Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdamasajaga
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-02 07:39
Op het internet vind je genoeg over de levensduur van harde schijven, maar hoe zit het eigenlijk met een NAS systeem zelf?

Wat mogen we verwachten van bijvoorbeeld een NAS uit het hogere consumenten / MKB segment.

In mijn specifieke geval vraag ik het me af voor een Synology DS211+ die vlak voor zijn 3e levensjaar defect is geraakt. Mijn leverancier zegt dat 3 jaar de max is waar ik van uit kan gaan.
Zijn bron.

Ik lees zelf op verschillende plekken ervaringen van 6 en meer jaren.
Op deze website spreken ze over een levensduur tussen de 5 en 7 jaar.

Hoe lang gaan jullie systemen al mee? En enig idee hoe ik kan aantonen dat ik langer dan drie jaar een deugdelijke NAS mag verwachten, als ik dit al mag verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Nakebod

Nope.

Mijn DS209 doet het al.. 5 jaar :+
Al is die wel vervangen door een DS213, en draait de DS209 nu als backup. Maar hij draait nog wel, 24/7 zelfs.

Maar zelf ga ik eigenlijk uit van 3 jaar, zowel prive als zakelijk. Langer is mooi meegenomen, korter is klote, vooral als er geen garantie meer opzit.
Maar probeer iig via Synology support iets te regelen, kans is best aanwezig dat Synology kostenloos onderdelen vervangt, en je weer een mooi werkend apparaat hebt. Ongeacht of je eventueel al een vervanger koopt.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdamasajaga
Dat is een mooie leeftijd!
Een gemiddelde levensduur vind ik voor de meeste electronica een goede inschatting, zeker gezien de snelheid van ontwikkeling. Maar voor een backup medium welke alleen maar in een kast staat zie ik dit toch iets anders. Harde schijven zijn natuurlijk kwetsbaar, maar de rest?

Mijn leverancier heeft een defect moederboord geconstateerd. Dat is lijkt me het prijzigste onderdeel van de NAS, dus dat is niet zomaar vervangen.

Mijn Synology blijft zijn instellingen verliezen en dan opnieuw opstarten (oranje status licht knippert) .
Dit was de reactie van Synology zelf:
Please kindly confirm your system status displayed in Synology Assistant again. There are three common statuses.

1. Ready: You can directly click [Connect] in Synology Assistant to login DSM WebUI to manage it.
2. Configuration lost / Migratable: You can proceed with DSM installation to get a fresh system without losing data.
3. Not installed: Pay attention to any RED TEXT like "Note: all data in the disk will be deleted during setup procedures." Please abort the installation if this text is being displayed in the Synology Assistant, otherwise your data will be erased. If no red text appears during the setup procedure, please kindly proceed to reinstall the system firmware to revive your DS.

If the "Configuration Lost" happens frequently, it's possible that your Reset button is broken. Please contact your local reseller for RMA service if the warranty is still valid.
Dit komt wel vaker voor: synology forum.

Sorry dit ging al heel snel deels offtopic :P (frustraties). Ik zal Synology nog eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:33
Omdat dit je backup is moet je rekenig houden met een levensduur van 1 seconde.
Dus je moet een goede backup hebben, dus meerdere copieen heb je nodig.
Dat is alles.
En de meeste mensen hebben dit niet.

Hardware kan lang mee gaan, maar ook zeer kort.
Harde schijven die men bijv lang in de kast laat liggen, is natuurlijk slecht, deze zul je regelmatig moeten controleren, als je hd lang laat liggen, dan zul je ook hebben dat de hd niet meer leesbaar is, dus meer kopieen is noodzakelijk. Van iemand hoorde ik 4x per jaar de hd kontroleren omje backup/sectoren te testen.

De 1 seconde regel klinkt misschien gek maar voorbeeld wat mensen doen,
Een backup staat op een externe schijf. Een 2e copie staat op de pc.
Pc wordt schoon geinstalleerd, dus 1 copie is weg.
Later wordt backup aan de pc gehangen, en de externe hd werkt niet, en data niet terug te halen.

[ Voor 20% gewijzigd door jan99999 op 08-11-2014 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

* Lip kijkt even hoe oud zijn Synology 209+II NAS is.

uno momento por favor!

De mijne is van 11-2009 en draait 24/7

Oh ja, Vroegâh was alles beteâh, behalve duh tandarts! :D

[ Voor 42% gewijzigd door Lip op 08-11-2014 15:45 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mrdamasajaga schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 00:28:
Maar voor een backup medium welke alleen maar in een kast staat zie ik dit toch iets anders. Harde schijven zijn natuurlijk kwetsbaar, maar de rest?
Aangezien Synology standaard Linux raid and filesystemen gebruikt, is je data gelukkig niet afhankelijk van het overleven van je NAS.

En verder, in mijn ervaring maakt het voor de levensduur weinig uit of je electronica gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
DS411J hier in gebruik sinds 2010.

Elke dag 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdamasajaga
Aangezien Synology standaard Linux raid and filesystemen gebruikt, is je data gelukkig niet afhankelijk van het overleven van je NAS.
Klopt, mijn data is ook gewoon veilig. Natuurlijk geldt andersom ook.
En verder, in mijn ervaring maakt het voor de levensduur weinig uit of je electronica gebruikt of niet.
En wat is de levensduur dan in jouw ervaring (voor ene NAS) ?

@Jan99ennogmeer9ens: Het ging me dus specifiek om het NAS systeem en niet de harde schijven.

