Converter DVD schermen auto verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:37
Hey Tweakers,

In mijn huidige auto zitten DVD schermen ingebouwd met achterin een DVD speler. Tussen de DVD schermen en DVD speler zit een converter.

Eén aansluiting op deze converter is helaas defect. De DVD schermen zitten middels een DIN 8pin aansluiting gekoppeld aan deze converter en vanuit de DVD speler zit er een (gele) tulp kabel aangesloten. Als ik de DIN 8pin kabels omwissel dan werkt het andere scherm niet dus het moet wel aan de meest rechter aansluiting liggen :(.

Het rare is dat als je de DVD speler aan zet het scherm (en dus de aansluiting) in eerste instantie wel werkt maar als je een film aan zet dan gaat hij haperen en blijft hij soms wit...

Ik heb al even contact gehad met het bedrijf waar het ingebouwd is (de auto is 8jr oud en wellicht het systeem ook). Ze hebben nog een converter liggen die 224 euro kost. Ik vind het aardig aan de prijs voor toch al wel verouderde techniek of zit ik ernaast?

Ze kunnen ook de converter verwijderen, een aan/uit knop maken bij de bijrijdersstoel + nieuwe dvd speler plaatsen incl. USB voor 676 euro....ook dat vind ik een hoop geld. Een goeie DVD speler met USB voor in de auto heb je voor 165 euro.

Op welke manier is het mogelijk om de converter te verwijderen en de 2 DIN 8pin aansluitingen te koppelen aan de DVD speler? Ik zie erg weinig kabels mbt DIN 8pin aansluitingen. Of is deze converter nog (eenvoudig) te repareren?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen!

HIer wat foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zpsc61daf46.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zpsfef3c4c3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps97cf0bcf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps8d8b1d0f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/temporary_zps24dea017.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben ik dat nu of heeft er al iemand zitten in te hacken?

Anyway ik vermoed dat links en rechts hetzelfde beeld normaal is, dus is die converter niets anders dan een doorgeef luik met versterker in om 2 schermen te connecteren van het zelfde source signaal. M.a.w. er is iets defect binnenin dat kastje.

Op de connector zitten wrs de volgende signalen, als alles is aangesloten:
audio L
audio L massa
audio R
audio R massa
+12V
massa
video out
video massa

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 08-11-2014 10:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Het is idd wat knutselwerk waar het op lijkt :S.

Klopt idd, op beide schermen wordt hetzelfde beeld getoond (1 dvd speler). Audio zit er niet op aangesloten (rood/witte kabel) alleen het rare is dat er wel een module op aangesloten is voor de draadloze hoofdtelefoons (heb ze nog niet getest aangezien de kids nog te jong zijn). Terwijl je deze weer op de DVD speler zou verwachten.

Is er nog een andere mogelijkheid om die converter er tussen uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:47
Kun je de converter niet voorzichtig wat verder openmaken en nog wat foto's maken? Misschien dat we dan iets kunnen zien. Kan zo simpel zijn als een rotte soldering.

Wat is die klodder bovenop het kastje in de 3e foto trouwens? Gaat daar een draad naar binnen ofzo? Ziet er nogal slordig uit allemaal. Zit er ook geen deksel op het kastje, of heb je die eraf gehaald?

Maar zoals Damic ook al zegt, heel spannend is het eigenlijk niet wat er qua signalen doorheen loopt.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2014 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Veel verder open maken gaat volgens mij niet zo makkelijk lukken, het verbaasde me al dat het printplaatje gewoon zichtbaar was ;).

Ik zal zo nog wel een paar betere foto's proberen te maken van het printplaatje. Ik heb zelf nog geen rotte soldering kunnen ontdekken helaas :(.

De draad bij dat geklodder is de 12v draad als het goed is...

Nope eigenlijk hoeft alleen het videosignaal er doorheen...ik zit alleen met die DIN 8p aansluitingen, of is het mogelijk om die eraf te knippen en er een andere aansluiting aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Zojuist nog een paar foto's gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8636_zpsc9626ebd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8635_zpsb8b17ffc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1378.photobucket.com/albums/ah106/Quadrantz/IMG_8637_zpsa68fd663.jpg

Op de 1e foto kun je (een beetje) zien hoe het aan elkaar geknoopt is:
- De DVD schermen zitten via een DIN 8pin op de converter
- De DVD speler zit via een tulp aansluiting op de converter
- De draadloze hoofdtelefoon unit zit via 12v aangesloten op de converter
- De audio vanuit de draadloze hoofdtelefoon unit zit via een kastje (met rode stikker, zie 1e foto) aangesloten op de DVD speler

- De blauwe kabel kan ik niet helemaal volgen maar ik denk dat deze ook de DVD speler in gaat. Het is onduidelijk hoe de converter (en dus ook de draadloze unit) van stoom voorzien worden, wellicht toch de blauwe kabel?

