Waarom kan ik 4k kijken op full hd scherm.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter98X
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:12
Hallo,

Ik heb op dit moment een beeldscherm van 24 inch 1680 bij 1050. Als ik op youtube zit en type in 4k en klik op een video. Zie ik video in 4k (denk ik, het ziet er in iedergeval beter uit) maar als ik dit op mijn telefoon opzoek. (... Bij 480 scherm) zie ik het max in 360p en op pc in 4k.

Hoe kan het dat ik op full hd wel 4k zie. En op telefoon niet?

Met vriendelijke groet
Marc de Graaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt niet eens een fullhd scherm, en al helemaal geen 4k scherm.
Ik denk daarom dat je het niet in de resolutie moet zoeken, maar in het platform.

telefoon zal dan blijkbaar wel filteren, en op pc krijg je wel de keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hunter98X schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:10:
Hallo,

Ik heb op dit moment een beeldscherm van 24 inch 1680 bij 1050. Als ik op youtube zit en type in 4k en klik op een video. Zie ik video in 4k (denk ik, het ziet er in iedergeval beter uit) maar als ik dit op mijn telefoon opzoek. (... Bij 480 scherm) zie ik het max in 360p en op pc in 4k.

Hoe kan het dat ik op full hd wel 4k zie. En op telefoon niet?

Met vriendelijke groet
Marc de Graaf
Omdat youtube blijkbaar op een andere manier videos laat zien aan een telefoon?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-05 14:11

Gmount

Ecorunner lid

ten eerste heeft een full HD scherm 1920*1080 pixels, dus je hebt geen full HD scherm.
Als je op youtube een 4k film bekijkt kan de pc wel alle informatie downloaden, maar zal het beeld vervolgens weer omgezet worden jouw resolutie van 1680 bij 1050. (Als het goed is zet je de pc daarmee aardig aan het werk.) De reden dat het er zo goed uitziet is dat dit (meestal) opgenomen is met grote, goede camera's die voor professionals bedoeld zijn en daarmee dus een stuk beter zijn dan de gemiddelde smartphone of videocamera van €100.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:41
Gmount schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:24:
ten eerste heeft een full HD scherm 1920*1080 pixels, dus je hebt geen full HD scherm.
Als je op youtube een 4k film bekijkt kan de pc wel alle informatie downloaden, maar zal het beeld vervolgens weer omgezet worden jouw resolutie van 1680 bij 1050. (Als het goed is zet je de pc daarmee aardig aan het werk.) De reden dat het er zo goed uitziet is dat dit (meestal) opgenomen is met grote, goede camera's die voor professionals bedoeld zijn en daarmee dus een stuk beter zijn dan de gemiddelde smartphone of videocamera van €100.
Ik denk dat hij ook bedoeld dat 4K er beter uitziet daan dezelfde video in 1080p, ook al worden er niet meer pixels weergegeven.

Zelf merk ik dit ook een klein beetje met 720p/1080p videos. Zal wel aan de compressie liggen die YouTube gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:55

D4NG3R

kiwi

:)

De video word gewoon gedownscaled, en bij telefoons word een database van hardware gebruikt om te bepalen of je een video wel of niet fatsoenlijk kan afspelen op een bepaalde resolutie. Mijn FHD telefoon gaat bijv ook maar tot 720p - maar dat komt omdat het een Chinees merk is wat waarschijnlijk lang niet zo goed geregistreerd is. :')

Om nog niet te beginnen over het feit dat je helemaal geen Full-HD of überhaupt HD monitor hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2014 16:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-05 21:24

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

HD is 1280x720, dus hij heeft wel een HD monitor, en inderdaad geen Full HD 1920x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

HD is een standaard 720p, 1080i/p en nog wat resoluties daarboven. 1680x1050 is geen onderdeel van de officiele 'HD' resolutie reeks.

Wikipedia: Graphics display resolution

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-06 10:57

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Youtube op mobiel is indd 360P of 480P. Dat heeft Youtube bepaald.
Ik weet verder niks over de desktopversie van youtube.

PS.

Bij sommige video's kan je nu 60FPS kijken als je kwaliteit hoger staat vanaf 720P

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter98X
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:12
Bedankt voor alle reacties en informatie.

