Toon posts:

wat is sneller dual P3 Single P4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben van plan om een dual P3 met proccesoren van 1000mhz stuk te maken dmv van dit ( http://www.asus.com/products/Motherboard/Pentiumpro/Cuv4x-d/index.html ) moederbord (asus CUV4X-D) Of kan ik toch beter een p4 kopen?

wat is jullie advies

• Fest
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dual AMD

is goedkoper

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 10:12 schreef Fest het volgende:
dual AMD

is goedkoper
Dit is niet te sprake, Het wordt een Intel Pentium

• Fest
  • Niet online
Dan zou ik voor single P4 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 10:17 schreef Fest het volgende:
Dan zou ik voor single P4 gaan.
zou je dit kunnen beargumenteren?

Ik heb ff zitten kijken als ik een p4 koop moet ik

1. nieuwe kast
2. Nieuwe mobo
3. verhoudingsgewijs dure processor
4. Nieuw geheugen

terwijl als ik een dual doe alleen maar

1. Nieuw mobo fl. 400
2. Nieuwe processor 1000mhz fl. 530,00

andere kost me veel meer, en geeft dat zoveel meer performance winst?

ps. win2000 is operating system.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07
Een enkele P3 op 1.45 GHz is vergelijkbaar met een P4 op 1.7 GHz (ongeveer).
Dus, doe je veel dingen die goed zijn te verdelen over 2 processors, dan is de dual P3 sneller.
Doe je veel dingen die slecht zijn te verdelen over 2 processors, dan is de P4 (mits minimaal 1.4 GHz) sneller.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Fest
  • Niet online
Omdat niet alle software geschikt is voor dual systems en daarom heb je meestal met een hogere kloksnelheid toch meer performance, lijkt me.

Verwijderd

Dacht toch dat het in een gewone atx kast past.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 10:22 schreef tim het volgende:
Dacht toch dat het in een gewone atx kast past.
niet alle kasten,

de kasten moeten er wel degelijk P4 geschikt voor zijn

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:07
Oh ja, PC133 geheugen kost niks, terwijl Rambus rete duur is.
Gezien de huidige ontwikkelingen (Rambus verliest rechtzaak tegen Infineon, dus bye-bye zwaai zwaai met je geld; Intel stapt massaal over naar DDR in 4e kwartaal met hun Brookdale chipset; verkopen P4 erg laag ivm dure geheugens + procs; AMD heeft 30% marktaandeel).
Alles wijst erop dat Rambus GIGAntisch gaat floppen.
Oftewel: Rambus = AFRADER, dus voorlopig P4 is ook een afrader, zeker omdat Intel doodleuk een nieuwe P4 socket gaat introduceren...

Ik zou voor de dual P3 gaan. Die heeft zichzelf ondertussen ook al bewezen.
Met een beetje geluk kan je later nog upgraden naar 2x 1.5 GHz Tualtin (ofzo)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Dual is sneller als ofwel "de" applicatie waar het je om gaat multi-threaded is, ofwel je veelal meerdere applicaties tegelijk echt actief hebt (dus niet alleen geladen, maar ook echt werkend).
Het hangt echt voornamelijk van je applicatie af.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Geheugen zit gebundeldt bij je proc.
Zo veel kost een kast toch niet ?
Denk dat als windows XP eenmaal uit is je P4 sneller is.
Zelfde verhaal toen de P1 uit kwam met P60, toen was de 486DX100 ook sneller (dacht iedereen).
Tot dat win95 uit kwam.........
Heb zelf een dual,maar om nou te zeggen dat ie snelller is als een singel....
Nee !! alles draait wat makkelijker.
Soms snelller maar zeker geen 100%.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als je voeding nu hoog genoeg (minimaal 300 Watt) is dan hebbie idd geen nieuwe nodig voor dual-P3.

