Ik ben op het gebied van netwerken niet echt ervaren, en wil bij de overstap van kabel naar glasvezel het netwerk toekomstbestendig maken.
Onze nieuwe situatie:
beneden glasvezelaansluiting, en waarschijnlijk een fritzbox 7360
Onze huidige situatie:
Een thomson router die is aangesloten op een kabelmodem en via de 4 poorten op:
- 8 poorts unmanaged switch
- TV
- mediaspeler
de switch is aangesloten op:
2 nas devices
4 lan contactdozen op zolder.
Aan een van die contactdozen hangt een Dlink dir 655 die 2 printers heeft op zijn lan poorten.
Mobiele devices: 4 telefoons, 4 laptops waarvan enkele de 802.11 ac ondersteunen, maar niet allemaal (mijn werk laptop helaas niet, maar dat is dan ook het enige minpuntje)
Wat wil ik:
1 wifi netwerk met zowel beneden, op de 1e verdieping en op zolder goed bereik (jaren 70 woning, degelijk beton )
3 "gescheiden" lan netwerken waarvan
1 bestaat uit de tv, de mediaspeler, de mediaschijf en mijn vaste pc op zolder
1 bestaat uit de printers en het wifi netwerk en een simpele nas voor documenten (mijn oude netgear DUO voldoet daarvoor) de printers moeten ook vanuit het zakelijke deel te bereiken zijn.
1 voor zakelijk gebruik verbonden aan mijn pc op zolder, een extra lan poort voor mijn laptop en een (nieuwe) nas dat als webserver gaat dienen zoals hierboven gemeld moet er wel eenrichtingsverkeer naar het netwerk met de printers mogelijk zijn.
wat denk ik aan te moeten schaffen?
een TP-Link TL-SG1016DE managed switch voor in de meterkast
een/twee nieuwe routers die in elk gevan 802.11 ac ondersteunen en in 1 wifi netwerk gekoppeld kunnen worden
een nieuwe nas die als webserver kan fungeren (en waar ik de andere oude nas en de mediaschijf op kan back-uppen)
Ik denk dat het configureren van het geheel alles mogelijk moet maken, maar daar heb ik hulp bij nodig.....
Wie heeft tips?
Onze nieuwe situatie:
beneden glasvezelaansluiting, en waarschijnlijk een fritzbox 7360
Onze huidige situatie:
Een thomson router die is aangesloten op een kabelmodem en via de 4 poorten op:
- 8 poorts unmanaged switch
- TV
- mediaspeler
de switch is aangesloten op:
2 nas devices
4 lan contactdozen op zolder.
Aan een van die contactdozen hangt een Dlink dir 655 die 2 printers heeft op zijn lan poorten.
Mobiele devices: 4 telefoons, 4 laptops waarvan enkele de 802.11 ac ondersteunen, maar niet allemaal (mijn werk laptop helaas niet, maar dat is dan ook het enige minpuntje)
Wat wil ik:
1 wifi netwerk met zowel beneden, op de 1e verdieping en op zolder goed bereik (jaren 70 woning, degelijk beton )
3 "gescheiden" lan netwerken waarvan
1 bestaat uit de tv, de mediaspeler, de mediaschijf en mijn vaste pc op zolder
1 bestaat uit de printers en het wifi netwerk en een simpele nas voor documenten (mijn oude netgear DUO voldoet daarvoor) de printers moeten ook vanuit het zakelijke deel te bereiken zijn.
1 voor zakelijk gebruik verbonden aan mijn pc op zolder, een extra lan poort voor mijn laptop en een (nieuwe) nas dat als webserver gaat dienen zoals hierboven gemeld moet er wel eenrichtingsverkeer naar het netwerk met de printers mogelijk zijn.
wat denk ik aan te moeten schaffen?
een TP-Link TL-SG1016DE managed switch voor in de meterkast
een/twee nieuwe routers die in elk gevan 802.11 ac ondersteunen en in 1 wifi netwerk gekoppeld kunnen worden
een nieuwe nas die als webserver kan fungeren (en waar ik de andere oude nas en de mediaschijf op kan back-uppen)
Ik denk dat het configureren van het geheel alles mogelijk moet maken, maar daar heb ik hulp bij nodig.....
Wie heeft tips?