Mini versterker + 4Ω speakers, hoeveel vermogen nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:11
Ik ben van plan om 'bookshelf speakers' op mijn computer aan te sluiten, en wou hiervoor een mini-versterker kopen.

De speakers die ik beschikbaar heb hebben een impedantie van 4Ω, helaas kan ik geen dB/V info vinden, dit is alles wat erop staat:
Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/p9t69/images/IMG_20141108_095020.jpg
Ze horen in ieder geval bij een redelijk forse platenspeler/casettedeck.

Als ik opzoek wat voor versterker ik voor 4Ω speakers nodig heb dan krijg je mensen die 200W versterkers aanbevelen. Maar de meeste mini-versterkers zijn zo'n 20-50W, en dit werkt prima volgens veel mensen (zie bijv hier)*. Ik zal de speakers toch maar op een bescheiden volume gebruiken. Echter schijnen de meeste van dergelijke speakers 8Ω te zijn.

Een van de volgende versterkers had ik op het oog:
http://www.dx.com/p/lepai...r-amplifier-silver-258953
http://www.dx.com/p/feixi...ifier-black-silver-208115

Ik ben dus benieuwd of 15W-20W genoeg is om de beschikbare speakers op matig volume te gebruiken.

*
Overall, the Mini-T’s performance is perfectly acceptable in light of its $69 street price, and its 10 watts were capable of more volume than I needed in my small office (although the music started to take on a harsh edge when the amp was pushed to higher volume levels). If you don’t listen too loudly, the Mini-T can also perform capably in a larger room, matching or exceeding the volume level of most inexpensive smartphone speaker docks.

[ Voor 21% gewijzigd door HallonRubus op 08-11-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-06 12:53

auto660

1991 240 GL Brick

Het aantal ohm heeft in mijn ogen helemaal geen relatie met hoeveel watt je nodig hebt, het aantal ohm wat je versterker aan kan (te laag is niet te goed, maar te hoog ook niet) en welk wattage die daarbij levert (laag aantal ohm = hoger wattage, hoger aantal ohm = lager wattage meestal) Ik weet niet om wat voor luidsprekers het hier gaan (zijn ze klein, groot, nieuw, oud, enz...) want aangezien je het wattage niet weet wordt het gokken. Je kan de kast openmaken en direct op de magneet kijken hoeveel watt ze zijn.

Maar het is niet zo dat als je een 200Watt versterker op een 10Watt speaker zet dat hij dan meteen kapot moet gaan. Natuurlijk gaat het dan wel kapot als je het volume goed ver open draait maar je krijgt daarbij ook allemaal voorsignalen dat hij te hard staat, zoals vervormd geluid of kraken. Andersom is het ook zo als je een speaker hebt die meer kan hebben dan je versterken kan leveren.

Ik zou het gewoon proberen en je er niet te druk om maken, je merkt het vanzelf als je hem te hard hebt staan doordat je geluid vervormt. En als dit gebeurt dan heb je nog (ruim) de tijd om de volumeknop een stukje terug te draaien zonder schade aan te richten.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-07-2023
Hoi, het probleem is dat die lepai's niet zoveel leveren als ze zeggen meestal rond de 7, 8 watt, de beste keuze is de ta2024 die levert op 4 ohm gewoon echt 15 watt, en dat op 12 volt, is goedkoop in NL te krijgen en hoef je niet eeuwen op DX te wachten 7,50 zonder mod, 8,50 met mod (met mod verhoogt hij het ingangsvolume zodat je harder kan...
Ook hebben de lepai's ''last'' van slecte bouwkwaliteit, met zo'n ta2024 heb je dan geen tone control maar, bij een aantal lepai's is het echt gewoon +2dB, niet bij alle hoor... maar daar kunnen mensen vast wel wat op vinden

http://www.tinytronics.nl...et-zonder-mod)-incl-kabel

Edit: zie hier wat je met dit monstertje kan maken: http://www.beavishifi.com/projects/LetsBuildAnAmplifier/
De mods in deze tuto hoef je niet te doen, het maakt het geluid wel een stuk beter, maar de ta2024 is stock altijd nog beter als een chineesje...

Edit: 2 een versterker op 12v kan sws NOOIT meer dan 15watt rms leveren op 4 ohm...

[ Voor 19% gewijzigd door nitro op 08-11-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
auto660 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 10:13:
Het aantal ohm heeft in mijn ogen helemaal geen relatie met hoeveel watt je nodig hebt, het aantal ohm wat je versterker aan kan (te laag is niet te goed, maar te hoog ook niet) en welk wattage die daarbij levert (laag aantal ohm = hoger wattage, hoger aantal ohm = lager wattage meestal) Ik weet niet om wat voor luidsprekers het hier gaan (zijn ze klein, groot, nieuw, oud, enz...) want aangezien je het wattage niet weet wordt het gokken. Je kan de kast openmaken en direct op de magneet kijken hoeveel watt ze zijn.

