Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Accespoint/Range extender nodig?

Pagina: 1
Acties:

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik ben van plan om een acces point of range extender te gaan kopen voor op zolder waar 2 computers, een nas en een smart tv staan (heb dus minimaal 4 LAN poorten nodig en wifi mogelijkheden voor de gehele zolder)

hiervoor had ik de sitecom x6 router op zolder staan, maar deze is kapot gegaan, heb nu een Sitecom 300N acces point gekocht, maar merk dat het verkeer verliep vrij traag is(zowel bekabeld als draadloos)

nu heb ik van ziggo 180Mbit download / 18Mbit upload, maar met de sitecom accespoint er tussen haal ik met download een kleine 90Mbit en upload 18Mbit.

wat is handig om hiervoor aan te schaffen zonder dat er veel instellingen nodig zijn om aan te passen (zoals bij een 2e router en is een accespoint dan wel een goede oplossing?

de router is in het verleden niet door mij zelf ingesteld omdat ik hier zelf niet heel veel verstand van heb, dus zoek een oplossing die het liefst out of the box meteen werktend te gebruiken is. :)

beneden staat trouwens de ubee modem/router van ziggo en budget is max €100,-

• Nyxium
  • Laatst online: 10-11-2024
Dat je de 90 mbit haalt kan ook aan je bekabeling liggen. Heb je de kabel getest zonder je sitecom 300N? Op die manier kan je uitsluiten dat het aan je sitecom N300 ligt. Maar ik maak uit je verhaal op dat het voorheen wel prima was met je x6.

Ik zou gewoon een goedkope router kopen. Deze kan je zo instellen dat hij fungeert als accesspoint. De pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND heeft erg veel goede reviews. Je moet dan wel het e.e.a. instellen in die router om goed te laten werken maar dan ben je wel voor 4 tientjes klaar.

Het instellen is niet heel moeilijk, 10 minuutjes werk hooguit. Iets dat out of the box goed werkt zou ik niet zo 123 weten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

90Mbps over 2.4GHz WiFi is zeer goed te noemen. Als je meer dan dat wil moet je naar 5GHz gaan.

Probleem met kant en klare out-of-the-box APs is dat de keuze irritant beperkt is, met vaak hogere prijzen dan exact dezelfde apparaten ingesteld als router. Of je krijgt gelijk (klein)zakelijke oplossingen zoals die van Engenius en Ubiquiti, met bijbehorend prijskaartje.

In ieder geval zou ik de hierboven genoemde TL-WR104ND afraden. 1) het is een dinosaurus, 2.4GHz-only anno 2014 is geldverspilling 2) het blijft 2.4GHz only, dus tenzij je 3x3 MiMo clients hebt (en die heb je vrijwel zeker niet) zul je exact zelfde snelheid halen als met huidige AP 3) het is niet out-of-the-box een AP.

Wat dan wel?

M.i. heb je de volgende specs nodig:
- Gb Ethernet (want anders kom je toch niet hoger dan 95Mbps, wat blijkbaar onacceptabel is)
- Minimaal 2x2 MiMo
- Concurrent dualband (dus 5GHz naast 2.4GHz)

Jammer genoeg kun je die MiMo config niet in PW instellen, maar als je AP kiest, GbE en 5GHz krijg je een lijst van 36 apparaten. Gesorteerd op prijs vallen de eerste drie af.
- Fritz! Wlan 300E repeater is zoals naam zegt out-of-the-box een repeater, bovendien kan het geen concurrent dualband aan - als je 5GHz kiest verlies je 2.4GHz
- Netgear AC750 range extender is ook al per default repeater. daarnaast doet dit ding geen MiMo in de 5GHz :X (vermijd alles met ac en "750Mbps" als de pest) - als je een 802.11n apparaat hebt is dit trager en met korter bereik dan een ouderwetse "600Mbps" geval :o
- D-Link DAP-1522 is wel een 'echte' AP, maar is werkelijk stokoud (komt uit 2008!) en kan geen concurrent dualband aan (2.4 of 5GHz, niet beide tegelijk dus). Volledig overpriced voor wat het biedt.

Eerstvolgende voldoet wel aan alle eisen, de D-Link DAP-1665 "Wireless AC1200 dual band access point". Dat ding doet dus 2x2 MiMo in beide banden en biedt als extratje ook nog 802.11ac aan. Op papier prima, en prima prijs voor de features. Dat gezegd: heb je 802.11ac echt nodig? Bovendien kan ik niet een review ervan vinden...

M.i. twee keuzes:
1) vasthouden aan eis dat het out-of-the-box als AP moet functioneren, DAP-1665 voor EUR 88 kopen.
2) een router nemen die als AP in te stellen valt en dat ook doen. Denk hierbij aan de Netgear WNDR-4300. Kost EUR 69, geeft je muv 802.11ac alles wat de DAP-1665 biedt, met een derde physical stream in de 5GHz. Er zijn goedkopere dualband routers beschikbaar, maar die ontberen DFS en bieden m.i. dan ook geen volwaardige 5GHz aan. Om te beginnen omdat je zonder DFS alleen de low-power kanalen mag gebruiken...

Oslik blyat! Oslik!

• dr86
  • Niet online
ik heb nu een airport timecapsule gekocht (had ook een backup systeem nodig)

enige waar ik nu mee zit is dat als ik mn ethernet kabel rechtstreeks in mn mac doe, deze rond de 180Mbit aangeeft, maar via de timecapsule kom ik niet boven de 90Mbit uit.

dit terwijl er wel gigabit poorten op zitten en ik dus makkelijk die 180 zou moeten halen, mn wifi snelheid is ook rond de 90Mbit via de timecapsule.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof de kabel of connector van de Time Capsule niet helemaal lekker is.

Oslik blyat! Oslik!

• dr86
  • Niet online
de kabel is een nieuwe, hij geeft het volgende aan op mn mac, dus zou een gigabit aansluiting moeten zijn

Ethernet:
Mediaopties: Volledig duplex, flow-control
Mediasubtype: 1000baseT
MTU: 1500

bij de speedtest van ziggo zelf krijg ik wel 180Mbit maar bij andere speedtest max 90Mbit

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je verschil ziet tussen speedtests zit daar het probleem hoogstwaarschijnlijk. Bedenk dat je het over erg hoge bandbreedtes hebt, dat gaat sowieso alleen maar goed met korte latencies en sommige servers zullen het (zeker als het 's middags / 's avonds druk is) hoegenaamd niet aankunnen.

M.i. beste speedtest op dit moment is de Ookla v3 van KPN (http://speedtest.operator.nl/), al zijn die van UPC en Ziggo (beide ook Ookla v3) prima tot 200Mbps en mogelijk nog stuk hoger (zodra ik thuis meer dan 200Mbps heb laat ik het weten :P )

Oslik blyat! Oslik!

• dr86
  • Niet online
via jou link geeft ie inderdaad ook rond de 170/180 aan, bedankt voor alle info :)
Pagina: 1