Toon posts:

[W8.1] Meerdere users: rechten instellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is dit een ontiechelijke beginnersvraag maar ik lijk er zelf niet uit te komen.

Sinds gisteren heb ik voor het eerst mijn leven een eigen PC ingesteld met meerdere lokale user accounts. Er zijn nu 3 accounts aanwezig: dé Administrator, mijn account (een administrator) en die van mijn vriendin (een reguliere gebruiker). Nu is het idee dat de admin en mijn account alles kunnen, en de account van mijn vriendin alleen aan haar eigen mappen kan (Mijn Doc., Mijn Afbeeldingen, Mijn Muziek, Bureaublad, Mijn Downloads, etc.) en verder ook geen instellingen kan aanpassen in het configuratiescherm behalve kleinigheden zoals haar muis instellingen, maar zeker niet iets als Programma's & Onderdelen en Windows Update.

Ik had verwacht dat dit standaard het geval is wanneer je een user aanmaakt i.p.v. een admin maar dit blijkt niet zo te zijn. Daarbij is het misschien van belang om te zeggen dat ik de user mappen voor zowel mijn admin account als haar account verplaatst heb naar de D: schijf. Dus Mijn Doc., Mijn Afbeeldingen, Mijn Muziek, Bureaublad, Mijn Downloads, etc. staan nu onder resp. D:\Jp\ en D:\Vriendin\. Dit deed ik al toen ik slechts met één account werkte omdat ik een SSD (C:) heb als boot drive en een HDD (D:) als data opslag.

Als ik ga Googlen krijg ik allerlei sites die zeggen dat je rechten kunt instellen via Rechter muis > Eigenschappen > Beveiliging maar daar houden deze artikelen op. Ik heb al geprobeerd om bij D:\Jp\ de hele groep Gebruikers te verwijderen, maar als ik dan inlog onder haar account kan ik nog steeds bij alle bestenden. Zoals ik al zei in mijn eerste regel, wellicht zie ik iets helemaal over het hoofd of doe ik iets wezenlijks fout, maar dan zou ik heel graag horen wat en waarom.

De computer is niet lid van een domein en de eenvoudig delen functie (met die Wizard) staat uit.