Kwa performance is het het makkelijkst om ff een single P3-1500 (fictief) met dual P3-1000:
- De single zal in (bijna) alle benchmarks sneller zijn (want er zijn erg weinig dual-benchmarks).

- Met spellen zal het weinig uitmaken, meestal is videokaart de bottleneck. Maar bij de dual bak krijgt het spel 1 hele proc, voor zich helemaal alleen (alleen geheugen bandbreedte wordt gedeeld, daarover zo meer), terwijl op de single-bak het spel maar een deel van de proc krijgt (en een aan gelaten background task irritant kan zijn).

- Op je desktop werkend met applicaties is die dual-bak bijna zeker sneller, omdat er nooit 1 enkele applicatie kan zijn die alle proc-tijd opeist (voor een paar seconde) zal je systeem soepeler draaien.

- Grootste 'probleem' van een (intel) dual-bak is dat de geheugen-bus gedeelt wordt, dus als beide procs een geheugen intensieve bewerking doen dan hebben ze last van elkaar Al komt dat waarschijnlijk niet vaak voor, een voorbeeld zou zijn DVD->DivX op achtergrond, terwijl jij q3a zit te spelen, dat zou je dus een beetje merken (al hoef je het op die single volgens mij niet te proberen).

Bij een dual-AMD is dat laatste minder, omdat die DDR geheugen en DDR bus gebruikt (DDR zal naar alle waarschijnlijkheid bij dual meer uitmaken dan bij single, met de huidige programmatuur).

Edit:
Dit wou ik ook nog zeggen, hoewel de P4 nu nog niet super presteerd kan het best zo zijn dat ie met applicaties van over een jaar opeens wel super is, maar daar is nu niets over te zeggen, daarom ben ik ff uitgegaan van single p3-1500.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
je staat er van te kijken hoeveel een dual uitmaakt.
Ik merk vaak dat bijvoorbeeld een video-tje converteren onder w2k een flink stuk sneller gaat (decompressie is een proces en compressie ook)
verder kan de andere cpu vaak typische OS-taken op zich nemen, zoals IO etc.
een voorbeeld waarmee een dual sneller is dan een single met dubbele frequentie is VMware.
Wanneer je windows onder VMware draait gebeurd het vaak dat windows een cpu volledig laat werken waardoor er weinig tot geen tijd meer is voor IO. Op een Dual wordt dat door de andere CPU over genomen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Bij een dual-AMD is dat laatste minder, omdat die DDR geheugen en DDR bus gebruikt (DDR zal naar alle waarschijnlijkheid bij dual meer uitmaken dan bij single, met de huidige programmatuur).
vergeet niet dat niet alleen de bandbreedte naar het geheugen groter is door DDR geheugen, maar ook dat elke AMD-cpu met de 760MP chipset een eigen bus heeft van- en naar de chipset.
Dat scheelt ook

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb momenteel een 250 watt voeding met als videokaart een elsa glaciac Geforce 2 GTS. 256 MB intern (straks 512) verder een netwerkkaart (3com3c905c) een geluidskaart (creative live 1024) een modem (std 56k) en een hauppage wintvkaart met afstandsbediening :9 . 20,4 gig 7200 toeren schijf udma 100, een dvd speler, en een 16x12x40 yamaha fikker. Kan m'n 250 watt voeding dat strax nog trekken met een dual proc.?

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 10:43 schreef TD-er het volgende:
vergeet niet dat niet alleen de bandbreedte naar het geheugen groter is door DDR geheugen, maar ook dat elke AMD-cpu met de 760MP chipset een eigen bus heeft van- en naar de chipset.
Dat scheelt ook
Ja idd, dat wou ik wel zeggen, maar ff vergeten |:(
tnx voor de aanvulling *D

• Jake
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 10:53 schreef arjo_kamp het volgende:
Kan m'n 250 watt voeding dat strax nog trekken met een dual proc.?
Ja hij trekt het wel, maar het is niet echt helemaal safe: als alles tegelijk zou pieken dat wordt ie boven de specs belast.
Dat kan dan bijvoorbeeld elke boot gebeuren, tijdens normaal gebruik gebeurt het (bijna zeker) niet.