Maar het is niet zo dat als je een 200Watt versterker op een 10Watt speaker zet dat hij dan meteen kapot moet gaan. Natuurlijk gaat het dan wel kapot als je het volume goed ver open draait maar je krijgt daarbij ook allemaal voorsignalen dat hij te hard staat, zoals vervormd geluid of kraken. Andersom is het ook zo als je een speaker hebt die meer kan hebben dan je versterken kan leveren.
Ik was meer bang dat het vermogen van de versterkers te laag zou zijn.
Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/p9t69/images/IMG_20141108_101830.jpg
EastWarez schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 10:14:
Hoi, het probleem is dat die lepai's niet zoveel leveren als ze zeggen meestal rond de 7, 8 watt, de beste keuze is de ta2024 die levert op 4 ohm gewoon echt 15 watt, en dat op 12 volt, is goedkoop in NL te krijgen en hoef je niet eeuwen op DX te wachten 7,50 zonder mod, 8,50 met mod (met mod verhoogt hij het ingangsvolume zodat je harder kan...
Ook hebben de lepai's ''last'' van slecte bouwkwaliteit, met zo'n ta2024 heb je dan geen tone control maar, bij een aantal lepai's is het echt gewoon +2dB, niet bij alle hoor... maar daar kunnen mensen vast wel wat op vinden

Edit: 2 een versterker op 12v kan sws NOOIT meer dan 15watt rms leveren op 4 ohm...
Ik ga sowieso voor een Chinese want het scheelt de helft en het verschil hoor ik toch niet :)
http://www.dx.com/p/ta202...tal-power-amplifier-81344

Maar dank voor de tip, prijsverschil (~x2) zal er niet voor niets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-07-2023
sdk16420 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 10:24:
[...]

Ik was meer bang dat het vermogen van de versterkers te laag zou zijn.
[afbeelding]

[...]

Ik ga sowieso voor een Chinese want het scheelt de helft en het verschil hoor ik toch niet :)
http://www.dx.com/p/ta202...tal-power-amplifier-81344

Maar dank voor de tip, prijsverschil (~x2) zal er niet voor niets zijn.
Ja die je dan gelinkt hebt is echt een goede hoor, een echte ta2024 chip zit daarin en die levert ook echt 15 watt, maar als je een lepai neemt, levert die echt maar 7watt ofzo, dus dan kom je echt tekort... dus die je gelinkt hebt lijkt me het beste! die is super!! Daar moet je echt voor gaan en niet voor de reclame van lepai, met hun "bose'' ic's en 700watt enzo, niet intrappen, die dingen kunnen 20 watt rms leveren, maar dan zit je zo zwaar in clipping dat je geen eens muziek meer hoort, echt waar, met een ta2024 kun je ook echt goed spelen, en ook een keer echt hard als je dat wilt... :*)

Edit: die je eerder gelinkt hebt, deze: http://www.dx.com/p/feixi...ilver-208115#.VF3u6lkVQp8
is ook gebasseert op een ta2024 chip en is voor zijn prijs + tone control de beste keuze!!

[ Voor 11% gewijzigd door nitro op 08-11-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ook met 7 watt ga je voor matig volume niet tekort komen hoor. Op 1 watt speelt elke speaker al op 80db op 1m (en dat zijn extreem ongevoelige), meestal is het 87 - 92db op 1watt.

Op 1 watt 87 db als uitgangspunt nemen
Op 7 watt wordt het dan 96 db
Op 10 watt wordt het dan 97db
Op 15 watt is het dan 98 db

Als je met 96db tekort hebt, en met 98db niet, is het wel bijzonder... Als je het over matig hard spelen hebt, dan is zelfs een 2x 2watt versterker prima voldoende.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-06 11:07
EastWarez schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 10:14:

Edit: zie hier wat je met dit monstertje kan maken: http://www.beavishifi.com/projects/LetsBuildAnAmplifier/
De mods in deze tuto hoef je niet te doen, het maakt het geluid wel een stuk beter, maar de ta2024 is stock altijd nog beter als een chineesje...

Die 15w is ook al met 10% THD-N. 11w is realistischer, in decibellen scheelt het allemaal amper.

De standaard TA2024 is trouwens ook puur china hoor :+ Wel een goede print, daar niet van.

De Lepai TA2020 tone control is redelijk bagger en gaat van -15db tot +15db als ik het me goed herinner. Voor het geld is het een prima ding (de laatste revisie dan).

Met de mod verlaag je de ingangsweerstand, wat op zijn beurt weer de gain van de versterker verhoogt.

Meer dan 15w op 12v met een 4 ohm belasting kan inderdaad niet. Output zit vast op spanning en belasting (U^2/2R).

