Processor kapot, winkel failliet!

Pagina: 1
Acties:

• TUF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-05-2023
Hallo,

doordat de pomp van mijn corsair waterkoeling kapot is gegaan, is mijn processor kort 107 graden geweest.
Ik heb van corsair een nieuwe set H100i gekregen door middel van rma.

Mijn pc is sindsdien instabiel en na nader onderzoek draaid mijn i7 3770K nog maar op 2 cores.
Ik denk dat hij door de hitte kapot is gegaan.

De winkel waar ik hem gekocht heb is failliet en bij intel krijg ik geen antwoord na 3x een rma aangevraagd te hebben.

Wat moet ik nu doen?? Ik heb nog garantie, vorig jaar april gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/20fwccw.png

Kan het ook aan het moederboard liggen???? Ik heb een ASUS Z77 Sabertooth.

[ Voor 6% gewijzigd door TUF op 08-11-2014 14:42 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:59
Niet bij de leverancier van de processor, die hoeft je geen garantie te geven, Intel ook niet.
De processor is niet stuk gegaan doordat hij niet goed was, maar doordat je koeling uitviel.
Of de leverancier van de koeling ook gevolgschade vergoed is iets waarover je in gesprek moet.

• TUF
jopie schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:45:
Niet bij de leverancier van de processor, die hoeft je geen garantie te geven, Intel ook niet.
De processor is niet stuk gegaan doordat hij niet goed was, maar doordat je koeling uitviel.
Of de leverancier van de koeling ook gevolgschade vergoed is iets waarover je in gesprek moet.
Corsair zegt geen gevolg schade te vergoeden, zij vergoeden alleen hun product.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 16:25
jopie schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:45:
Dit is ook het eerste waar ik aan dacht, maar tegenwoordig zijn processors toch voorzien van oververhittingsmechanismen die automatisch de CPU laten crashen of downclocken als hij te warm wordt? Hierdoor lijkt het mij vreemd dat de CPU echt dusdanig beschadigd is. Ook het feit dat hij het nog "prima" doet (weliswaar met 2 cores) lijkt mij niet echt een resultaat voor oververhitting, immers zou je verwachten dat oververhitting leidt tot een instabiel systeem of gewoon een compleet defect systeem.

Misschien eens kijken bij msconfig --> boot --> advanced options. Heb je daar voor de 1 of andere reden staan dat hij maar met 2 cores moet starten?

Edit: ik lees nu pas dat je systeem ook instabiel is. In dat geval lijkt het wel op een oververhittingsprobleem..

[ Voor 13% gewijzigd door Junia op 08-11-2014 14:52 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
*weg* Dit neigt naar fraude.

Misschien even met de telefoon contact opnemen, het één en ander gaat dan vaak een stuk sneller.

[ Voor 45% gewijzigd door br00ky op 08-11-2014 16:37 ]

• TUF
In windows apparaatbeheer ziet hij er 8 en in taakbeheer maar weer 4.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/24d3hgl.png

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2lne70h.png

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Denk eerder aan een kapot moederbord.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• TUF
Junia schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:48:
[...]

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht, maar tegenwoordig zijn processors toch voorzien van oververhittingsmechanismen die automatisch de CPU laten crashen of downclocken als hij te warm wordt? Hierdoor lijkt het mij vreemd dat de CPU echt dusdanig beschadigd is. Ook het feit dat hij het nog "prima" doet (weliswaar met 2 cores) lijkt mij niet echt een resultaat voor oververhitting, immers zou je verwachten dat oververhitting leidt tot een instabiel systeem of gewoon een compleet defect systeem.

Misschien eens kijken bij msconfig --> boot --> advanced options. Heb je daar voor de 1 of andere reden staan dat hij maar met 2 cores moet starten?

Edit: ik lees nu pas dat je systeem ook instabiel is. In dat geval lijkt het wel op een oververhittingsprobleem..
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/5x4kef.png

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:24
Mocht het nuttig zijn, zo ziet het er bij mijn 3770 niet-K uit:
linkje

Kijk in ieder geval even in het BIOS, misschien klopt daar iets niet helemaal meer. Een reset kan misschien ook geen kwaad, wel eerst belangrijke instellingen opschrijven!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 15:48
TUF schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:59:
In windows apparaatbeheer ziet hij er 8 en in taakbeheer maar weer 4.
De i7 3770K heeft 4 cores, maar door hyperthreading 'lijken' het er acht te zijn. Denk dat je daardoor dat verschil ziet.

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Dit moet Intel vergoeden, ondanks dat de waterkoeling faalde, faalde de overheat beveiliging van Intel.

• timberleek
  • Laatst online: 11-01 17:09
vanaalten schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:10:
[...]

De i7 3770K heeft 4 cores, maar door hyperthreading 'lijken' het er acht te zijn. Denk dat je daardoor dat verschil ziet.
In die screenshot zegt windows 2 kernen en 4 logische processors. dat zou 4/8 moeten zijn. Al is het wel vreemd dat apparaatbeheer er wel 8 ziet

[ Voor 7% gewijzigd door timberleek op 08-11-2014 16:42 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:55
De chip heeft zelf geen beveiliging. Het enige wat hij kan is de multiplier verlagen.
Het verlagen en uitschakelen van Vcore is aan het moederbord. En dat kan je tegenwoordig uitzetten.

