Dit is niet waar. Ik heb een Galaxy S4, deze heeft een full HD scherm en ik bekijk videos dan ook gewoon in 1080p. De kwaliteit kan ik zelf instellen in de Youtube app. Alleen heb ik echter alleen de keuze tussen SD (360p) en HD (1080p). Bij iedere mobiel is dit anders. Youtube detecteert welke resolutie jouw mobiel heeft en bepaald aan de hand daarvan wat SD en HD in de app betekent.
Youtube op je pc (browser) werkt op een gelijkwaardige manier. Rechts onderin kun je zelf de kwaliteit kiezen. De keuze bestaat meestal uit 240p, 360p, 480p, 720p (HD), 1080p (Full HD), 1440p (2k) en 2160p (4k). Maar Youtube bepaald in eerste instantie de geschikte resolutie voor je scherm zelf. Die kun je echter ook manueel aanpassen. Een voorbeeld van hoe Youtube de geschikte resolutie voor jouw beeldscherm bepaald is alsvolgt. Jouw scherm heeft een resolutie van 1680 bij 1050. Dit is groter dan 720p (1280 bij 720) maar kleiner dan 1080p (1920 bij 1080). Youtube kiest de resolutie die even groot of kleiner is dan jouw beeldscherm. Youtube toont dus videos in 720p op jouw monitor.
Echter kun je zelf in de youtube video de resolutie instellen op 1080p je zult dan merken dat de video scherper wordt ondanks dat je monitor een kleiner resolutie heeft. Dit komt door de downsampling. Downsampling is het verkleinen van de frames van een video (een frame is 1 afbeelding in de video). Omdat Youtube videos relatief zwaar comprimeerd verlies je soms veel informatie in zon' frame. Omdat een 1080p video frame meer informatie bevat omdat deze meer pixels heeft dan een 720p video frame toont jouw monitor een scherpere video frame. Want een 1 pixel uit de video wordt nu getoond op (720/1080=) 0.66 pixels op je scherm. Dus is de video scherper dan een 720p video. Een 720p video is ook nog eens kleiner dan jouw monitor (1050p) dus de video frame wordt in de door youtube automatisch geselecteerde resolutie (720p) ge-upsampled naar jouw formaat. Hierdoor wordt een pixel op het scherm uitgesmeerd over meerdere pixels op je scherm.
[
Voor 59% gewijzigd door
Wezelkrozum op 09-11-2014 00:17
]