Power supply probleempje HD7950 DD

Pagina: 1
Acties:

• loektencate
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo tweakers,

Ik heb een paar dagen geleden een XFX 7950 Double Dissipation kaart van een tweaker overgenomen. Ik heb echter niet naar de vereiste voeding gekeken. Nu blijkt dat de kaart 2x een 6 pins kabeltje nodig heeft, terwijl mijn voeding maar eenmaal zo'n kabeltje heeft.

Heb uiteraard al even op google gezocht en gevonden dat ik geloof ik zo'n kabeltje moet hebben.

In mijn voeding heb ik 2 aparte molex kabels, die elk geloof ik 2 molex uitgangen hebben. Op een van die kabels zit nu mijn HDD, optische schijf en een fan voor de kast (dit zijn geen molex uitgangen maar zitten wel aan diezelfde kabel vast). Ik las dat het het beste is om de twee molex uitgangen die nodig zijn om dat molex naar 6 pin kabeltje aan te sluiten, van twee verschillende kabels te halen. Anders belast je dezelfde kabel?

Mijn vraag is nu of het beter is om 1 kabel te pakken, of het te verdelen. Op een kabel zit echter dus al wel de HDD, optische schijf en een fan.

Hoop dat het enigszins te volgen is, graag jullie advies!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:32
Je voeding trekt het niet. Je voeding levert te weinig vermogen (Watt) voor je videokaart. Je hebt minstens 500 Watt voeding nodig. Die hebben wel een of twee PCI-E aansluiting voor je videokaart. Het is aanbevolen om een nieuwe voeding te kopen. Anders heb je geen plezier met je nieuwe videokaart.

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36
hoi ,

ik heb zelf een sapphire hd 7950 oc with boost ,
en die geheel met een enermax 425 watt pro 82+
en dat werkt goed , ook met stevige overclock op de videokaart ,

een processor van 95 watt zit erin en een tweetal hdd''s

wel moet ik er bij zeggen dat ik behoorlijk aan de limiet zit van de voeding omdat deze snel zijn ventilator naar een hoog toerental gooit als de vidieokaart moet werken ...

let op de videokaart kan standaard al 200 watt trekken zonder overclock en daar komt de rest van je systeem nog bij en het totaal moet rond de 300 watt ophouden ,
je moet namelijk wel iets over houden voor onverwachte dingen ..

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• loektencate
Dank voor jullie reacties!

Is het dan niet apart dat in de laatste best buy guide bijvoorbeeld ook een voeding van 350 Watt aangeraden wordt bij een R9 270? Verder heb ik alleen een CPU (oudje phenop II X3 720, max 95W als alle 4 cores 100% lopen) en een HDD (zo'n 10 Watt) erop zitten. Dan zou de videokaart zo'n 240 Watt tot zn beschikking hebben? Als ik even een paar testjes opzoek dan zie ik dat de maxium load 170W is voor de kaart.

Ik wil niet betweterig over komen hoor want ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik wil even zeker weten dat ik niet voor niks geld uitgeef voor een nieuwe voeding

• loektencate
Dank voor de link, handige site.

Even uitgerekend, kom op een minimum van 300Watt en aanbevolen 350W. Dat zou dus net allemaal moeten kunnen. Wat gebeurd er in het ergste geval als je tegen de limiet aan zit bij een max load? Bij mijn voeding staat ook dat de Peak Power 450Watt is.

Afgezien van of de voeding genoeg is, iemand ervaring met die molex-6pin splitter?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 20:56
loektencate schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 22:21:
Dank voor jullie reacties!

Is het dan niet apart dat in de laatste best buy guide bijvoorbeeld ook een voeding van 350 Watt aangeraden wordt bij een R9 270? Verder heb ik alleen een CPU (oudje phenop II X3 720, max 95W als alle 4 cores 100% lopen) en een HDD (zo'n 10 Watt) erop zitten. Dan zou de videokaart zo'n 240 Watt tot zn beschikking hebben? Als ik even een paar testjes opzoek dan zie ik dat de maxium load 170W is voor de kaart.

Ik wil niet betweterig over komen hoor want ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik wil even zeker weten dat ik niet voor niks geld uitgeef voor een nieuwe voeding
In theory klopt het wat je zegt, in de praktijk zit het net wat anders. Op jouw voeding staat dan wel 350W, maar hij kan op de 12V lijn (wat van belang is voor o.a. de GPU) slechts 300W leveren, verspreid over meerdere 12V lijnen. Daarbij is het een al wat ouder model met niet al te denderende efficiëntie en stabiele voltages. Je kunt de gok wagen en wellicht werkt het met een molex > PCIe adapter, maar een voeding die de geest geeft kan makkelijk andere componenten met zich mee ten onder nemen (helaas zelf mee te maken gehad).
En ja, in de BBG wordt ook een Antec 350W voeding aangeraden, maar deze presteert iets beter dan de Pure Power L7 en daarbij verbruikt een R9 270 een stuk minder dan een HD7950 (50-60W minder).

Over het algemeen kun je stellen dat wanneer de voeding standaard niet genoeg PCIe connectors heeft om de GPU aan te sturen, deze voeding niet geschikt is. Dit is echter een hele ruime opvatting en er zijn genoeg uitzonderingen op.

In jouw geval zou ik, met name vanwege het feit dat het een wat oudere voeding is, ervoor kiezen om een nieuwe voeding te halen. Qua vermogen hoeft het niet perse een 500+ Watt voeding te zijn, echter gezien de prijzen vrijwel niet afwijken van de iets lager wattage modellen kan het geen kwaad. Een aantal goede opties zouden deze voedingen kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Moi_in_actie op 08-11-2014 22:59 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01 23:30

Thomg

Aww yiss

Moi_in_actie schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 22:59:
[...]
Over het algemeen kun je stellen dat wanneer de voeding standaard niet genoeg PCIe connectors heeft om de GPU aan te sturen, deze voeding niet geschikt is. Dit is echter een hele ruime opvatting en er zijn genoeg uitzonderingen op.
Dit geldt vooral voor nieuwere voedingen, oudere voedingen werden niet gemaakt met het idee dat er zoveel gebruikt zou worden van de 12V lijn -> weinig PEG.
E.g. Antec EA 650.

• loektencate
Hmmm matig, daar gaat mn plannetje om voor 95 euro even mijn oude pctje een 2e leven te geven. Nouja gok dat ik dan toch maar een nieuwe voeding haal in plaats van mijn videokaart te frituren oid.

Bedankt voor de snelle en nuttige reacties.
Pagina: 1