18650 cell reanimeren..?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb hier een 18650 Cell welke vermoedelijk extern kortgesloten geweest is..
is nu dus zo leeg als het maar kan zijn. en herkent de lader hem dus niet...

is er nog een methode om de cell weer wakker te krijgen..?
lijkt me sterk dat de cell echt kapot is...
gezien een 2de cell welke parrallel er aanstond wel opladen wil na 100x in en uit de lader te halen :x
alleen dat lijkt deze niet te accepteren..

nou staat er op internet vaak genoeg dat je zo`n Cell met een "zeer" beperkte laadstroom moet laden...
of hem met een "hogere" dan 4.2 volt een optater geven etc...

alleen ik ben er toch een beetje huiverig voor.... het blijft immers wel een Lithium cell...

sowieso gebeuren eventuele expirimenten in de buitenlucht Safety First eh ;)

Wie heeft er toevallig ervaring ? of wat kan ik beter niet proberen, of beter, in welke volgorde zou het t beste kunnen als het allemaal maar dubieus is? :)

en ja ik weet dat een nieuwe cell kopen minder werk is.. maar dat is het typische van deze wegwerp maarschappij, en dat kan altijd nog als het reanimeren niet lukt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Reanimeren? 30 keer pompen, twee keer beademen en dat 4 keer per minuut :+

Zonder gekkigheid, langdurig op een lage laadstroom laden wil nog wel eens lukken. Lithium niet op een hogere spanning zetten dan 4,2 volt!

Een externe kortsluiting kan overigens wel betekeken dat de elektrodes beschadigt zijn of het elektrolyt vervuild. In dat geval is de batterij niet meer te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-10 13:07
Nee, is volgens mij geen methode voor. Alleen NiCd accu's kan/mag je "reanimeren" door er kort een flinke stoom doorheen te sturen. Maar Lithium gebaseerde accu's zeker niet. Als een Li-Ion accu minder dan 2.5 - 3 V heeft kun je ervan uit gaan dat ie defect is. De beveiligings chipjes die je op accupacks en dergelijke tegenkomt schakelen de accu ook los als ie onder de 2.5 V komt om schade te voorkomen.
Helaas pindakaas dus !

Leesvoer:
http://batteryuniversity....ticle/low_voltage_cut_off :*)

[ Voor 9% gewijzigd door peterpv op 07-11-2014 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
het is een "unprotected" cell denk ik :)

maar goed ik ga het wel eens proberen met 4.3 volt ( 4.3 volt cell, rare snuiters bij Samsung.. ) en een zeer lage laadstroom..
zou 50mA laag genoeg zijn? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:16

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb zelf al een paar laptopcellen nieuw leven ingeblazen door inderdaad met een lage laadstroom proberen op te laden. Hou de temperatuur in de gaten en doe het inderdaad op een plek waar geen dingen in brand kunnen vliegen.

Bij sommige cellen werkt het, bij sommigen gebeurt er gewoon niets.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mavamaarten schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:37:
Ik heb zelf al een paar laptopcellen nieuw leven ingeblazen door inderdaad met een lage laadstroom proberen op te laden. Hou de temperatuur in de gaten en doe het inderdaad op een plek waar geen dingen in brand kunnen vliegen.

Bij sommige cellen werkt het, bij sommigen gebeurt er gewoon niets.
sowieso leg ik ze buiten op een oude heatsink, dus als die dan in vlammen op wil gaan gebeurt er weinig.
en deze cellen komen ook uit een laptop accu, waarna ze al eens gerecycled zijn voor een ander project... waar ik toch een steekje heb laten vallen...
maar goed morgen maar eens proberen om er iets van leven in te krijgen.. en anders wordt het tijd voor een nieuwe set :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crisium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-02 16:26
Wat je evt. zou kunnen proberen, is een goede cell en een slechte cell tegelijk laten opladen terwijl je de min van de ene cel met de min van de andere cell verbindt. Doe dit een seconde of 10 tot 15, haal dan de verbinding tussen de cellen weg en laat ze verder opladen.

Zie ook: http://thebrightsideforums.com/viewtopic.php?t=1605

Ik moet bekennen dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb, maar ben benieuwd naar het resultaat aangezien ik zelf ook nog een zooitje dode 18650's heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Kan ik ook nog wel eens proberen, blijkt dat 2de cell ook niet helemaal lekker is. vanacht is de lader gestopt met laden omdat deze dacht dat ze vol was, echter nu herkent ze hem niet meer.. en meet ik wel netjes +- 4.2 volt maar zodra er een load aan hangt is de cel eigenlijk weer leeg :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb hier talloze cellen liggen die ik uit de dood herrezen heb de procedure is altijd inderdaad een beperkte stroom erdoorheen sturen. (100mA is al vrij beperkt, ik doe 200mA).

Als de cel nog enig toekomst perspectief heeft, zou je een 0V cell met 200mA binnen 5 minuten boven de 3V uit moeten zien komen, en hij mag geen graad warmer geworden zijn.

Ik heb hier dan meerdere dingen zien gebeuren:
A: Hij komt niet boven de 1V en wordt vrij warm. Als je de cel met een multimeter meet, meet hij als kortsluiting.
B: Er kan geen 200mA lopen, de spanning gaat meteen naar 4.2V. Waarschijnlijk is er intern een verbinding gesmolten.
C: Hij laad in die 5 minuten netjes op. Maar als je hem dan een uurtje weg legt, is hij weer leeg: Deze hebben een kleine kortsluiting. Als je ze normaal op zou laden, merk je dat ze vrij heet worden en blijven.
D: Hij blijft koud, en doet het normaal.

Ik denk dat A/B/C zo'n beetje 10/10/10% resp. voorkomt van alle accu's die ik hier open sloop, en D de overige 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
maar als je hem dus laad met 4.2V en 200mA.. en je kijkt na 5 minuten of die "iets" bevat... laad je hem daarna normaal op of laat je hem aan de beperkte lader hangen?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Als hij na die 5 minuten niks abnormaals vertoont, laad ik hem gewoon normaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
okee, :) vanavond even een nieuwe "reanimatie" rig in elkaar flanzen en morgen eens proberen :P

404 Signature not found

Pagina: 1