Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk van kabel naar glas herinrichten, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:10
Ik ben op het gebied van netwerken niet echt ervaren, en wil bij de overstap van kabel naar glasvezel het netwerk toekomstbestendig maken.
Onze nieuwe situatie:
beneden glasvezelaansluiting, en waarschijnlijk een fritzbox 7360

Onze huidige situatie:
Een thomson router die is aangesloten op een kabelmodem en via de 4 poorten op:
- 8 poorts unmanaged switch
- TV
- mediaspeler

de switch is aangesloten op:
2 nas devices
4 lan contactdozen op zolder.
Aan een van die contactdozen hangt een Dlink dir 655 die 2 printers heeft op zijn lan poorten.

Mobiele devices: 4 telefoons, 4 laptops waarvan enkele de 802.11 ac ondersteunen, maar niet allemaal (mijn werk laptop helaas niet, maar dat is dan ook het enige minpuntje)

Wat wil ik:
1 wifi netwerk met zowel beneden, op de 1e verdieping en op zolder goed bereik (jaren 70 woning, degelijk beton )
3 "gescheiden" lan netwerken waarvan
1 bestaat uit de tv, de mediaspeler, de mediaschijf en mijn vaste pc op zolder
1 bestaat uit de printers en het wifi netwerk en een simpele nas voor documenten (mijn oude netgear DUO voldoet daarvoor) de printers moeten ook vanuit het zakelijke deel te bereiken zijn.
1 voor zakelijk gebruik verbonden aan mijn pc op zolder, een extra lan poort voor mijn laptop en een (nieuwe) nas dat als webserver gaat dienen zoals hierboven gemeld moet er wel eenrichtingsverkeer naar het netwerk met de printers mogelijk zijn.

wat denk ik aan te moeten schaffen?
een TP-Link TL-SG1016DE managed switch voor in de meterkast
een/twee nieuwe routers die in elk gevan 802.11 ac ondersteunen en in 1 wifi netwerk gekoppeld kunnen worden
een nieuwe nas die als webserver kan fungeren (en waar ik de andere oude nas en de mediaschijf op kan back-uppen)
Ik denk dat het configureren van het geheel alles mogelijk moet maken, maar daar heb ik hulp bij nodig.....

Wie heeft tips?

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-11 20:22
Glasvezel binnenshuis denk ik dat een beetje overkill is. Met een goede CAT6 UTP kabel en wandaansluitingen kom je al een heel eind en ik denk niet dat je binnenkort snel zal overschakelen naar 10Gbit.

Wat je daar zegt over de managed switch is helemaal juist. Als je 3 apart gescheiden netwerken wil hebben zal je moeten kijken naar een switch (en router) die Vlan ondersteuning aanbied. Welk merk en type is helemaal afhankelijk van het budget en wat je effectief nodig hebt (met kijk op de toekomst). Als ik snel even kijk zou je met een 16 poort switch al kunnen toekomen maar kijk even verder want misschien wil je later nog XYZ hebben en heb je te weinig poorten. Ook hebben weel switchen een ingebouwde ventilator (grotere modellen) die meestal niet heel stil zijn, kijk dus of je deze ergens kan plaatsen waar je het niet hoort (berging, kelder, ..).

Voor de Wifi moet je even goed denken wat je wil, je spreekt over de AC standaard, deze is in theorie vele malen sneller maar in de praktijk valt dit tegen. Op de beurs heb ik bij Aruba een testopstelling gezien tussen laptop en access-point, 10m uit elkaar en geen objecten er tussen. De behaalde snelheid was 300Mbit/s wat dus niet echt super is. Persoonlijk zou ik hier nu nog geen geld in stoppen aangezien dit duur is en nog niet echt voordelen geeft. Ook omdat je spreekt van dikke muren zou het wel kunnen dat je op elk verdiep een acces-point zal moeten hangen om een goede dekking te krijgen wat de kosten van de dure acces-points ook omhoog zal drijven en je nog niet gegarandeerd een hoge snelheid zal halen. Verder indien je ook via Wifi gescheiden netwerken wil zullen je acces-points ook over Vlan support moeten beschikken (bv. Engenius) en dan is het nog maar de vraag of je dit wil over de 2.4Ghz / 5Ghz band of beide simultaan.

Hopelijk heb ik je hier al een beetje mee kunnen verder helpen.

• HvdBent
Die overstap van kabel naar glasvezel gaat om de provider van buiten naar het modem, daar houdt de glasvezel op.
Alle bekabeling binnen is cat5e en dat volstaat prima.
maar als ik het goed hoor zou ook een 802.11n verbinding al goed moeten zijn voor huis tuin en keukengebruik, dan loop ik met ac dus voor de troepen uit..... maar wellicht is over 3-4 jaar dat weer wel nodig (mijn kids 9,11 en 13) zijn nu al af en toe aan het klagen over het draadloze netwerk (tablet wil niet spelen want netwerk is te traag.....) maar dat kan misschien ook met een accespoint worden opgelost op de 1e verdieping. Helaas heb ik daar nou net geen lan kabels naar toe lopen (is ook wat lastiger zonder echt te breken, de verbinding van de meterkast naar zolder loopt via de koof van het toilet in de badkamer, en om daar nou een repeater aan te sluiten..... :-D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als het over 3-4 jaar nodig is, koop het dan.

