ubuntu 12.04 LTS 2e scherm tweaks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:45
Beste Tweakers,

Ik heb een ubuntu 12.04 LTS staan met 2 schermen.
deze configuratie duurt het prima op een paar puntjes na waar ik niet uit kom.

1. ik heb de starter etc ingesteld staan op scherm 1 (pc monitor). maar sommige schermen komen bij de start terecht op scherm 2 (tv). het lukt me niet om alles op scherm 1 te krijgen.
de opzet die ik wil is dat alles op scherm 1 start en dat ik het naar de 2e sleep en niet 50-50.

2. is het mogelijk om een aan/uit knop te creeren op het bureablad om het 2e scherm makkelijk uit te schakelen. (signaal uit erheen). nu doe ik dat via de systeem instellingen ->schermen.

3. hetzelfde als nummer 2 maar nu dat ik makkelijk kan schakelen van geluidkanaal (analoog uit of hdmi uit).

hebben jullie een idee?
alles werkt wel tzijn lucxe problemen.

bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor 1), de schermen komen waar ze als laatst stonden, of het beste kunnen komen. Dat is iets wat de Window Manager doet voor je. Omdat je niet aangeeft welke desktop omgeving je gebruikt, gaan we uit van Unity. En dat is iets waar ik niet mee heb gewerkt (Gnome3 ook niet btw).

2) Kijk eens naar xrandr. Uitgaande dat je geen gesloten drivers gebruikt zoals nVidia of fglrx (van AMD).

3) Dit moet je kunnen doen met PulseAudio, wat er standaard op staat. Hoe wissel je 't nu? Want je kan 't namelijk met pavucontrol doen, als deze aanwezig is (anders even installeren).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Installeer compizconfig-settings-manager en activeer en configureer de "Place Windows" plugin.

Wat betreft xrandr, dat werkt inderdaad minder goed met de gesloten drivers maar het uitschakelen van monitoren zou nog steeds moeten lukken. Zoek het juiste commando uit, zet dat in het scriptje en maak een knop in je dock dat naar dat scriptje wijst.

PulseAudio is inderdaad een goede manier om met verschillende geluidskanalen om te gaan. pavucontrol is alleen niet geschikt om zelf knoppen mee te maken, daar kun je pacmd voor gebruiken. Maar in mijn ervaring is dat vaak niet eens nodig. Ik neem aan dat het je gaat om de situatie waarin je een extra monitor aansluit en je wil dat het geluid dan via die andere monitor loopt.
Pulseaudio is redelijk intelligent en onthoudt je configuratie. Stel het in zoals jij wil met pavucontrol en de volgende keer dat die monitor aangaat het het HDMI kanaal verschijnt zal pulseaudio vanzelf teruggaan naar de bijhorende configuratie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:45
hoi,

bedankt voor de reacties ik ga ze uitproberen.