OP: ik zou voor een TPA311x of TA202x versterkertje van eBay gaan. Kost wat tijd, scheelt geld.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Als ik die boxjes zo zie, zijn ze echt niet zwaarder dan een watt of 25
Prima aan te sturen met een 15 watt t-ampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ronnie vd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 14:01:
Als ik die boxjes zo zie, zijn ze echt niet zwaarder dan een watt of 25
Prima aan te sturen met een 15 watt t-ampje
Dat kan je aan de boxjes zeker niet zien. Juist kleine speakers met wat diepgang hebben een lage gevoeligheid en enorm grote speakers met 30cm conussen kunnen met minder vermogen dieper en harder laag weergeven. dit wordt meestal net verkeerd om geredeneerd (een van de vele audio mythen is Groot = moeilijk aan te sturen).

Daarnaast hebben speakers geen "vermogen" of "zwaarheid" ze hebben alleen een gevoeligheid en ze hebben een impedantiecurve die lastig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Hoe bedoel je dat? Je kan zelfs 1000w speakers aansturen met een 15w t-ampje. Zolang ze maar 15w minimaal zijn, en zelfs dat is nog niet nodig als de 15w het thermisch maximum is. Muziek bestaat uit pieken en dalen, met een crest factor van 10db of meer. Dan is in principe 1,5w thermisch vermogen al genoeg.

@JvS En aangezien thermisch vermogen vaak hoger ligt dan mechanisch word het thermisch vermogen vermeld, of gewoon een willekeurige waarde die goed klinkt. Minimum of aangeraden vermogen slaat inderdaad nergens op, is waarschijnlijk meer bedoeld voor mensen die geen idee hebben naar welk versterker vermogen ze moeten kijken.

[ Voor 34% gewijzigd door lutkeveld op 11-11-2014 14:50 . Reden: @jvs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Speakers "zijn" of "hebben" geen vermogen. Ze zijn hooguit electrisch/thermisch belastbaar tot een bepaald maximaal vermogen en de speakerunits hebben een bepaalde maximale X-max (wat ook weer samenhangt met vermogen).

Een minimumvermogen dat speakerfabrikanten opgeven is ook maar een fictief iets. B&W 602 speakers hebben een 'minimaal vermogen' van 20watt geloof ik. Als je die met een 1watt versterker aanstuurt, werkt dat uitstekend en zal er nog best een bak herrie uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 00:36

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Denk dat het vermogen van het setje waar deze speakers bij hoorden niet heel veel meer zou zijn dan wat dat chipampje levert, sowieso zou ik qua kwaliteit geen heel hoge verwachtingen hebben van deze speakers dus het is al snel prima. Het gaat gewoon werken.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
Mijn oude Infinity reference 51 MkII 3-weg vloerstaanders van 120 Watt bij 8 ohm en 90 dB gevoeligheid klinken behoorlijk goed met de TA2024. Mijn wederhelft kwam al naar zolder om te klagen dat het wel erg hard stond en of het wat minder kon... >:)

Het lijkt me dat de speakers van jou het inderdaad wel aan moeten kunnen. En anders hoor je het vrij snel.

[ Voor 18% gewijzigd door The_Haunted op 11-11-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Heb wel een eens test gedaan met 2 15inch dual voice coil woofers plus een hoorngeladen mid en hoog, aan 2 TA2024s (actief gefilterd). Kreeg je ook op politie-gaan-potentieel-de-politie-bellen-niveau.

Iedereen die iets wil zeggen over luidsprekers en vermogen, zou eigenlijk eerst verplicht dit verhaal moeten lezen (een luidspreker is geen gloeilamp):
p1
p2

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 11-11-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 20:38

Twarp

just grin...

Goh lastig als je geen goed antwoord krijgt. Je kan beide versterkers gebruiken, beide kunnen ze 4 Ohm speakers aansturen. Ik kan je geen antwoord geven over welke versterker nu beter is, maar voor je gebruik lijkt mij je dit niet veel uit te maken.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jag schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 21:28:
Kreeg je ook op politie-gaan-potentieel-de-politie-bellen-niveau.
Als de politie de politie gaat bellen voor overlast weet je dat je goed bezig bent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Haha, mooie verspreking. Dat krijg je als je buren van de politie zijn :+.

Ik heb die speakers die de topic starter laat zien overigen in een ver verleden ook gehad :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Gewoon maar een van de goedkoopste besteld à $24 (afgelopen weekend al eigenlijk), consensus lijkt te zijn dat 15W meer dan voldoende is.
Afbeeldingslocatie: http://homepage.tudelft.nl/p9t69/images/feixiang_amp.png
(komt nog wel $10 bij voor een adapter)

Met een beetje geluk nog dit jaar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uu1MIHt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mWRXpT8.jpg

Vorige week binnengekregen, tot dusver erg tevreden over. Het apparaat is echt heel compact (8x13x3cm). Alle onderdelen van de behuizing en de knoppen zijn van metaal en prima afgewerkt. Ik hoef het volume niet verder dan ongeveer een derde open te draaien als ik het volume van de bron op 100% zet, en het geluid is net zo goed als wanneer je de speakers op een 'echte' versterker aansluit.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Mve2tzYF6VM]
Pagina: 1