• christidoc
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Dag,

Sinds ik gisteravond mijn videokaart probeerde beter vast te zetten, maakt hij een raar geluid. Ik denk dat ik hem gesloopt heb :-(
En dit is mogelijk hoe: Had de ene kant van de videokaart al uit die sleuf, terwijl het klik systeem nog vast zat. (Ben nog niet heel ervaren hiermee, maar ik heb ook helemaal niet zo veel kracht gebruikt, hij schoot er zonder te veel kracht al uit)

YouTube: 2014 11 07 21 43 03

Op 0:14 ongeveer: geluid als videokaart een beetje gebruikt word. Als ik Civilization V aan heb staan, of in het startscherm van Counter strike zit.
Vanaf 0:30 geluid dat ik hoor als ik in de Counter-Strike game zit.

Het geluid word versterkt via mijn speakers.(raar)
Als ik speakers er af haal komt het geluid alleen uit de kaart.
Als ik de fans tegen hou, gaat het geluid gewoon door.

moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H
videokaart: pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation

p.s. (Ben uurtje weg, dus zal niet gelijk kunnen reageren)

• mark0172
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-01 06:19
Aan het geluid te horen heb je last van een Coilwhine (als ik het goed hoor, correct me if i'm wrong)

Meer informatie is hier te vinden: Wikipedia: Coil noise

Het is niet schadelijk voor de kaart, meerdere high end kaarten hebben hier last van. Wat je kan doen is deze kaart RMA sturen en een soortgelijke kaart bestellen met custom PCB's. (EVGA, MSI etc.) Wellicht dat het probleem dan is verholpen (het kan zijn dat je gewoon weer een kaart krijgt met een Coilwhine, maar dat is altijd maar afwachten, Ik heb zelf een 7970 van Sapphire en heb hier geen last van)

[ Voor 44% gewijzigd door mark0172 op 08-11-2014 11:48 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:10

TommieW

Numa numa.

Inderdaad waarschijnlijk coilwhine. Ik heb weleens gehoord dat het weg wil gaan na een tijdje de kaart zwaar belasten met een programma als Furmark. Ook het aanzetten van VSync wil wel eens helpen.
Mijn videokaart had vroeger ook last van coilwhine. Het is na een tijdje vanzelf weg gegaan.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• christidoc
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Ok dank jullie.
Vsync leek alsof het niet hielp. Maar als mijn fans hard aan staan word het wel minder(niet alleen dat het overstemt word, maar het word echt minder. Dus heb eigenlijk alleen even aan het begin er echt last van. Ik zal is kijken of zwaar belasten helpt en ik mogelijk word het vanzelf minder.