Aanvullende info:
De converter zorgt er ook voor dat de DVD schermen aan gaan dus doet toch wat meer dan alleen een video signaal doorgeven :(, ik kan nog even kijken als ik wat met de draden speel of die het weer doet maar anders moet ik sowieso een nieuwe converter (a 224 euro) kopen :(

[ Voor 13% gewijzigd door Road-runner83 op 08-11-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb het idee dat het behoorlijk veel lijkt op een goedkope salora auto-dvd speler die ik hier heb liggen. Dat is de DVP-7020 MKII(handleiding). Deze stuurt het 12v signaal samen met RCA over de aansluiting.

Mocht jij nou denken dat het inderdaad dezelfde aansluiting heeft en jou kan helpen kun je een DM sturen, ik gebruik de dvd speler zelf niet, alleen de schermen, dus je mag de speler zelf zo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 23:52

ThaHandy

Discovery Channel

Je kan proberen alleen de ene poort te gebruiken dmv een din8 splitter

Die "converter" 224 euri's :o

Hooguit 13.8V naar stabiele 12v /5v? en wat elektronica om de schermen aan te zetten bij signaal.

Je kan eventueel kijken voor een andere "av splitter/selector"

/edit, pininfo
Afbeeldingslocatie: http://www.hackmaine.org/forums/download/file.php?id=173&sid=81ab0dda6e05e3ad1cbfc0954e0ff2a5
Cable pinout was found to be the following:

1: GND
2: Video1
3: Video3
4: SAR2
5: GND
6: +12V
7: GND
8: Audio

Video 2 was not on the cable, only available on the front jack.

ziet er naar uit dat aansluiting wat anders is dan hierboven, LCD scherm openen om zeker te zijn

[ Voor 63% gewijzigd door ThaHandy op 08-11-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Thanks voor je reactie ThaHandy!

Ik heb weleens gezocht naar een DIN 8 splitter maar nog weinig succes :(. Weet jij waar ik die zou kunnen kopen?

Gaat dan om 1 DIN 8 male aansluiting naar 2 DIN 8 female aansluitingen (waar dan de schermen in gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 21:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

minidin8 is al vrij oud, denk niet dat je ze makkelijk kan vinden. Ergste geval kan je 2 kabels kopen (die zijn er nog wel) en er zelf een splitter van knutselen :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Deze heb ik al wel gevonden: http://www.allekabels.nl/product.php?product=1182801

Heb ook al even gevraagd of ze een splitter hebben (1 male --> 2 female).

Het zelf knutselen zie ik niet zo zitten, of is dit vrij eenvoudig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Er zitten 9 draden (of 8 met hardnas) in, niet zo moeilijk werk. Snel is met plakband, maar wil je het netjes zal je wel wat moeten solderen en heatshrinken.

Wat is die zwart/witte kabel btw op je 2de foto in de TS, net rechts van de gele tulp (opgerold?)? Dat lijkt voeding aanvoer naar de converter.

Als dat de voeding is, lijkt met het inderdaad een 5V stabiel via de 8pin naar de schermen toe.

Volgens mij gebruikte B&O deze mini8 ook op aantal versterkers, je zou eens kunnen proberen bij een radioshack-achtige winkel. Online nog weinig gevonden in ieder geval.

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 08-11-2014 22:41 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is de rechter kabel op de middelste foto van de laatste post van TS ook niet beschadigd? Lijkt net alsof er een knik/scheur in zit, of in ieder geval in de isolatie eromheen...
De converter ziet er erg geknutseld uit, zie ook niet meteen in waarom de blauwe draad zowel in als uitgaan lijkt te zijn. Ingaand zou nog logisch kunnen zijn voor voeding, maar waarom die dan eindigend in een zwarte prop aan de buitenkant is me een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Hmmm ok dat durf ik nog wel aan, in mijn vorige auto zelfs nog boven m'n hoofd gesoldeerd om de regensensor aan de praat te krijgen :).

Die draad gaat naar het kastje waar de draadloze hoofdtelefoons op aangesloten zijn...de Converter krijgt via een kabel (volgens mij de blauwe) stroom en die is weer doorgelinkt voor het draadloze hoofdtelefoon kastje volgens mij.

