PC ziet 2 harde schijven als 1 grote

Pagina: 1
Acties:

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01 14:02
Beste medetweakers,

zojuist een nieuw moederbord+cpu geïnstalleerd (Z77X-D3H icm i5 3570K), vervolgens windows geinstalleerd op m'n ssd en dit werkt allemaal naar behoren.

Tijdens installatie van windows e.d. had ik besloten de overige twee hdd (beide +/- 500gb) even nog niet aan te sluiten op het moederbord. Nu heb ik beide aangesloten en worden ook herkend in de BIOS, echter wanneer ik in windows zit ziet de pc één schijf van 931 gb welke niet te openen is (logisch). Er zit dus ergens een bepaalde optie verkeerd in m'n bios, maar ik kom er helaas niet uit. Ik heb twee foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i778.photobucket.com/albums/yy65/daanpinxter1/IMG_20141108_134811_zps16971fa9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i778.photobucket.com/albums/yy65/daanpinxter1/IMG_20141108_134902_zpsba5fda4c.jpg

Heeft iemand een idee wat er niet goed gaat?

alvast bedankt!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Zoek naar iets van RAID. Zoals je het zegt lijkt het alsof het moederbord de 2 schijven met RAID-1 als 1 grote schijf ziet.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zeer waarschijnlijk heb je RAID0 (striping) aangezet. Hoe en waar, dat hangt van je BIOS en Windows-config af. Er is hier ongetwijfeld iemand die je kan vertellen waar dat in Windows evt. in te stellen is. :-)

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:58
Of laat windows gewoon zien hoeveel GB er niet gepartitioneerd is? Misschien even bij schijfbeheer kijken?
En anders staan ze in raid idd.

• danielrene
Bedankt voor de hulp, bij 'Intel Rapid Storage Tecchnologie' staat zowel de ssd als de twee schijven van 466gb. (Samsung HD501LJ, identiek). Bij schijfbeheer staat enkel de ssd. Binnen m'n bios kan ik helaas niets vinden, waar ik voor RAID kan kiezen staat het op AHCI. Nu beide schijven op andere SATA poorten aangesloten, maar nu zie ik geen enkele schijf in windows, maar blijven wel zichtbaar in BIOS.

Iemand nog een idee?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-01 12:31

OgWok

U.N.C.L.E.

Staat er in apparaatbeheer nog een device zonder driver? Of een RAID driver geinstalleerd terwijl er een 2 enkele HD driver nodig is?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• danielrene
Afbeeldingslocatie: http://i778.photobucket.com/albums/yy65/daanpinxter1/Naamloos_zps06d43159.png

Ik zie hier persoonlijk geen bijzonderheden verder?

Verwijderd

Marvell controller uitschakelen in je BIOS en je HDDs niet op de Marvell controller aansluiten maar op je echte chipset poorten. Zie je handleiding van je moederbord welke SATA poorten van je chipset komen en welke van Marvell.

• danielrene
CiPHER bedankt voor je antwoord. Ik heb de Marvell controller disabled in de bios en deze is ook niet meer zichtbaar in Appbeheer. Daarnaast zitten alle hdd's/ssd en cdspeler op de eerste 5 sata poorten welke niet worden gestuurd door de Marvell Chip.

Helaas is er echter nog geen hdd te zien binnen windows. De AHCI mode is toch de juiste voor hdd's?

EDIT:

Nu ik mij dit afvroeg, toch even geprobeerd via IDE. Na herstart zijn beide schijven te zien. Ik was toch echt in de veronderstelling dat het AHCI moest zijn. Kan dit nog kwaad verder of is het prima om op IDE te laten staan?

Bedankt voor de hulp allen!

[ Voor 27% gewijzigd door danielrene op 08-11-2014 15:22 ]

Verwijderd

Moet ook gewoon werken in AHCI ja.

Kun je een screenshot van Disk Management geven?

Start->Run->diskmgmt.msc

• danielrene
Afbeeldingslocatie: http://i778.photobucket.com/albums/yy65/daanpinxter1/2_zpsa5c5d71c.png

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Gaat het dan niet gewoon om de D en E schijf?
Dan herkent schijfbeheer ze wel, maar lijken ze in een of andere software raid te staan.

Verwijderd

Kun je je screenshot zo maken dat Schijf2 / E: er ook op staat?

Ik zie namelijk gewoon C, D en E, dus drie schijven in je computer. Dat is toch hoe het hoort te zijn?

C: is je 128GB SSD
D: is een 500GB schijf
E: is een 500GB schijf

Is dit met AHCI ingeschakeld of zit je nu in IDE mode? In IDE werkte het; maar het gaat natuurlijk om dat het ook in AHCI werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2014 16:00 ]

• danielrene
Zie mijn 'edit' van een aantal berichten terug. Ik zie ze inderdaad nu ook allemaal, nadat ik bios op IDE had gezet. Dus het is nu allemaal in orde, enige wat ik dacht dat het altijd AHCI moest zijn.

Nogmaals Dank!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Het moet ook AHCI zijn. Maar die schijven had je al? Dan hebben ze in een pc gezeten die IDE mode gebruikte.

AHCI is eigenlijk wel wat je wilt (ook sneller icm met je ssd). Het zal dan best wel kunnen dat je die schijven opnieuw moet formatteren, maar dat weet ik niet zeker.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-01 12:31

OgWok

U.N.C.L.E.

AHCI mode:

Afbeeldingslocatie: http://archive.benchmarkreviews.com/images/articles/ahci-ide/as-ssd-bench-Corsair-CSSD-V128-AHCI-2D.png

IDE mode:

Afbeeldingslocatie: http://archive.benchmarkreviews.com/images/articles/ahci-ide/as-ssd-bench-Corsair-CSSD-V128-IDE-2D%20.png

Dus wel de moeite waard om AHCI goed werkend te krijgen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 09:58

rdejongjr

Gnome

Die 2 oude schijven zijn wellicht voorheen in een raid opstelling gebruikt.
Recente intel chipsets in ahci en raid modus zien dit en zullen deze als 1 volume aanbieden aan windows.

Optie om de schijven weer vrij te geven:
- Sata controller als RAID instellen in de BIOS.
- Tijdens het opstarten CTRL+I button bashen om in de raid setup te komen.
- in de raid setup de optie "reset disks to non-raid" gebruiken.

Succes.
Pagina: 1