Beste is gewoon een 300 Watt of hoger te kopen; 300 W zou genoeg moeten zijn, omdat P3's niet heel veel stroom vreten.

Verwijderd

Wat zijn die AMD fanaten toch zo triest zeg. Kan je wel lezen idioot?. Er staat wat is sneller dual P3 Single P4, als hij een AMD wou had hij het wel gemeld.

Over je keuze ik zou gewoon voor P4 gaan, dual is wel leuk en mooi, maar zal wel op termijn uitsterven;)

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 11:17 schreef insane het volgende:
Wat zijn die AMD fanaten toch zo triest zeg. Kan je wel lezen idioot?. Er staat wat is sneller dual P3 Single P4, als hij een AMD wou had hij het wel gemeld.

Over je keuze ik zou gewoon voor P4 gaan, dual is wel leuk en mooi, maar zal wel op termijn uitsterven;)
Ik denk juist dat dual (vooral servers, dan met 4x XEON) nog wel eventjes blijft. Totdat ze meerdere CPU's in één behuizing gaan zetten.
Als ze dat tenminste nog gaan doen :)
Eigenlijk hebben ze dat al gedaan met de FPU inbouwen.

Vooral voor rekenwerk is een dual leuk, en de interessantste is nog steeds 2xP3.

Want zoals Garbage al opmerkte,
wat eerder verdwijnt, is de huidige P4 met RAmbus.
Ik kreeg al in het begin toen die uitkwam de indruk dat Intel zich gedwongen zag die chip op de markt te zetten, voordat ze uit ontwikkeld waren.

Als je veel grafisch werk of video bewerking doet is dual mooi, onder Win2k/NT4.
Voor het draaien van een drukke server is het mooi.

Voor alleen spelletjes schiet je d'r niet veel mee op denk ik.

Greetz,
Hooi. :Y)

• EaS
  • Laatst online: 15-04 21:49

EaS

Denk dat als windows XP eenmaal uit is je P4 sneller is.
Denk het niet, de release van XP staat al bijna voor de deur en de Beta versies vliegen je om de oren. Deze beta versies zijn qua kernel al zo'n 99,9 % gelijk aan het eindprodukt XP. Dat eigenlijk niet eens veel meer is dan een NT kernel, met massief geintegreerde multimedia opties, waaronder een nieuwe GUI. Van een mega performance boost door XP op een P4 hadden we dan al lang gehoord.

Mijn advies is:

Dus je hebt al een PIII-1000 Mhz en wilt daarbij nog een losse PIII-1000 + dual plank ?? En je denkt dan een MEGA performance boost te zien -> teleurstelling 1 (tenzij je W2K gebruikt en alleen maar dual CPU prog's gebruikt, wat overwegend typisch design programma's zijn zoals CAD en 3D prog's)
Of je wilt van PIII-1000 MHz naar P4 (welke dan ook), en je verwacht een performance boost ?? -> teleurstelling 2.

Op dit moment vind ik beide upgrade's zonde van je geld. Dual heeft voor de typische thuis gebruiker 0,0 nut. En de P4 zou ik pas aanschaffen als het nieuwe socket formaat daar is (als je zonodig een P4 wilt). Tot die tijd heb je MEEEEER dan zat aan je 1 Ghz PIII.

Welke is sneller ?? In typische dual prog's de dual setup. In alle andere prog's lijkt me een P4 northwood 2,5 Ghz sneller.

Verwijderd

:) Amen, eas.

hou je geld in de zak of koop een snellere harde schijf, video kaart of een tapestreamer.

Hooi.

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op woensdag 13 juni 2001 10:19 schreef arjo_kamp het volgende:

[..]

zou je dit kunnen beargumenteren?