Maargoed moet een keer de tijd nemen om alles eens los te maken. En voor een 10tje is het een mooie poging om de boel weer aan de praat te krijgen dan 225 euro voor een nieuwe converter met verouderde techniek. Lui hebben (helaas) een monopoly positie op dit systeem :S.

Update:
@SinergyX: in mijn google zoektocht ben ik idd ook B&O kabels tegengekomen, echter lijken deze toch wel heel anders...

@AktiveHate: dat lijkt volgens mij maar zo, daar zit van dat zwarte spul op wat normaal tegen de DVD speler geplakt zat denk ik? Ik trof de set echter zo aan. Als ik de kabels wissel dan doet het andere scherm het slecht dus het moet volgens mij echt in de rechter aansluiting liggen van het converter kastje :(

[ Voor 25% gewijzigd door Road-runner83 op 08-11-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AktiveHate schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 22:44:
Is de rechter kabel op de middelste foto van de laatste post van TS ook niet beschadigd? Lijkt net alsof er een knik/scheur in zit, of in ieder geval in de isolatie eromheen...
De converter ziet er erg geknutseld uit, zie ook niet meteen in waarom de blauwe draad zowel in als uitgaan lijkt te zijn. Ingaand zou nog logisch kunnen zijn voor voeding, maar waarom die dan eindigend in een zwarte prop aan de buitenkant is me een raadsel...
Scheur lijkt het inderdaad, kan met de tijd een draadbreuk zijn geworden die af en toe wel/niet werkt. Maar foto's ervan in de TS lijkt het een sleeve te zijn om de kabel, kabel is zwart en sleeve lijkt grijs.

Ik heb nog even verder gezocht, kan inderdaad weinig vinden, best bet is dus maar zelf wat knutselen :)
1 van de redenen dat ik nooit die 'custom made' onzin koop, je zit te vaak met exotische aansluitingen of apart gebruik van pin-output, dat je amper wat 'generiek' er op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Ok dan gaat het zelf wat knutselen worden aangezien het toch aan één aansluiting van het converter kastje moet liggen. Als ik de kabels omwissel doet namelijk het andere scherm het slecht :(.

Is ook wel weer leuk projectje, als het lukt tenminste ;).

Even een korte todo:
- Beide kabels doorknippen
- 1 male pakken en 2 females
- de draden van de male koppelen aan die van de females (kan dit ahv kleur? anders gaat het wel lastig worden natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kleur kan je inderdaad hanteren, die blijft gelijk aan beide kanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Ok, thanks :)

Als er nog andere suggesties/oplossingen zijn dan laat maar door komen :+

[ Voor 75% gewijzigd door Road-runner83 op 09-11-2014 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het in het printje zit moet dat voor een elektronicus niet moeilijk zijn om te repareren, naar mijn idee moet daar alleen wat buffers op zitten. Even een scoop erbij, en het signaal volgen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:47
Mocht je het trouwens weer werkend hebben dan is het ook wel leuk om de DVD-speler door een Raspberry Pi te vervangen. OpenELEC erop en je kunt films (DivX etc.) afspelen van USB enzo 8) Was een medetweaker die had ook een Raspberry in z'n auto gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat het kastje nou zou kunnen doen is naast de voeding voor de LCDs is het Composiet signaal enigsinds versterken zodat het binnen de specs blijft..

maar goed als je zou willen zou die hele module er uit kunnen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Is er hier toevallig nog iemand die handig is en er eens naar wilt kijken (tegen vergoeding)? :)

Ik woon in Z'meer maar een stukje rijden is geen probleem.

@ThinkPad: ik wil deze DVD speler sowieso nog vervangen voor een DVD speler met USB of idd een Raspberry Pi. Nog even de voor en tegens afwegen en de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het kastje even los te halen is zou ik hem thuis met behulp van een DVD player en een scoop even kunnen doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Hoi Memphis,

Je hebt een PBtje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Vanochtend is roadrunner even langs geweest en heb ik even de scoop eraan gehangen. De bewuste uitgang leek een lager signaal te hebben dan de werkende uitgang. Het printje is er moeilijk uit te halen en bevat nogal wat hobbywerk van de inbouwer dus kwam ik op het idee om de 2 uitgangen aan elkaar te koppelen wat lijkt te werken.

Of er nu 1 videoversterker in zit welke opgesplitst wordt of daadwerkelijk 2 versterkers is onduidelijk maar het moet niet moeilijk zijn om er een verse videoversterker/splitter in te bouwen, dat kan al met een simpele opamp maar er zijn ook speciale oplossingen:

http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/620567fc.pdf

Of dichter bij huis:
http://www.conrad.com/ce/...ear-IC-DIL8-Dual-Video-OP

Pagina: 1