Toon posts:

printplaat harde schijf (wd5000bevt) is kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Komt uit laptop van mijn dochter, er staan voor haar zeer waardevolle data op.
Kan iemand mij a.u.b. helpen om dit probleem op te lossen?

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 08:07
Meer informatie is wel welkom en wat heb je zelf al geprobeerd om te zorgen dat het weer gaat werken?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie
Er is een poging gedaan om de schijf uit te lezen in een externe behuizing; mislukt
Mechanisch is de schijf waarschijnlijk nog in ored/
Ik ben een digibeet, dus misschien zou je gerichte vragen kunnen stellen?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hoe waardevol? Voor een paar honderd euro kan je het gewoon laten terughalen door een professional.
Zelf klussen aan dit soort dingen levert niet vaak wat op, vooral niet als je niet weet waar je mee bezig bent en schijven uit elkaar gaat halen ;)

Stel dat het echt het controller bordje is, dan kan je een identiek bordje soms gebruiken om je data nog terug te halen. Dan moet je er dus een vinden met exact hetzelfde typenummer, dezelfde productie maand, dezelfde revisie, dezelfde firmware etc. en hopen dat alle data nog van de SA gelezen kan worden en er geen calibratie instellingen zodanig noodzakelijk waren dat hij met een ankerbordje nog data kan lezen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Digibeet, waardevolle data, niet weten hoe en wat...

Dan 2 woorden:
Professionele datarecovery

• johnkeates
Er was dacht ik een bedrijf in belgie dat gratis naar je schijf kijkt om vast te stellen of het mogelijk is je data terug te krijgen en wat het kost om het te doen. En als je het dan niet wil sturen ze hem ook nog eens terug.
Heette iets van datarecovery bvba of datarecuperatie bvba, weet niet meer precies waar ze zaten, volgens mij bij de franse grens in de buurt, maar de post brengt vanaf nederland alles redelijk snel daar. Weet niet of in NL ook gratis screenings gedaan worden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen,
Graag een tip hoe ik aan zo'n printplaat kan komen.
Ik ga niet zelf sleutelen, maar via een kennis, die ictérs in dienst heeft/

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ga op zoek naar precies dezelfde harde schijf, dan heb je een printplaat.

En hoe vind je dezelfde schijf? Via google, ebay, marktplaats etc.

Verwijderd

Topicstarter
ok Ga op zoek
Bedankt voor jullie reacties!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

En dan, als je het printplaatje hebt, kun je:
Bidden, goden verzoeken, hopen dat de maan de in lijn staat met de manen van jupiter en zijn krachten op de HDD uitschijnt...

Andere printplaat is geen garantie, al helemaal niet in de handen van een non recovery expert... ICT'er of niet...
Want dit gaat boven het gewone vak van ICT...
Als print het niet doet, dan eventueel chips swappen, ga zo door ga zo door... Maar dat zijn dan dingen waar een expert zicht op heeft...

Sory dat het misschien pessimistisch klinkt...
Maar ik denk dat 90% van de tweakers hier die geen ervaring ermee hebben, het niet zelf zouden gaan wagen op een schijf waar de data echt waardevol van is.
Ikzelf ook niet, wil wel nog altijd het eens uitvoeren, maar dan op een setje schijven waar geen ruk aan data opstaat...

[ Voor 5% gewijzigd door Swordlord op 08-11-2014 20:33 ]

• johnkeates
Ik heb het diverse keren gedaan, maar zonder PC3000 adapter kom je meestal niet heel ver, vooral bij moderne schijven. En dat ding is niet goedkoop. Nu verdien ik er gewoon geld mee, dus was het de investering waard, maar voor een one-off is dit echt niet te doen. Gewoon uitbesteden die hap, hop naar een recovery bedrijf en verder afblijven. De kans dat je alle data zo kwijt raakt is groter dan dat je ook maar een byte terug krijgt.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:17
Volgens mij hangt er hier op Tweakers ook een bepaalde Tweaker rond die altijd roept 'het is geen belangrijke data als er geen backup van is'
Kan alleen niet op zijn naam komen :P

Maar ik ben het wel eens met de mensen boven mij, indien het echt belangrijk is dan besteed je het uit en ga je niet zelf lopen prutsen.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:29

TommieW

Numa numa.

Bij moderne schijven kan je niet zomaar de printplaten verwisselen. Vaak staat er op de printplaat ook gegevens die specifiek zijn voor die HDD.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De data is kennelijk niet belangrijk als je zo gaat (laten) prutsen met je hd door een amateur

we staan nu al te kutten met printplaten terwijl nog geeneens duidelijk is of er al gewone recovery software is gebruikt. Enkel en alleen weten we dat de hd op een andere stekker aan gesloten is geweest, en dat dat ook niet werkt.

Iperf

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
fish schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:53:
we staan nu al te kutten met printplaten terwijl nog geeneens duidelijk is of er al gewone recovery software is gebruikt.
Ik snap het ook niet helemaal. TS roept dat hij digibeet is, maar weet wel te vertellen dat de printplaat stuk is. Ik ben benieuwd hoe die conclusie tot stand is gekomen...
Pagina: 1