Vreemde gpu gebruik r9 290

Pagina: 1
Acties:

• A_rjen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:25
]Al zeer lange tijd voelen bij mijn computer de spellen niet soepel te gaan (net of het even een fractie blijft hangen) Kijkende naar de behaalde FPS is er niks aan de hand.
Vandaag maar weer even verder gekeken met Afterburner en gpu-z, hierin ontdekte ik dat het gpu gebruik constant van 0% naar 100% en weer naar 0% en dit is ook op de momenten waar je mijn problemen merkt, want die paar seconden van 100% loopt hij gewoon goed.
Heb inmiddels een clean install van windows 7 en 8.1 gedaan en meerder drivers geprobeerd(ook 14.9 beta 1 die draait goed op de pc van de vrouw met zo goed als dezelfde setup maar dan een 280x)

Mijn setup:
AMD 8320 met h100i
Asus Sabertooth 990fx
Club3d 290 met gelid icy rev 2 koeler(ook de vrm kit)
Corsair 850w pro silent
Samsung 840 evo

Inmiddels ook de cpu met een oc geprobeerd van 4,9 dit hielp ook niet (gebruikte ik altijd met de oude 6870 crossfire setup)

Heeft iemand nog een idee of tip want ik kom er echt niet meer uit 8)7
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/nz1yqms51/Naamloos.png

De temperaturen zijn prima
Gpu 54
vrm1 50
vrm2 56
Cpu 34

[ Voor 6% gewijzigd door A_rjen op 08-11-2014 00:49 . Reden: Info toegevoegd ]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
ik weet niet of dit relevant is maar ik heb hetzelfde gehad op mijn laptop bij warthunder en world of tanks. bleek dat de harde schijf niet helemaal fijn was voor caching (of iets in die richting) ik heb de harde schijf vervangen en vervolgens nergens meer last van gehad. maar nogmaals dit kan niet relevant zijn.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• A_rjen
Helaas zojuist ook alles vanaf een hdd ipv de ssd gedaan ook dit lost het probleem niet op, je weet maar nooit ;)

Andere bios op de gpu geeft geen verbetering, zal zo de kaarten eens omwisselen.
Mocht die van mij met de 280x wel goed draaien, kan ik er denk ik wel vanuit gaan dat het niet aan het grootste deel van mijn setup ligt :'(

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-01 11:42

menonv

Beunhazerij?

Dit heb ik ook bij alle spellen die ik speel. Is MSI Afterburner die er niet goed mee kan omgaan. probeer GPU-Z maar eens, die geeft de belasting wel goed weer ;)

Waarom? tja.. Amd en drivers. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door menonv op 08-11-2014 14:28 ]

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
Als het "langzaam" optreed, kan het een GPU geheugenlek zijn. Is een bekend probleem met Mantle.

Verwijder (of hernoem/verplaats) \Origin Games\Battlefield 4\Data\Win32\WeaponChunks.sb .

Klinkt idioot, maar voor mij werkt het enorm.

Gezien de screenshot is het bij jou een ander probleem, maar je kan het proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 08-11-2014 14:33 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• A_rjen
menonv schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:27:
Dit heb ik ook bij alle spellen die ik speel. Is MSI Afterburner die er niet goed mee kan omgaan. probeer GPU-Z maar eens, die geeft de belasting wel goed weer ;)

Waarom? tja.. Amd en drivers. 8)7
Zoals je in de afbeelding kunt zien geeft gpu-z het zelfde weer ;)

@ Gamebuster, ik zal het even proberen.

Beide in ieder geval bedankt

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik heb een vergelijkbare situatie maar dan met D3. Het zou kunnen komen dat de gpu gewoon uit zijn neus zit te vreten in die periodes omdat je toch als x aantal fps hebt. Kan ook zijn dat de gpu wacht op meer instructies van de cpu.

Geen idee of je vsync aan hebt staan? Dit kan je eens proberen uit te zetten, kijken of dit iets verandert aan je gpu load.

• A_rjen
Op de screenshot stond vsync aan. Heb zojuist de kaarten even gewisselt, gevolg:
Bij de comp van de vrouw blijft het lopen gewoon sneller gaan ( ik amd 8320 zij amd 6300)
Maar bij haar pc gaat met mijn 290 het gebruik ook van 0 naar 100% ingame binnen een paar seconden(met stutter).

Mijn pc met haar 280x, lopen blijft langzaam gaan ook in bf3 en COD maar het gpu gebruik is wel constanter

Oftewel ik kan nog niks uitsluiten:S

Btw. Ze gebruikt mijn oude moederbord (990fx killer ik heb nu een 990fx sabertooth dit gaf ook geen verbetering) 8)7

Correctie de problemen doen zich op mijn pc alleen voor in battlefield 3 en 4, COD werkt gewoon zoals het hoort.... Kwa gpu gebruik dan.. Het blijft wel iets trager dan de andere pc... Dan ben je maar weer blij dat je liever bf speelt dan cod :F

[ Voor 30% gewijzigd door A_rjen op 08-11-2014 18:07 ]

• A_rjen
Iemand nog een idee?
Heb zojuist de 13.12 driver nog eens geprobeerd, dat gaf ook geen verbetering.. ;w

• A_rjen
Inmiddels eindelijk weer een stapje verder..
Als ik de videokaart underclock naar rond de 700mhz blijven de frames in BF 3 en 4 zo goed als gelijk.
In Afterburner zie je dat de CPU usage iets afneemt en de GPU usage blijft dan ineens wel boven de 90%.
De FPS daalt ook zo goed als niet maar de gameplay is veel beter de lag/ langzaam lopen en frame drops enzo is compleet verdwenen.
Dit wijst in mijn ogen toch echt op een CPU bottleneck, dit terwijl ik meerdere OC heb geprobeerd van stock tot 4,7 ghz (nooit problemen met deze oc's gehad toen ik nog met 6870 CF draaide)

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Het zou kunnen zijn dat als het op een CPU bottleneck wijst dat je CPU aan het throttlen is.

Dit kan komen door ofwel een te warme cpu zelf,
Of door een moederbord wat te warm word waardoor de phases het niet meer zo leuk vinden om alle stroom te verwerken die je CPU vraagt. (zeker met een overclock erop is de 8*** serie erg slurpend)..
De 290 duwt de gemiddelde temperatuur in je kast nog wat omhoog waardoor je CPU en MOBO het er niet makkelijker op krijgen.

Misschien de moeite waard om even naar te kijken.

• A_rjen
De temperaturen zijn prima, vcore 1 en 2 komen net over de 50c cpu haalt maximaal 45c bij benchmarks en de kast is op dit moment open.

Dus de temperaturen kunnen niet het probleem zijn, helaas

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-01 15:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Dat zijn enkel de temperaturen van de CPU zelf. Niet van de phases op het moederbord lijkt me ?

Ik weet ook niet of deze te meten zijn. maar misschien de moeite waard om te kijken of bij een stresstest de CPU clock niet af en toe dropt.

• A_rjen
Er wordt totaal niks te warm op het bord (wat te meten is dan ;) , en ook zelf te voelen is )en de cpu clock is 100% stabiel en dropt ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door A_rjen op 14-11-2014 14:16 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je in windows 8 al een keer geprobeerd core parking uit te zetten?

• A_rjen
Jazeker, dit geeft ook geen verbetering. Alleen de GPU underclocken schijnt te werken

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18
Misschien als test eens de voeding wisselen?

• A_rjen
Ook gedaan, tevens even de kaart gewisseld met een 280x, geeft dezelfde problemen.
Pagina: 1