Solidworks PC

Pagina: 1
Acties:

• Rubentju
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:33
Hallo Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn studie heb ik de mogelijkheid om gratis enkele Solidworks certificaten te halen.
Hierbij dus ook mijn vraag: Wat is een goed systeem om Solidworks te draaien maar wel de kosten laag te houden? Voor de rest zal er nog gegamed worden op deze pc (bv. Skyrim, Minecraft, Battlefield 3)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag onder de 400 euro houden (exc. verzendkosten).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Uit mijn oude systeem kan ik een Club3D 7870, Adata 8GB ddr3 1333 MHz (2x4GB), 21,5 inch 1080p scherm en een 500 GB HDD meenemen.
Toetsenboord/muis, speakers en windows heb ik ook.

Hierbij heb ik deze lijst gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 162,95€ 162,95
1MSI B85-G43 Gaming€ 87,95€ 87,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 51,95€ 51,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,35

Zoals je ziet kan ik op dit systeem niet overklokken. Heeft Solidworks veel profijt t.o.v. de hogere prijs hiervan? De zelfde vraag heb ik eigenlijk ook voor als ik bijvoorbeeld meer werkgeheugen koop of als ik Solidworks draai op een SSD.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:12

Tribits

Onkruid vergaat niet

Misschien had je deze zelf al gevonden maar hier staat een FAQ met aardig wat informatie over de hardware requirements voor Solidworks. Wat me zo snel opvalt uit de FAQ is dat niet alleen de CPU maar ook de videokaart/GPU van belang is.

Prestaties voor een overclock systeem zullen vrijwel zeker niet opwegen tegen de meerprijs. Waarschijnlijk is een i7 dan een logischer stap hoewel de FAQ ook aangeeft dat SW alleen voor bepaalde taken meerdere cores gebruikt.

In beide gevallen zal het er wel op neerkomen dat het je budget aardig te boven gaat. Misschien het handigst om het eerst even met je huidige videokaart te proberen, mogelijk voldoet die gewoon voor studie doeleinden. Mocht het niet lukken om SW er stabiel op te draaien dan kan je hem altijd nog vervangen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 10:39

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Je probleem is dat Solidworks eigenlijk een CAD GPU vereist, dus aan je huidige kaart heb je niet heel veel.
De drivers zijn daarvoor niet geoptimaliseerd.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Onzin, SW loopt prima op practisch alle videokaarten, al zou ik wel een losse nemen en niet de iGPU in een cpu als eerste keuze nemen.

Verruit je snelste goedkope optie qua CPU is een pentium G3258 (unlocked) van 60 euro op een goedkoop bordje met een aardige koeler, als je hem op 4,4ghz kunt krijgen is er in de interactie met de applicatie geen verschil in snelheid met een i7 4790K van 300 euro. :) (alleen renderen is trager)

Practisch alles in SW is heel afhankelijk van de snelheid van 1 core. Die wil je zo snel mogelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 07-11-2014 16:50 ]

specs

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:59

epic_gram

undercover moderator

maratropa schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 16:46:
Onzin, SW loopt prima op practisch alle videokaarten, al zou ik wel een losse nemen en niet de iGPU in een cpu als eerste keuze nemen.

Verruit je snelste goedkope optie qua CPU is een pentium G3258 (unlocked) van 60 euro op een goedkoop bordje met een aardige koeler, als je hem op 4,4ghz kunt krijgen is er in de interactie met de applicatie geen verschil in snelheid met een i7 4790K van 300 euro. :) (alleen renderen is trager)

Practisch alles in SW is heel afhankelijk van de snelheid van 1 core. Die wil je zo snel mogelijk.
Is SW serieus nog een singlecore applicatie? 8)7 Dus alleen voor het renderen gebruikt hij meerdere cores?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Rubentju
Oke, bedankt voor de reacties. Dan denk ik dat het bij dit lijstje blijft, de i5 is ook wel handig voor gamen ;).

• maratropa
  • Niet online
Als je een beetje zoekt dan zie je dat ook op een g3258 met OC prima kunt gamen..?

Die 4460 is leuk maar heeft een turbo op 3,4ghz. Met een G3258 op 4,4ghz ga je in SW met bijv rebuilden, equations doorrekenen en algemene interfacesnelheid wel een veel betere performance krijgen..