@ De rest: ik zie al paar mooie levensduren langs komen. Zijn er mensen met een Synology of QNAP die met normaal gebruik minder dan 3 jaar mee gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapa
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-07 10:38
ik heb een DS110J die uit februari 2010 komt, maar de ventilator is heeft al 1,5 jaar kuren. Draait niet meer zo goed. Na wat schoonmaak en olie doet ie het weer, maar het is wel enigszins gekunsteld.

klikkerdeklik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 09:18
DS209+, staat sinds eind 2008 (Ja toen was ie al uit) te snorren.

6 jaar nu dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:58

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Wellicht dat je leverancier vooruitloopt op de compensatie van de herstelkosten en het over de economische levensduur heeft en niet de technische levensduur.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mrdamasajaga schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 19:01:
En wat is de levensduur dan in jouw ervaring (voor ene NAS) ?
Kun je niet echt peil op trekken.

Ik heb geen Synology, wel een paar andere merken. Mijn oudste nas dateert uit 2002 (een Snap Server 2200) en draait nog prima. Verder heb ik een Conceptronic CH3WNAS en 2 Lacie EdMini V2's uit 2006, een ZyXEL NSA220 en een Lacie Networkspace uit 2008 die ook nog prima draaien. (Nou ja, de fans van die EdMini's en de CH3WNAS zijn wel eens stiller geweest), en nog wat moderner spul. Werkt allemaal nog.

De enige systemen die wel 'zomaar dood' gingen waren een Lacie 2Big2 uit +/-2010, en een Iomega IX2-200 uit ongeveer hetzelfde jaar. Die Lacie heeft tot een maand geleden probleemloos 24/7 gedraaid. (Letterlijk. Hij stond in de kruipruimte, en ik heb hem 3 jaar lang niet fysiek gezien, tot hij uit het netwerk verdween) en die Iomega heeft hoofdzakelijk uit gestaan, maar bleek dood toen ik hem na 6 maanden rust weer wilde starten.

Ik heb van beiden de indruk dat het flashgeheugen defect is. Slechte batch in 2010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
mijn DS110j draait ook nog perfect. ( aankoop +/- 2010 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33795

Sinds 15 januari 2010 heb ik een DS209. Staat 24/7 aan en heeft het al die tijd ook behoorlijk druk (downloads, backup, time-machine, camera, mediacenter). Tot op heden nog nooit problemen gehad. Maar ik ga hem preventief vervangen. Omdat de hardware 5 jaar oud is en de kans op uitval groter wordt en omdat ik meer storage nodig heb. Op dit moment heb ik ergens een winkelwagentje open staan met daarin een DS415 play + 2x 2TB WD Red's.

In de nieuwe configuratie houd ik dus 2 slots over die ik tijdelijk vul met de 2x 1TB uit de oude configuratie. Zo lang ze het volhouden of tot er meer storage nodig is komt daarop de niet belangrijke data op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Mijn IOMega's van de 3 zijn er 2 na 2,5 jaar 24x7 overleden. De derde staat uit omdat ik ze niet vertrouw.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-07 10:57

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik heb nog een ReadyNAS Duo (eerste versie) sinds eind 2008 staan. Draait 24/7 maar laatste 2 jaar vooral idle. Altijd vrij stabiel gedraaid maar bevat wel trage hardware.

Sinds 4e kwartaal 2012 heb ik een QNAP TS-669 Pro staan die de Duo eigenlijk overbodig maakt. Die laatste gaat per volgende week in combinatie met een mediaplayer als cadeau naar mijn broer toe.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

rjong5

?

Feit blijft dat je gewoon geluk moet hebben met electronica.
Met synology geen slechte ervaringen in elk geval. Heb een ds110j en een 212+.
Datums weet ik zo niet. Maar meer als 3 jaar denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 10:23
Heb 2 DS209's. Mijn eerste draait sinds eind 2008 24/7 en de 2e draait sinds 2010 24/7. Denk dat de disks eerder stuk gaan dan de Synology's zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-07 11:31
Hier nog een DS108J. Volgen mij in 2009 gekocht en (behalve een paar weken plat vanwege een verhuizing) eigenlijk altijd aan. Doet nog mprima wat ie moet doen, maar je moet 'm niet te veel optuigen met allerlei apps :-)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
hier nog een DS110J staan sinds ergens 2010.
1 keer wat problemen gehad met de HDD. Maar de DS draait nog steeds 24/7.
ik ben wel van plan hem te vervangen door een nieuwere aangezien ik de schrijf en lees snelheden wat langzaam vind. Deze gaat dan dienen als offsite backup op een andere locatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:35
Kan je geen peil aan trekken,ik heb mijn 1511 nu 3 jaar,
Echter wat ik het slchtste vind van de synology's zijn de fans,die willen er nog wel eens mee ophouden f rare geluiden gaan maken.

Wij hebben hier b.v een type tv gehad die het bij ons meer dan 8 jaar heeft uitgehouden, terwijl hetzelfde type tv het bij een kennis en familie het maar een paar jaar heeft uitgehouden.
Het is een kwestie van mazzel hebben.

Wel is het zo dat synology bij de + versies 3 jaar garantie leveren,dus je hebt dan sowieso 3 jaar lang er geen omkijken naar en de support van Synology is erg goed.Ze doen totaal niet moeilijk als er een fan b.v kapot is,die sturen ze dan gewoon op (is bij mij dus al gebeurd

Omdat deze niet van de beste kwaliteit zijn en vervangen voor andere fans lastig is.
En sowieso is het van belang waar de NAS neergezet word,is het er erg stoffig, houd de nas dan goed schoon.Sowieso is dat wel een aanrader,op tijd schoonmaken.
Pagina: 1