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

jeroen3 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:47:
De chip heeft zelf geen beveiliging. Het enige wat hij kan is de multiplier verlagen.
Het verlagen en uitschakelen van Vcore is aan het moederbord. En dat kan je tegenwoordig uitzetten.
"Beyond this value, a thermal protection of the system intervenes and brings the processor to its lowest frequency, blocking the CPU ratio to a minimum.
If the temperature rises again, the CPU automatically shuts off, meaning thermal destruction is virtually impossible with the latest processors."

Is dit niet meer van toepassing op de huidige generatie?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:55
Dat uitschakelen gebeurt met een pinnetje die verzoekt aan het moederbord on nu toch echt maar is de voeding van de processor uit te zetten.

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 15:38

NSG

Je weet niks!

Wat laat je BIOS zien?

• D4NG3R
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Uzuhl schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:36:
Dit moet Intel vergoeden, ondanks dat de waterkoeling faalde, faalde de overheat beveiliging van Intel.
Intel moet niks, je hebt een koopovereenkomst met een winkel en niet met een fabrikant. Alle hulp die je vanaf de fabrikant krijgt is hooguit coulance.

Kan je contact krijgen met de curator van said winkel?

Edit: Ik verdenk echter eerder het moederbord als de processor zelf.. Kan je dat ding testen op een andere plank?

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2014 16:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TUF
vanaalten schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:10:
[...]

In taakbeheer moeten het er ook 8 zijn, was voorheen wel het geval.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

RMB doen op die grafiek en dan in de bovenste menuoptie "Logical Processors" selecteren.

Edit: Op mijn gezonde i7 2670QM zie ik in apparaatbeheer ook gewoon 8 processoren vermeld staan.

TUF in "Processor kapot, winkel failliet!"

Staat in de BIOS Hyperthreading wel aan?

[ Voor 55% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2014 17:07 ]

• TUF
D4NG3R schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 17:05:
RMB doen op die grafiek en dan in de bovenste menuoptie "Logical Processors" selecteren.

Edit: Op mijn gezonde i7 2670QM zie ik in apparaatbeheer ook gewoon 8 processoren vermeld staan.

TUF in "Processor kapot, winkel failliet!"

Staat in de BIOS Hyperthreading wel aan?
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/xdwkcw.png

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je processor word in de UEFI (BIOS) iig fatsoenlijk uitgelezen - vaak een positief teken.

Als je een keer benchmarked wijkt de score dan heel erg af van wat je zou mogen verwachten van deze processor?

• TUF
Op de auto turbo na heb ik verder alles default staan in de bios. Ik kom verder zo min mogelijk overal aan.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/erh4s3.jpg

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 23:55

SambalBij

We're all MAD here

Haal dat vinkje bij aantal processors eens weg? Schijnt een bug te zijn; je geeft daar 4 aan, maar dan gebruikt Windows blijkbaar alleen de eerste 4 cores die hij ziet.. en dat zijn er dan 2 fysieke, en 2 HT cores...

Zie http://www.techpowerup.co...nly-see-two-cores.158794/
On some motherboards, if you put 4 in that box, this was a "trick" to disable hyper threading. Some gamers didn't like hyper threading when it was first introduced so this trick disabled it. Depending on how Windows and your bios get along; this trick will either disable the last 4 threads or every other thread. If it disables every other thread, that would be good for this purpose because you would end up with 4 cores and 4 threads. On your motherboard, it disables the last 4 threads so you end up with only 2 cores and 4 threads or exactly half of what you paid for.

Leaving that box unchecked is usually best. Then when Windows boots up, it is able to find all your threads.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• TUF
SambalBij schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 22:00:
[...]

Haal dat vinkje bij aantal processors eens weg? Schijnt een bug te zijn; je geeft daar 4 aan, maar dan gebruikt Windows blijkbaar alleen de eerste 4 cores die hij ziet.. en dat zijn er dan 2 fysieke, en 2 HT cores...

Zie http://www.techpowerup.co...nly-see-two-cores.158794/

[...]
Ik heb het vinkje weg gehaald en ik heb nu weer 4 kernen en 8 threads. Super goede tip, ik had dit nog nooit gezien. Bedankt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/29dcqcj.png

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/21m9dfr.png

Verwijderd

TUF schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 22:18:
[...]

Ik heb het vinkje weg gehaald en ik heb nu weer 4 kernen en 8 threads. Super goede tip, ik had dit nog nooit gezien. Bedankt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[afbeelding]

[afbeelding]
Even voor de duidelijkheid:
- De optie aantal processoren in msconfig slaat op het aantal fysieke processoren op een moederbord, niet op het aantal cores van 1 processor!
- Door het vinkje weg te halen heeft windows de hal (hardware abstraction layer) opnieuw geschreven en dit was de oplossing voor het probleem.
- De optie in msconfig is bedoeld voor foutopsporing bij servers, workstations en moederborden met meerdere cpu's.
Pagina: 1