Ik heb ff zitten kijken als ik een p4 koop moet ik

1. nieuwe kast
2. Nieuwe mobo
3. verhoudingsgewijs dure processor
4. Nieuw geheugen

terwijl als ik een dual doe alleen maar

1. Nieuw mobo fl. 400
2. Nieuwe processor 1000mhz fl. 530,00

andere kost me veel meer, en geeft dat zoveel meer performance winst?

ps. win2000 is operating system.
1 Ghz P3 voor 530,-? Waar kan je die kopen? :9~

• Erhnam
  • Laatst online: 19:53

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wat wil je er mee gaan doen ? Ga je als een gek photoshoppen designen ? dan zou ik voor dual gaan.. Speel je alleen wat spellen en internet je een beetje.. dan zou ik voor de p4 gaan... P4 vind ik alleen prijzig ( nieuw mem, kast, bord ) en voor dat verschil zou ik voor toch voor een dual p3 gaan.

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 11:58 schreef Slackware het volgende:

[..]

1 Ghz P3 voor 530,-? Waar kan je die kopen? :9~
is exclusief btw en bij een distributeur. Dus kdenk niet dat jij dr kunt kopen *GRIN*, maar toch een strakke prijs...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 11:54 schreef Hooi het volgende:
:) Amen, eas.

hou je geld in de zak of koop een snellere harde schijf, video kaart of een tapestreamer.

Hooi.
hmmmm, snelle videokaart? kheb de Geforce 2 GTS met videouitgangen en de hele meuk drop. Hardschijf heb ik een 7200 toeren schijfje met ata 100, en een tapestreamer? wat muk doar met?

Verwijderd

Topicstarter
nog een aantal vraagjes omtrend een dual proccesor. (ik ben eruit, het wordt een dual)

Moeten de processors identiek zijn?

Telt hij dat op ofzo? dus als ik een beetje overklok heb ik een pentium 2400 :9~ mhz?

Moet ik windows opnieuw installeren? en evt tips daarvoor?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 13 juni 2001 12:21 schreef arjo_kamp het volgende:
nog een aantal vraagjes omtrend een dual proccesor. (ik ben eruit, het wordt een dual)
Cool!
Niet perse, maar wel het liefst, omdat de ene batch beter overklokbaar kan zijn dan de andere...
Telt hij dat op ofzo? dus als ik een beetje overklok heb ik een pentium 2400 :9~ mhz?
Absoluut niet... Gebruik de search functie (ja die werkt weer) en zoek naar dual processors voor meer info...
Jazeker! Bij dual processor systemen wordt er een andere Win2K kernel gebruikt. Deze zal automatisch worden geinstalleerd tijdens een schone Win2K installatie.
Big Tip: ACPI in BIOS enabled zetten!

• slacksoff
  • Laatst online: 22:02
Op woensdag 13 juni 2001 11:50 schreef EaS het volgende:

[..]

Denk het niet, de release van XP staat al bijna voor de deur en de Beta versies vliegen je om de oren. Deze beta versies zijn qua kernel al zo'n 99,9 % gelijk aan het eindprodukt XP. Dat eigenlijk niet eens veel meer is dan een NT kernel, met massief geintegreerde multimedia opties, waaronder een nieuwe GUI. Van een mega performance boost door XP op een P4 hadden we dan al lang gehoord.

Mijn advies is:

Dus je hebt al een PIII-1000 Mhz en wilt daarbij nog een losse PIII-1000 + dual plank ?? En je denkt dan een MEGA performance boost te zien -> teleurstelling 1 (tenzij je W2K gebruikt en alleen maar dual CPU prog's gebruikt, wat overwegend typisch design programma's zijn zoals CAD en 3D prog's)
Of je wilt van PIII-1000 MHz naar P4 (welke dan ook), en je verwacht een performance boost ?? -> teleurstelling 2.

