KPN Glasvezel - Kan niet gebeld worden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Såpe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:07
Beste Tweakers,

Bij deze wil ik jullie graag om hulp vragen bij het volgende probleem. Sinds deze week hebben ze bij ons glasvezel aangelegd. Wij nemen bij KPN het 'alles-in-glasvezel' pakket af.

In eerste instantie vrolijk alles volgens het KPN boekje aangesloten direct op mijn eigen netwerk. Al snel kwam ik er achter dat IPTV en Internet niet op één zelfde poort in de ExperiaBox kunnen zitten, maar dat KPN hiervoor verschillende VLAN's gebruikt. Oftewel, volgens het boekje dien ik twee fysieke netwerken aan te leggen, namelijk één voor TV en één voor Internet

Om dit probleem te takkelen heb ik er voor gekozen om een eigen Mikrotik (RB2011UiAS-2HnD-IN) direct op de NTU aan te sluiten. Met hulp van de website netwerkje.com heb ik in eerste instantie alles aangesloten en ingesteld. Hier bevond ik nog steeds mijn grote probleem, dat ik aparte kabels moest trekken voor het IPTV netwerk.

Ik heb vervolgens besloten om door middel van meerdere Netgear GS105Ev2 switches in huis zowel VLAN6 (internet) en VLAN4 (tv) door het hele huis heen te sturen. Dit werkt allemaal naar behoren. In elke kamer heb ik door de zelfde kabel zowel TV als Internet zonder problemen. (Dit staat allemaal niet op netwerkje.com)

Het probleem waar ik nu tegen aanloop is gebeld worden. Ik kan zowel met SIP clients, als mede een standaard DECT telefoon aansluiten/inloggen op de ExperiaBox en zowel uitgaand als intern (dus van *101 naar *103) bellen. Het probleem zit hem in het gebeld worden. Hier krijg ik de melding: "Het nummer dat u gebeld heeft is niet in gebruik".

Als ik alles weer volgens het KPN boekje aansluit en de ExperiaBox direct verbind met de NTU, kan ik wel gebeld worden. Oftewel, mijn vraag aan jullie, of iemand voor dit probleem een oplossing heeft.

Alles werkt naar behoren, behalve gebeld worden.

Alvast bedankt voor jullie moeite en reactie.

Met vriendlijke groet,

Nick

Aansluitingen Mikrotik + ExperiaBox:
Poort 10 Mikrotik -> WAN poort ExperiaBox
LAN1 poort ExperiaBox -> Poort 9 Mikrotik

Instellingen op de Mikrotik (alleen voor het bellen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
/ip address
add address=192.168.2.250/24 interface=ether9 network=192.168.2.0

/interface vlan
add interface=ether1-gateway l2mtu=1594 name=vlan1.7 vlan-id=7
add interface=ether10 l2mtu=1594 name=vlan10.7 vlan-id=7

/interface bridge port
add bridge=bridge-tel interface=vlan10.7
add bridge=bridge-tel interface=vlan1.7

/interface bridge
add l2mtu=1594 name=bridge-tel

/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat comment="LAN verbinding Experia Box" dst-address=192.168.2.0/24 out-interface=ether9

Gebruikte bronnen door dit hele project:
http://netwerkje.com/
http://netwerkje.com/telefonie
http://netwerkje.com/telefonie-sip-client
http://www.wifinederland....tie%20op%20een%20mikrotik

Al geprobeerd:
* ExperiaBox direct aansluiten op de NTU, dan werkt het wel, maar zit ik vervolgens met het TV + Internet verhaal, wat lastig over dezelfde kabel kan.
* ExperiaBox alleen op poort 10 van de Mikrotik verbinden (Oftewel zonder toegang tot het 192.168.2.* LAN).
* Aantal dagen gewacht om te kijken of het nummer 'geactiveerd'/vrijgegeven moest worden.
* Op tweakers, het 'Internet & Netwerken' forum doorgespit.

Wat nog niet geprobeerd:
* KPN bellen, maar ik gok dat ik via deze weg weinig support krijg met de huidige setup. :+

Edit 1: taalfouten

Edit 2: Inmiddels opgelost door een simpele restart van alle apparaten... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 16:38
En als je alle vlans doorzet maar poort 10, en dan de experiabox daarop aansluit?

Waarom vlan 7? is die voor telefonie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Såpe
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:07
Bedankt voor je reactie LiquidSmoke. VLAN 7 wordt door KPN voor de telefonie gebruikt.

Ik was nog wat verder aan het spelen met de verschillende NAT regels om is te kijken of het daar aan lag. Daar maakte ik een foutje, waardoor ik een backup van de Mikrotik moest terug zetten, waardoor ik dat kreng opnieuw op moest starten (alle het verkeer was lekker aan het loopen).

Wat denk je, na de reset, inclusief opnieuw aanmelden, nu kan ik wel gebeld worden...

Oftewel, wat ik denk is dat alle regels goed moeten staan, en vervolgens de hele verbinding (inclusief ExperiaBox) een schop moet geven, om zich opnieuw te verifieren/aanmelden bij KPN zelf. Natuurlijk vrij logisch, maar in mijn proces niet bij stil gestaan.

Het is gelukkig opgelost! :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:49
Såpe schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 15:49:
In eerste instantie vrolijk alles volgens het KPN boekje aangesloten direct op mijn eigen netwerk. Al snel kwam ik er achter dat IPTV en Internet niet op één zelfde poort in de ExperiaBox kunnen zitten, maar dat KPN hiervoor verschillende VLAN's gebruikt. Oftewel, volgens het boekje dien ik twee fysieke netwerken aan te leggen, namelijk één voor TV en één voor Internet
Goed dat het opgelost is maar wat je hier schrijft is vreemd aangezien dit al geruime tijd niet meer van toepassing is. De laatste paar generaties van de experiabox hebben flexpoorten waardoor dit gewoon mogelijk is.Hier in huis ligt dan ook al geruime tijd maar één fysiek netwerk voor zowel TV als internet. Achter onze experiabox zit één gigabit switch en daarop is alle apparatuur aangesloten inclusief een paar extra gigabit switches.