Toon posts:

Gegevens veilig stellen met Hirens Boot cd lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat mijn Dell laptop afgelopen vrijdag een verplichte windows upgrade naar 8.1 moest ondergaan start de laptop niet meer op. Een zwart scherm met knipperend wifi bereik icoontje links onderin is het enige resultaat. Systeemherstel wordt niet meer herkent, andere opties via F8 knop werken niet en een lokale computerwinkel kon er ook niets meer mee bereiken.

Mijn enige doel is om de gegevens van de harde schijf nog eraf te halen voordat ik de laptop terug zet naar fabrieksinstellingen. Ik heb nog wel een back up maar deze is een paar dagen oud en er zijn nog wat recentere bestanden die ik graag terug wil halen.

Daarom Hirens Boot cd binnen gehaald en deze via een usb werkend gekregen en de mini windows xp geopend. Pff, geluk dacht ik maar helaas. Geen een van mijn externe harde schijven worden herkend. Wat doe ik verkeerd?

Gr,
Cynthia

Ps: voor alle duidelijkheid; ik zie dus wel alle partities van mijn harde schijf via de mini windows xp.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 11:36 ]

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 15:58
Waarschijnlijk worden je usb controllers niet herkend.

Makkelijkste is, Je disk uit de laptop halen in een sata/ide naar usb behuizing stoppen en via een werkende computer je gegevens eraf halen.

Verwijderd

Topicstarter
Voor jou wellicht makkelijk maar voor mij andere koek ;-). Ik heb zoiets ooit wel gedaan met een harde schijf van de gewone pc en die in een behuizing gedaan maar ik heb van een laptop nog nooit geopend gehad. Maar lang leve vriend google; ik ga eens opzoeken of ik de benodigde apparatuur hiervoor hebt.

• powerboat
Ach als je een hirens kan bouwen :) dan is dit 10x makkelijker

Deze heb je nodig (er zijn meerdere varianten)
http://www.alternate.nl/S...duct/1090704?tk=7&lk=9550

en aan de onderkant van je de dell moet je iets van 3 a 4 schroefjes losdraaien. Bij een laptop van de harde schijf kun je over het algemeen makkelijk bij. (let op het icoontje met 3 a 4 rondjes)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of boot met een Ubuntu DVDtje/USBstickje. Die hebben over het algemeen prima support voor alle USBapparaten, en backupen kkun je vanuit daar heel eenvoudig doen. Echt veel Linux kennis heb je er niet eens voor nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Dank, ik ga met deze tips verder aan de slag!

• powerboat
TERW_DAN schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:19:
Of boot met een Ubuntu DVDtje/USBstickje. Die hebben over het algemeen prima support voor alle USBapparaten, en backupen kkun je vanuit daar heel eenvoudig doen. Echt veel Linux kennis heb je er niet eens voor nodig.
O ja mijn favoriete tools vergeten 8)7, inderdaad dat kan ook

Verwijderd

Topicstarter
Een usb met Ubuntu werkte! Alle gegevens van mijn harde schijf veilig gesteld en nu maar duimen dat ik de laptop wel naar 8.1. krijg na fabrieksherstel ;-).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Met een mini xp een partitie van win 8 lezen is natuurlijk niet een goed idee, de vernieuwingen kent xp natuurlijk niet.
XP kent atuurlijk ook niet alle hardware, dus alle drivers zul je ook niet hebben.

Ubuntu wordt steeds geupdate, en daarom kent deze wel win8, en de vernieuwingen. Misschien tav de partities.
Ubuntu heeft bijna alle drivers al aanwezig, dus werkt bijna altijd.

[ Voor 25% gewijzigd door jan99999 op 10-11-2014 08:29 ]

• Mijnenveger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-01 15:51

Mijnenveger

Veegt mijnen

jan99999 schreef op maandag 10 november 2014 @ 08:28:
Met een mini xp een partitie van win 8 lezen is natuurlijk niet een goed idee, de vernieuwingen kent xp natuurlijk niet.
XP kent atuurlijk ook niet alle hardware, dus alle drivers zul je ook niet hebben.

Ubuntu wordt steeds geupdate, en daarom kent deze wel win8, en de vernieuwingen. Misschien tav de partities.
Ubuntu heeft bijna alle drivers al aanwezig, dus werkt bijna altijd.
Ik vind dit nogal onzin aangezien ik nog vaak de Mini XP gebruik omdat hij tooltjes heeft die Ubuntu niet heeft, bijvoorbeeld een Offline Registry Editor die het gewoon 100% doet op Windows 8.1. Ook bestanden inlezen kan makkelijk omdat er niet veel veranderd is. Het enige waar je tegen op kan lopen is een GPT tabel ipv een MBR tabel op je harde schijf. Aangezien de nieuwe laptops/pc's UEFI gebruiken zijn die automatisch GPT.
Pagina: 1