waar koop je een Reflow oven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Steeds vaker krijg ik de wat oudere laptops ter reparatie aangeboden met de typische nvidia videokaart problemen. Tot dusver geef ik klanten 0 op het rekest, en adviseer ik een vervangend model aan te schaffen via marktplaats.

Want het doen van een goede reflow schijnt prijzig te zijn. Maar hoe duur is zo'n opstelling nu werkelijk en waar koop je die in (bij voorkeur) Nederland?

Google komt hiermee: https://www.conrad.nl/nl/...ad-reflow-kit-530330.html ... lijkt me niet een echt een fijne oplossing. Heb liever zoiets: YouTube: Dell Latitude D630 GPU Reflow - Laptop GPU Reflow - Video Card Reflow

Maar dat ziet er dan weer prijzig uit. Ik ben geen student meer dus kan niet zomaar ff bij een hogeschool / universiteit naar binnen lopen ;) Maar wil ik dus weleens weten wat het concreet kost. Paar 100 euro? 1000? Zodat ik evt. een aanschaf kan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Dat eerste is gewoon een keukenoventje met een temperatuurregeling. Dat tweede is een "BGA rework station", daarmee kun je plaatselijk de componenten verwarmen tot het soldeer smelt.

Professionele dingen:
Eurocircuits heeft een reflow oven: eC-reflow-mate: 2995 euro ex. btw
Metcal rework systeem: MRS-1100A: 3560 euro ex btw

Goedkope oplossingen:
- hot air station met preheater, kan voor < 500 euro.
- oventje van de blokker met een ebay temperatuurcontroller, < 80 euro

Als je een electronica productiebedrijf in de buurt kunt vinden met een echte reflow oven dan ben je vast beter af, als ze aardig zijn kunnen ze voor een schappelijk bedrag vast je moederbord even door de oven halen tussen het andere werk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Wat wij gebruiken @ werk (en dat is toch wel semi-professioneel)

de meest simpele oven die je bij de blokker oid kan kijken. Gewoon met 2 van die "warmte elementjes" aan de bovenkant. Dat ding zetten we gewoon 'aan' en er zit een losse temperatuurcontroller achter die indien nodig de oven uit zet als het te warm wordt. Koelt hij weer af dan zet hij de oven aan. Die controller zorgt echt voor het reflow programma dus!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Goeie reflow ovens kosten goed geld. Punt. De zelfbouw koekjesovens of iets in die richting geven soms redelijk resultaat, maar vaak zie je toch hot en coldspots, bij die koekjesovens is het vaak het metalen rekje wat veel warmte opvangt, waardoor de print recht boven de beugel koel blijft. Ik heb zoveel gezeik gehad met budget reflowovens dat ik zeg, niet doen.

Die oven van Eurocircuits is een van de meest scherp geprijsde ovens die ik ken. Ik heb ook hele goeie ervaring met de Technoprint HA 08 en die schijnt ook erg scherp geprijsd te zijn, je kan altijd vragen wat het kleine broertje HA 06 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Als je het leuk vindt om zelf te bouwen, kijk eens in Elektor nr. 608 (juni 2014). In een artikel in dat nummer wordt een elektrisch keukenoventje omgebouwd naar een reflow-oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Flake: Dave van EEVlog heeft zo eens een controller getest en het ging vrij goed, hij moest wel de controller herijken want die stopte te vroeg met warmen.
YouTube: EEVblog #562 - More SMD Oven Reflow

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
Mja die mini pizza ovens krijg ik een naar gevoel bij.
vind dat wel een mooie oplossing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je het met alleen een hot-air station wilt doen en je hebt geen ervaring dan verbrand je printplaat en smelten de omliggende plastic componenten voordat je soldeertin vloeit. Bron: ik heb zelf ook ooit eens hot-air solderen moeten leren.
Als je low budget wilt proberen (en gelijk heb je, een paar duizend euro investeren voor dit soort dingen, dat verdien je niet zomaar terug), dan is een klein oventje je beste keuze, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier op circuitsonline wordt er een voor 400 eu aangeboden.
Pagina: 1