Im wist dat full hd 1920 1080 was. Maar hoe. Noem je 1680 1050 dan. Volgens mij zit tussen die twee weinig verschil.

Mvg Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Neuh maar 309.600 pixels. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

WSXGA+ 1680 1050 16:10 1.764
Wikipedia: Graphics display resolution

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
  • Laatst online: 18-05 21:02
Dutchredgaming schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:48:
Youtube op mobiel is indd 360P of 480P. Dat heeft Youtube bepaald.
...
Dit is niet waar. Ik heb een Galaxy S4, deze heeft een full HD scherm en ik bekijk videos dan ook gewoon in 1080p. De kwaliteit kan ik zelf instellen in de Youtube app. Alleen heb ik echter alleen de keuze tussen SD (360p) en HD (1080p). Bij iedere mobiel is dit anders. Youtube detecteert welke resolutie jouw mobiel heeft en bepaald aan de hand daarvan wat SD en HD in de app betekent.

Youtube op je pc (browser) werkt op een gelijkwaardige manier. Rechts onderin kun je zelf de kwaliteit kiezen. De keuze bestaat meestal uit 240p, 360p, 480p, 720p (HD), 1080p (Full HD), 1440p (2k) en 2160p (4k). Maar Youtube bepaald in eerste instantie de geschikte resolutie voor je scherm zelf. Die kun je echter ook manueel aanpassen. Een voorbeeld van hoe Youtube de geschikte resolutie voor jouw beeldscherm bepaald is alsvolgt. Jouw scherm heeft een resolutie van 1680 bij 1050. Dit is groter dan 720p (1280 bij 720) maar kleiner dan 1080p (1920 bij 1080). Youtube kiest de resolutie die even groot of kleiner is dan jouw beeldscherm. Youtube toont dus videos in 720p op jouw monitor.

Echter kun je zelf in de youtube video de resolutie instellen op 1080p je zult dan merken dat de video scherper wordt ondanks dat je monitor een kleiner resolutie heeft. Dit komt door de downsampling. Downsampling is het verkleinen van de frames van een video (een frame is 1 afbeelding in de video). Omdat Youtube videos relatief zwaar comprimeerd verlies je soms veel informatie in zon' frame. Omdat een 1080p video frame meer informatie bevat omdat deze meer pixels heeft dan een 720p video frame toont jouw monitor een scherpere video frame. Want een 1 pixel uit de video wordt nu getoond op (720/1080=) 0.66 pixels op je scherm. Dus is de video scherper dan een 720p video. Een 720p video is ook nog eens kleiner dan jouw monitor (1050p) dus de video frame wordt in de door youtube automatisch geselecteerde resolutie (720p) ge-upsampled naar jouw formaat. Hierdoor wordt een pixel op het scherm uitgesmeerd over meerdere pixels op je scherm.

[ Voor 59% gewijzigd door Wezelkrozum op 09-11-2014 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wezelkrozum schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 23:52:
[...]

Dit is niet waar. Ik heb een Galaxy S4, deze heeft een full HD scherm en ik bekijk videos dan ook gewoon in 1080p. De kwaliteit kan ik zelf instellen in de Youtube app. Alleen heb ik echter alleen de keuze tussen SD (360p) en HD (1080p). Bij iedere mobiel is dit anders. Youtube detecteert welke resolutie jouw mobiel heeft en bepaald aan de hand daarvan wat SD en HD in de app betekent.
Ja en nee. Mijn FHD Zopo C2 met rappe quadcore en degelijke GPU krijgt geen 1080p optie voorgeschreven. Ligt blijkbaar aan een recente update die niet helemaal lekker werkt op verscheidene FHD devices. ( Ik prefereer toch 720p omdat m'n toestel maar 1GB RAM heeft en nogal traag buffered op 1080p. :') )

Dit neemt niet weg dat je geen resolutie kan selecteren die buiten de resolutie van je telefoon valt.

Wat betreft 720p vs 1080p op 1680x1050 heeft 1080p de voorkeur. Er moet slechts 12.5% worden gedownscaled wanneer je 1080p selecteerd vs ~30% upscaling bij 720p. En 1080p heeft een stuk hogere bitrate waardoor je niet alleen minder hoeft te rekken met de afbeelding maar ook nog eens een scherpere bron hebt. Zoals hierboven ook al word aangegeven.

