Hallo deskundigen! Ik heb een vrij nieuwe Marantz PM6005 versterker en heb daar nog een stel 50 watt ouwe Mission boekenkast speakers uit 1990 bij. Ik wil na al die jaren wel eens wat nieuws en heb een budget voor boxen tot ongeveer €1000. Nu kan ik vrij goedkoop een set Mission MX5 vloerluidsprekers overnemen. Een heel verschil, uiterlijk maar vooral kwa geluid en kwaliteit met mijn ouwe mission boxen! De vraag is of het verstandig is die aan te sluiten op de Marantz. Volgens de specificaties kan die maximaal 45 watt/kanaal leveren. De mission MX5 heeft minimaal 25 watt nodig om goed aangestuurd te worden. Maar de gevoeligheid (90 dB) is wel goed zodat naar mijn mening dit wel moet lukken. Ik ben ook geen liefhebber van techno e.d. maar van klassiek, jazz en lounge muziek. Dus de boxen hoeven echt geen continue zware geluidsvolumes te produceren. Zouden de buren ook niet waarderen.. Moet ik gaan voor die MX5 boxen of is het beter wat kleinere boxen te zoeken?
Verwijderd
Met zo'n lage gevoeligheid lijkt het me geen probleem. is er geen mogelijkheid tot een luistersessie met je eigen versterker?
Helaas niet William. Ik zou daarvoor naar Groningen moeten gaan en dat is me een beetje te ver. Maar volgens jou zou het dus geen probleem zijn om mijn versterker met die boxen te verbinden. Ik wacht nog even af of er nog meer mensen het met je eens zijn. Alvast bedankt voor je reactie!
Gevoeligheid van 90db is prima. Ik kan mij niet voorstellen dat dit problemen gaat geven met je versterker.
Volgens mij is het een misverstand dat fysiek grotere speakers altijd moeilijk zijn aan te sturen. Het rendement/de gevoeligheid is een belangrijke factor. Ik ben laatst overgestapt van speakers met een gevoeligheid van 85db naar nieuwe met 92 db. Dat merk je flink aan de versterker.
Volgens mij is het een misverstand dat fysiek grotere speakers altijd moeilijk zijn aan te sturen. Het rendement/de gevoeligheid is een belangrijke factor. Ik ben laatst overgestapt van speakers met een gevoeligheid van 85db naar nieuwe met 92 db. Dat merk je flink aan de versterker.
Ja Jahrastafari, dat idee had ik ook. Volgens veel meningen op het www kan het wel gevaarlijk voor je tweeters worden als je gedurende langere tijd een tehoog volume voor je versterker aanhoud. Als je zware boxen hebt in vergelijking met je versterker kan die gaan 'clippen' en worden de hogetonen luidsprekers onder een sterke stroom gezet zodat die het uiteindelijk begeven.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2014 13:01 ]
Gewoon doen. 90 dB rendement en nominale impedantie van 8 Ohm maakt het geen lastige speaker. Zoals gezegd heeft lastig aan te sturen niets met formaat te maken. Enige is dat nominale impedantie niets zegt en de speaker nog flink kan dippen. Maar eigenlijk maakt dat ook niet uit aangezien je met normaal gebruik zo weinig vermogen gebruikt dat zo'n PM dat met gemak op kan vangen. En al zou je niet alles uit de speaker halen, puur theoretisch, dan weet je dat toch niet. Lang verhaal kort: gewoon doen.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dan moet je wel écht keihard muziek luisteren. Niet gezond voor je oren. En niet nodig. Dus gewoon geen probleem.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:57:
Volgens veel meningen op het www kan het wel gevaarlijk voor je tweeters worden als je gedurende langere tijd een tehoog volume voor je versterker aanhoud. Als je zware boxen hebt in vergelijking met je versterker kan die gaan 'clippen' en worden de hogetonen luidsprekers onder een sterke stroom gezet zodat die het uiteindelijk begeven.
En als je het niet gelooft, dan koop je een nieuwe versterker. Of nog makkelijker: je probeert het gewoon.
Okee dan doe ik het! Piekvermogen van de MX5 is 200watt maar dat ga ik natuurlijk nooit uitproberen. Dan zou ik gelijk met de hele buurt ruzie hebben en de versterker doorbranden waarschijnlijk. Bedankt voor de snelle reacties op mijn vraag allemaal!
Verdubbeling vermogen geeft je 3dB meer volume. Dus het zal zeker hard genoeg klinken.
Ik weet niet wat je voor een paar moet betalen. Maar kostten die niet iets van 400 per stuk nieuw?
Voor je budget zou je zeker ook naar andere gebruikte / refurbished speakers kunnen zoeken via marktplaats zoals bijv b&w 800 serie of kef reference etc.
Later kan je altijd nog een versterker upgraden als je het idee hebt meer vermogen nodig te hebben
Ik weet niet wat je voor een paar moet betalen. Maar kostten die niet iets van 400 per stuk nieuw?
Voor je budget zou je zeker ook naar andere gebruikte / refurbished speakers kunnen zoeken via marktplaats zoals bijv b&w 800 serie of kef reference etc.
Later kan je altijd nog een versterker upgraden als je het idee hebt meer vermogen nodig te hebben
Gisteren zijn de mission boxen aangekomen. Uitgepakt aangesloten en ingesteld. En ik moet zeggen: ik ben heel tevreden ! Alle cd's en platen worden loepzuiver weergegeven met een diepe bas, sterk middengebied en heldere hoge noten. En de versterker trekt die boxen erg goed. De volumeknop is hoogstens maar een kwart open en produceert nauwelijks warmte daarbij. Ik heb me inderdaad overbodig zorgen gemaakt of de marantz die zware speakers kon trekken. Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!
Jij bedankt voor de terugkoppeling. Lang niet iedereen doet dat, dus dat mag ook wel eens worden gezegdVerwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:00:
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen!
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Moderator, dat is gewoon een kwestie van beleefdheid toch? Maar jullie site is echt een goudmijn als je iets over elektronica en aanverwante wilt uitzoeken. Daarvoor ook bedankt.
Pagina: 1