• splatpack
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-06-2021
Hoi allemaal,

Ik ervaar de laatste tijd wat hick-ups tijdens playback als ik aan het werk ben op mijn audio PC. Ik ben daarom aan het onderzoeken of ik met de huidige configuratie nog kan upgraden. Heb de laatste updates van de soundkaart geïnstalleerd, alsmede laatste Windows updates.

Ik kreeg de tip de BIOS te updaten. Als ik kijk bij msinfo32 zie ik bij systeeminformatie staan dat het geïnstalleerd fysiek geheugen 4gB is, terwijl er 2x 4gB in het moederbord geprikt is.

Enig idee hoe dit kan? Verder wil ik de systeemschijf vervangen door een SSD schijf. Goed idee met dit moederbord?

Specs van de PC in kwestie:

Intel Core2 Quad CPU, Q6600 @ 2,40 GHZ, 2405 MHz
ASUSTeK Computer INC. P5K64 WS moederbord
Windows 7 Professional

Ik hoor graag jullie tips.

Groet,
splatpack

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-02 17:22

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Het ram kan ermee te maken hebben dat je een 32bits Windows 7 hebt. Een SSD is een goede keus, aangezien ze nooit de 3Gbps kunnen trekken met wat je mobo maximaal ondersteund.

Wat is je budget voor een eventuele upgrade?

• splatpack
Bedankt voor je snelle reply!

Als ik bij Systeem in het Configuratiescherm kijk zie ik 64-bitsbesturingssysteem staan, ik draai dus geen 32-bits versie van Windows 7. Op de pagina van ASUS staat dat het moederbord max 8 Gb aan kan. Snap ik dus even niet?!

Je raadt een SSD dus aan? Budget voor upgrade is €250 max...of een nieuwe PC.

• TerrorDanny94
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-07-2022
Hdd moet je houden ssd gebruik je alleen voor je windows en meest gebruikte programma's je moet ssd niet gebruiken om continu te schrijven verwijderen en herschrijven daar word hij a langzaam van en b gaat hij sneller kapot van
De beste ssd dat je kan kopen is mx100 of evo 840

• splatpack
Thanks, nog tips voor dat intern geheugen probleem?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Controleer of het geheugen wel helemaal goed in het slot zit.

En kijk eventueel met een programma als CPU-z of die wel 8GB ziet.

Overigens, zijn Asus moederborden uit dat tijdperk extreem picky als het om geheugen aan komt/kwam.
Waren die tijd erg vaak problemen met geheugen dat niet (goed) werd ondersteund met allerlei rare problemen (instabilitiet, helemaal niet booten, niet alle geheugen bruikbaar, enz enz).

• splatpack
Is opgelost. Er staat wel 4gB op beide reepjes, maar vervolgens tussen haakjes 2 x 2gB 7(8)7

Dus er zit maar 4gB in...

Ik ga een SSD bestellen!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik betwijfel of je het probleem (hick-ups tijdens playback) op gaat lossen met een ssd.
Als je pc dit ooit niet deed en nu wel dan lijkt het mij dat er misschien andere programma's of processen voor deze vertraging zorgen.

• splatpack
Ik weet niet wat ik nog meer moet doen. Heb alles geüpdate (behalve de BIOS, kom ik niet helemaal uit) en ga nog testen of dat heeft gebaat.

Met een SSD gaat ie in elk geval sneller zijn toch?

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je kan eens kijken welke software/services je allemaal niet hoeft op te starten.
Je spreekt over je audio pc, is die alleen om te luisteren (jukebox modus) of bewerk je er ook muziek mee ?
Of staat ie gewoon vol met andere software ?

Verder is een ssd wel wat sneller dan een hdd, maar ik denk niet dat dat het probleem is. (tenzij je hdd gaar is of helemaal vol staat)

• splatpack
De PC is een PC die uitsluitend wordt gebruikt voor audiobewerking (is mijn vak). Hij is helemaal hiervoor ingericht. Aan de hand van een handleiding die ik op internet vond staat alles uit wat niet aan hoeft. Er staat zo goed als geen andere software op de PC. De PC is ook niet verbonden met internet.

Het ding heeft het altijd prima gedaan maar het laatste half jaar heeft ie dus regelmatig kuren. De harde schijven zijn regelmatig gedefragmentariseerd. Ik ga inderdaad de C-schijf eens opschonen!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je kan eens in de gaten houden hoeveel cpu en ram je gebruikt tijdens het afspelen.

Wat betreft upgraden kan je natuurlijk altijd nog opzoek naar een iets snellere socket 775 cpu en eventueel ook meer ram erin proppen mocht je te weinig hebben. Er is vast wel iets hier op vraag & aanbod te vinden.

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-01 01:12
De enige winst die je zal halen bij de overstap naar een SSD is dat je programma's sneller starten en als je de te bewerken files er ook op hebt staan (wat ik niet zou aanbevelen) deze sneller geladen en opgeslagen worden. Ik werk met exact dezelfde processor maar met 6GB geheugen en heb nooit last van hickups tijdens videobewerking.

Ik kwam je topic tegen omdat ik zelf wel wil gaan upgraden, niet uit noodzaak, maar omdat ik een beetje bij wil blijven. Ik wil naar een i7 met 8GB ram en een SSD voor het OS en een enkele 2TB HD voor de data.

Gr. Mischa

• splatpack
Dank voor de tips nogmaals :)
Pagina: 1