Om dezelfde reden pak ik vrij vaak 4K op m'n FHD monitor, aangezien FHD exact 4x zo klein is blijven de pixels vierkant maar is de bron veel beter van kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2014 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Alle resoluties zijn benoemd, labels voor consumenten bevatten meestal weinig informatie. Er is geen correct gebruikte definitie voor HD, HD Ready, Full HD, 2k, 4k, 5k enz. Marketing afdelingen gooien alles lekker bij elkaar zolang het maar verkoopt, en wat je aan labeltjes op knopjes op websites ziet voor consumenten en andere eindgebruikers is vaker onwaar dan waar.

Verder is kwaliteit niet hetzelfde als een goed beeld. Als ik een zwart plaatje maak van 10000x10000 pixels, dan kan ik dat 10k noemen, maar het blijft een saai zwart plaatje... Misschien niet het beste voorbeeld, maar wat statistieken of ruwe informatie over datastromen en containers zegt nagenoeg niks over hoe goed datgene is wat je kan consumeren.

De reden dat YouTube andere dingen laat zien op verschillende platformen is simpelweg om dat YouTube dat zo besloten heeft. Daar kunnen diverse redenen achter zitten, maar aan het eind van de rit heeft iemand de eis gesteld dat aan bepaalde parameters voldaan moet worden voor dat je bepaalde opties in je eindgebruiker interface te zien krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, wat je doet is eerst vier maal zoveel pixels downloaden, en vervolgens je CPU & GPU aan het werk zetten om driekwart weg te gooien (in jouw geval zelfs rond de 80%), en om dat vervolgens weer te geven. Naast dat het zonde van je bandbreedte en verwerkingskracht is, bied het je eigenlijk ook geen voordelen. Je hebt overigens een 16:10 scherm, en 1080p is een 16:9 resolutie. Effectief zal een video bij jou 945 pixels hoog zijn dus. Iets meer downloaden en die 1080 "indruken" (oftewel: pixels weglaten) zal mooier zijn, maar 720p is natuurlijk ook niet verkeerd.

Denken in termen als HD, FullHD en 4K is overigens een beetje "TV". Op een PC zitten we niet vast aan 16:9 en hebben we een hele lijst benamingen en verhoudingen.

Overigens kan een 4K video beter beeld geven op een lagere resolutie, maar dit zal puur zijn omdat de bitrate hoger is, en je dus meer detail op hetzelfde oppervlakte krijgt. Je groeit er niet spontaan pixels bij, en als je een 6-bit/kanaal TN scherm hebt krijg je er ook niet ineens op magische wijze een 10-bit IPS monitor van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Oh, en YouTube heeft er natuurlijk een handje van content op verschillende manieren te transcoden wat ook weer verschil kan laten zien, ook als je weer moet downscalen. Al met al misschien niet het beste referentieplatform ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-10-2024
Heeft de snelheid van verbinding ook niet iets te maken met de keuze die YouTube neemt bij het bepalen van de ideale af te spelen resolutie?

[ Voor 59% gewijzigd door br00ky op 09-11-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 628499

Ts, het klopt dat je 4k wat mooier ziet op je huidige scherm. Ik zelf zie het ook terug maar dan vooral van game opnames in 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-03 17:06

TweakingRens

Dondersteen

Niet alleen zorgt downsampling een beetje voor een soort anti-aliasing, maar hogere resolutie beelden hebben op youtube ook een hogere bitrate naar mijn weten.

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Tweakingklaas schreef op zondag 09 november 2014 @ 12:48:
Niet alleen zorgt downsampling een beetje voor een soort anti-aliasing, maar hogere resolutie beelden hebben op youtube ook een hogere bitrate naar mijn weten.
Dat kan je makkelijk controleren door rechtermuisknop op een YouTube-video te doen en 'stats for nerds' aan te klikken. Dan zie je wat de bitrate doet.

Net bij een 4k-video gekeken wat de bitrate was op 4k en op 1080p en het verschilde niks, dus dat zou het niet moeten zijn :P Wel kan het downsamplen helpen. Dat zie je ook als je 4k-video verwerkt als een 1080p-video, levert ook veel meer detail op.

The devil is in the details.

Pagina: 1