Upgrade advies - PC vervangen of onderdelen upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Hoi,

Eerst een stukje achtergrond. 3 jaar geleden heb ik onderstaande onderdelen in een nieuwe PC geschroefd:
P67A-GD55 GREM15
Core™ i5-2500K (4x 3300 MHz) HR5I05
8 GB DDR3-1600 IDIF57JC
2xHD6870 in Crossfire

Dit draaide altijd prima. De laatste tijd merk ik dat ik bij spellen nogal eens wat opties uit moet vinken om een goede framerate te krijgen, en de systeemeisen van nieuw aangekondige spellen liegen er niet om.

Ik zoek een?
Dat is dus de vraag. Normaliter doe ik niet aan upgrades en gaat de hele PC eruit. Ik dacht initieel aan de BBG November Game PC. Echter, toen ging ik wat benchmarks bekijken, en zag ik dat de i5-2500k niet zo heel veel onder doet tov. de nieuwste generatie CPUs, met een verschil van 20% ten opzichte van bv. de 9770k, en we pas een echte verbetering gaan zien met de komst van Skylake. Dat is het punt waarop ik hier kwam, met de volgende vraag:

Zouden jullie de volledige PC vervangen op dit punt? Of is enkel een vervanging van de GPU hierin voldoende om weer bij te zijn? Als ik er bijvoorbeeld een GTX 970 in prop, wordt dan mijn CPU (of zelfs moederbord?) een bottleneck?

Wat is je budget?
Ik heb niet echt een budget in gedachten. Omdat ik eerst een hele andere PC ging kopen valt een eventuele upgrade sowieso goedkoper uit. In budget is mijn keuze altijd de beste value-for-money, zonder echt een harde limiet te hebben.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zowel Radeon als Geforce altijd goede ervaringen mee gehad. Ik ben geen grote fan van het gebruik van een dubbele kaart. In ieder geval Crossfire wordt door erg veel games niet ondersteund, en zorgt bij deze games er vaak nog voor dat de framerate lager uitvalt. Ik heb dus liever 1 zwaardere GPU dan 2 lichtere GPUs, maar tijden zijn wellicht veranderd.

Wat ik hoe dan ook vervang:
- Systeemkast. Die is momenteel voorzien van open-air koeling aangezien de zijkanten niet meer passen
- Geheugen (waarschijnlijk??), omdat dit een toen al naamloos kitje was. Voor de 8GB heb ik 35 euro betaald, kan me niet voorstellen dat dit niet is ingehaald qua snelheid.
- Videokaart, omdat dit momenteel een overduidelijke bottleneck is

Waar ik dus over twijfel:
- Moederbord
- CPU

Wat kan blijven:
- Voeding, is 750W, zou alles makkelijk moeten trekken
- Disks, heb nu 1 SSD en 2 HDDs, draaien allen prima

Alvast bedankt voor eventuele reacties :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Dantar schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:52:
Zouden jullie de volledige PC vervangen op dit punt?
Nee, je 2500k kan nog prima mee. Koop er eventueel een aftermarket koeler bij om die nog eens een extra schop te geven.
Of is enkel een vervanging van de GPU hierin voldoende om weer bij te zijn?
Dat is een goed plan.
Als ik er bijvoorbeeld een GTX 970 in prop,
Dat is een goede keus.
wordt dan mijn CPU (of zelfs moederbord?) een bottleneck?
Zeker niet. Die 2500k kan nog prima een tijd mee. Het moederbord al helemaal, de PCIe worden nog niet ten volle gebruikt door de laatste generatie kaarten, dus daar zal het niet aan liggen.
Wat ik hoe dan ook vervang:
- Geheugen (waarschijnlijk??), omdat dit een toen al naamloos kitje was. Voor de 8GB heb ik 35 euro betaald, kan me niet voorstellen dat dit niet is ingehaald qua snelheid.
Heb je een goede koop gedaan. 8GB 1600Mhz, wat je nu al hebt, is tegenwoordig te standaard en kost je het dubbele. Lekker laten zitten. Sneller RAM heeft nauwelijks effect met een dedicated GPU.

Het enige wat ik dus zou toevoegen is een nieuwe GPU. Je noemde al de 970. Dat is een prima kaart. De populairste hier is de pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5, maar je zou je eens kunnen verdiepen in de andere varianten.

Een AMD 290 (bijv. pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X) is echter nu ook zéér interessant. Hij verbruikt meer, is iets luider (sommige 970 modellen zijn tot ~60 graden passief), maar presteert over de breedte maar marginaal slechter. Voor de introductie van de 970 kostte die nog 100 euro meer.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:07
Idd wat Br00ky zegt, je CPU kan nog prima mee, en een 970 of 290(X) is ook heel goed, misschien kan je bij V&A kijken, kan je best goede deals uit slepen!

• Dantar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
Bedankt voor jullie antwoorden :-) Ik heb de nieuwe GPU en behuizing besteld, de rest laat ik dan zitten. Ik had al wat extra koelers zitten in de oude behuizing, deze kan ik waarschijnlijk meeschroeven. En zo niet, dan haal ik een paar nieuwe.