Op dit moment vind ik beide upgrade's zonde van je geld. Dual heeft voor de typische thuis gebruiker 0,0 nut. En de P4 zou ik pas aanschaffen als het nieuwe socket formaat daar is (als je zonodig een P4 wilt). Tot die tijd heb je MEEEEER dan zat aan je 1 Ghz PIII.

Welke is sneller ?? In typische dual prog's de dual setup. In alle andere prog's lijkt me een P4 northwood 2,5 Ghz sneller.
WOW. euhhh.... mee eens!

Verwijderd

Topicstarter
toch maar besteld, + reepje 256 mb 133 geheugen (tis bijna voor nix)

Verwijderd

Garbage>>
Rambus een afraderm, dat begrijp ik niet. Rete duur ik verkeerde woord het is hier in Nederland rete duur (500% duurder) en in Amerika is het maar 250% duurder $82 voor 128rimm pc800, dat is niet gek aangezien een high-end 128 ddram pc2400 cas zo'n rond de F190 ligt. Ik denk ook de geheugenbandbreedte the way to go is ipv ruwe cpu kracht. Doe maar bij je AMD 10x100 en 7,5x133 (beide 1000mhz) wedden dat de 2e RUIM sneller is.

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
dual p3 is sneller

ps grolsch is piswater :)

• TD-er
hou er rekening mee dat je in een dual config de CPU's ietwat nauwkeuriger aan moet spreken wat betreft timing (bijv een 2-tal CPU's die afzonderlijk elk op 600+ MHz kunnen lopen werken in een dual config mischien maar net op 550 stabiel)
dus overklokbaarheid van een dual-PIII zou ik maar geen rekening mee houden.
Zeker ook omdat Intel zelf de PIII's al nauwlijks hoger dan 1GHz krijgt ;)

Dit is waarschijnlijk ook de reden dat AMD de thunderbirds niet wil labelen als MP-compatibel en daarvoor speciale Athlon-4-MP's wil verkopen (en meer geld ervoor wil vangen)

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 16:10 schreef insane het volgende:Doe maar bij je AMD 10x100 en 7,5x133 (beide 1000mhz) wedden dat de 2e RUIM sneller is.
Niet dus :)
De geheugen snelheid wordt hoger, maar rekenkracht niet.

En memspeed op 133 of FSB op 133 doet net zo weing of veel als cas2 naar 3

Boeie dus.

Verwijderd

Wedden trouwens dat een DUAL CPU op memspeed 100 SDR altijd sneller is dan dezelfde single CPU/klok bij DDR266 ?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 16:13 schreef taz3d_nl het volgende:
dual p3 is sneller

ps grolsch is piswater :)
oei...... gevaarlijke opmerking....... kweet waar je huis woont, kweet waar je bed slaapt..... Ik heb ze natuurlijk voor minder vermoord :P :P :P B-)

Lijkt me een gaaf gezicht, dual proc. met 2 van die dikke goldenorbs erboven op.....

Verwijderd

Hooi>>
Voor wat wedden we doe maar een test onder win98 se, dan kan je het wel schudden.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Intel PIII 1 GHz 256Kb FCPGA 133 MHz
529.- DM

Verwijderd

Lees dit dan
http://www.overclockers.com/tips492/

It's the person who thinks he or she will get a big boost out of SMP when they won't with their computing habits that we're talking about.

Now if you want to waste your money for ego, go for it. You don't have the right to insist others unwittingly join you.

If you're some kind of SMP crusader thinking he or she is "defending the cause," I'm not attacking appropriate use of SMP. I'm questioning inappropriate use of SMP that just wastes people's money to no purpose (outside of ego).

So if you write me, be ready to say why people in general (or at least more subgroups than those I mentioned) will substantially benefit from it, or, if you can't, all you have left is explaining to me why wasting other people's money for the sake of your crusade is a good idea.

