Geen connectie met router, wel internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-03 18:18
In mijn nieuwe woning heb ik inmiddels mijn set-up staan.

Internet werkt, want ik zit dit te typen op m'n pc. Toen ik echter naar 192.168.0.1 wilde gaan om de instellingen van m'n router te fine-tunen kreeg ik constant "connection timed out". Ik kan vreemdgenoeg via m'n vaste pc dus géén verbinding maken met mijn router (Sitecom WL-351), maar via m'n netbook geprobeerd en daar doet ie het wél. Factory reset op de router haalde niets uit. Het glasmodem dat ik bij Caiway's Alles-in-1 pakket kreeg is een Genexis Hybrid Live Titanium-22 (waar ik overigens ook niet op kan inloggen, ook niet via netbook).

Wat is er aan de hand, en hoe zorg ik dat ik via m'n vaste pc in kan loggen? :? Dus voor de duidelijkheid, internet doet het, maar ik kan niet inloggen op de router. (De WAN-poort op de router is niet in gebruik aangezien het glasmodem als router wordt gezien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632543

Hoi Sjerrie,

Die router is ook je default gateway neem ik aan? Of is dat het glas kastje? Kun je hem wel pingen? Misschen lukt telnet met putty? Doe eens een arp -a in je windows CMD, welke adressen zie je staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:52

lier

MikroTik nerd

Wat is jouw IP adres?
Post (anders) eens een IPCONFIG /ALL?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Volgens ipconfig: de gateway op m'n vaste pc is 83.128.252.1, de gateway op m'n netbook is 192.168.0.1... wat het zou moeten zijn... :?

Met arp -a op de vaste pc komt 83.128.252.1 ook naar voren, plus een hele lijst adressen die me niet bekend voorkomen, de meesten daarvan bevatten 255. Op netbook komen alleen 192.168.0.1 en 192.168.0.183 voor (de range IPs die de router uitgeeft ligt tussen de 192.168.0.100 en .200).

Pingen van 192.168.0.1 op de vaste pc lukt ook niet, 83.128.252.1 wél. Als ik 83.128.252.1 op het netbook wil pingen zegt ie "destination net unreachable".

Nu heb ik vandaag ook m'n NAS weer op het netwerk aangesloten. Vreemdgenoeg is deze wél te benaderen vanaf het netbook, maar niet vanaf de vaste pc. :'( Voor een netwerk leek als ik lijkt het dan aan de vaste pc te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:43
Hoe is alles aangesloten? Het is raar dat je PC een publieke IP adres heeft en je netbook een private IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:05
Caiway gebruikt geen modem/routers, gewoon van de modem naar de WAN-poort van je router en verder alles daarop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
plizz schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:17:
Hoe is alles aangesloten? Het is raar dat je PC een publieke IP adres heeft en je netbook een private IP adres.
Dat vond ik dus ook. Als ik kon inloggen op de modem werd ik misschien wat wijzer.
hcQd schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:29:
Caiway gebruikt geen modem/routers, gewoon van de modem naar de WAN-poort van je router en verder alles daarop aansluiten.
Momenteel lijk ik internet te hebben op alle apparaten. Als ik de kabel van de modem echter in de WAN-poort van de router steek heb ik op geen enkel apparaat internet. Er komt op die modem ook interactieve TV binnen via poort 2 (van de 4) dus is het dan niet alsnog een router?

Edit: na het proberen om de DHCP functie op de router uit te schakelen heb ik nu geen geen verbinding meer met de router en geen internet meer op het netbook. ;(

Edit 2: ontdek net dat mijn ipv6 niet werkt. Kan het daar mee te maken hebben?

Edit 3: Geprobeerd de apparaten vaste ip's te geven. Na een router reset heb ik nu zowel op netbook als op vaste pc géén internet, maar wel verbinding met de router. Het lijkt wel of dat glasmodem voor s;echts één aangesloten apparaat de router volledig bypassed. :/ Straks eens met Caiway bellen...

[ Voor 24% gewijzigd door Sjerrie82 op 10-11-2014 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Update: 35 minuten aan de lijn gehangen met Caiway (ach, kom ik tenminste van die belminuten af... :+ ) maar alles doet het.

Ik moest uiteindelijk dus tóch de WAN-poort van de router gebruiken. :$ Dat was echter niet het enige. Wat oudere Sitecom routers en glasmodems praten niet altijd even soepel met elkaar. Dit schijnt bekend te zijn bij zowel sitecom als glasvezel aanbieders, en Sitecom heeft hiervoor bij veel routers firmware updates uitgegeven. Dit was bij mij niet nodig. Het probleem zat 'm erin dat router en modem geen ip adressen konden uitdelen als er een aantal apparaten tegelijk liepen te zeuren.

De gebruikte methode:

- Alle kabels uit de router, incl. modemkabel en stroom.
- Glasmodem voor min. 3 minuten van de stroom af.
- Glasmodem weer van stroom voorzien en wachten tot deze weer volledig is opgestart.
- Kabel vanaf glasmodem weer in router prikken en router weer van stroom voorzien.
- Als router is opgestart de bekabelde apparaten er weer op aansluiten.

Toen werkte alles bij mij dus weer. Hulde aan de klantenservice van Caiway. Ze ondersteunen expliciet géén routers, maar de persoon die ik aan de lijn had heeft me er doorheen geholpen, en hij sprak zelfs Jip & Janneke taal.
Pagina: 1