijken tussen AMD en Intel is vrijwel nietszeggend.
Ja zeker, je moet het ook in context bekijken.
En jij bent er op de hoogte van dat je een bottleneck veroorzaakt door een snelle/dure CPU te kopen en vervolgens geen GPU inbouwt.

• maratropa
  • Niet online
Roobje schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:56:
[...]

Ja zeker, je moet het ook in context bekijken.
En jij bent er op de hoogte van dat je een bottleneck veroorzaakt door een snelle/dure CPU te kopen en vervolgens geen GPU inbouwt.
Voor videobwerken kan een gpu zeker zin hebben, maar hij zegt "wat video bewerken"zonder verdere uitleg van met welke apps etc. Misschien werkt het met de iGPU wel prima voor hem.

Qua Photoshop; kijk voor de gein eens naar je taskmanager als je een RAW opent en met de sliders speelt voor hij ingeladen wordt. Dit gedeelte is goed ge-thread, hij trekt zelfs mijn 6 core met HT vol om zo realtime mogelijk de veranderingen door te voeren. Ook het inladen daarna is wel redelijk goed ge-thread.

Maar Ht is een leuke bonus, de 4790K is verweg de beste cpu van het moment, vooral voor niet overclockers, door de hoge coresnelheid. Dat heeft overal zin, en verlengt de levenduur van de pc ook. Photoshop is lang niet overal goed ge-thread en daardoor wint de 4790K het ook allround van nog duurdere cpu's. Ja hij kost wat maar je doet er langer mee en het heeft veel zin voor dit soort Ps werk..

Daarbij kun je hem als je toch niet gaat overclocken op een goedkoop bord zetten.

specs

• dusty-2011
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-03 12:07
Photoshop: http://nl.hardware.info/r...-igpu-adobe-photoshop-cs6
Ik zie alleen maar intel bovenaan staan...

• Roobje
Precies, en daarom vraag ik af waarom je i7 koopt als je voor 100 euro minder een i5 koopt die slechts 4 seconde slomer is. 14% presatatie verbetering voor 50% hogere kosten lijkt mij niet het geld waard.
Ik zeg niet dat je een AMD moet kopen, ik probeer duidelijk te maken dat beter niet altijd nodig is als je naar de prijs/kwaliteitsverhouding kijkt.

• Sportsshooter
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09-2025
Bedankt voor alle replies tot nu toe! Erg behulpzaam, thanks!
Voor de duidelijk met betrekking tot videobewerking. Twee tot drie keer per jaar wordt er een full HD film bewerkt in Pinnacle Studio. Spellen speel ik niet. 90% van de tijd Photoshop CS6.

Helaas ben ik er nog steeds niet helemaal uit.
De CPU lijkt me qua ruwe power, hoge kloksnelheid en toekomstgerichtheid een goede keuze.
Moederbord zijn ook (veel te veel) mogelijkheden. Ik ga niet overklokken. Op dit moment zit ik te kijken naar het volgende moederbord (pricewatch: Gigabyte GA-Z97-HD3) ivm aanwezigheid DVI poort.
Ook grafische kaart is op dit moment nog niet geheel duidelijk of me dit enorme voordelen biedt ten opzichte van geen dedicated videokaart.
Pagina: 1