Dual is voor mensen die denk patserig te zijn met dual (moet toegeven klinkt wel strak dual, maar ja heb je het ook ECHT nodig)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Op woensdag 13 juni 2001 16:20 schreef Hooi het volgende:
Wedden trouwens dat een DUAL CPU op memspeed 100 SDR altijd sneller is dan dezelfde single CPU/klok bij DDR266 ?
Ik zou niet wedden als ik jou was, om de simpele reden dat je ook nog te maken hebt met chipset verschillen. Bijv. mijn BX@133 met één PIII blaast op memory prestaties een dual PIII op een VIA 133MHz chipset er regelrecht uit. Wanneer je zegt dat een dual cpu iets beter presteert op memory gebied dan een single cpu op dezelfde chipset, dan ga ik op mijn beurt de weddenschap niet aan; twee cpu's weten meer door de FSB en chipset heen te trekken dan één.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 16:46 schreef LindaVanKessel het volgende:
Intel PIII 1 GHz 256Kb FCPGA 133 MHz
529.- DM
Ik lekker voor 530 GULDEN hehehe

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 juni 2001 16:51 schreef insane het volgende:
Lees dit dan
http://www.overclockers.com/tips492/

It's the person who thinks he or she will get a big boost out of SMP when they won't with their computing habits that we're talking about.

Now if you want to waste your money for ego, go for it. You don't have the right to insist others unwittingly join you.

If you're some kind of SMP crusader thinking he or she is "defending the cause," I'm not attacking appropriate use of SMP. I'm questioning inappropriate use of SMP that just wastes people's money to no purpose (outside of ego).

So if you write me, be ready to say why people in general (or at least more subgroups than those I mentioned) will substantially benefit from it, or, if you can't, all you have left is explaining to me why wasting other people's money for the sake of your crusade is a good idea.

Dual is voor mensen die denk patserig te zijn met dual (moet toegeven klinkt wel strak dual, maar ja heb je het ook ECHT nodig)
overclocken is dat echt nodig? voor die 2 frames die je meer hebt tijdens quake?
Of de 2 microseconden dat je pc sneller een applicatie opstart.

HET GAAT TOCH GEWOON OM DE KICK!! be honest, Drink Grolsch ( oh nee, da's een ander ondewerp)

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 16:53 schreef abbadon het volgende:

[..]

Wanneer je zegt dat een dual cpu iets beter presteert op memory gebied dan een single cpu op dezelfde chipset, dan ga ik op mijn beurt de weddenschap niet aan; twee cpu's weten meer door de FSB en chipset heen te trekken dan één.
Psies,
dat bedoelde ik dus :)

De rest is chipset optimalisatie, niet alle chipsets presteren even goed.

Maar ik dur wel te wedden dat met win2k, er tegen een dubbele CPU op een goede chipset niet op te DDR'en is .

:Y)

• SG
  • Laatst online: 16-04 11:48

SG

SG surft naar info hardewaren

Dual CPU is intersant voor toepassingen die 'n Goede-Multi-threaded implementatie hebben en vooral CPU afhankelijk zijn dan kun je 40% tot 70% extra performance door de tweede CPU verkrijgen. Heb je ook daarbij behoefte aan bandbreedte is DDR op 'n dual P3 ook wel gewenst is bandbreedte belangrijker en draai je daarnaast veel verschillende programma's dan zal 'n P4 gemiddeld beter presteren maar is wel duurder

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• SG

SG

Op woensdag 13 juni 2001 12:21 schreef arjo_kamp het volgende:

Vaak wel indentiek

maar 'n tweede CPU brengt nog geen 200% performance meer rond de 150% wil je de performance zien dan moet je de AthlonMP dual reviews zien waar ze ook Xeon 1,7 enkel en xeon 1,7 dubbel en PIII dubbel testen en ook de P4 1,7 dan kan je denk ik een veel praktische beslissing nemen over de single/dual dilema en de wint zien die je met dual bij bepaalde apps kan verkrijgen

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 13 juni 2001 16:23 schreef arjo_kamp het volgende:

Lijkt me een gaaf gezicht, dual proc. met 2 van die dikke goldenorbs erboven op.....
Ik ken het gezicht... :)
In mijn geval heb ik een coolermaster socketA coolertje op de 440BX chipset geschroefd. Lijkt wel triple processor action! >:) (klik op "BP6" in mun ondertitel en je ziet het)

• SG

SG

Op woensdag 13 juni 2001 10:43 schreef TD-er het volgende:

[..]

