Toon posts:

MBP 17" van SATA 500gb naar 1 of 2 SSD - en welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb een early 2011 MBP 17" waarin ik vandaag - tot mijn grote trots - de ram van 4GB naar 16GB heb geupgrade (van Crucial).
Het verschil is enorm maar ik wil toch even doorpakken.
Ik gebruik de mac voornamelijk zakelijk simpel maar ook voor streamen/films kijken etc.

Photoshop etc gebruik ik niet en doe niets bijzonder zwaars qua programma's.

Nu weet ik dat ik mn optical drive kan vervangen voor een SSD, maar de SATA moet er ook uit vind ik.

Nou gebruik ik nog niet eens 250GB nu, maar wil ik wel meer dan 250GB ruimte hebben.

De vraag is dan ook, vervangen we enkel de huidige SATA voor een SSD? Zo ja welke (~500GB)
Of vervangen we de optical drive en doe ik er 2x 256 in of 1x 500 en 1x 120?

Alvast hartelijk dank voor alle adviezen :-)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Die 16GB had je dan niet hoeven doen, 8GB was meer dan genoeg geweest.
Qua SSD heb je dan genoeg aan een goede Crucial, zoals de MX100.

Als je twee losse schijven nodig hebt om een of andere reden (bijv. 1x storage, 1x OS/Apps) zou je je ODD er uit kunnen halen en er een bay in kunnen stoppen, maar eigenlijk kan je aan je ruimtegebruik al wel zien dat je dat niet nodig gaat hebben. Waarschijnlijk kan je met een 480GB SSD ruim vooruit. Nu hebben ze die in de MX100 serie niet, dus kan je de volgende pakken: 512GB.

Gezien je die 250 die je nu hebt niet eens vol maakt kan je eigenlijk net zo goed een kleinere nemen, als je sinds 2011 je ruimte nog niet op hebt is dat echt wel genoeg.

Kies een van die, en dan gaat alles goed: http://tweakers.net/product/382457/crucial-mx100/

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor je reactie!
Met betrekking tot de hoeveelheid Ram; dat begrijp ik, maar met de 4GB die ik had deed Word er ca 30 seconde over om uberhaupt op te starten. Ik kan alles zakelijk wegschrijven dus financieel doet het niet echt pijn en wil ik graag voor de beste kwaliteit gaan om de mac nog 2 jaar "als nieuw" te laten zijn als t even kan.

Mij was voornamelijk gezegd dat ik het beste in de optical drive een SSD kon doen, maar besef pas sinds vandaag dat de huidige schijf dan meer als backup dient, dacht dat t samen zou werken.

Is crucial het beste? Ik zie bij bijvoorbeeld een coolblue dat Samsung 840 evo er beter uit komt, of liggen de kwaliteitsverschillen niet heel ver uit elkaar?
Ik ben helaas de sukkel die altijd iets koopt maar het volle potentieel niet gebruikt, maar toch de beste kwaliteit wil blijven kopen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou geen Samsung nemen, die heeft geen powercap. Qua snelheid kan je het maximale er toch niet uithalen op een MBP uit 2011. Ik zou ook geen SSD op een ODD SATA aansluiting aansluiten, vaak zijn die zo gebouwd dat ze vooral op 1.5Gbps perfect werken, en soms zelfs in firmware zo ingesteld dat ze niet eens hoger willen. Daarnaast zou ik die schijf gewoon lekker verwijderen, het is niet alsof je daar nog wat mee gaat doen, plus het scheelt stroom en bewegende delen. Als je een SSD in je computer hebt en geen schijf in je ODD aan het afspelen bent heb je als bewegende delen alleen nog maar ventilatoren. Minder bewegende delen is altijd goed bij dit soort mobiele electronica om dat er simpelweg minder stuk kan gaan.

Die 16GB RAM ging je niet helpen om dat je het toch niet gaat vullen. OS X zal wel z'n best doen om zo veel mogelijk in te zetten voor cache, maar in 16GB kan je OS X installeren, Office installeren, en alles puur uit RAM draaien en dan nog vrije ruimte over hebben. Zo weinig zin heeft het dus om 16GB RAM te hebben met dat gebruik ;) het is niet slecht ofzo, maar het gaat echt niet sneller dan bijvoorbeeld 8GB RAM.

Je kan je oude interne HDD wel in een behuizing stoppen en zo als externe backup schijf gebruiken, maar ook dan zou ik eerder aanraden een grote backup schijf te kopen. Ik neem aan dat je TimeMachine al hebt draaien, maar zo niet: tijd om dat eens te gaan doen. Daar kan je dus een externe schijf of NAS goed voor inzetten.

Verder kan je vergeten wat Coolblue roept, dat is een winkel, en winkels bestaan vooral om dingen te verkopen, niet om als beste informatiebron uit de bus te komen ;) Als je wil vergelijken kan je beter een site nemen die er weinig baat bij heeft en hoogstens geld verdient aan advertenties.

Neem een MX100 256GB als je gewoon iets wil dat supersnel is en niet onnodig extra's heeft die je niet kan of gaat gebruiken. Stel dat je heel graag iets wil hebben met 'betere' specificaties, tja, dan maakt het niet zo veel uit wat je gaat kopen en dan kan je net zo goed voor het duurste gaan ;) Qua performance ga je het toch niet merken.

Deze SSD is bijvoorbeeld veel 'beter' dan die MX100 of een 840 EVO: pricewatch: Origin Storage NB-1600SSD-EMLC-SAS 1,6TB

Maar ga je het merken? Nee. Never.

Edit: stel dat je net een beetje meer power wil hebben dan de MX100 kan je voor de M550 gaan. Waarschijnlijk kan je het verschil gewoon niet merken, maar je kan het wel meten. Het zit allemaal qua snelheid zo dicht tegen het maximale wat de SATA3 interface in theorie kan, dat je eigenlijk geld weggooit en er niks voor terug krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 09-11-2014 01:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Meteen die Origin besteld!

Haha nee enorm bedankt dat je zo de tijd neemt en erg helder verhaal. Coolblue raadde me vandaag aan iets goedkopers te kopen (ram van Crucial ipv Corsair) wat ze enige credits gaf.

Zou je de ODD er wel in laten zitten, die heb ik in geen 3 jaar gebruikt denk ik.

Ik heb inderdaad een WD my passport for mac van 1TB als backup en extra storage.

Als laatste vraag dan nog; kan ik op de WD external gewoon een time machine backup maken en die terugzetten na het installeren van de nieuwe SSD?