Het is de ultieme el cheapo cad cpu :)

Als je perse een quadcore wilt, haal dan een goedkoper moederbord en voeding en doe jezelf een lol en haal iig een i5 met een beetje hoge turbo, een 4690 bijv. Gaat langer mee en houdt je CAD interfaces langer snappy.
epic_gram schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 17:33:
[...]

Is SW serieus nog een singlecore applicatie? 8)7 Dus alleen voor het renderen gebruikt hij meerdere cores?
CAD is vaak lastig in meer threads op te delen door het soort berekeningen. Voor zo'n beetje alle 3d/CAD apps geldt dat je primair een hoge coresnelheid wilt voor max interface en interacte snelheid.

[ Voor 28% gewijzigd door maratropa op 07-11-2014 18:23 ]

specs

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:15
Wat zijn de specs van je huidige systeem?
Misschien dat er daarvan nog iets prima meekan, of dat je het verschil nauwelijks gaat merken ;) En maratropa, volgens mij heeft de G3258 nogal last van stutters in games.

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• maratropa
  • Niet online
Het is natuurlijk maar wat je eisen zijn qua gamen, wat voor de 1 prima is, is voor de andere onacceptabel..Of is het echt heel erg? Bron?

specs

• ColonelPhantom
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:15
Zoek maar eens de gaming benchmarks op Tom's hardware op van de G3258, degene waar ze hem vergelijken met een i3, i5 en Athlon 750K. Daar is de frame time variance behoorlijk hoog. (Kan nu even geen link sturen, sorry)

Bedankt! - Gamer - Tweaker - Retrogaming - Een dag niet getweakt is een dag niet geleefd

• maratropa
  • Niet online
http://www.tomshardware.c...-overclocking,3888-3.html

neem ik aan?

Ik begrijp wat je bedoelt, al zijn ze voor het geld er erg positief over..

specs

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:12

Tribits

Onkruid vergaat niet

maratropa schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 18:21:
Die 4460 is leuk maar heeft een turbo op 3,4ghz. Met een G3258 op 4,4ghz ga je in SW met bijv rebuilden, equations doorrekenen en algemene interfacesnelheid wel een veel betere performance krijgen..
Je kan niet zomaar kloksnelheden van verschillende processoren vergelijken en dan de conclusie trekken welke sneller is, kloksnelheid is al lang niet meer (alleen) bepalend. Zie bijvoorbeeld Why You Can’t Use CPU Clock Speed to Compare Computer Performance

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• maratropa
  • Niet online
Uit jouw link:

"On the one hand, clock speeds are useful when comparing similar CPUs in the same family"

Dat is dus precies wat ik doe..

specs

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:59

epic_gram

undercover moderator

maratropa schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 18:21:
CAD is vaak lastig in meer threads op te delen door het soort berekeningen. Voor zo'n beetje alle 3d/CAD apps geldt dat je primair een hoge coresnelheid wilt voor max interface en interacte snelheid.
Duidelijk, zeer interessant! :)

@tribits, in dit geval kan je het prima vergelijken, het is dezelfde architectuur namelijk. Het enige is dat de i7 wat meer cachegeheugen tot zijn beschikking heeft maar die performanceverschillen verschillen per applicatie :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Rubentju
Na mijzelf wat meer ingelezen te hebben in de G3258 is dit eigenlijk een best interessante processor.
Helemaal omdat je met een goede overclock je er aardig wat performance uitkrijgt en het is bijna 90 euro goedkoper.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 60,-€ 60,-
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 69,90€ 69,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 51,95€ 51,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Seasonic M12II Evo 520W€ 64,51€ 64,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,86

• maratropa
  • Niet online
Zolang je bewust bent van de limitaties en weet wat je kan verwachten met games etc, met OC zeer prima voor SW. Als je deze route op gaat, check of het moederbord een bios heeft waar de cpu op werkt.

Maar dan heb je ook nog ruimte voor een SSD? Crucial MX100 ofzo? Geen SSD kan echt niet meer ;) die HD gaat de boel ophouden, echt een must.

Voor het idee, ik heb laatst even een part met zeer zeer veel features getest op een G3258 op 4,6ghz; het rebuilden na veranderingen in een eerste sketch gaat heel erg snel, sneller dan op mijn 6 core 3930k op 4,4ghz bijv.. SW trekt vaak nauwelijks 2 cores vol. Met vieuwport manipulatie soms wel maar met een gtx 750 ti is de performance prima.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 08-11-2014 14:11 ]

specs

Pagina: 1