Dat scheelt ook
Bij benchmarks (anand/thom/Ace weet nie meer welke)hebben aangetoond dat bij Dual toepassing de AthlonMP meer winst uit de tweede CPU haald dan dual xeon dus dat point to point werkt toch iets beter als shared memory bus ondanks grotere bandbreedt van de Xeon platform of latency speelt hier ook 'n redelijke rol in.

Verwijderd

Wat Is Sneller? Dual PIII of PIV?

http://www.xbitlabs.com/mainboards/iwill-dvd266-r.html

Wat Is Sneller? Dual PIII of PIV?

Verwijderd

Zie je wel,
Dual PIII is gewoon slimmer als je de extra CPU kunt benutten. ;)

Ik zag trouwens een leuk stukje larie info.
VIA Apollo chipsets+Tbird halen dus niet meer dan 500 MB/sec geheugen snelheid bij een blok grootte van 2MB en groter. Voor een single CPU ben je echt bij 250 uitgekakt. En dan moet je al overklokken naar 180 Mhz FSB (SDR) of 360 DDR.

(Als de blokgrootte geheel in de cache valt, ja. Dan ga je door de 7Gb/sec. Maar daar ging het niet om)

Hoe zij dus bij dat artikel van xbitlabs op 1 1,5 en 2Gb per sec komen ? Da'vink interessant, maar niet geloofwaardeig..

Greetz,

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 08:02

BrZ

Op donderdag 14 juni 2001 00:53 schreef Hooi het volgende:
Zie je wel,
Dual PIII is gewoon slimmer als je de extra CPU kunt benutten. ;)

Ik zag trouwens een leuk stukje larie info.
VIA Apollo chipsets+Tbird halen dus niet meer dan 500 MB/sec geheugen snelheid bij een blok grootte van 2MB en groter. Voor een single CPU ben je echt bij 250 uitgekakt. En dan moet je al overklokken naar 180 Mhz FSB (SDR) of 360 DDR.
Mwah, d'r is wel wat meer uit een single cpu systeem te persen hoor >:)
Afbeeldingslocatie: http://home.worldonline.nl/~bruces/zooi/memorybench.jpg

Verwijderd

Topicstarter
past in dat mobo van asus ook ddr ram dan?

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 01:43 schreef -BrZ- het volgende:

[..]

Mwah, d'r is wel wat meer uit een single cpu systeem te persen hoor >:)
[afbeelding]
Dat zijn wel mooie waardes :)
Maar Sandra is helaas een simulatie.
Je krijgt niet zoveel info over de bottom speed.

Wat ik bedoel is de copy speed (Move eigenlijk) van blokken die voor minder dan de helft in de cache passen.

Wintune van het inmiddels ter ziele gegane WinMagazine geeft wat mneer inzicht. Je ziet altijd dat de blokken die niet meer in de cache passen meer tijd kosten. Kijk maar naar de lees snelheid voor blokken bij 64 K. Daarboven stort de snelheid opeens in.

Daar zit bij mijn systeem de omslag waarde, omdat een Duron 64k data cache heeft.
Hetzelfde geldt voor de copy speed boven de 32K.

Je zit namelijk geen geheugen bandbreedte te testen met blokken die in de cache passen, maar de snelheid van de cache.
Greetz,
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/memspeed.jpg

Verwijderd

test maar eens met sandra 2001 dan zie je wel het verschil dat dual sneler is
Pagina: 1