Net zoals alle andere zaken in de computers en telecom betaal je je als early adopter blauw en/of je krijgt niet goed compatibele of zelfs helemaal niet goed werkende spullen. Nu valt dat met de 2e generatie AC-spullen ondertussen ook mee, maar dan nog, betalen voor tech spullen die je pas over jaren nodig hebt is geld verbranden :z

Oslik blyat! Oslik!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Als ik het zo hoor:
Je wilt 3 gescheiden netwerken, dan zou ik dus met vlans gaan werken (leesvoer: Wikipedia: Virtual LAN & http://www.smallnetbuilde...to-segmenting-a-small-lan) Niet moeilijk, zolang je apparatuur het ondersteund ;)

Verder wil je dus een router, switches en access points hebben die deze techniek ondersteunen. De normale huis-tuin en keuken apparatuur doet dit uiteraard niet, dus ga je met je eisen wel het duurdere segment in.

Ik zit te denken aan:

Wireless: Ubiquiti UniFi APs. Deze zijn qua performance prima, gebruiken ze zelf thuis :)
Router: lastige vraag gezien je geen dual-nat wilt en je niet heel veel netwerkkennis hebt..
ik gok rond deze richting: http://netgear.com/business/products/security/UTM10.aspx
Switches: pricewatch: TP-Link TL-SG2008 dit moet voldoen :)

Vervolgens wil je dus d.m.v. vlans je netwerken scheiden en deze op de router 'samenbrengen' (Dan moet je de firewalling zo regelen dat ze wel of niet met elkaar kunnen praten (naar wens dus ))

[ Voor 9% gewijzigd door ShadowAS1 op 09-11-2014 21:19 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-11 13:53
Wil je het ook allemaal zelf installeren als echte Tweaker? Dat moet je je gezien de reactie hierboven van ShadowAS1 wel gaan afvragen volgens mij.

Netwerk config wordt een stuk ingewikkelder dan hoe het nu is iig.

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

• HvdBent
glasvezel is geinstalleerd, nu nog van het glasvezelmodem naar de thomson router, ben benieuwd of die nog vervangen gaat worden (solcon Harderwijk)
Maar ik kan helaas niet het netwerk in de lucht krijgen door de unmanaged 8 poorts switch op het modem aan te sluiten en te verbinden met de thomson en de dir 655.
Gaat dat wel lukken via een managed switch? of moet ik een heen en weer kabeltje maken van het modem naar de router (meterkast naar woonkamer) en terug.
Heb nu een kabeltje van het modem (meterkast) naar de woonkamer (thomson)

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 23:13
HvdBent schreef op maandag 10 november 2014 @ 10:28:
glasvezel is geinstalleerd, nu nog van het glasvezelmodem naar de thomson router, ben benieuwd of die nog vervangen gaat worden (solcon Harderwijk)
Maar ik kan helaas niet het netwerk in de lucht krijgen door de unmanaged 8 poorts switch op het modem aan te sluiten en te verbinden met de thomson en de dir 655.
Gaat dat wel lukken via een managed switch? of moet ik een heen en weer kabeltje maken van het modem naar de router (meterkast naar woonkamer) en terug.
Heb nu een kabeltje van het modem (meterkast) naar de woonkamer (thomson)
Die Thomson router wordt niet vervangen (ervaring Solcon Harderwijk :+ ). Gelukkig is die van mij vanochtend stuk gegaan, dus krijg nu wel een Fritzbox.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 08:55

rally

Deyterra Consultancy

Ik denk niet dat het handig is om je netwerk in verschillende VLAN's te verdelen.

Zo te lezen heb je er een beetje verstand van, maar het managen van een gesegmenteerd netwerk kan erg lastig zijn. Problemen oplossen des te meer.

Het is mogelijk om een eigen router te gebruiken (ik vermoed dat je glas via XS4All hebt), maar dan moet je wel een router nemen die VLAN's ondersteund voor de GLAS provider (dus niet interne VLAN's). De Draytek Vigor 280 doet dat bijvoorbeeld.

Deze ondersteund ook VLAN's, maar op redelijk eenvoudige wijze, dus dan kun je nog wel segmenteren als je wil.

Wat is de reden/nut waarom je thuis segmenten wil maken?

http://www.deyterra.com

• HvdBent
Internet is van solcon, ik wil vlans om de kinderen een gescheiden toegang tot internet te geven, zodat eventuele virussen niet de rest van het netwerk kunnen bedreigen, maar aan de andere kant moet mijn oudste wel kunnen printen vanaf zijn laptop, dus zal dat dan weer lastig worden.
Pagina: 1